کشورهای پیشرفته دنیا در زمینه های علمی تلاش می نمایند تا سرمایه گذاری بسیار زیادی را در زمینه های علمی و آموزشی انجام دهند تا بسترهای لازم برای تحصیل و نهادینه شدن علم در کشور را فراهم نمایند. این کشورها با ایجاد بسترهای مورد نیاز برای بوجود آوردن یک جامعه علمی از جمله مدارس هوشمند، دانشگاه های مدرن تلاش می نمایند تا افراد جامعه را به کسب علم و دانش ترغیب نمایند.
از جمله موارد دیگری که نخبگان این کشورها به آن پرداخته اند، اهمیت توجه به لوازم نوشتاری و ابزارهای مورد استفاده دانش اموزان و دانشجویان می باشد. در این راستا بطور حتم اگر دانش آموزان و دانشجویان در نوشتن از ابزارهایی استفاده کنند که برای آنان لذتبخش باشد، آنگاه آنان رغبت بیشتری به نوشتن خواهند داشت. استفاده از نوشت افزار مناسب برای دانش آموزان و دانشجویان سبب خواهد شد که در هنگام نوشتن دقت بیشتری نمایند. و این باعث خواهد شد که آنها به درس و آموزش راغبتر گردند که این تاثیر بسیار بالایی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان خواهد داشت، و در ادامهموجب خواهد شد که تحصیل برای آنان از درجه اهمیت بالاتری برخوردار خواهد گردد و همچنین فرهنگ کتابخوانی در جامعه نهادینه خواهد گردید که تاثیر بسزایی در انسجام فرهنگی و اجتماعی جامعه خواهد داشت.
استفاده از خودنویس در سیستم آموزشی ایران
با توجه به اینکه نوشتن با خودنویس لذتبخش تر از نوشتن با خودکار می باشد (Jamejamonline) دانش آموزان یا افراد دیگر جامعه از نوشتن با خودنویس لذت بیشتری خواهند برد و این موجب خواهد شد که این افراد زمان بیشتری را برای نوشتن اختصاص دهند.
بنابراین با توجه به افزایش لذت نوشتن با خودنویس، این افراد سعی می نمایند که زمان نوشتن را توسعه داده و موضوعات نوشتن را متنوع سازند. و این افراد در ادامه تلاش می نمایند که ایده ها، داستانها و یا تراووشات ذهنی خود را نیز به نوشتار درآورند. این افراد برای انجام این کار تلاش خواهند کرد تا حیطه دانستنیهای خود را وسعت ببخشند و برای این منظور سعی مینمایند که کتابها و مطالب بیشتری را مطالعه نمایند تا حیطه معلومات خود را گسترش داده تا مطالب بیشتری برای نوشتن داشته باشند.
استمرار در این مسیر باعث ایجاد فرهنگ کتابخوانی در سطح جامعه خواهد گردید که از ارکان پیشرفت فکری و فرهنگی یک جامعه محسوب می گردد . یکی از موضوعات مهمی که اندیشمندان این کشورها به آن پرداخته اند، ایجاد و گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه می باشد. بطور حتم هر اندازه میزان کتابخوانی افراد جامعه بیشتر باشد، باعث افزایش فرهنگ عمومی آن جامعه خواهد گردید و از طرفی باعث پایین آمدن میزان جرم و مشکلات در کشور نیز خواهد گردید. بنابر اهمیت این موضوع دولتمردان این کشورها با افزایش کیفیت آموزشی و تحصیلی و در پی آن با افزایش فرهنگ کتابخوانی در جامعه، باعث گسترده شدن جامعه نخبگان آن کشورها در سطح عمومی جامعه خواهد گردید که تاثیر بسیار بالایی در حفظ تعادل و انسجام اجتماعی آن کشورها در سطح ملی و جهانی را موجب خواهد گردید.
وی در مورد اهمیت استفاده از خودنویس، اظهار داشت: خودنویس رابطه مستقیم با خوش نویسی و خوش خطی دارد و یکی از راههای نهادینه کردن استفاده از خودنویس، حتی بهتر است بگویم: انس گرفتن با نوشتن با خودنویس، اجبار دانش آموزان به استفاده از خودنویس در سالهای پایه است.
استاد غلامرضا سپهری از اساتید بنام خوشنویسی ایران نیز بیان داشته اند که: زیبا نوشتن امری اکتسابی است و ذوقی که در استفاده از ابزار خوشنویسی وجود دارد، خود به خود باعث ایجاد رغبت در نویسندگان میشود تا یک فرد خوشنویسی را با علاقه بیشتری بیاموزند. بنابراین باید گفت که خوشنویسی ارثی نیست و ذوق و سلیقه در ایجاد انگیزه برای یادگیری تأثیر دارد. استفاده از خودنویس به عنوان ابزارخوشنویسی و حوصلهای که نگارنده در استفاده از این ابزار برای نوشتن صرف می کند، باعث ایجاد انگیزه مضاعف و زیبا نوشتن میشود. قدرت حرکت اهمیت زیادی در خوشنویسی دارد چرا که فرمان مغز به عضله است و این هماهنگی عضله و عصب ژنتیکی است و این ژنتیک به ورزشکار و هنرمند شدن آن شخص هم کمک میکند. استفاده از خودنویس در پویایی و تقویت و یا شکوفایی چنین توانایی هایی بسیار موثر است و استفاده از خود نویس در رفع بسیاری از اختلالات نوشتاری کودکان موثر است و بخاطر تنظیم مناسب جوهر با کاغذ و ایجاد اصطکاک مناسب، باعث کنترل بیشتر در نوشتن نسبت به ابزار دیگر از قبیل مداد و خودکار می شود.( استاد غلامرضا سپهری)
هنر خوشنویسی در مجموعه هنرهای تجسمی مانند تذهیب و معرق در نوشتار فارسی عجین شده است. با توجه باینکه رسم الخط فارسی که حالت خوشنویسی، خطاطی و هنری در نوشتار را در خود جای داده است، میتوان با قاطعیت بیان نمود که خودنویس بعنوان بهترین ابزار برای نوشتن در نوشتار فارسی خودنمایی می کند.
