تأکید بر فرهنگ‌سازی تربیت، مهارت کاربردی و دانش به عنوان اضلاع علم نافع



دومین نشست از سلسله نشست‌های علمی «برنامه درسی و محتوای آموزشی نافع» توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با سخنرانی عضو ستاد اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در راستای عملیاتی‌سازی منویات مقام معظم رهبری در خصوص پرداختن به علم نافع در محتوای کتاب‌های درسی، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی سلسله نشست‌های علمی تخصصی را با حضور صاحب‌نظران، کارشناسان، اساتید و مدرسان حوزه و دانشگاه، ذی‌نفعان و علاقه‌مندان برگزار می‌نماید که دومین نشست از این سلسله نشست‌ها؛ روز چهارشنبه 29 تیرماه برگزار شد.

اصلاح برنامه درسی و محتوای آموزشی یک دغدغه ملی

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش برنامه‌ریزی آموزشی ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر، ولادت امام موسی کاظم(علیه‌السلام) با تأکید بر اینکه اصلاح برنامه درسی و محتوای آموزشی یک دغدغه ملی است و مواجهه سازمان پژوهش نیز باید در سطح ملی انجام شود، یادآور شد: برنامه‌ریزی درسی، تولید محتوای آموزشی و تألیف کتاب درسی یک کار تخصصی و کارشناسی است و توجه به ظرایف و دقت در تولید محتوا برعهده کارشناسان این سازمان است؛ اما فارغ از این ملاحظات فنی، تکنیکی و کارشناسی، فهم درست و اصیل از علم نافع، توجه به ابعاد و ملاحظات ناظر به آن اهمیت زیادی دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در این نشست و دیگر نشست‌ها، نکات تمرکزی در نظر گرفته شده که یک نکته تمرکز همین مسئله است که وقتی می‌گوییم محتوای آموزشی نافع باشد نافع بودن آن به چه معنا است؟ نکته دیگر، معیار گذاری برای تشخیص علم نافع و تمیز قائل شدن بین علوم نافع از لاینفع.

دکتر لطیفی تأکید کرد که هدف از برگزاری این نشست‌ها شفاف شدن این ابعاد با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان است.

وی از دبیرخانه شورای هماهنگی علمی سازمان خواست تا محتوای حاصل از این نشست‌ها در قالب ملاحظات، معیارها و چارچوب‌های اولیه احصاء شود تا در مراحل بعدی فرآیند برنامه‌ریزی درسی مورد بهره‌مندی کارشناسان قرار گیرد.

وساطت بین فرهنگ‌های تخصصی و فرهنگ عمومی؛ رسالت سازمان پژوهش

در بخش دیگر این نشست دکتر لطیف عیوضی معاون متوسطه دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری با قرائت متنی از علامه حسن‌زاده آملی در شأن تعلیم و تربیت، اظهار داشت: رسالت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وساطت بین فرهنگ‌های تخصصی و فرهنگ عمومی است که این وساطت به کمک آموزش و تعلیم و تربیت عمومی صورت می‌گیرد.

وی پرداختن به علم نافع را در دو بخش نظری - علمی و کلان- ملی دسته‌بندی کرد و افزود: نشست امروز در سطح علمی و سیاست‌گذاری فرهنگی است و اگر بخواهیم به سطح بالاتر برسیم باید چنین نشست‌هایی داشته باشیم.

فرهنگ‌سازی تربیت؛ مهارت کاربردی و دانش؛ اضلاع علم نافع

دکتر حسن بنیانیان عضو ستاد اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی سخنران بعدی این نشست بود. وی در ابتدای سخنانش با تأکید بر اینکه محتوای کتاب درسی یک امر پیچیده و کاملاً تخصصی است، سوالی مبنی بر اینکه علم نافع چیست و با چه شرایطی حاصل می شود؟ را مطرح کرد و گفت: برای درک دقیق این سوال باید مواردی همچون نگرش علمی به موضوع فرهنگ، جامع نگری و آینده نگاری، نگرش نظام‌مند و رویکرد فرهنگی و تربیتی را به خوبی تبیین کنیم.

وی به بیان برخی دیدگاه‌های ائمه معصومین و احادیث در خصوص علم نافع پرداخت و افزود: به‌طور کل علم نافع علمی است که عقل ما را بر نفسمان چیره کند. در واقع علم نافع با سه ضلع فرهنگ‌سازی تربیت؛ مهارت کاربردی، دانش و اطلاعات احاطه شده و این سه اصل با یکدیگر در تبادل هستند و یک نتیجه مهم دارد و آن این است که محتوای درس‌ها و مهارت آموزی‌ها باید تربیت کننده باشند.

عضو ستاد اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی؛ سنت رسول‌الله، نیت، علم و دانش، گفتار و عمل به گفتار را جزو اصول مدیریت فرآیندهای تعلیم و تربیت برشمرد و سؤالی را مطرح کرد؛ آیا مؤلفان کتاب‌های درسی تصویر روشنی از دانش‌آموز و مدرسه مطلوب در ذهن خود دارند؟ آیا لازم است داشته باشند؟

وی  تأکید کرد: تولید علم نافع نیازمند تولید محتوای مناسب، تربیت معلم مناسب، فضای تربیتی مناسب در مدرسه و انتظارات مناسب از مدرسه در خانواده‌ها است.

در جمع‌بندی این نشست لطیف عیوضی سؤالی مطرح کرد که  شاخص‌ها و ویژگی‌های محتوای نافع چه باید باشد؟

دکتر بنیانیان در پاسخ به این سؤال گفت: باید نسبت خودش را با اهداف غایی جامعه اسلامی اعلام کند؛ موانع پیشرفت کشور در حوزه فرهنگ، تربیت و دانش را درک و اعلام کند.

وی توسعه محتوای معرفی توانمندی‌های استانی و توجه به اقتضائات آن‌ها؛ شیوه تعامل با دنیا و خارج شدن از انفعال را از جمله معیارهای مهم دیگر در این زمینه برشمرد.

پیش از این مقرر بود دکتر مهدی نویدادهم دبیرکل سابق شورای عالی آموزش و پرورش هم در این نشست حضور داشته باشد که به دلیل کسالت این سخنرانی به زمان دیگری موکول شد.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

Image CAPTCHA