مشروح گزارش:
پس از یک ماه تدارک مقدمات برگزاری تور(هماهنگی های لازم با بخش های مختلف، تامین اعتبار، اخذ مجوز و ...)، بالاخره ساعت 9 صبح روز چهارشنبه 27 خردادماه 94 از راه رسید. تحرک و شور خاصی در کارکنان مشاهده می شد.
خبرنگاران، عکاسان، فیلم برداران، تهیه کنندگان و کارگردانان یکی، یکی از راه می رسیدند و در سالن جلسات ریاست سازمان در انتظار آغاز برنامه لحظه شماری می کردند.
برخی از خبرنگاران؛ فرصت را غنیمت شمرده و با معاون توسعه منابع و پشتیبانی و سایر مدیران کل حاضر در جلسه، گزارش و گفتگوی اختصاصی تهیه می کردند و برخی نیز برای سبقت از دیگران در انعکاس رسانه ای این رویداد مهم که برای اولین بار در سازمان در حال برگزاری بود، گزارش خود را تلفنی و یا به کمک لپ تاب به مراکز خبری خود مخابره می نمودند.
جلسه مقدماتی:
جلسه مقدماتی با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط آقای احسنی پور آغاز شد. ابتدا آقای محمدی رئیس اداره روابط عمومی و امور بین الملل سازمان، ضمن عرض خیرمقدم با بیان این که آماده سازی کتاب درسی فرایند پیچیده ای دارد افزود: کتاب درسی به عنوان مهمترین ابزار آموزشی در نظام های آموزشی ایفای نقش می نماید. با توجه به جمعیت قریب 13 میلیونی دانش آموزان ایرانی و حجم بالای کتابی که هرساله مورد نیاز است، گروه های مختلفی در کار آماده سازی کتاب های درسی فعالیت می نمایند تا بتوانند کتاب ها در آغاز سال تحصیلی در اختیار دانش آموزان قرار دهند.
وی اضافه کرد: امروز با هدف آشنایی با مراحل آماده سازی کتاب های درسی برنامه ای تدارک شده است تا اصحاب رسانه بتوانند برای اطلاع رسانی به دانش آموزان و خانواده آنان علاوه بر بازدید از بخش های مختلف نرم افزاری تدوین کتب درسی با عزیمت به شرکت چاپ افست مراحل چاپ، بسته بندی و توزیع را نیز از نزدیک مشاهده نمائید.
در ادامه آقای حسین طلایی زواره، معاون توسعه منابع و پشتیبانی ضمن عرض خیرمقدم و خوشامد گویی به اصحاب رسانه افزود: آقای دکتر محمدیان رئیس محترم سازمان بسیار علاقه مند بودند در این برنامه حضور داشته باشند ولی متاسفانه به دلیل فوت مادرشان و برنامه هایی که در قم داشتند نتوانستند به این برنامه برسند و از این بابت عذر خواهی نمودند.
وی اضافه کرد: همانگونه که آقای محمدی اشاره کردند فرایند آماده سازی کتاب درسی بسیار پیچیده است که تشریح آن نیازمند چندین جلسه می باشد. لذا به دلیل ضیق وقت به اختصار بسنده می شود.
آماده سازی کتاب درسی شامل دو بخش است، یک بخش محتوایی است که مسئولیت آن با دفتر تالیف کتب ابتدایی و متوسطه نظری با مسئولیت آقای دکتر امانی است و مسئولیت محتوای کتاب های فنی حرفه ای نیز با آقای مهندس دوراندیش می باشد که بر اساس اسناد بالادستی و به تناسب سن و توان یادگیری دانش آموزان این محتوا تهیه می شود.
بخش دیگر صفحه آرایی، تصویرگری و صورت ظاهر کتاب است که توسط گروهی از متخصصین فن و هنرمندان انجام می شود.
وی افزود: یکی از مهمترین اتفاقات رخ داده در 2 سال اخیر، تغییر رویکرد سازمان از اکتفا به کتاب درسی، به سمت بسته های آموزشی از قبیل فیلم، سی دی، موقعیت های آموزشی و نرم افزارهای آموزشی است که به تناسب محتوا و پایه تحصیلی تولید و با هدف بهبود فرایند یاددهی- یادگیری در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.
طلایی اضافه کرد: امسال برای اولین بار ثبت نام و فروش اینترنتی کتاب های درسی پیش دانشگاهی به صورت آزمایش با هدف آشنایی بیشتر دانش آموزان با تجارت الکترونیک به اجرا گذاشته شد تا پس از بررسی ضعف ها و قوت های آن و در صورت موفقیت به سایر پایه ها نیز تسری یابد. همچنین مشابه این طرح برای دانش آموزان ابتدایی شهر تهران نیز به مورد اجرا گذاشته شده است. در این طرح دانش آموزان با ورود به سامانه فروش کتاب، کتاب مورد نیاز خود را خریداری و به صورت الکترونیک وجه آن را پرداخت و یک کد رهگیری دریافت می نمایند که با ارائه آن به مدرسه در نخستین روز سال تحصیلی، کتاب های خود را دریافت می نمایند.
معاون توسعه منابع و پشتیبانی افزود: کتاب های دوره متوسطه کلیه استان ها به جز البرز و تهران، از 15 شهریور و در استان های البرز و تهران از 18 شهریورماه توزیع خواهد شد.
در ادامه خانم لیدا نیک روش مدیر کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی با اشاره به آماده سازی قریب 124 میلیون جلد کتاب در قالب 980 عنوان گفت : پیش نویس کتاب های تدوین شده به صورت دستنویس به ما تحویل می گردد و از این نقطه کار طراحی، صفحه بندی، گراور، حروف چینی و صفحه آرائی توسط گروه های هنری و متخصص متناسب با سن دانش آموزان انجام می شود.
وی در پاسخ به خبرنگاری در خصوص میزان افزایش قیمت کتب درسی نیز گفت: خوشبختانه علیرغم بالا رفتن قیمت ها، در این بخش افزایش قیمت ناچیزی متناسب با نرخ تورم نزدیک 14 یا 15 درصد است.
وی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در خصوص کم دوام بودن کتاب های درسی افزود: 2 سال قبل به دلیل تحریم از مقدار چسب کمتری استفاده شده که این نقص امسال برطرف شده و مشکلی از این حیث وجود ندارد.
نیک روش در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری در مورد عدم دسترسی برخی از دانش آموزان به اینترنت نیز گفت: دانش آموزانی که به هر دلیل نتوانند به صورت اینترنتی ثبت نام و کتاب خود را خریداری نمایند، می توانند با مراجعه به مدرسه این کار را انجام دهند. مدارس به صورت گروهی از دانش آموزان ثبت نام و کتاب را به آن ها تحویل خواهد داد.
شایان ذکر است: قریب 40 رسانه، خبر برگزاری این تور علمی را پوشش داده اند که از آن میان فارس و تسنیم این خبر را به صورت مشروح منعکس نموده اند.
انعکار اخبار تور علمی "کتاب درسی از تدوین تا توزیع" در رسانه های خبری:
1- انتشار خبر از طریق سایت سازمان:
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در راستای شفاف سازی خبری و رفع نگرانی احتمالی خانواده ها در خصوص توزیع به موقع کتاب های درسی، ششمین برنامه "سازمان و یک روز با درهای باز" صبح امروز چهارشنبه 27 خرداد ماه با عنوان " تورعلمی کتاب درسی، از تدوین تا توزیع " با حضور گسترده اصحاب رسانه (خبرنگاران، عکاسان و فیلم برداران) به عنوان نمایندگان فکری خانوادهها و دانش آموزان برگزار گردید.
در این تورعلمی که حسین طلایی زواره، معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان و خانم لیدا نیک روش، مدیر کل دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی حضور داشتند، حضار با بازدید از سالن های طراحی، گرافیک، صفحه آرائی، ویراستاری، با مراحل تدوین کتاب از ابتدا تا انتها که توزیع بین استان ها، مناطق و مدارس می باشد، آشنا شدند. همچنین کارشناسان و متخصصان هر بخش به سئولات آنان پاسخ دادند. در ادامه این بازدید حضار با اتوبوس به شرکت چاپ افست واقع در خیابان دماوند نرسیده به سه راه آزمایش عزیمت نمودند.
