
به گزارش خبرنگار ایلنا، سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه در نشست نیازهای آموزشی جمهوری اسلامی در پرتو تحولات بینالمللی که پیش از ظهر امروز(یکشنبه 15 شهریورماه) در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار شد با اشاره به اینکه در پرتو انقلاب اسلامی ظرف 4 دهه گذشته ما به مستقلترین واحد سیاسی، نظامی و فرهنگی جهان تبدیل شدیم، اظهار داشت: این ویژگی با انتخابهایی که در حوزه سیاست خارجی داشتیم، ما را به قدرت منطقه و حتی بیشتر از آن تبدیل کردهاست.
وی افزود: نمونهاش تیم مذاکرهکننده هستهای در دولت یازدهم که در مذاکره با 1+5 حرف خود را زد و برای اولین بار است که یک قدرت متوسط با همه قدرتهای بزرگ وارد مذاکره شده است که در تاریخ دیپلماسی جهان بیبدیل است.
قائم مقام وزیر امور خارجه ادامه داد: در حال حاضر حتی مخالفان قدرتمند برجام معتقدند؛ امتیازات ویژهای که در این مذاکره به ایران داده شده، قابل تسری به سایر کشورها نبوده و ایجاد رویه نخواهد کرد.
سرمدی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در مذاکرات هستهای موفق شد؛ روح ایستادگی را در مقابل زیادهخواهی به دست آورد، خاطرنشان کرد: اینکه تعداد سانتریفیوژهای ما چقدر باشد، مهم نیست؛ بلکه عمق ماجرا مهم است. جمهوری اسلامی نمیخواست بپذیرد؛ کسانی خلاف عدالت و منطق به ایران بگوید؛ حق دارد این کار را بکند یا نکند.
وی با اشاره به اینکه در شورای امنیت برای اولین بار است که به حق غنیسازی کشورمان اعتراف میشود، تصریح کرد: ته ذهنیت برخیها این است که قدرت هستهای و نظامی بازدارنده است، اما طبق فتوای رهبری ما سلاح هستهای را حرام میدانیم و عامل قدرت خود نمیدانیم.
قائم مقام وزیر امور خارجه عنوان کرد: ما نمیخواهیم سلاح هستهای داشته باشیم، بنابراین برخی ملزومات آن را هم لازم نداریم؛ به طور مثال رآکتور آب سنگین اراک لازم نیست، پولوتونیوم 8 درصد تولید کند اما ما ماهیت رآکتور و تمام سایتها و غنیسازی را حفظ میکنیم.
سرمدی اضافه کرد: در تاریخ نمیبینید که کشوری 6 قطعنامه داشته باشد و بدون جنگ و تغییر نظام از 6 قطعنامه خارج شود، اما ما شاهد بودیم که کشور ما و تیم هستهای صحنه را مدیریت کرد.
وی با بیان اینکه ما با دو نوع تغییر انتقال قدرت و دوران گذار و سیالیت تحولات بینالمللی مواجه هستیم، بیان کرد: یکی از ویژگیهای دوران گذار این است که شرایط قدیم به هم ریخته، اما نظام جدید شکل نگرفته است. نکته دوم اینکه ابتدا و انتهای اقدامات مشخص نیست، سوم اینکه باید توجه داشت الزاما این دوره، دوره کوتاهمدت نیست و ما باید در نظر داشته باشیم، در این شرایط و در نظام سیال بین المللی چه کارهایی باید انجام دهیم.
قائم مقام وزیر امور خارجه ویژگیهای دیگر گذار را اینطور عنوان کرد: در این دوران بازیگران فقط تماشاگر نیستند و میتوانند کنشگر باشند، بنابراین موضوع کنشگری مهمترین مسالهای است که باید مد نظر ما قرار گیرد. باید به این نکته توجه داشته باشیم که هر گونه جهان را بخواهیم و ببینیم؛ امکان شکلدادن آن وجود دارد، بنابراین نوع نگاه ما به جهان به شکل دادن آن کمک میکند، پس تلاش کنیم جهان را خوب ببینیم.
