جشنواره کتاب های ویژه قرآنی در قاب رسانه



معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در گفت‌و‌گو با فارس تشریح کرد

جزئیات دوازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد/ تجلیل از ۱۱ کتاب برگزیده با موضوعات قرآنی

معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی گفت: به دلیل اهمیت موضوع قرآن و ایجاد جریان در جامعه نشر نسبت به تولیدات قرآنی، دوازدهمین دوره این جشنواره تمام و کمال به موضوع قرآن اختصاص دارد.

خبرگزاری فارس: جزئیات دوازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد/ تجلیل از ۱۱ کتاب برگزیده با موضوعات قرآنی

·          

فریبا کیا معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش و قائم مقام دوازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، اظهار داشت: جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی به منظور حمایت از ناشرانی که تولیدات مناسب در خصوص برنامه‌های درسی دارند، برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: تاکنون 11 دوره این جشنواره برگزار شده است و به دلیل اهمیت موضوع قرآن و ایجاد جریان در جامعه نشر نسبت به تولیدات قرآنی، این دوره تمام و کمال به موضوع قرآن اختصاص دارد.

معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش از حضور 117 ناشر در دوازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد خبر داد و افزود: پس از فرآیند داوری 77 ناشر با 214 عنوان کتاب به جشنواره راه پیدا کردند و 31 عنوان کتاب انتخاب و از بین آنها 11 کتاب برگزیده و طی مراسمی که 29 آذرماه در مدرسه دارالفنون برگزار خواهد شد مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

وی در خصوص نحوه و فرآیند داوری دوازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد اظهار داشت: در این دوره از جشنواره، داوران از بخش‌های غیر آموزش و پرورش و از افراد خبره، مؤلف و آشنا با موضوعات مختلف قرآنی انتخاب شدند و داوری در 6 گروه شامل گروه‌های «تفسیر و ترجمه قرآن»، «حفظ ، آموزش و روخوانی»، «دانستنی‌ها و لطایف قرآن»، «سبک زندگی قرآنی»، «قصه‌های قرآنی» و «مفاهیم و معارف قرآنی» در سه مرحله برگزار شد.

وی در پایان سخنان خود، درج تمام کتاب‌های شرکت کننده در جشنواره در کتابنامه و ارسال به تمام مدارس کشور، قرار گرفتن نام کتاب‌های برگزیده در انتهای کتاب‌های درسی و معرفی به معلمان، اولیاء و دانش‌آموزان، فروش و عرضه کتاب‌های این جشنواره در نمایشگاه‌های کتاب مدارس و نیز تجهیز کتابخانه‌های کلاس‌ها با این کتاب‌ها را از جمله اقدامات برای حمایت از ناشران کتاب‌های عرضه شده در جشنواره کتاب‌های آموزشی برشمرد.

انتهای پیام/

==========================================================================================================ددبیر جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد:

تکرار کلیشه‌های رایج، آفت کتاب‌های قرآنی است

دبیر دوازدهمین دوره جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد که امسال به کتاب‌های قرآنی اختصاص دارد، گفت: تکرار کلیشه های رایج آفت این حوزه است. گویا دیگر در تولید کتاب های قرانی سوژه های جدید صید نمی شود و روندی تکراری مشاهده می شود در حالی که قرآن طی قرن ها برای انسان ها حرف‌هایی تازه داشته است.

۱۳۹۴ دوشنبه ۲۳ آذر ساعت 14:44

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، نشست خبری دبیر دوازدهمین جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد ویژه کتاب های قرآنی صبح امروز 23 آذر در محل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد و محمد ناصری دبیر جشنواره ضمن تشریح اهداف و برنامه های جشنواره پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران بود.

ناصری در آغاز نشست در معرفی این رویداد حوزه نشر در آموزش و پرورش گفت: ما طی 11 سال گذشته این جشنواره را در مقاطع مختلف ابتدایی، راهنمایی، متوسطه، فنی و حرفه ای و استثنایی برگزار کردیم اما امسال جشنواره را به کتاب های قرآنی اختصاص دادیم.

