به گزارش عیارآنلاین، سید حسین طلایی زواره معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نشست خبری که در محل این سازمان برگزار شد، اظهار داشت: در گذشته معلمان در خصوص محتواهای جدید درسی که تدوین میشد، ابهام و پرسشهای بسیاری داشتند و به سختی به پاسخ سوالات خود میرسیدند، به همین دلیل بسته آموزشی به نام «بر فراز آسمان» توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آماده شد.
طلایی زواره اظهار داشت: در تولید این بسته آموزشی دو هدف عمده مدنظر بود، مهمترین هدف توسعه شایستگیها و صلاحیتهای معلمان کتب جدیدالتألیف بوده است تا به تناسب کتابهای درسی و سرفصلهای این کتب، زمینهای برای توسعه فردی معلمان فراهم شود.
وی تصریح کرد: هدف دوم تدوین بسته آموزشی«بر فراز آسمان» تدریس درس به درس دروس توسط مولفان است و با استفاده از این وسایل کمکآموزشی، معلمان سطح دانش خود را افزایش داده و اگر اشکالی در بخش کتابهای درسی و یا شیوه تدریس داشتند در این زمینه مطرح میکنند.
طلایی زواره در تشریح جزئیات بسته آموزشی «بر فراز آسمان» گفت: یک بخش آن، بخش کلیات است، میزگردی است که مولفان و کارشناسان تالیف حضور دارند، گفتوگوی صمیمی پیرامون کتاب و رویکرد آموزش و ارتباط با اسناد تحول آموزش و پرورش است و درسها فصل به فصل توضیح داده شده و نیز با توجه به دو زبانه بودن برخی مناطق و تسلط نداشتن کافی برخی معلمان به زبان فارسی، این بسته آموزشی مانند کتاب گویاست.
وی افزود: بخش دیگر مرور است، معلم قبل از آنکه وارد محتوای درسی شود میتواند مطالبی را که در سالهای قبل بیان شده بود را مشاهده کند و در این بخش میتوانند با سابقه و محتواهای قدیم بخشی از کتاب درسی آشنایی پیدا کنند.
معاون سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بخش دیگر بسته آموزشی «بر فراز آسمان» را گنجینه خواند و در توضیح آن گفت: این بخش شامل دو قسمت است. گنجینه معلمان که در راستای شکوفا کردن و توسعه تربیت شایستگی های معلمان است و در آن میز مجلات رشد به صورت پیدیاف موجود است و کتابنامه رشد، کتابهای کمکآموزشی که منطبق با فرآیندهای آموزشی است، معرفی شده است.
طلایی زواره تصریح کرد: معلمانی که میخواهند مطالعاتی داشته باشند، میتوانند کتابهای مطلوب، فیلمهای آموزشی موجود و نرمافزارهایی که در این ارتباط است را شناسایی و تهیه نمایند و بخش دیگر از گنجینه، گنجینه برنامه درسی است که کتاب راهنمای معلم فراخور هر درسی و شیوه صحیح تدریس از جمله محتوای آن است.
وی در پاسخ به پرسشی پیرامون اینکه «آیا این بسته آموزشی جایگزین دوره ضمن خدمت خواهد شد؟ »، گفت: این بسته در تکمیل این دورهها است و برای تأمین مدرسان و کسانی که آموزش ضمن خدمت را دیدهاند خواهد بود.
معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار داشت: این بسته در قالب دی وی دی است و قابلیت نصب ندارد. بخشهای مختلفی دارد و کار با آن آسان است و برای معلمانی که در دورههای ضمن خدمت شرکت کردهاند، کتاب درسی و بسته آموزشی رایگان ارئه شده است و برای سایر معلمان پایههای پنجم و نهم سامانهای طراحی شده است تا با رقم ناچیزی این بسته را خریداری کنند.
*آموزش معلمان به وسیله شبکه های اجتماعی و اینترنت، شاید در آینده
طلایی زواره در خصوص پرسش دیگر خبرنگار فارس پیرامون برنامههای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از استفاده بهینه از اینترنت و شبکههای مجازی در آموزش معلمان خبر داد و خاطر نشان کرد: در تلاش هستیم با استفاده از شبکه ملی مدارس، موضوع آموزش را فراهم کنیم، اما پهنای باند کم است و برای بارگذاری ویژه تمام معلمان و دانشآموزان امکانپذیر نیست. همچنین از طریق تلفن همراه و شبکه های اجتماعی در حال برنامه ریزی برای آموزش هستیم که در آینده اعلام خواهد شد.