شایان ذکر است: پس از دیدار مدعوین از مراحل مختلف چاپ کتب درسی درشرکت چاپ افست، آقای طارمی مدیر عامل شرکت ضمن عرض خیر مقدم به حضار فرایند چاپ کتب درسی از ابتدا تا انتها را تشریح و به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
|
18 هزار تن کاغذ مورد نیاز چاپ کتب درسی علی طارمی راد، مدیرعامل شرکت چاپ افست از مصرف 18 هزار تن کاغذ برای چاپ کتب درسی خبرداد که قریب 40 درصد آن از تولیدات داخلی تامین می شود. چهارشنبه 3 تیر 94 |
|
راه اندازی سامانه الکترونیکی فروش کتاب های پیش دانشگاهی مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش، از راه اندازی سامانه الکترونیکی فروش کتاب های پیش دانشگاهی برای اولین بارخبر داد. سه شنبه 2 تیر 94 |
کتابهای درسی چگونه تألیف و چاپ میشوند؟
خبرگزاری فارس: کتاب درسی از جمله ملزومات آموزش است و دستگاه تعلیم و تربیت هر ساله علاوه بر نیروی انسانی متخصص، هزینه هنگفت و وقت زیادی را برای تألیف و چاپ کتب درسی صرف میکند. شنبه 30 خرداد 94 /
بازدید معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان از شرکت چاپ افست
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، صبح روز چهارشنبه با حضور در شرکت چاپ افست، از مراحل چاپ، بسته بندی و ارسال کتاب های درسی به استان ها دیدن کردند. جمعه 29 خرداد 94 /
برگزاری تور علمی"کتاب درسی، از تدوین تا توزیع"
تور علمی یک روزه "کتاب درسی، از تدوین تا توزیع" با حضور گسترده اصحاب رسانه (خبرنگاران، عکاسان و فیلم برداران) برگزار شد. پنجشنبه 28 خرداد 94 /
ارسال کتاب های درسی سال آینده به استان ها
مدیرکل دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی صبح امروز درجمع خبرنگاران شرکت کننده در تور علمی کتاب درسی از تدوین تا تولید، از ارسال اکثرکتاب های درسی سال آینده به استان ها خبرداد. چهارشنبه 27 خرداد 94 /
تاریخ و نحوه توزیع کتاب های درسی سال 95 - 94 اعلام شد
معاون توسعه و پشتیبانی تاریخ توزیع کتاب های متوسطه اول و دوم را در استان های تهران و البرز 18 شهریور و سایر استان ها 15 شهریور اعلام نمود. چهارشنبه 27 خرداد 94 /
این خبر به طور گسترده در رسانه ها منتشر شد به گونه ای که بر اساس شواهد قریب 40 رسانه خبر به آن پرداخته بودند.
فهرست خبرهای مرتبط با تور علمی " کتاب درسی، از تولید تا توزیع" در رسانه ها
۴ روز پیش - ساعتهای طولانی از وقت، دانش و انرژی صرف میشود تا کتب درسی تولید شود؛ کتاب درسی منبع دانشی است که قرار است در طول یک سال تحصیلی به ...
earth2music.blog.ir/.../کتابهای%20درسی%20چگونه%20تألیف%20و%2...
۳ روز پیش - فارس از روند تدوین تا توزیع کتب درسی گزارش می دهد کتاب درسی چگونه ... ساعتهای طولانی از وقت، دانش و انرژی صرف میشود تا کتب درسی تولید ...
www.mehrnews.com/.../داستان-تولید-کتاب-های-درسی-استفاده-از-۲۰-هزا...۳ روز پیش - سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی طی تور علمی - تجربی «کتاب درسی از تدوین تا تولید» میزبان جمعی از خبرنگار شد تا آنان را گام به گام با مراحل ...
www.oerp.ir/news/1154 ۴ روز پیش - شایان ذکر است: پس از دیدار مدعوین از مراحل مختلف چاپ کتب درسی درشرکت چاپ افست، آقای طارمی مدیر ... تورعلمی کتاب درسی از تدوین تا تولید.
www.jamejamonline.ir/newspreview/1987595415153779342۳ روز پیش - ساعتهای طولانی از وقت، دانش و انرژی صرف میشود تا کتب درسی تولید شود؛ ... تور علمی ـ تجربی از «تدوین تا توزیع کتب درسی» به همت سازمان ...
ayaronline.ir/1394/03/125249.html۷ خرداد ۱۳۹۴ ه.ش. - کتابهای درسی از تولید تا توزیع؛ زیر ذرهبین خبرنگاران ... و تجربی خبرنگاران تحت عنوان با کتابهای درسی از تدوین تا توزیع برگزار میشود.
www.dolatebahar.com/telex-74248.html
۳ روز پیش - تور علمی تجربی از «تدوین تا توزیع کتب درسی» به همت سازمان پژوهش و ... رفتند تا با اولین بخش تهیه کتب درسی که تولید محتواست، آشنا شوند.
126.roshd.ir/QA/ViewQA/tabid/111/ArticleId/17/-4-01.aspx
این برنامه تحول آفرین با تدارک فرصتهای تربیتی متنوع و جامع، درصدد است تا ... رسالت خطیر برنامه درسی ملی فراهم آوردن ساز و کارهای مناسب برای طراحی، تدوین، اجرا ... در کشور میباشد، لذا تدوین برنامههای آموزشی، تألیف کتابهای درسی، تعیین زمان و ...
boyemehr.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=35&pageid=574...
۱ روز پیش - سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی طی تور علمی - تجربی «کتاب درسی از تدوین تا تولید» میزبانی وب جمعی از خبرنگار شد تا آنان را گام به گام با ...
www.ana.ir › اجتماعی › آموزش و پرورش
۳ روز پیش - به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، بازدید از مراحل «تدوین تا توزیع کتب درسی» به همت سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت ...
nedayefarhangi.ir/?p=775
۵ روز پیش - ... چهارشنبه در تور علمی تجربی کتاب های درسی از تدوین تا توزیع در جمع ... ادامه داد: بخش محتوایی کتاب های درسی بر اساس اسناد بالا دستی تولید می ...
www.tabnakyazd.ir/.../تولید-و-توزیع-کتب-درسی-زیر-ذرهبین-خبرنگ...
۷ خرداد ۱۳۹۴ ه.ش. - تولید و توزیع کتب درسی زیر ذرهبین خبرنگاران ... تور علمی و تجربی خبرنگاران تحت عنوان با کتابهای درسی از تدوین تا توزیع برگزار میشود.
www.pnu.ac.ir/portal/Home/Default.aspx?CategoryID=5208cd4d...
تهیه، تدوین و تولید در حدود 1900 عنوان کتاب که به طور متوسط سالانه تعداد 100 ... تولید محتوای الکترونیکی : 900 عنوان درسی ( 820 عنوان در مقطع کارشناسی ارشد و 80 عنوان در مقطع کارشناسی) ... گروه علوم انسانی از 15000جلد تا 20000 جلد می باشد.
۳ روز پیش - چاپخانه کتاب های درسی برای نخستین بار میزبان جمعی از خبرنگاران بود تا مراحل آماده سازی کتب درسی از تدوین محتوا تا چاپ و رسیدن آن به دست دانش ...
www.bffars.ir/.../گام-به-گام-از-تألیف-تا-چاپخانه-روایتی-از-تلاش-برای-...
۲ روز پیش - چاپخانه کتابهای درسی برای نخستین بار میزبان جمعی از خبرنگاران بود تا مراحل آمادهسازی کتب درسی از تدوین محتوا تا چاپ و رسیدن آن به دست ...
dl-4patogh.rozblog.com/.../کتاب-درسی-چگونه-تألیف-و-چاپ-میشود-از-د...
۳ روز پیش - ساعتهای طولانی از وقت، دانش و انرژی صرف میشود تا کتب درسی تولید شود؛ کتاب ... فارس از روند تدوین تا توزیع کتب درسی گزارش می دهد کتاب .
boxiaozui.com/list/برنامه+ریزی+درسی+تا+یک+ماه.html
رویکردهای برنامه درسی(برنامه ریزی درسی و فرآیند تهیه و تولید کتاب درسی) ... درسی توسط ناشران خصوصی و سازگار با برنامه های درسی موضوعی، طراحی و تدوین میشود.
alef.ir/vdcfeed0yw6dvta.igiw.html?267571
گفت: برنامه درسی ملی سندی است که کل برنامه درسی از تولید کتاب تا تدریس معلمان را جهت میدهد.در این برنامه حوزههای یادگیری، روشهای تدریس، ارزشیابی و تدوین ...
www.talif.sch.ir/files/extract_file.php?file_id=334
۶ روز پیش - ... چهارشنبه در تور علمی تجربی کتاب های درسی از تدوین تا توزیع در جمع ... ادامه داد: بخش محتوایی کتاب های درسی بر اساس اسناد بالا دستی تولید می ...