31 اثر برگزیده به مرحله نهایی رسیدند

وی در توضیح قرآنی شدن جشنواره کتاب رشد در سال جاری اظهار داشت: با توجه به خلاء بیش از حد تصوری که در حوزه کتاب های قرآنی وجود دارد امسال تصمیم گرفتیم به طور اختصاصی به آن بپردازیم و برای این منظور یک دوره 4 ساله اخیر یعنی از سال 90 تا 93 را برای فراخوان درنظر گرفتیم. در سال های گذشته حدود 650 ناشر با بیش از هزار و 200 عنوان کتاب در جشنواره حضور داشتند اما امسال کتاب های قابل اعتنا در حوزه قرآنی تنها 372 عنوان کتاب از 117 ناشر بود که این آمار خود نشان از این دارد که تنها بخش کوچکی از کتاب های تولیدی ما قرآنی هستند.

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی درخصوص آثار منتخب بعد از داوری اولیه گفت: 372 عنوان کتاب مذکور در 6 گروه شامل گروه های 1. تفسیر و ترجمه 2. حفظ و آموزش قرآنی 3. دانستنی ها و لطایف قرآنی 4. سبک زندگی قرآنی 5. قصه های قرآنی و 6. مفاهیم قرآنی داوری شدند که از هرگروه 3 داور قضاوت آثار را برعهده داشتند و 214 عنوان کتاب به مرحله دوم وارد شدند.

وی ادامه داد: 77 ناشر در این جشنواره مطرح بودند که شامل 34 ناشر از شهرستان های مختلف است. که در جشنواره 31 کتاب از 26 ناشر را معرفی خواهیم کرد که در نهایت از هریک از گروه های شش گانه دو برنده به عنوان "برگزیده" و "تقدیر شده" خواهیم داشت یعنی حداکثر 12 کتاب برنده جایزه خواهند شد.

سوژه های جدید صید نمی شود

ناصری در ادامه به برخی خلاء‌های موجود در حوزه نشر کتاب های قرآنی اشاره کرد و گفت: کتاب های قرآنی در بعضی حوزه های مثلا حوزه کودک و نوجوان صدایی ندارند و اکثر ناشران این حوزه به مثابه جزیره هایی دور از هم و بدون ارتباط با یکدیگر هستند. یعنی برنامه ای دقیق و منطقی برای همکاری و هماهنگی در این حوزه وجود ندارد.

دبیر جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد افزود: بسیاری از داوران بر این نظر بودند که بسیاری از آثار منتشرشده در این حوزه فاقد لایه های عمیق تری از ادبیات قرآنی بوده و از حیث پژوهش، نیازسنجی و ارتباط با مخاطب دچار ضعف هستند.

تکرار و کلیشه های رایج در کتب قرآنی موضوع بخش دیگری از سخنان ناصری بود که از آن به عنوان آفت این حوزه نام برد و گفت: تکرار کلیشه های رایج آفت این حوزه است. گویا دیگر در تولید کتاب های قرانی سوژه های جدید صید نمی شود و روندی تکراری مشاهده می شود؛ در حالی که ما اعتقاد داریم قران کتاب زندگی است و طی قرن ها برای انسان ها خصوصا مسلمانان حرف هایی تازه داشته است. اما امروز درخصوص عناوین جذابی مثل رمان و سفرنامه، که معمولا برای مخاطب کودک و نوجوان جذابیت دارد، کار فاخری انجام نمی شود.

زبان کتاب‌ها زبان وعظ است

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سپس به موضوع زبان و ادبیان به کار رفته در کتاب های قرآنی پرداخت و گفت: مسئله دیگر زبان و ادبیات به کار رفته در این سری کتاب هاست که خیلی تکراری شده و بیشتر زبان وعظ است. ادبیات به کار رفته در این کتاب ها با مخاطبش ارتباط برقرار نمی کند و قابل بازنگری جدی است.

از ناشران خوب قرآنی حمایت می‌کنیم

دبیر دوازدهمین دوره جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد در ادامه اهداف برگزاری جشنواره را برشمرد و گفت: از اهداف جشنواره این است که تولیدات بازه زمانی 4 ساله را روی میز قرار دهیم و نقاط قوت و ضعف آن را پیدا کنیم. دیگر اینکه انتظارات آموزش و پرورش از کتاب های قرآنی را به طور شفاف به ناشران منتقل کنیم و ارتباط میان ناشران و آموزش و پرورش را برقرار کنیم و در نهایت از ناشرانی که دغدغه این کار را دارند حمایت کنیم. به طور کلی هدف ما این است که بسترهای لازم را به هر نحو ممکن برای رسیدن به مقصد فراهم کنیم.