وی افزود: با استفاده از فروش اینترنتی در سراسر کشور در تلاش هستیم تا بازار سیاه خرید کتاب و بسته های آموزشی را جمع کنیم؛ با استفاده از همین سامانه فروش، بین معلمان، دانشآموزان و اولیاء ارتباط برقرار کردهایم و شرایط کار با این سامانه به این گونه است که برای معلمان، دانشآموزان و اولیا کُدی پیش بینی شده است که هر فردی میتواند به وسیله آن کد به تولید محتوا در این سامانه بپردازد.
*جزئیات و شرایط اعتبار بخشی و ایجاد اصلاحات در کتب درسی
معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در خصوص اعتبار بخشی و ایجاد اصلاحات در کتب درسی گفت: کتابهایی که تألیف میشوند در دو مرحله، اعتباربخشی خواهند شد، یک مرحله نظری بوده و برخی از معلمان بهوسیله روش خوشهای انتخاب شده، نقطهنظراتشان گرفته و از برخی از آنها دعوت میشود و نظرات معلمین لحاظ خواهد شد و بخشی دیگر ارتباطبخشی عملی است؛ زمانی که کتاب توزیع میشود، اعتبارسنجی عملی شروع شده، استانهای مختلف انتخاب میشوند و کارشناسان تحلیل محتوای استانها و همکاران گروه تألیف، دادهها را جمعآوری کرده و اصلاحات در سال آینده اعمال میشود.
طلایی زواره پیرامون ارزیابی کتب پایههای اول تا چهارم ابتدایی اظهار داشت: برنامهای در نظر است تا به تناسبی که پایههای جدید تولید میشود ارزشیابی دوره تحصیلی اول، دوم و سوم بهعنوان ابتدایی اول و نیز در کتابهایی که سه سال پیوستگی مطالب دارند به پژوهشگاه واگذار شود تا بررسی نهایی انجام شده و براساس ارزشیابی، اصلاحات جدید انجام خواهد شد.
*پیشبینی تربیت سیاسی و اجتماعی دانشآموزان در کتب درسی
معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس مبنی بر پیش بینی تربیت سیاسی و اجتماعی که از ساحتهای تربیتی نظام تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده، در کتب درسی دانش آموزان چگونه است، گفت: براساس سند تحول بنیادین زیرنظام برنامه درسی ملی وجود دارد که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است و در آن سند برنامه درسی ملی ۱۱ حوزه یادگیری است که تألیفات براساس آن حوزههای یادگیری تألیف میشود و تربیت سیاسی اجتماعی دانش آموزان بیشتر در حوزه مطالعات اجتماعی و بهعنوان محتوا موجود است.
وی در خصوص انتقاد از حجم ستگین کتب درسی خاطر نشان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش میزان ساعت تدریس را مشخص کرده است و بحث متناسبسازی محتوا با ساعات آموزشی و ذهن دانشآموز از دغدغههای جدی است و ویژگیهای روانشناختی دانشآموزان یکی از مؤلفههای درسی است که بررسی جدی میشود.
*دلایل کاربردی نبودن محتواهای کتب درسی
طلایی زواره در خصوص این پرسش خبرنگار فارس که برخی از کارشناسان تعلیم و تربیت از کاربردی نبودن محتواهای کتب درسی آموزش و پرورش انتقاد می کنند، گفت: در تألیف کتب درسی تلاش میشود که محتوای تولیدشده متناسب با آداب و مهارتهای زندگی باشد. بخشی در کتب در خصوص تفکرات، حکمت و تفکر و پژوهش است و در این تولیدات از لحاظ حافظهمداری خارج شده و به خلاقیتمحوری پرداخته میشود.
وی افزود: برای استفاده بهینه از این کتب و محتوای آن نیاز است تعامل بین دانشآموز و معلم وجود دارد، ظرفیت کلاس و ناآگاه بودن معلم شاید بر این موضوع تأثیر بگذارد. در کتب درسی بخشی وجود دارد به نام فعالیت کلاسی، این متضمن زمان کافی و رابطه تعاملی بین دانشآموز و معلم است و در اکثر مواقع معلمان اثر آن را کمرنگ میکنند.