کنید
danakhabar.com/.../فراز-و-فرود-تالیف-کتابهای-درسی-در-سال-های-اخیر...
عجله در تالیف کتابهای درسی که مشکلات فراوانی به بار آورد، موجب شد وزیر آموزش ... وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تا پیش از این در تولید کتابهای درسی نقشه جامع ... برنامه درسی ملی تدوین شد و اکنون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ملاک تولید ...
iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/10926
isna.ir/fa/news/92030401780/کتب-درسی-از-دارالفنون-تا-امروز-عکس
www.medu.ir/portal/Home/ShowPage.aspx?Object...
iusfestivals.ir/گام-به-گام-از-تألیف-تا-چاپخانه؛ -روایت/
۳ روز پیش - چاپخانه کتابهای درسی برای نخستین بار میزبان جمعی از خبرنگاران بود تا مراحل آمادهسازی کتب درسی از تدوین محتوا تا چاپ و رسیدن آن به دست ...های آینده. ارائه شد. کلیدواژه. ها. : تأ. لیف کتاب.، . کتاب. های درسی.، . منابع درسی.، . دانشگاه. پیام .... معیارهای تدوین و نگارشی برای تولید متون درسی و. آموزشی تاکید ...
mobaleghan.com › معرفی ادارات معاونت › مطالعات وپژوهش های تبلیغی
تدوین کتب حوزه دین جهت جلوگیری از نشر معارف غیر دینی در کتب درسی آموزش و پرورش؛ ... تدوین کتاب دین و زندگی سال اول دبیرستان( تا کنون 7 درس آماده شده است)؛ .
www.aftabir.com/.../تدوین-برنامه-درسی-ملی-تا-اواخر-سال-آینده
۳ آذر ۱۳۸۶ ه.ش. - متن کامل برنامه درسی ملی تا اواخر سال آینده تدوین و به مراجع ذی صلاح ارائه می شود. ... تولید کتاب های درسی بر اساس «برنامه درسی ملی» از سال ۹۰.
sb.jrl.police.ir/.../aa4c9c318d44d40f8053d4976970d7d7e1430755.pdf
ﻫﺎی درﺳﯽ. » ﮐﻤﺘﺮ. ﺗﻮﺟﻪ ﺷﺪه و ﻫﻤﯿﻦ اﻣﺮ ﺳﺒﺐ ﮔﺮدﯾﺪه. ﺗﺎ. در آﺛﺎر ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ راﻫﻨﻤﺎﻫﺎی ﺗﻬﯿﻪ ﮐﺘﺎب درﺳﯽ ... ﻫﺎ و ﻣﻼﺣﻈﻪ ﻣﺸﮑﻼت ﺟﺪی ﻣﻮﺟﻮد در ﻓﺮاﯾﻨﺪ اﻧﺠﺎم اﻣﻮر ﻓﻨﯽ و ﺗﻮﻟﯿﺪ آﻧﻬﺎ ..... ﺗﺪوﯾﻦ ﮐﺘﺎب درﺳﯽ ﻧﻘﺶ آﻓﺮﯾﻦ اﺳﺖ.
www.ihoosh.ir/Articles/Article.aspx?id=61353
- هر کتاب درسی مراحل متعددی را پشت سر میگذارد تا در نهایت به عنوان کتاب ... در مرحله اول برای تولید کتابهای درسی، ارجاع و یا وجود اسناد بالادستی مطرح میشود. ... که آیا برنامه درسی تدوین شده، نیازهای مورد نظر را برآورده میکند یا خیر.
www.handicapcenter.com/wp-content/uploads/2014/05/07.pdf
بر آن شدند تا شیوه ای نو در عرصه ی کتاب خوانی پدید آورند. و آن صوتی کردن کتب ... تولید و تدوین کتب گویا در کشور ما محدودند اما متأسفانه از. همین تعداد محدود هم آمار ...
www.fardabook.com/مستند-از-فیلم-نامه-تا-تدوین.html
کتاب"مستند؛ از فیلم نامه تا تدوین" ترجمه ی بخش های دوم، سوم، چهارم و پنجم کتابِ "نویسندگی، کارگردانی و تولید فیلم ... و در این کتاب (از فیلم نامه تا تدوین) به: پیش تولید، تولید، پس تولید، موارد خاص و نتیجه گیری می پردازد. .... کمک درسی و آزمون.
news.akairan.com/havades-akhbar/farsnews/mo201562003256544.html
۳ روز پیش - ساعتهای طولانی از وقت, دانش و انرژی صرف میشود تا کتب درسی تولید شود؛ کتاب درسی منبع دانشی است که قرار است در طول یک سال تحصیلی به ...
qudsonline.ir/detail/News/274371
aqlibrary.ir/Old/index.php?module=TWArticles&file...did...
تولید و بهره گیری از کتابهای درسی درکشورهای مختلف جهان به دو شیوه متمرکز و ... اولیاء و مربیان قرار دهیم، در آن بسته می توانیم کتاب کمک غیر درسی را تعریف کنیم، تا همه ..... باشد و سومین گام "تدوین راهنمای تالیف" کتاب کمک آموزشی یا کمک درسی است.
seeisee.ir/fa/news/1522829/کتاب-های-درسی-سال-تحصیلی-آینده-آماده-شد/
۶ روز پیش - ... روز چهارشنبه در تور علمی تجربی کتاب های درسی از تدوین تا توزیع در جمع ... شده که یکی از کارهای عمده آن تولید کتاب های درسی دوره ابتدایی است .
استفاده از کاغذ ایرانی در چاپ کتاب های درسی
فرهنگ نیوز - اجتماعی - 28 ساعت پیش - دوشنبه 1 تیر 1394، ساعت 10:47 - - 26334540
مدیرکل دفتر نظارت بر نشر و توزیع کتاب های درسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی، گفت: سیاست آموزش و پرورش این است تا از کاغذ ایرانی برای چاپ کتاب های درسی استفاده کند. - به گزار شفرهنگ نیوز، لیدا نیک روش مدیرکل دفتر نظارت بر نشر و توزیع کتاب های درسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی درب�
ثبت نام اینترنتی کتاب های درسی پیش دانشگاهی از اول تیر ماه
همشهری آنلاین - اجتماعی - 46 ساعت پیش - یکشنبه 31 خرداد 1394، ساعت 17:11 - - 26326670
معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش از آغاز ثبت نام اینترنتی کتاب های درسی دانش آموزان پیش دانشگاهی سراسر کشور از دوشنبه اول تیر ماه خبر داد. - ثبت نام اینترنتی کتاب های درسی پیش دانشگاهی از اول تیر ماه آموزش > عمومی - همشهری آنلاین:معاون سازمان پژوهش و برنام
امسال کتاب های چه پایه هایی در مدارس تغییر می کند؟ / هزینه کامل کتاب های درسی چقدر است (+جدول)
عصر ایران - اجتماعی - 3 روز پیش - شنبه 30 خرداد 1394، ساعت 12:20 - - 26305566
امسال برای نخستین بار کتاب درسی دوره پیش دانشگاهی در سراسر کشور و دوره ابتدایی شهر تهران به صورت الکترونیکی به فروش می رسد. - سال تحصیلی 94ـ93 با برگزاری تمام امتحانات خرداد، برای دانش آموزان به پایان رسید و ثبت نام های مدارس برای سال تحصیلی آینده نیز در برخی پایه در حال انجام است. کتا�
سفری از جنس خبر به اعماق کتاب های درسی
ایرنا - اجتماعی - 3 روز پیش - شنبه 30 خرداد 1394، ساعت 11:05 - - 26303639
...و سفر آغاز می شود، سفری از جنس کتاب، در لابلای کاغذها و رنگ ها به جستجو می پردازیم تا از فرآیند شکل گیری ورق هایی که در نهایت با تصاویر و نوشته های رنگارنگ در بسته ای به نام کتاب به دست دانش آموزان می رسد، - آشنا شویم. تورعلمی تجربی کتاب های درسی از تدوین تا توزیع عنوان سفر نیم روزه به...