در سیستم آموزش ایران، دانش آموزان تا اواسط کلاس سوم دبستان برای نوشتار از مداد استفاده میکنند و در ادامه خودکار جایگزین مداد میگردد. بنابرین با توجه به فواید بیان شده در استفاده از خودنویس در نوشتار، وزارت آموزش و پرورش ایران با در پیش گرفتن رویکرد استفاده از خودنویس در سال تحصیلی سوم ابتدایی موجب خواهد گردید که دانش آموزان ایرانی از نوشتن لذت بیشتری برده و به انجام تکالیف راغبتر گردند.
با ادامه این روند و عمومی شدن استفاده از خوندنویس در سطح جامعه، افزیش میزان لذت بردن افراد جامعه از نوشتن را موجب خواهد گردید که در ادامه موجب توسعه فرهنگ کتابخوانی در سطح عمومی جامعه خواهد گردید که تاثیر بسیار زیادی در انسجام فرهنگی و اجتماعی جامعه ایفا خواهد کرد.
با توجه به اینکه در مدرس ایران درسی بنام خوشنویسی و یا خطاطی اختصاص داده شده است، دانش آموزان ملزم به تهیه دوات (جوهر) و نی (قلم) هستند که این موضوع باعث نگرانی خانواده ها در استفاده از این ابزار برای دانش اموزان بجهت کثیف شدن لباس آنان گردیده است. از طرفی دوات و نی فقط در ساعت خوشنویسی در مدارس و یا انجام تکلیف خطاطی در خانه مورد استفاده قرار میگردد.
در این راستا میتوان خودنویس هایی را برای دانش اموزان و دیگر افراد با نوک قلم هایی با پهنای ٢ و ٣ میلیمیتر تولید نمود که دانش آموزان در مدرسه، و یا افراد مختلف جامعه در هر جا و زمانی که فرصت نمایند بتوانند بدون هیچ گونه مشکلی خوشنویسی و خطاطی نمایند، و دیگر نیازی به انجام تشریفاتی از جمله بهمراه داشتن نی و دوات نیست.
هنر خوشنویسی یک هنر اصیل ایرانی است و ثبت آن بنام کشورهای دیگر، یک آسیب جدی فرهنگی میباشد. با انجام این طرح در سیستم آموزشی ایران و استفاده از خودنویس بعنوان ابزار نوشتن از کلاس سوم ابتدایی، میتوانیم اثبات نماییم که خوشنویسی همچنان بعنوان هنر رایج در بین مردمان ایران همچنان وجود دارد و این باعث میگردد هنر خوشنویسی بعنوان میراث ایران برای جهانیان مشهود گردد تا اینکه هیچ کشوری نتواند میراث خوشنویسی ایران را بنام خود یغما ببرد.
با توجه به تولید نوشت افزار و همچنین خودنویس و جوهر در داخل بطور حتم شاهد کاهش قیمت این محصولات در کشور خواهیم بود که باعث میگردد تمامی دانش آموزان و دیگر افراد جامعه بتوانند این محصولات نوشتاری را با کیفیت بالا و قیمت مناسب تهیه و استفاده کنند.
با انجام این طرح در نظام آموزشی کشور، به اهداف زیر دست خواهیم یافت:
-افزایش لذت دانش اموزان دانشجویان و دیگر افراد جامعه در نوشتن
- ترغیب دانش آموزان به انجام تکالیف با دقت بیشتر
-ترغیب افراد جامعه به نوشتن ایده ها و تراوشات ذهنی
-ارتقا فرهنگ کتابخوانی
-خطاطی و خوشنویسی با خودنویس، در هر زمان بدون نیاز به دوات و قلم نی
- نظم دهی به ذهن با توجه به استایل نوشتاری با خودنویس
- افزایش پرستیژ مدیریتی در افراد جامعه
- خودکفایی در تولید محصولات نوشتاری در کشور با ایجاد و یا توسعه کارخانه های لوازم نوشتاری
-کاهش هزینه های نوشت افزار و افزایش قدرت خرید خانواده ها در تهیه محصولات نوشت افزار
-صادرات محصولات نوشتاری به دیگر کشورهای منطقه و جهان
-ایجاد شغل و ارز آوری در کشور
-ثبت خوشنویسی بعنوان هنر ماندگار فرهنگی ایران در یونسکو
ارسال نظر