کووید 19 به‌مثابه فرصت برای نظام تعلیم‌وتربیت



آموزش از راه دور با شیوع پاندمی کرونا تغییرات شگرفی را تجربه کرده است. تا قبل از کووید 19 آموزش از راه دوره به‌ندرت در کلاس‌ها و مراکز پیش از دبستان تا متوسطه دوم به کار گرفته می‌شد. 

 آندریاس شلیچر (Andreas Schleicher، مدیر بخش آموزش‌وپرورش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) از پاندمی کرونا به‌عنوان خالق «لحظه بزرگ» برای یادگیری نام‌برده است. در سطح بسیار افراطی آندرو کیومو (Andrew Cuomo) فرماندار نیویورک در سطح عمومی چرایی وجود کلاس‌های حضور را مورد نقد قرار می‌دهد و ضرورتی برای وجود آنها نمی‌بیند. به‌هرحال با شیوع کووید باعث تسریع در ایجاد فرصت‌های زیر گردید:  

(1). ارتباط خانواده با مدرسه به‌سرعت گسترش‌یافته است. هم اکنون در بسیار از کشورها مدیران و معلمان با والدین دانش‌آموزان از طریق اپلیکیشن‌ها در ارتباط هستند و خوشبختانه این دستاورد پس از کووید 19 نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

(2). کووید 19 ظرفیت‌های تکنو - پداگوژیکی معلمان را به‌سرعت تغییر داد و هم اکنون توانایی به‌کارگیری امکانات مولتی مدیا و تصویری و سایر ابزارهای تکنولوژیکی نسبت به گذشته افزایش‌یافته است.

(3). کووید برنامه درسی دیجیتال و دسترسی به منابع آموزشی را وسعت بخشیده است. اخیراً در روزنامه گاردین ذکر شده است که بیش از 4000 کتاب رایگان در کتاب‌های گوگل کروم در دسترس دانش‌آموزان  است. در ایران همه سازمان پژوهش در این زمینه فعالیت‌های را انجام داده و در دست انجام دارد. کیو آر کد ثبت شده بر روی کتاب‌های درسی برای لینک کردن دانش‌آموزان و معلمان با محتواهای آموزشی به نظر می رسد یکی از اثرات کووید 19 باشد.

(4). سرمایه‌گذاری بر روی آموزش مجازی رشد زیادی پیدا کرده است. نیک فلمینگ (Nic Fleming) اخیراً در یادداشتی ذکر کرده است که سرمایه‌گذاری جهانی بر روی فناورهای آموزشی از 7 میلیارد دلار در سال 2019 به 16 میلیارد دلار در سال 2020 رسیده است. در ایران هم شاهد هستیم که سامانه شاد در اوج بحران کرونا متولد گردید و مدارس هم به‌صورت پراکنده به سمت استفاده از سامانه‌های مدیریت یادگیری رفتند. به عبارتی سرمایه‌گذاری بر روی سامانه‌های مدیریت یادگیری در ایران هم فارغ از کیفیت خدمات عرضه شده قابل‌مقایسه با گذشته نیست.

(5). در حال حاضر باتوجه‌به ذهن‌آگاهی و تجربیات به‌دست‌آمده، آموزش مجازی می‌تواند به عنوان رویکرد مناسبی برای تداوم آموزش مدرسه‌ای در شرایط بحرانی از قبیل حوادث طبیعی و آلودگی هوا، جنگ و غیره  مورداستفاده قرار گیرد.

منابع

Anderson J. (2020) The coronavirus pandemic is reshaping education https://qz.com/1826369/how-coronavirus-is-changing-education/

Fleming, Nic   (2021). After Covid, will digital learning be the new normal? Reterived from: https://www.theguardian.com/education/2021/jan/23/after-covid-will-digit...

 

ارسال نظر

Image CAPTCHA