سرمدی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها کلاس مقصد نهایی آموزش نیست، افزود: در بسیاری از کشورها کلاس تنها محل جمع شدن دانشآموزان برای عزیمت به سمت آموزش است.
وی با تاکید بر اینکه شیوه پاسخ به سوالات در دنیای امروز بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: باید متناسب با تحول نظام بینالمللی ذهن دانشآموزان را ذهن تحلیلگر بار بیاوریم، چرا که با این کار ذهن از محفوظات خارج خواهد شد.
قائم مقام وزیر امور خارجه ادامه داد: اگر قرار است؛ جامعهِ کنشگر داشته باشیم، بچههای ما باید پرسشگر و کنجکاو باشند البته الان در مدارس ما معلم مطلق است و کسی حق ندارد از معلم سوال و جواب کند. لازمه این پرسشگری این است که معلمان ما بپذیرند که روحیه سوالگری در دانشآموزان باید وجو داشته باشد.
سرمدی با تاکید بر اینکه باید سنت مناظره را در کلاسهای درس راه انداخت، اضافه کرد: محال است کنشگران در جامعهای تربیت شوند، مگر اینکه دانشآموزان با روحیه پرسشگری تربیت شوند. مبنای این روحیه این است که دانشآموزان ما با روحیه مداراگری تربیت شوند و ما جلوی مطلقانگاری را در سیستم آموزشی بگیریم.
وی با بیان اینکه الزاما محیط مدرس برای این نیست که دانشآموز بیاید و یاد بگیرد و امتحان بدهد بلک باید محیطی برای کشف استعدادهای دانشآموزان باشد، گفت: در بسیاری از کشورها مانند آلمان و سوئیس مهارتهای فنی و حرفهای و جامعه پذیری بسیار حائز اهمیت است، اما در کشور ما هنوز این مهارتها جایگاه خودش را پیدا نکرده است، چرا که این باور هنوز در خانوادهها جا نیفتاده است.
قائم مقام وزیر امور خارجه موضوع ارتقای مهارتهای اجتماعی و جامعهپذیری را از مواردی عنوان کرد که باید در نظام آموزشی ما مورد توجه قرار گیرد و گفت: موضوع آموزش تعامل و مدارا به دانشآموزان و پرهیز از نزاع و خشونت از دیگر مواردی است که باید به آن توجه کرد ما نیازمند آن هستیم که قانونمداری را در سیستم آموزشی به دانشآموزان آموزش دهیم.
سرمدی ادامه داد: ما اگر میخواهیم اعتماد در سیستم آموزشی حاکم شود، باید سه عنصر راستگویی، امانتداری و وفای به عهد ارزش شناخته شود و دانشآموزان به ازای آن پاداش بگیرند.
وی با اشاره به اینکه یکی از مولفههای قدرت دیپلماسی است، اظهار داشت: امروز در دنیا برای پیشبرد اهداف ضرورت ندارد سراغ روشهای پرهزینه برویم، بلکه دیپلماسی روش کمهزینه است و ملزومات آن این است که یاد بگیریم، چگونه حرف بزنیم و باید توانایی حرف زدن را در دانشآموزان تقویت کنیم.
قائم مقام وزیر امور خارجه با بیان اینکه در سیستم آموزشی ما وضعیت آموزش زبان انگلیسی در شرایط خوبی قرار ندارد، گفت: به شدت نیازمند تحول جدی در سیستم آموزش زبان در نظام آموزشیمان هستیم و باید برنامهمان این باشد که بعد از دو یا سه سال دانشآموز یک زبان جدید یاد بگیرد.
سرمدی در پایان تاکید کرد: باید استانداردهای مدارس ایرانی خارج از کشور بالاتر برود و بینالمللی شوند.
ارسال نظر