* آموزشگاه های کنکور و ناشران کمک آموزشی زحمات سازمان را هدر می دهند
معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در ادامه سخنان خود با انتقاد از آموزشگاههایی که به دانشآموزان به جای آموزش حل مسئله، آموزش تست زنی میدهند، خاطر نشان کرد: این موضوع متاسفانه از مطالبه های جدی اولیا و یا خود دانشآموز درخصوص کنکور است و با این گونه آموزش ها اهداف تعلیم و تربیت فدا میشود و بخشی از آن بهوسیله همین پاردوکسهایی است که وارد نظام آموزش و مدارس شده است.
طلایی زواره همچنین استفاده معلمان از کتابهای آموزشی و مجبور کردن دانشآموزان به روی آوردن به این کتابها را مورد انتقاد قرار داد و افزود: این اقدام باعث ار بین رفتن روحیه حل مسئله و ناخودآگاه کم رنگ شدن کل زحمات سازمان پژوهش در تولید حکمت و تفکر است.
وی با بیان اینکه مجبور کردن دانشآموز برای خرید کتاب حل مسئله تخلف است، اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش هر رسانه و یا وسایل آموزشی که میخواهد وارد مدرسه شود، باید به تأیید سازمان پژوهش برسد و اگر آن وسیله کمک آموزشی به تأیید این سازمان نرسیده باشد ورودش به مدرسه تخلف و قابل پیگیری است.
معاون سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: مواد و رسانههای آموزشی که وارد مدارس میشود باید مورد تأیید سازمان پژوهش باشد و ورود کتابهای کمک آموزشی فاقد تأیید آموزش و پرورش به مدارس تخلف است، از ناشران متخلف اقامه دعوی کردیم که در این زمینه از ۲ ناشری که به سوالات طرح شده در کتابهای درسی پاسخ داده بودند، شکایت شد و هر یک به مبلغ ۵۰ میلیون تومان جریمه شدند.
* تلاش برای پایین بودن قیمت کتب درسی از نرخ تورم
وی در پایان سخنان خود با اشاره به افزایش قیمت کتب درسی گفت: این افزایش براساس ۳ مقوله کاغذ، چاپ و هزینههای توزیع است. تلاش شده بهرهوری افزایش پیدا کند تا نرخ کتاب از تورم بیشتر نشود و باید یادآور شد درخصوص هزینه چاپ و صحافی افزایش رشد حقوق کارگران و در خصوص توزیع کتب درسی افزایش هزینههای ایاب و ذهاب و باربری مورد توجه است و به تناسب قیمت تمامشده کتاب را افزایش میدهیم.
منبع: فارس================================================================================================
معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مطرح کرد
اقامه دعوی آموزشوپرورش از ناشران کتابهای کمک آموزشی
۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰
معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از اقامه دعوی از دو ناشر متخلف در زمینه کتابهای کمک آموزشی و جریمه 50 میلیون تومانی هر یک از این ناشران خبر داد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حسین طلایی زواره معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص کتابهای کمک آموزشی و اثرات منفی آن بر یادگیری دانشآموزان اظهار داشت: حل المسائلها، برنامههای آموزش و پرورش برای تقویت خلاقیت دانشآموزان را به هم میریزد. برخی از کتابهای کمک آموزشی نیز صرفاً شیوههای تست زنی را به دانشآموزان آموزش میدهند که این برخلاف اهداف تعلیم و تربیت است.
وی افزود: مواد و رسانههای آموزشی که وارد مدارس میشود باید مورد تأیید سازمان پژوهش باشد و ورود کتابهای کمک آموزشی فاقد تأیید آموزش و پرورش به مدارس تخلف است. از ناشران متخلف اقامه دعوی کردیم که در این زمینه از دو ناشری که به سوالات طرح شده در کتابهای درسی پاسخ داده بودند، شکایت شد و هر یک به مبلغ 50 میلیون تومان جریمه شدند.
به گزارش تسنیم، مسئولان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بارها از تبلیغات کتابهای کمک آموزشی در صدا و سیما ابراز نگرانی کردند. به اعتقاد آنها تبلیغات کتابهای کمک آموزشی خلاقیت دانشآموزان را هدف قرار میدهد و برنامه ریزیهای وزارت آموزش و پرورش درخصوص پرورش خلاقیت را به هم میریزد.