از ناشران برگزیده خرید می‌کنیم
وی درخصوص نحوه این حمایت گفت: مثلا اینکه سهمی از خرید کتاب های آموزش و پرورش را به این کتاب ها اختصاص دهیم. به نظر من اگر این جزیره ها باهم مرتبط باشند و مشارکت برقرار باشد ما موفق تر خواهیم بود.

ناصری ادامه داد: نمایشگاه کتاب بزرگی نیز در ایام دهه فجر در 50 هزار مدرسه کشور برگزار خواهد شد که کل خریدهای این نمایشگاه از کتابنامه رشد و کتاب های معرفی شده در این جشنواره خواهد بود. رقم خرید این نمایشگاه حدودا یک میلیارد تومان است.

توزیع آثار برگزیده از طریق پخش مدرسه

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی کمک به توزیع کتاب های برگزیده با استفاده از سیستم توزیع سازمان پژوهش را بعنوان یکی دیگر از سیاست های تشویقی جشنواره برشمرد و گفت: پخش مدرسه می تواند می تواند اثار خوب تولید شده را با پخش محصول مورد نظر در سراسر کشور حمایت کند چون معضلات توزیع یکی از مشکلات عمده حوزه نشر است.

گفتنی است دوازدهمین جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد ویژه کتاب های قرآنی به همت دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی روز یک شنبه 29 آذر ساعت 15 تا 17 بعدازظهر در محل مدرسه دارالفنون برگزار خواهد شد.

===========================================================================================================

خبرگزاری برنا

شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱ ۱۹ دسامبر ۲۰۱۵

خانه اجتماعی آموزش

برگزاری جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد ویژه کتاب‌های قرآن

Print Email Short Link

کد خبر: 350872

تاریخ خبر: ۱۳۹۴/۰۹/۲۸ ۱۰:۱۴:۴۲

مدیرکل دفتر تکنولوژی و انتشارات کمک آموزشی خبرداد:

برگزاری جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد ویژه کتاب‌های قرآن

مدیرکل دفتر تکنولوژی و انتشارات کمک آموزشی از برگزاری جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد ویژه کتاب‌های قرآنی در 29 آذر خبرداد

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، محمد ناصری در نشست خبری ویژه دوازدهمین جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد اظهار کرد: همانطور که می‌دانید هر ساله در این ماه، جشنواره کتاب‌های آموزشی را برگزار می‌کنیم و طی 12 سال گذشته در مقاطع مختلف مثل دبستان، متوسطه اول و دوم، فنی‌وحرفه‌ای و کودکان استثنایی، جشنواره کتاب‌های آموزشی را برگزار کردیم اما امسال این جشنواره را به کتاب‌های قرآنی اختصاص دادیم.وی تصریح کرد: دلیل این اقدام این بود که خیلی بیشتر از آنچه تصور می‌کردیم، خلأ در زمینه کتاب‌های قرآنی وجود دارد و به نظر می‌رسد کار چندانی انجام ندادیم.

 مدیرکل دفتر تکنولوژی و انتشارات کمک آموزشی خاطرنشان کرد: در جشنواره امسال، چهار دوره یعنی سال‌های 90، 91، 92 و 93 را مورد نظر قرار دادیم و تمام کتاب‌های قرآنی مربوط به این 4 سال در 6 گروه، بررسی شد که در نهایت 372 عنوان کتاب از 117 ناشر مورد بررسی قرار گرفت

. ناصری به 6 گروه داوری اشاره کرد و افزود : 6 گروه شامل گروه‌های «تفسیر و ترجمه قرآن»، «حفظ ، آموزش و روخوانی»، «دانستنی‌ها و لطایف قرآن»، «سبک زندگی قرآنی»، «قصه‌های قرآنی» و «مفاهیم و معارف قرآنی» است و در هر گروه 3 داور داشتیم کتاب‌ها را داوری کردند.

دبیر دوازدهمین جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد(ویژه کتاب های قرآنی) ادامه داد: از 372 عنوان کتاب، 214 عنوان کتاب حائز رسیدن به مرحله دوم بودند و بررسی روی این 214 عنوان کتاب از ۷۷ناشر بود.