کتاب های درسی چگونه تألیف و چاپ می شوند؟
جام جم - اجتماعی - 3 روز پیش - شنبه 30 خرداد 1394، ساعت 10:30 - - 26302751
ساعت های طولانی از وقت، دانش و انرژی صرف می شود تا کتب درسی تولید شود؛ کتاب درسی منبع دانشی است که قرار است در طول یک سال تحصیلی به دانش آموزان آموخته شود و آنها را برای ساختن فردای کشور آماده کند. - کد خبر :1987595415153779342 تاریخ :شنبه 30 خرداد 1394 ساعت 10:24 بازدید :0 کتاب های درسی چگونه تألیف و چ
16 - کارگران مشغول کارند؛ 124 میلیون کتاب درسی در حال چاپ است
آنا - اجتماعی - 3 روز پیش - شنبه 30 خرداد 1394، ساعت 10:25 - - 26302588
کارگران، هنرمندان و مسئولان چاپخانه مشغول کار هستند تا 124 میلیون جلد کتاب درسی با بهترین کیفیت از ابتدای مهر امسال در دستان دانش آموزان سراسر کشور باشد. - به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، بازدید از مراحل تدوین تا توزیع کتب درسی به همت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وز�
17 - کتاب های درسی چگونه تألیف و چاپ می شوند؟
بلاغ نیوز - اجتماعی - 3 روز پیش - شنبه 30 خرداد 1394، ساعت 09:48 - - 26301732
ساعت های طولانی از وقت، دانش و انرژی صرف می شود تا کتب درسی تولید شود؛ کتاب درسی منبع دانشی است که قرار است در طول یک سال تحصیلی به دانش آموزان آموخته شود و آنها را برای ساختن فردای کشور آماده کند. - به گزارش بلاغ"، کتاب درسی از جمله ملزومات آموزش است و دستگاه تعلیم و تربیت هر ساله هز
18 - کتاب درسی چگونه تألیف و چاپ می شود؟
دولت بهار - اجتماعی - 4 روز پیش - شنبه 30 خرداد 1394، ساعت 03:07 - - 26299912
ساعت های طولانی از وقت، دانش و انرژی صرف می شود تا کتب درسی تولید شود؛ کتاب درسی منبع دانشی است که قرار است در طول یک سال تحصیلی به دانش آموزان آموخته شود و آنها را برای ساختن فردای کشور آماده کند. - به گزارش دولت بهار به نقل از فارس، کتاب درسی از جمله ملزومات آموزش است و دستگاه تعلیم و
19 - فارس از روند تدوین تا توزیع کتب درسی گزارش می دهد کتاب درسی چگونه تألیف و چاپ می شود؟ / از دست نوشته های مؤلفان تا گرمای چاپخانه
فارس - اجتماعی - 4 روز پیش - شنبه 30 خرداد 1394، ساعت 00:05 - - 26299376
ساعت های طولانی از وقت، دانش و انرژی صرف می شود تا کتب درسی تولید شود؛ کتاب درسی منبع دانشی است که قرار است در طول یک سال تحصیلی به دانش آموزان آموخته شود و آنها را برای ساختن فردای کشور آماده کند. - "، کتاب درسی از جمله ملزومات آموزش است و دستگاه تعلیم و تربیت هر ساله هزینه هنگفتی را
عکس/ چاپخانه کتاب های درسی
دولت بهار - سیاسی - 6 روز پیش - چهارشنبه 27 خرداد 1394، ساعت 21:37 - - 26284793
خبرنگاران رسانه های گروهی صبح چهارشنبه بیست و هفتم خرداد ماه از مراحل تولید، صفحه آرایی تا چاپ کتب درسی بازدید کردند. - لطفا از ارسال واژه ها و عبارات توهین آمیز، مطالب دارای بار حقوقی و پیگرد قضایی و نیز حروف و کلمات و نشانه ها (مانند علامت تعجب) بصورت مکرر خودداری فرمایید. نظرا�
23 - تولید 90% کتاب های درسی
واحد مرکزی خبر - اجتماعی - 6 روز پیش - چهارشنبه 27 خرداد 1394، ساعت 16:30 - - 26281648
مدیرکل دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: مراحل طراحی تمام کتاب ها به اتمام رسیده است و 90 درصد از کتاب های درسی تولید شده است.لیدا نیک روش در حاشیه مراسم بازدید اصحاب رسانه از چاپخانه کتاب های درسی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره کت
24 - جزییات توزیع کتاب های درسی/چاپ 124 میلیون کتاب درسی
شبستان - اجتماعی - 6 روز پیش - چهارشنبه 27 خرداد 1394، ساعت 15:15 - - 26280492
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه درسی با تشریح جزییات کتاب های درسی گفت: تعداد 124 میلیون نسخه کتاب درسی با 980 عنوان چاپ و توزیع می شود. - به گزارش خبرنگار اجتماعی شبستان، حسین طلایی زواره، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه درسی در حاشیه تور علمی ت�
25 - کتاب های درسی سال تحصیلی آینده آماده شد
ساعت 24 - اجتماعی - 6 روز پیش - چهارشنبه 27 خرداد 1394، ساعت 14:37 - - 26279754
معاون توسعه مدیریت وپشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش گفت: 124 میلیون جلد کتاب درسی در قالب 980 عنوان کتاب برای تحصیلی 94-95 آماده شده که به موقع در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد. - حسین طلایی زواره روز چهارشنبه در تور علمی تجربی کتاب های درسی از تدوین تا توزیع در جمع خبر�
26 - کتاب های درسی سال تحصیلی آینده آماده شد
ایرنا - اجتماعی - 6 روز پیش - چهارشنبه 27 خرداد 1394، ساعت 13:45 - - 26278669
معاون توسعه مدیریت وپشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش گفت: 124 میلیون جلد کتاب درسی در قالب 980 عنوان کتاب برای تحصیلی 94-95 آماده شده که به موقع در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد. - به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حسین طلایی زواره روز چهارشنبه در تور علمی تجربی کتاب های د�
27 - توزیع کتاب های درسی در استان ها از پانزدهم شهریور
واحد مرکزی خبر - اجتماعی - 6 روز پیش - چهارشنبه 27 خرداد 1394، ساعت 12:45 - - 26277478
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش گفت: کتاب های درسی در استانها، از پانزدهم شهریور و در تهران از 18 شهریور توزیع می شود.به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حسین طلایی زواره در جمع خبرنگاران افزود: امسال کتب درسی دوره پیش دانشگاهی در کل کشور و اب�
28 - زمان توزیع کتاب های درسی
خبر آنلاین - اجتماعی - 6 روز پیش - چهارشنبه 27 خرداد 1394، ساعت 11:20 - - 26275747
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: کتاب های درسی از 15 شهریور در استانها توزیع می شود که در شهر تهران و استان البرز توزیع کتاب های درسی از 18 شهریور است. حسین طلایی زواره امروز در مراسم بازدید اصحاب رسانه از چاپخانه کتاب های درسی، اظهار داشت: محتوای کت
29 - افزایش قیمت کتاب های درسی کمتر از 15 درصد است/ توزیع کتاب در تهران از 18 شهریور ماه آغاز می شود
آنا - اجتماعی - 6 روز پیش - چهارشنبه 27 خرداد 1394، ساعت 11:10 - - 26275567
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه قیمت کتاب ها در سال تحصیلی جدید افزایش محسوسی نداشته، گفت: افزایش قیمت کتاب ها زیر 15 درصد است و البته قیمت هر کتاب با توجه به حجمش متفاوت است. - به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، حسین طلایی زواره معاون
30 - وضعیت کتاب درسی دانش آموزان مشخص شد
فرجام نیوز - اجتماعی - 7 روز پیش - سه شنبه 26 خرداد 1394، ساعت 09:37 - - 26258849
مدیر کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: با شروع سال تحصیلی جدید هیچ گونه مشکلی درباره توزیع کتاب های درسی وجود نخواهد داشت و تمامی دانش آموزان با کتاب، - به گزارش پایگاه خبری فرجام، لیدا نیک روش مدیر کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش در �
31 - مدیر کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش در گفت وگو با فارس: آخرین وضعیت تولید کتب درسی تشریح شد/ دانش آموزان با کتاب به کلاس درس می روند
فارس - اجتماعی - 8 روز پیش - سه شنبه 26 خرداد 1394، ساعت 00:05 - - 26256664
مدیر کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: با شروع سال تحصیلی جدید هیچ گونه مشکلی درباره توزیع کتاب های درسی وجود نخواهد داشت و تمامی دانش آموزان با کتاب، - لیدا نیک روش مدیر کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش در گفت وگو با خبرنگار آموزش و پر
32 - جزییات ثبت نام اینترنتی کتاب های درسی
ساعت 24 - اجتماعی - 9 روز پیش - یکشنبه 24 خرداد 1394، ساعت 13:57 - - 26234725
مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی کشور از اول تیرماه و دانش آموزان دوره ابتدایی شهر تهران از 6 تیر برای دریافت کتب درسی، - لیدا نیک روش مدیر کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش در گفت وگویی و با اشاره به ف�
33 - فروش اینترنتی کتاب های درسی دانش آموزان ابتدایی و پیش دانشگاهی/آغاز ثبت نام از 6 تیرماه
ایلنا - اجتماعی - 9 روز پیش - یکشنبه 24 خرداد 1394، ساعت 13:20 - - 26233937
مدیرکل چاپ و توزیع سازمان پژوهش از فروش اینترنتی کتاب های درسی مقطع پیش دانشگاهی و ابتدایی خبر داد. -
34 - فروش اینترنتی کتاب های درسی دانش آموزان دبستانی از ابتدای تیرماه
برنا - اجتماعی - 10 روز پیش - شنبه 23 خرداد 1394، ساعت 11:20 - - 26215564
مدیرکل چاپ و توزیع سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از فروش اینترنتی کتب درسی دانش آموزان ابتدایی شهر تهران خبر داد. - به گزارش گروه جوان وجامعه خبرگزاری برنا، لیدا نیک روش با اشاره به فروش اینترنتی کتاب های درسی دانش آموزان ابتدایی شهر تهران، اظهار داشت: امسال برای نخستین بار کتا
35 - فروش اینترنتی کتاب های درسی دانش آموزان دبستانی شهر تهران از ابتدای تیرماه
آریا - اجتماعی - 10 روز پیش - شنبه 23 خرداد 1394، ساعت 11:00 - - 26215092
مدیرکل چاپ و توزیع سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از فروش اینترنتی کتب درسی دانش آموزان ابتدایی شهر تهران خبر داد. - به گزارش خبرگزاری آریا، لیدا نیک روش با اشاره به فروش اینترنتی کتاب های درسی دانش آموزان ابتدایی شهر تهران، اظهار داشت: امسال برای نخستین بار کتاب های دانش آموزان �
36 - فروش اینترنتی کتاب های درسی ابتدایی
ملیت - اجتماعی - 10 روز پیش - شنبه 23 خرداد 1394، ساعت 10:40 - - 26214617
مدیرکل چاپ و توزیع سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از فروش اینترنتی کتب درسی دانش آموزان ابتدایی شهر تهران خبر داد. - به گزارش ملیت به نقل از تسنیم، لیدا نیک روش با اشاره به فروش اینترنتی کتاب های درسی دانش آموزان ابتدایی شهر تهران، اظهار داشت: امسال برای نخستین بار کتاب های دانش آ
37 - فروش اینترنتی کتاب های درسی ابتدایی
فردا نیوز - اجتماعی - 10 روز پیش - شنبه 23 خرداد 1394، ساعت 10:20 - - 26214128
مدیرکل چاپ و توزیع سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از فروش اینترنتی کتب درسی دانش آموزان ابتدایی شهر تهران خبر داد. - تسنیم: لیدا نیک روش با اشاره به فروش اینترنتی کتاب های درسی دانش آموزان ابتدایی شهر تهران، اظهار داشت: امسال برای نخستین بار کتاب های دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی
38 - آغاز خرید اینترنتی کتاب های درسی از 6 تیر ماه
جام جم - اجتماعی - 13 روز پیش - چهارشنبه 20 خرداد 1394، ساعت 14:55 - - 26186222
معاون آموزش ابتدایی شهر تهران گفت: خرید اینترنتی کتاب های درسی از 6 تیرماه آغاز می شود. - کد خبر :1975500141148221451 تاریخ :چهارشنبه 20 خرداد 1394 ساعت 14:50 بازدید :1 آغاز خرید اینترنتی کتاب های درسی از 6 تیر ماه معاون آموزش ابتدایی شهر تهران گفت: خرید اینترنتی کتاب های درسی از 6 تیرماه آغاز می شود. ب�
روزنامه جام جم مورخ یکشنبه 7/4/94 صفحه 14:
معلم ها کجای این چرخه ایستاده اند؟
با سرعتی خیره کننده، چرخ دهنده هــا صفحات چاپی چهار رنگ را روی غلتک ها جلو می برند و دستگاه های تا کن با تیغه های ظریفشان روی آنها خط می اندازند. ســرعت بالاست، کاغذها داغ می شــود، حروف و نقش های حک شــده روی زینک هــای فلــزی کــه روی کاغذهای رول می نشــیند و دستگاه های چاپ، رنگ های زرد و آبی و قرمز و مشــکی را رویشان می پاشد، کاغذهــا تــا 130 درجه حــرارت می گیرد؛ این داغ تر از نقطه جوش آب اســت. با همان سرعت امــا کاغذها داخل دســتگاه اتوکش که به جای داغ کــردن، کاغذها را ســرد می کند، می روند و صفحــات کتاب اتو می شــود؛ یک اتوی خنک بــرای خواباندن آن همــه حرارت و البته گرفتن چروک های کاغذ. در شرکت افست که متولی چاپ کتاب های درســی اســت، هزاران فرم چاپی در چند ثانیه از دســتگاهی بــه دســتگاه دیگر مــی رود و در انبوهی از ســروصدا، کتاب ها صفحه به صفحه جــان می گیرند. اینها روی غلتک های کوچک می لغزند و فرم به فرم پشــت هم قرار می گیرند، ته شان چسب می خورد، پرس می شوند و دست آخر جلدی رویشان گذاشته می شود؛ کتاب های درسی این گونه متولد می شوند؛ در چاپخانه ای بزرگ، مملو از صدای دســتگاه های غول پیکر چــاپ، اندکی گرم و کمی آلــوده به بوی جوهر و چســب و کاغذ. ناظر فنــی چاپخانه برای این که ثابت کند امســال چسب کتاب های درسی مشــکلی نــدارد و مثل ســال 92 کتاب ها دچار خزان زودهنگام نمی شــوند، یک کتاب آماده را از خط تولید برمی دارد؛ کتاب علوم سوم دبستان را و بــا همه زور بازو ورق هایــش را به دو طرف می کشــد. جلد پاره می شود ولی کتاب قرص و محکــم می ماند. ما به این فکــر می کنیم که با این کار یک بخش از سرمایه ملی هدر رفت، اما گویی اثبات مقاوم بودن کتاب ها برای او حیثیتی است که چنین می کند. برای این که یک کتاب به دست دانش آموز برسد، چاپخانه فقط بخش کوچکــی از کار را انجــام می دهــد؛ کاری که تلاش های پشت پرده را علنی می کند. سازمان پژوهــش و برنامه ریزی آموزشــی برای اولین بار تصمیم گرفــت درهای بخش های تالیف و طراحی کتاب های درسی را به روی خبرنگاران بگشــاید؛ تصمیمی که تجربــه ای بدیع برای اصحاب رسانه ساخت و لذت دیدن کتاب ها قبل از چاپ و شــوق چند ماه جلوتر بودن از آدم های معمولی را به آنها چشــاند.