رسالت مولفین ومدرسین کتب دین وزندگی



رسالت مولفین کتب دین وزندگی به حق رسالتی بس عظیم است. چیدمان مطالب کتاب باید جذاب بوده وجنبه دین گریزی نداشته باشدو متناسب با سن دانش آموزان باشد و به سئوالات آنها در سنین مختلف پاسخ دهد. دربین کتب دین وزندگی 12ساله ی آموزش اجباری درایران می توان به کتاب دین وزندگی پایه سوم متوسطه اشاره کرد که انصافا بهترین مطالب با ماهرانه ترین روش درآن گنجانده شده است.کتاب سال اول متوسطه به اثبات توحید وصفات خدا پرداخته ودر سال دوم متوسطه نیز به معاد وعدل الهی اشاره می شود .کتاب سال سوم ضمن اینکه مطالب 2سال اول را دربر می گیرد بسیار هنرمندانه وجامع  به اثبات نبوت ودلایل ختم آن وشرایط پیامبر خاتم وضرورت تعیین جانشین پیامبر آن هم به نصب الهی، نه با انتخابات وشورا اشاره می کند. درادامه به مطالبی پیرامون ویژگی های پیامبران که همان اعجاز ووحی وعصمت است اشاره می کند. درس ظاهرا آسان وقابل هضم است وبا مطالعه ای روزنامه وار دانش آموز می تواند به محتوای درس پی برده وبه علل تجدید نبوت هاویاختم آن و ویژگی های پیامبران  اشاره کند. درواقع مطالب درس را به محفوظات خود می افزایدوآن ها را در مغز خود بایگانی می کند. اما با سوالاتی مرتبط بادرس و خارج از خطوط کتاب می توان فهمید آیا آنها فقط قادرند به آنچه در کتاب ذکرشده اشاره کنند یا اگر چنددلیل عقلی دیگر درکنار آنها خواسته شود قادر به پاسخگویی خواهند بود.آنچه در این کتاب مهم  است نقش کلیدی معلم است که با بیانی جذاب بتواند محتوای دروس را ازطریق اثباتی وتعقلی برای همیشه در ضمیر دانش آموزان نهادینه کند. به عنوان مثال در درس دوم این کتاب نویسنده قصددارد به دلایل تجدید نبوت ها اشاره کند و دانش آموز پس از اتمام درس می داند ارتباط پیامبران با یکدیگر طولی است نه عرضی وهر چه به خاتم پیامبران نزدیک می شود شان ومرتبه ی پیامبر نیز بالاتر می رود. می توانداثبات کند ترتیب پیامبران اولوالعزم به معنی تکامل روز به روزی دین بوده است. یعنی تعلیمات پیامبر بعدی از قبلی کامل تر می باشد .او همچنین می داندبه طورمثال حضرت موسی نمی تواند خاتم پیامبران باشد. والا قرآن بر ایشان نازل می شد. یا کتاب نازل شده  بر ایشان کامل می بود وغیرقابل تحریف. اومی توانداثبات کند چرا اسلام بهتر از مسیحیت ویهودیت است. حتی می تواند تحلیل کند که چرا مسیحیت بهتر از یهودیت است. حتی یهودیتی که  تحریف نشده است ناقص تر از مسیحیت تحریف نشده است. معلم باید بتواند جو کلاس را علمی و پویاکرده وسوالاتی مطرح کند که تازگی داشته باشند. وبه تناسب درس شبهات روز را پاسخگو باشد.

درس دین  وزندگی مستقیما باافکار واعتقادات دانش آموزان در تماس است واگردراین سن به آن پرداخته نشود شاید پس از اتمام دوران تحصیل هیچگاه زمینه ی تحصیل علوم  دینی برای افراد پیدا نشود. لذاباید فرصت را غنیمت شمرده وعلاوه بر مطالب کتاب، لازم است زمینه ی تحقیق وتفحص را درآنها فراهم نموده تا چنانچه در آینده با شبهات بیشتری مواجه شدند راه های پاسخگویی به آن را فراگرفته باشند.

اگرمعلمان درست به رسالت خود عمل کنند و زبان جذاب واستدلالی هم به کمک آنها بیاید نه تنها درس برای دانش آموز جذاب وشیرین می شود بلکه از سطح محفوظات به سطح باور تبدیل شده ودر مقابل هر تهاجم فرهنگی ودینی واکسینه خواهند شد. درخاتمه متذکر می شود امید است همچنانکه مولفین به رسالت خود در کتب دین وزندگی عمل نموده اند معلمین نیز بتوانند به رسالت اعظم خود که انتقال معانی ومفاهیم دینی به قلب دانش آموزان است به نحو احسن عمل نمایند تا نقشی اساسی دررشد وتعالی اینده سازان میهن اسلامیمان ایفا نمایند.

ارسال نظر

Image CAPTCHA