 وی با بیان اینکه ۳۱عنوان کتاب از ۲۶ناشر را در این جشنواره به عنوان کاندیدا معرفی شده‌اند، گفت: از تعداد کل ناشرین حاضر در این جشنواره، ۳۴ناشر یعنی ۴۴درصد، ناشرین شهرستان هستند و ۸۸عنوان کتاب از ۲۱۴عنوان کتاب مربوط به این ناشران است.

 ناصری اضافه کرد: این جشنواره ساعت ۱۵تا ۱۷روز یک‌شنبه ۲۹آذر در مدرسه دارالفنون برگزار خواهد شد و ۱۲کتاب به عنوان برگزیده و تقدیری معرفی می‌شوند.

===========================================================================================================

خبرگزاری برنا

شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳ ۱۹ دسامبر ۲۰۱۵

Top of Form

خانه اجتماعی آموزش

برگزاری جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد ویژه کتاب‌های قرآن

Print Email Short Link

کد خبر: 350872

تاریخ خبر: ۱۳۹۴/۰۹/۲۸ ۱۰:۱۴:۴۲

مدیرکل دفتر تکنولوژی و انتشارات کمک آموزشی خبرداد:

برگزاری جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد ویژه کتاب‌های قرآن

مدیرکل دفتر تکنولوژی و انتشارات کمک آموزشی از برگزاری جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد ویژه کتاب‌های قرآنی در 29 آذر خبرداد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، محمد ناصری در نشست خبری ویژه دوازدهمین جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد اظهار کرد: همانطور که می‌دانید هر ساله در این ماه، جشنواره کتاب‌های آموزشی را برگزار می‌کنیم و طی 12 سال گذشته در مقاطع مختلف مثل دبستان، متوسطه اول و دوم، فنی‌وحرفه‌ای و کودکان استثنایی، جشنواره کتاب‌های آموزشی را برگزار کردیم اما امسال این جشنواره را به کتاب‌های قرآنی اختصاص دادیم.

وی تصریح کرد: دلیل این اقدام این بود که خیلی بیشتر از آنچه تصور می‌کردیم، خلأ در زمینه کتاب‌های قرآنی وجود دارد و به نظر می‌رسد کار چندانی انجام ندادیم.

مدیرکل دفتر تکنولوژی و انتشارات کمک آموزشی خاطرنشان کرد: در جشنواره امسال، چهار دوره یعنی سال‌های 90، 91، 92 و 93 را مورد نظر قرار دادیم و تمام کتاب‌های قرآنی مربوط به این 4 سال در 6 گروه، بررسی شد که در نهایت 372 عنوان کتاب از 117 ناشر مورد بررسی قرار گرفت

ناصری به 6 گروه داوری اشاره کرد و افزود : 6 گروه شامل گروه‌های «تفسیر و ترجمه قرآن»، «حفظ ، آموزش و روخوانی»، «دانستنی‌ها و لطایف قرآن»، «سبک زندگی قرآنی»، «قصه‌های قرآنی» و «مفاهیم و معارف قرآنی» است و در هر گروه 3 داور داشتیم کتاب‌ها را داوری کردند.

دبیر دوازدهمین جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد(ویژه کتاب های قرآنی) ادامه داد: از 372 عنوان کتاب، 214 عنوان کتاب حائز رسیدن به مرحله دوم بودند و بررسی روی این 214 عنوان کتاب از ۷۷ناشر بود.

وی با بیان اینکه ۳۱عنوان کتاب از ۲۶ناشر را در این جشنواره به عنوان کاندیدا معرفی شده‌اند، گفت: از تعداد کل ناشرین حاضر در این جشنواره، ۳۴ناشر یعنی ۴۴درصد، ناشرین شهرستان هستند و ۸۸عنوان کتاب از ۲۱۴عنوان کتاب مربوط به این ناشران است.

ناصری اضافه کرد: این جشنواره ساعت ۱۵تا ۱۷روز یک‌شنبه ۲۹آذر در مدرسه دارالفنون برگزار خواهد شد و ۱۲کتاب به عنوان برگزیده و تقدیری معرفی می‌شوند.