یک کتاب درسی در نقطه شــروع چیزی نیســت جز یک بغل کاغذ دســتنویس درون پوشــه های رنگی. مولفان کتاب های درســی این دســتنویس ها را تهیه می کنند و طرح ها، جداول و اشــکال هندســی مورد نظرشان را با دست روی کاغذها می کشند و به دفاتر تالیف کتب درســی تحویل می دهند. لیدا نیک روش، مدیرکل چاپ و توزیع کتاب های درســی برخی از این پوشــه ها را باز می کند و ما به هم ریختگی دستنوشــته ها را می بینیم. او نیز اضافه می کند دستخط برخی مولفان ناخواناتر از نســخه های برخی پزشکان است که مجموعه را مجبــور به چند بار خوانــی متن و تطابق چند باره متن چاپی با نسخه دستنویس می کند. این دستنوشته ها تایپ می شود، بعد ویرایش، سپس نمونه خوانی و این کار برای برخی مطالب بیش از پنج بار تکرار می شود تا غلطی در متن نماند. با این حال باز هم هر سال غلط های تایپی و حتی محتوایی را می توان در برخی کتاب های درسی مشاهده کرد. بعد از تایپ نوبت صفحه آرایی می رسد؛ شبیه همان فرآیندی که ما خبرنگاران رســانه های مکتوب با آن آشــناییم، اما فــرق صفحه آرایی در روزنامه هــا بــا صفحه آرایــی کتاب هــای درســی این است که وسواس خبرنگاران برای بســته شدن صفحات بســیار کمتر از وسواس مولفان کتاب های درســی اســت. به ما گفتند برخی مولفان حتی تا پاســی از شــب در بخش صفحه آرایی می مانند تا نوع قلم، اندازه حروف و اشــکال کتاب کاملا مطابق میل شان شود. با این همه وســواس باز هم کتاب های درسی که به دست دانش آموزان می رسد، آدم های زیادی به شــمایل هنری آنها نقد دارند و اشکالات زیبا شناختی به آن می گیرند. آنچه ما در «تور علمی ـ تجربی کتب درسی از تدوین تا توزیع» دیدیم، بخــش کوچکی از وقت، انرژی و ســرمایه ای بود که هر ســال صرف تهیه کتاب های درسی می شــود و در طول بازدید، من خبرنگار مدام به این فکر می کردم که در چرخه پرهزینه و وقت گیر تدوین کتاب ها، معلمان که در پیشانی تدریس و تفهیم مفاهیم ایستاده اند، چه نقشی دارند. معلم ها نقش دارند، نقش ندارند ســرنخ، حــرف معلمان معترض بــود؛ آنها که می گویند هم گروه هــای تالیف کتاب های درســی در انحصــار عده ای خاص اســت و هم معتقدند بخصوص پس از اســتقرار نظام 3 ـ 3 ـ 6 به پیشنهاد معلمان برای اصلاح و بازنگری در محتوای کتاب ها توجه نمی شود. جعفر خرازی، کارشناس مسائل آموزش و پرورش و پژوهشگر درس ادبیات فارسی نیز حاضر شد در گفت وگو با ما این گلایه ها را بحق بداند؛ بخصوص در بخش بازنگری ها و اعمال اصلاحات. او البته جانب انصاف را رعایت کرد و توضیح داد که در شورای برنامه ریزی کتاب های درسی در کنار متخصصان هر رشــته، از تعدادی معلم هم استفاده می شود و در مرحله تولید محتوا نیز در برخی گروه های درســی که انعطاف دارند، از چند معلم نظرخواهی می شــود، اما او این وجه را غالب دانســت که تالیــف و طراحی کتاب ها در اختیار یک گروه خاص قرار دارد. این قضاوت البته موضوعی نیست که مورد تائیــد آمــوزش و پرورش باشــد، بلکه نکته ای اســت که همواره مسئولان سازمان پژوهش و برنامه ریــزی مقابلش جبهه گرفته و با قاطعیت مــردودش دانســته اند. حتــی در روز بازدیــد خبرنگاران از مراحل تدوین کتاب های درسی، لیدا نیک روش، مدیرکل چاپ و توزیع کتاب های درســی به ماگفت بخصوص از امسال کتاب ها پس از تالیف روی ســایت سازمان قرارمی گیرد تا معلمان درباره اش نظر بدهند. او کتاب ریاضی تازه تالیف امسال (پایه نهم) را هم مثال زد که هر صفحه از آن پس از تالیف روی سایت قرار گرفته و نظرات معلمان دربــاره تک تک صفحات آن جمع و با نظارت مولف اعمال شده است. امــا بایــد قبــول کــرد ایــن اتفــاق برای همــه کتاب هــای درســی رخ نمی دهد؛ حتی اعتــراض بســیاری از معلمان، محدود شــدن نظرخواهــی از آنها دراین مرحله نیســت، بلکه معلمان خواهان تدریس آزمایشــی کتاب های درســی و اعمــال اصلاحات پس از مشــخص شــدن نقــاط ضعف کتــاب هســتند. تدریس یک ســاله و آزمایشــی کتاب های درسی قبل از اســتقرار نظــام 3 ـ 3 ـ 6 و تبدیل ســال های تحصیل به دو شــش ســال روالی معمول بود، امــا از وقتی پایه ششــم ابتدایــی به وجود آمد و بــه دنبال آن هر ســال پایه ای جدیــد به وجود آمــد و نیاز به کتاب های تازه تالیف ایجاد شــد، این تدریس آزمایشــی حذف شده است. جعفر خرازی، کارشــناس مســائل آموزشــی نیز بر همین نکته دســت می گذارد و می گوید، با این کــه پیش نویــس کتاب های تــازه تالیف روی ســایت قــرار می گیرد و معلمان هــم درباره آن نظر می دهند، اما فقط عده ای خاص که افرادی شــناخته شــده اند یا روابطی ویژه دارند، شانس تاثیرگــذاری بر محتوای کتاب های درســی را پیدا می کنند. گرچه موضــع آموزش و پرورش درباره این انتقاد ها برایمان روشــن بود، اما ما باز هم موضوع را از حســین طلایی، معاون توسعه و پشــتیبانی ســازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی پیگیر شــدیم که پاسخ او در حد انتظار مــا بود. او گفت در چند ســال اخیر علاوه بر این کــه از تعدادی معلــم در گروه های برنامه ریزی درســی دعوت می کنیم، هنگام اعتبار بخشی نظری و عملی به کتاب های درســی نیز نظرات معلمان را جویا می شویم و حتی بعد از یک سال تدریس کتاب، پژوهشگاه آموزش و پرورش به صورت خوشــه ای تصادفی، جامعه ای نمونه از معلمان را انتخاب و نظرات آنها را درباره کتاب ها جمع آوری می کند. البته گرچه میان جمع آوری نظرات با اعمال نظرات در کتاب های درسی فاصله ای زیاد وجود دارد، امــا اگر معلمــان در فرآیند تدوین، اصلاح و ارتقای کیفی کتاب های درســی نقش دارند، این همه اعتراض از کجا آب می خورد؟ آیا بهتر نیست ریشه یابی شود که چرا حرف غالب جامعه فرهنگی کشــور این است که به نظرات آنها بها داده نمی شود؟ society@jamejamonline.ir 14 4293 شماره شانزدهم سال 1394 تیر 7 یکشـــنبه 300011215 23004315 معلم ها کجای این چرخه ایستاده اند؟ کتاب های درسی؛ از تدوین تا چاپ
مهــر که بیایــد، 124 میلیون جلد کتاب درســی در 980 عنــوان در اختیار حدود 13 میلیون دانش آموز قرار می گیرد؛ کتاب هایی کــه همــه از فیلترهای ســخت و چند لایه آمــوزش و پرورش گذشــته اند و میلیاردها تومان صرف تولید آنها شده است. اگر قیمت پشــت جلد این 124 میلیون کتاب درسی را مبنای محاسبه قرار دهیم و میانگین قیمت ها را 1500 تومان در نظر بگیریم، ارزش ریالی این کتاب ها 186 میلیارد تومان می شود که البته مبلغی اســت که یارانه ای فراوان به آن اختصــاص یافته. در واقع این پول هزینه ای است که مردم می پردازند، نه پولی که دولت صرف تولید کتاب های درسی می کند. اگــر فقط مبالغی را کــه صرف پرداخت دســتمزد مولفان کتاب ها می شود محاسبه کنیم، بخشی از بزرگی سرمایه ای که برای تولید کتاب های درسی صرف می شود ظاهر می گردد. طبق اعلام حسین طلایی، معاون ســازمان پژوهش هر مولف بابت تالیف هر صفحه کتاب 25 هزار تومان دریافت می کند، پس اگر هر کتاب 100 صفحه داشــته باشد و این را اضافه کنیم که امســال 980 عنوان کتاب در کشور تولید شده و سپس این ارقام را درهم ضــرب کنیم، خواهیم دید که فقط دســتمزد مولفــان کتاب های درســی به 2 میلیارد و 450 میلیون تومان می رســد. (98 هزار صفحه کتــاب ضربدر 25 هزار تومان) این هزینه البته بســیار کمتر از پولی اســت کــه برای خرید و عمدتــا واردات کاغذ خرج می شــود و سوا از هزینه هایی است که چاپ کتاب نیاز دارد. این عددها البته همیشــه در آموزش و پرورش محرمانه نگه داشته می شود، ولی بــا کنار هم چیدن اطلاعاتــی که در اختیار داریم، می توانیم هزینه های دست کم کاغذ کتاب های درســی را تخمین بزنیم. آماری وجــود دارد که می گوید مصــرف کاغذ در ایران سالانه بیش از 650 هزار تن است که حدود 50 هزار تن آن برای چاپ کتاب های درسی مصرف می شود. البته چون قیمت هر تن کاغذ از سوی مسئولان سازمان پژوهش در اختیارمــان قــرار نگرفــت، نمی توانیم هزینــه