حجت الاسلام محمدیان طی سالهای اخیر از نامه نگاری با مسئولان سازمان صدا و سیما خبر داد و بر این اساس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با ارسال نامهای به آقایان ضرغامی و سرافراز خواستار هماهنگی با این سازمان برای تبلیغات کتابهای کمک آموزشی شد. اما این نامهها هیچ گاه مورد توجه قرار نگرفت بهگونهای که هماکنون بیشترین حجم آگهیهای تبلیغاتی صدا و سیما مربوط به کتابهای کمک آموزشی است؛ کتابهایی که برخی از آنها مجوز تأیید آموزشوپرورش را ندارند.
طبق اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش اسامی کتابهای کمک آموزشی دارای استاندارد و تأیید این وزارتخانه در پایان کتابهای درسی هر پایه و مجلات کمک آموزشی رشد گنجانده شده است.
انتهای پیام/======================================================================================================
معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خبر داد
تولید نرم افزار "برفراز آسمان" برای آشنایی معلمان با کتابهای جدیدالتألیف
۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶
معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: نرم افزار "برفراز آسمان" ویژه معلمان پایه پنجم و نهم تولید شده است تا با روشهای تدریس کتابهای جدید التألیف آشنا شوند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حسین طلایی زواره در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به تهیه بسته آموزشی «بر فراز آسمان» ویژه معلمان پایه پنجم و نهم اظهار داشت: امسال، کتابهای درسی در دو پایه پنجم و نهم جدیدالتألیف هستند.
وی افزود: طی سالهای اخیر نسبت به آموزش معلمان در پایههایی که کتاب جدید التألیف داشتند، برنامه حمایتی خاصی را نداشتیم و معلمان بدون تسلط کافی به کلاس درس میرفتند به همین دلیل به ابهامات موجود در زمینه کتابهای درسی به سختی میتوانستند، پاسخ دهند.
معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: امسال بسته آموزشی برفراز آسمان تولید شد که توسعه شایستگیها و توانمندیهای معلمان در پایههایی که کتاب جدید التألیف دارند، هدف اصلی تولید این نرم افزار آموزشی است. در این نرم افزار مؤلفان کتابهای درسی، روشهای تدریس را برای معلمان شرح دادهاند و تلاش شده تا سطح دانش معلمان افزایش یابد و به شیوه تدریس مناسب با کتابهای جدید التألیف دست یابند.
طلایی زواره ادامه داد: نرم افزار برفراز آسمان قبل از آغاز سال تحصیلی، تولید و میان معلمانی که در دورههای ضمن خدمت حضور داشتند، توزیع شد اما معلمانی که موفق نشدهاند این نرم افزار را دریافت کنند میتوانند به سامانه فروش کتب درسی به آدرس اینترنتی www.irtextbook.com مراجعه و با وارد کردن کدپرسنلی خود این نرم افزار را سفارش دهند.
وی در خصوص بخشهای مختلف نرم افزار بر فراز آسمان گفت: بخش اول که شامل کلیات است. در این بخش مؤلفان کتاب درسی و کارشناسان با یکدیگر به گفتوگو پرداخته و در رابطه با کتاب، رویکردهای آموزشی و ارتباط آن با اسناد تحولی توضیحاتی دادهاند. کتاب گویا نیز برای معلمان پیش بینی شده است، نیاز به کتابهای گویا در مناطق دو زبانه بیشتر احساس میشود.
معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: در بخش مرور تلاش شده تا معلم با محتواهای مشابه در هر درس که دانشآموز در سالهای گذشته آنها را آموخته است، آشنا شود؛ این موضوع میتواند برای برخی معلمانی که از دوره متوسطه به کلاس پنجم آمدهاند، مفید باشد.
طلایی زواره بیان کرد: در بخش گنجینه گنجینه معلمی و گنجینه برنامه درسی را داریم. در بخش گنجینه معلمی هدف اصلی افزایش توانمندیهای معلمان است و تلاش شده تا آنها را با فیلمهای آموزشی و کتابهای کمک آموزشی مفید آشنا کنیم.
انتهای پیام/=======================================================================================================
ارسال نظر