کد خبر: 350872

تاریخ خبر: ۱۳۹۴/۰۹/۲۸ ۱۰:۱۴:۴۲

رشد سبک زندگی قرآن کودکان مدرسه

=========================================================================================================== معاون وزیر آموزش و پرورش خبر داد

تهیه استانداردهای تدوین کتب قرآنی ویژه دانش آموزان

» سرویس: اجتماعی - آموزش و پرورش

کد خبر: 94092715609

جمعه ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰

abdolvahed mirzazadeh-152.jpg

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما برای نوجوانان و جوانان در زمینه فرهنگ قرآن، آثار بسیار کمی داریم تاکید کرد: ابتدا باید دیگران را تشویق کنیم تا به میدان بیایند. در گام دوم باید استانداردسازی کنیم که خوش بختانه این استانداردها تهیه شده‌اند و بر همین اساس باید کارهای بهتری برای آینده تولید شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره اقدامات انجام شده در زمینه ورود قرآن به مفاهیم درسی و فرهنگ سازی برای انس بیشتر دانش آموزان با قرآن اظهار کرد: معتقد هستم قرآن هنوز هم در بین ما مهجور است. ما قرآن را خوب نشناخته‌ایم و نتوانسته‌ایم آن را وارد عرصه زندگی و حیات مان کنیم. در واقع قرآن در حاشیه زندگی ماست.

وی ادامه داد: ما با قرآن مأنوسیم، اما بیشتر برای تبرک جستن یا تفأل زدن و استخاره کردن و ماننده آن. مهجوریت قرآن باقی است و ما باید کاری برای آن انجام دهیم. به هرحال اختصاص یافتن جشنواره دوازدهم کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد به کتاب‌های قرآنی، گامی در این جهت است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه باید قرآن‌آموزی را عام و فراگیر کنیم عنوان کرد: تکلیف نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش کشور این است که دانش‌آموزان را در دوره ابتدایی از طریق آموزش روخوانی و روانخوانی با قرآن مأنوس کند.

محمدیان افزود: در نظام تعلیم و تربیت ما بعد از سی وچند سال، بویژه در سال‌های اخیر، در حد اندکی از قرآن متأثر شده‌ایم یعنی برنامه‌ریزی درسی ما مبتنی بر قرآن نیست. معتقدم مدیر هر دستگاهی در حوزه خودش باید برای این کار برنامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حوزه آموزش و پرورش، احساس کردیم که باید برنامه‌های رسمی طراحی کنیم گفت: این برنامه‌ها در چارچوب برنامه درسی ملی است البته اقدامات کافی نیست و در زمینه اسلامی و قرآنی نتوانسته‌ایم از استعدادهای عمومی کشور استفاده کنیم و اینها را به صورت هم‌افزا در کنار هم قرار دهیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه ما برای نوجوانان و جوانان در زمینه فرهنگ قرآن، آثار بسیار کمی داریم تاکید کرد: ابتدا باید دیگران را تشویق کنیم تا به میدان بیایند. در گام دوم باید استانداردسازی کنیم که خوش بختانه این استانداردها تدوین شده اند و بر همین اساس باید کارهای بهتری برای آینده تولید شود.

محمدیان ادامه داد: گاهی اوقات کتابهایی به دستم می‌رسد که جای تعجب دارد. اخیراً هشت کتاب داستانی قرآنی به دستم رسید که بخشی از این داستانها نه تنها مستندات قرآنی نداشت بلکه ریشه در اسرائیلیات داشت. چیزی که ما می‌خواهیم باید خودش مبتنی بر قرآن باشد و اگر فضاسازی داستانی می‌کنیم باید با روایات صحیح داستان‌سازی کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ما متأسفانه در فهم این مسئله در کشور دچار کژتابی هستیم گفت: گاهی تصور می‌کنیم آنها که برای کودکان می‌نویسند باید تنگ مایه و سبک مغز باشند؛ در حالی که نویسنده کار کودک و نوجوان باید متخصص باشد. این تفکر غلط را در آموزش وپرورش هم داریم و برخی تصور می‌کنند هر کس که دیپلم دارد، می‌تواند معلم ابتدایی شود.