خرید کاغذ بویــژه بودجه ای را که صرف کاغذهای وارداتی می شود محاسبه کنیم، ولی از حجــم مصرف در این بخش می تــوان هزینه های چند میلیارد تومانی را حدس زد. اما مقصود از این محاســبه ها ارائه یک پیشــنهاد اســت. اکنون آموزش و پرورش یک نســخه کتاب بــرای هــر درس تولید می کنــد کــه همه مــدارس در همــه نقاط کشــور با وجود همه تفاوت های فرهنگی و اجتماعی و البته تحصیلی مجبور به تدریس آن هستند؛ الگویی که هر سال دولت صدها میلیــارد تومان بــرای آن هزینــه می کند، اما شــاید بشــود بــه یــک روش جایگزین فکــر کــرد و آن دادن ســرفصل به معلمان و آزاد گذاشــتن آنهــا در تدویــن محتــوای آموزشــی اســت. در ایــن روش، آموزش و پرورش است که تعیین می کند دانش آموزان هــر پایه چه مطالبــی بیاموزنــد، ولی این معلم اســت کــه منابع مورد نیــاز را مطابق ســرفصل های تعیین شده انتخاب می کند؛ مثل اتفاقی که در دانشــگاه ها رخ می دهد. حســین طلایی، معاون ســازمان پژوهش اما معتقد اســت این پیشــنهاد فعلا شدنی نیســت، چون ایــن انعطــاف در تدریس در ســند تحــول بنیادین آمــوزش و پرورش و نیز در برنامه درســی ملی دیده نشده است. البته اگر کتاب هاى درســى را به دو دســته حساسیت برانگیز مثل زبان وادبیات فارسی یا تعلیمات دینی و تاریخ و غیر حســاس مثل فیزیک، شــیمی، ریاضی و هندسه تقسیم کنیم . ایــن را که به طلایی گفتیم، توضیح داد این پیشنهاد قابل بررسی است و اگر در اسناد بالادستی دیده شود قابل اجراست، ولی قبل از آن باید سیســتم های ارزشیابی (برگزاری امتحــان و نمره دهی) نیــز تغییر کند، بویژه در درس هایی کــه امتحان های هماهنگ استانی یا کشوری دارند. جعفر خرازی، کارشناس مسائل آموزش و پــرورش نیز این موضوع را قابل بررســی می دانــد (گرچه به ناتوانی برخی معلمان در اجــرای این روش نیز بــاور دارد)، ولی چون معتقد است در بدنه آموزش و پرورش چنین انعطافــی وجود ندارد، پیشــنهادی دیگر را مطرح کرد. او معتقــد اســت اگــر کتاب هــای درســی بــه جــای تــک تالیفــی، چند تالیفی باشــند و مثلا برای هر درس دو، سه یا چهار کتاب وجود داشته باشد، معلمان از بیــن این کتاب ها یکی را انتخاب می کنند و دیگر همگان مجبور به خواندن متن های مورد نظر یک مولف نیستند. جـــا معـه
روزنامه اطلاعات مورخ 5/5/94
ألیف کتابهای درسی از «آ» تا «ی»
دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴
تغییر نظام آموزشی با تغییر کتاب های درسی همراه است. با اجرای طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش، تغییر همه کتاب های درسی تا سال تحصیلی ۹۸-۹۷ در دستور کار قرار گرفت و قرار شد تا هر سال محتوای کتاب های دو پایه تحصیلی به طور کامل تغییر کند. به این ترتیب تألیف کتاب های جدید برای دو پایه تحصیلی در هر سال، که طبق اعلام کارشناسان این سازمان با نظرخواهی از کارشناسان و استادان دانشگاه صورت می گیرد، در کنار اعمال تغییرات و تصحیح های لازم برای کتاب های دیگر پایه ها جزو برنامه های اصلی چند سال اخیر سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی قرار گرفت.
در همین ارتباط حجتالاسلام و المسلمین محیالدین بهرام محمدیان، معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش، نیز گفته است: پیش از این در تولید کتابهای درسی نقشه جامع وجود نداشت و افراد متخصص در شورای معارف مینشستند و زمان آموزش و محتوای درسی را مشخص میکردند. همچنین برای چند سال هر کتاب درسی را یک نفر مینوشت و به همین دلیل میان کتابهای درسی نوشته شده ارتباط مفهومی وجود نداشت و با گذشت سالها مشکلات و کاستیهای زیادی در کتابهای درسی به وجود آمده بود. اما در دهه ۸۰ سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش به این نتیجه رسید که باید برای همه محتواهای درسی یک نقشه وجود داشته باشد و بر اساس همین نتیجهگیری، برنامه درسی ملی تدوین شد و اکنون سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ملاک تولید کتابهای درسی است.
همچنین به گفته معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش، در گذشته عمده برنامههای آموزش و پرورش بر اساس ترجمه از دیگر کشورها بود اما حالا نقشه جامع علمی کشور تدوین شده است و اکنون مبنای تغییر کتاب های درسی، سند تحول و برنامه درسی ملی است.
تدوین کتابهای درسی با همفکری و مطالعات تطبیقی و با تعامل مجموعهای از تخصصهای بین بخشی صورت میگیرد.
پیش درآمدی بر تألیف کتاب درسی
در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی دو دفتر به نام های دفتر تألیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری و دفتر تألیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش وظیفه برنامه ریزی و تألیف کتاب های درسی دوره های مختلف تحصیلی در آموزش و پرورش را بر عهده دارند. پژوهش، نیازسنجی، تدوین برنامه، تولید مواد آموزشی، اجرای برنامه و ارزشیابی محتواهای آموزشی دانش آموزان در این دو دفتر صورت می گیرد. کارشناسان این دو دفتر به کار تولید مواد آموزشی (کتاب درسی، راهنمای معلم، لوح های آموزشی و سایر مواد آموزشی برای دانش آموزان و معلمان)، برنامه ریزی و تهیه سرفصل های دروس و تألیف کتاب های درسی دوره های مختلف تربیت معلم (کاردانی تا کارشناسی ارشد)، شناسایی و استفاده از نیروهای متخصص برای تولید منابع آموزشی مفید
(کتاب های درسی، راهنمای معلم و لوحه های آموزشی) و نظارت بر تألیف و تهیه مواد آموزشی متناسب با برنامه های درسی می پردازند.
دفتر تألیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری با ۱۳ گروه تخصصی به برنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی دوره های تحصیلی ابتدایی، متوسطه و مراکز تربیت معلم میپردازد و دفتر تألیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش، همان طور که از نامش پیداست، محتواهای آموزشی مورد نیاز برای بیش از ۳۳ رشته فنی و حرفه ای و ۲۰۰ مهارت کاردانش را تأمین، مدیریت و ارزیابی می کند.
دکتر محمد کفاشان، معاون دفتر تألیف
کتابهای درسی فنی و حرفه ای و کاردانش، در گفتگو با اطلاعات با اشاره به تهیه برنامه درسی ملی به عنوان نخستین راهکار عملیاتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، می گوید: همه اهداف، رویکردها، مقاطع، پایه ها، ساعات درسی، استانداردها، چگونگی ارزشیابی و … در برنامه درسی ملی آمده است.
به گفته وی، پس از تأیید اسناد برنامه های درسی در شورای عالی آموزش و پرورش، کار تألیف کتاب درسی آغاز می شود.
دکتر کفاشان با بیان اینکه در نظام فعلی دیگر نه صرفاً کتاب، بلکه بسته آموزشی مبنای کار است که چیزی فراتر از کتاب و البته با محوریت کتاب است، ادامه می دهد: بسته آموزشی شامل کتاب درسی، کتاب راهنمای معلم، مجله های آموزشی، فیلم های آموزشی، نرم افزارهای آموزشی و در رشته های فنی و حرفه ای کتاب کار هنرجو و کتاب همراه هنرجو است. در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، ضمن تلاش برای پیشگیری از موازی کاری، سرفصل های درسی به اجزای مختلفی تقسیم می شوند تا هر جزء از آنها در بخش های مختلف بسته آموزشی قرار گیرد.
معاون دفتر تألیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش با اشاره به چگونگی تألیف کتاب های درسی برای دانش آموزان سه ساله چهارم آموزش و پرورش، ادامه می دهد: هر تغییری در رشته های مختلف تحت نظارت کمیسیون های تخصصی آن رشته اعمال می شود که در آنها کارشناسان با تخصص های گوناگون به کار بررسی چگونگی تألیف مواد آموزشی به دانش آموزان می پردازند.
وی برای مثال کمیسیون های تخصصی رشته های فنی و حرفه ای را دارای هفت عضو، شامل یک عضو هیأت علمی دانشگاه، یک نفر استاد یا هنرآموز خبره آموزشکده های فنی و حرفه ای، یک نفر هنرآموز خبره هنرستان ها، یک نفر کارشناس حوزه آموزش و پرورش فنی و حرفه ای از معاونت آموزشی در حوزه اجرایی، یک نفر کارشناس
برنامه ریزی درسی، یک نفر روان شناس تربیتی، و یک نفر از حوزه صنعت و دنیای کار معرفی میکند و ادامه می دهد: این کمیسیون تخصصی و مدیر آن رشته متناسب با اجزای بسته آموزشی به سراغ کسانی می روند که این توانایی را دارند. افرادی را شناسایی می کنند و کار تألیف را شروع می کنند و گام به گام با کار تألیف، کار را کنترل می کنند تا به سرانجام برسد.
کفاشان با بیان اینکه کتاب های غیر فنی و حرفهای هم تقریباً با طی همین فرایند تولید می شوند، می گوید: با این تفاوت که کارشناسان برای تهیه کتابهای درسی رشته های نظری با جریان دنیای کار درگیر نمی شوند ولی برای تألیف کتاب های درسی فنیوحرفهای و کاردانش باید دنیای کار واقعی نیز در سطح ملی و بین المللی مورد مطالعه قرار گیرد.
به گفته معاون دفتر تألیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش، دانش آموزان در آموزش و پرورش فنی و حرفه ای و کاردانش نه فقط برای داخل کشور، بلکه طوری تربیت می شوند که در خارج از کشور هم بتوانند از توانایی خود استفاده کنند و ما برای برنامه ریزی درسی باید ببینیم که مثلاً در یک پروسه بیست ساله چه رشته ها و مشاغل جدیدی ممکن است در ایران و دنیا موردنیاز باشند یا چه شغل هایی ممکن است به مرور از بین بروند.
آماده سازی
دستنوشتههای مؤلفان به ساختمان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی می روند، جایی که کار تایپ، تصحیح، چندین بار ویرایش و نمونه خوانی و تصویرگری کتاب های درسی در آنجا انجام می شود.
به گفته لیدا نیکروش، مدیر کل دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت آموزش و پرورش، کار جدیدی که امسال در دفاتر تالیف انجام شده است، این است که هر یک صفحه از محتوای کتاب که آماده می شود روی پایگاه اینترنتی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی قرار می گیرد تا معلمان، همکاران و کارشناسان اصلاحات و نظرات خود را ارایه دهند.
این نکته ای است که در مراجعه به تارنمای دفتر تألیف نیز قابل مشاهده است.
مجید ذاکری، مدیر هنری کتاب های درسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در جریان بازدید خبرنگاران از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی می گوید: تا پیش از تغییر پایه و اعمال نظام آموزشی ۳-۳-۶ هر پنج سال یک بار کتاب های درسی بازبینی و بازنگری می شد و با توجه به شرایط تغییراتی در تصاویر انجام می گرفت.
او با بیان اینکه برای تهیه تصاویر کتاب های درسی با استفاده از نظرات مولفان و هنرمندان ممکن است برای هر صفحه ۱۰۰ تا ۱۵۰ تصویر ارایه شود که در نهایت از بین آنها یک نمونه برای درج در کتاب درسی انتخاب خواهد شد، در پاسخ به پرسش خبرنگاری ادامه می دهد: اکنون ۲۰۰ تصویرگر، عکاس و صفحه آرا برای تولید تصاویر کتاب های درسی با سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی همکاری می کنند.
چاپخانه کتاب های درسی
در ادامه آشنایی با روند تألیف کتاب های درسی بازدید از چاپخانه افست برای خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش برنامه ریزی شد، چاپخانهای در جاده دماوند با نزدیک به ۶۰ سال سابقه که به عنوان بزرگترین مجتمع چاپ کشور به صورت نیمه خصوصی اداره می شود و با استفاده از سیستم و ماشین های مکانیزه وظیفه چاپ کتاب های درسی دوره دبستان و ۳۸ تا ۴۰ میلیون جلد مجله رشد را در سال بر عهده دارد و یکی از دو چاپخانه بزرگی است که با آموزش و پرورش برای چاپ کتاب های درسی همکاری می کند، شرکتی با ساختمانی وسیع که در دو طبقه به صورتی بسیار تمیز و خلوت آراسته شده است.
در چاپخانه، یا به قول داود شایسته، مدیر فنی و عضو هیأتمدیره افست، «ماشین خانه»، بوی تند رنگ و چسب به مشام می رسد و صدای دستگاه های چاپ فضا را پر کرده است.
محتوای کتاب های درسی که در آموزش و پرورش آماده شده است، به صورت سی دی در اختیار چاپخانه قرار می گیرد و در آنجا مراحل پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ طی می شود.
مهندس شایسته که از سال ۱۳۴۱ در این مجموعه مشغول به کار است، با حوصله و دقت فرایند چاپ کتاب های درسی و کار ماشین ها و شرایط کار در چاپخانه را برای مخاطبان توضیح می دهد.
۴۰ درصد از کاغذ موردنیاز برای چاپ کتاب های درسی، یعنی ۷ هزار تن از ۱۸ هزار تن کاغذ موردنیاز برای کتاب های درسی از کاغذ ایرانی مازندران که کاهی است تهیه می شود و برای تأمین بقیه نیازمان کاغذ سفید خارجی تهیه می کنیم.
پاکیزگی چاپخانه افست توجه بیننده را در نگاه اول به خود جلب می کند و مهندس شایسته می گوید: ضایعات کاغذ موجود در چاپخانه همه یکجا جمع می شوند و برای تولید کاغذ مقوا فرستاده می شوند.
دردسرهای کتاب های جدیدالتألیف
وجود برخی اشتباهات ساختاری، حجم سنگین برخی از کتاب ها و طبقه بندی نه چندان مناسب مطالب در کتاب ها، ناکافی بودن توضیحات در کتاب ها، تسلط نداشتن برخی معلمان بر محتوای کتاب ها و اصرار بر تمام کردن کتاب های درسی در محدوده سال تحصیلی از جمله ایرادهایی است که معلمان، والدین و کارشناسان بر کتاب های جدیدالتألیف وارد می دانند.
منتقدان بر لزوم رعایت اصول و قواعد بازتألیف یا تغییر محتوای کتاب های درسی تأکید می کنند و آموزش و پرورش با اطلاع رسانی درباره تلاشهای صورت گرفته بر درستی شیوه کار خود صحه می گذارد.
چندی پیش معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تولید کتابهای جدیدالتألیف یا فرایند تغییر در محتوا کاملاً بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شده است، اعلام کرده بود: البته این بدان معنی نیست که در تألیف کتابها بر اساس سند تحول، صد درصد موفق بودهایم.تلاش بی وقفه هزاران نفری لازم است تا سفر طولانی دست نوشته ها برای تبدیل شدن به کلمات چاپی زیبا و منظم به مقصد برسد و با آغاز سال تحصیلی دانش آموزان بتوانند کتاب های نو را با ذوق و شوق ورق بزنند، بیش از ۱۲۰ میلیون جلد کتاب درسی که باید بدون کوچکترین اشکالی در محتوا، املاء، انشاء، طراحی، صفحه بندی، رنگ آمیزی، جلد و … به دست مخاطبان برسند. آنچه آشکار است اینکه آموزش و پرورش تلاش خود را به جلب رضایت مخاطبان و کیفیت بخشی هرچه بیشتر به کتاب های درسی معطوف ساخته است و همچنان راه درازی در پیش است.
فاطمه وفسی دخت
ارسال نظر