وی ادامه داد: حد نصاب قرآنی هم همینطور است. آن کس که می‌خواهد کار قرآنی برای کودکان انجام دهد، باید هم دانش قرآنی داشته باشد و هم بتواند با بچه‌ها همزبانی کند و برای آنها بنویسد. لذا لازم است این استانداردها را داشته باشیم و مشخص کنیم که مثلاً داستان قرآنی یا تفسیر دانش‌آموزی، این شاخص‌ها و ویژگی‌ها و مشخصات را دارد.

محمدیان با بیان اینکه باید با تداوم جشنواره کتاب‌های قرآنی به روزی برسیم که اگر از ما بخواهند صد کتاب قرآنی برای دوره ابتدایی معرفی کنیم این ذخایر را داشته باشیم گفت: البته باید مراقب ابهت و قداست قرآن هم باشیم زیرا ما بعضی اوقات با ساده‌سازی کاری می‌کنیم که در حقیقت کم ارزش‌سازی اتفاق می‌افتد. قرآن کتاب مقدس است و باید از قداست آن حفاظت شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تاکید کرد: قطعا می‌توانیم با آغاز این کار در همان مسیری گام برداریم که مقام معظم رهبری فرمودند مبنی بر اینکه" امیدوارم آموزش وپرورش در مهجوریت‌زدایی قرآن کاری بکند کارستان". بنابراین تمام برنامه‌های ما باید به سمتی پیش برود که تا 10 سال آینده در کنار قاریان و حافظان برجسته قرآنی، مدبر در قرآن و مفسر در قرآن داشته باشیم و در کنار اینها گنجینه فرهنگی کشورمان هم آکنده از کتاب‌ها و کارهای قرآنی شود.

انتهای پیام

===========================================================================================================

شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ / Dec 19 2015

تعداد کل اخبار: 512

مدیرکل دفتر تکنولوژی و انتشارات کمک آموزشی اعلام کرد

وجود خلاءهایی در حوزه کتاب‌های قرآنی

» سرویس: اجتماعی - آموزش و پرورش

کد خبر: 94092313092

دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱

1432004203337_45.jpg

مدیرکل دفتر تکنولوژی و انتشارات کمک آموزشی و دبیر دوازدهمین "جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد ویژه کتاب‌های قرآنی" از برگزاری این جشنواره 29 آذرماه در مدرسه دارالفنون خبر داد.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد ناصری با اشاره به اینکه جشنواره کتاب‌های آموزشی به طور سالانه در همین ماه برگزار می‌شود، گفت: طی 11 دوره گذشته، جشنواره کتاب‌های آموزشی به مقاطع دبستان و متوسطه اول و دوم اختصاص داشت اما جشنواره امسال به کتاب‌های قرآن اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه متوجه وجود خلاءهای بسیاری در حوزه کتاب‌های قرآنی شدیم، افزود: آثار چندانی در حوزه کتاب‌های قرآنی وجود ندارد. جشنواره‌های پیشین به موضوع قرآن در کنار سایر مواد درسی شامل شیمی، فیزیک و غیره می‌پرداخت.

دبیر دوازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد ویژه کتاب‌های قرآنی با اشاره به اینکه در این دوره کتاب‌های 4 سال گذشته از 90 تا 93 را در نظر گرفته و در شش گروه داوری بررسی کردیم، گفت: 372 عنوان کتاب از 117 ناشر در این جشنواره حضور دارند.

ناصری با بیان اینکه در جشنواره‌های گذشته بالغ بر 650 ناشر و 1200 عنوان کتاب شرکت داشتند، گفت: در جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی این حجم از کتاب‌ها وجود داشت، اما در ارتباط با موضوع قرآن تنها بخش کوچکی از تولیدات کتاب به این حوزه اختصاص دارد.

به گفته وی، 6 گروه داوری شامل گروه تفسیر و ترجمه قرآن، حفظ و آموزش روخوانی، دانش و لطایف قرآن، سبک زندگی قرآن، قصه‌های قرآنی و مفاهیم و معارف قرآن است که در هر گروه 3 داور داریم. آنها این کتاب‌ها را ارزیابی کرده و از مجموع 372 عنوان در یک بازخوانی 214 عنوان مجاز به رسیدن به مرحله دوم شدند.

مدیرکل دفتر تکنولوژی و انتشارات کمک آموزشی با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته جشنواره این دوره خلاءهای فراوان در حوزه‌های مختلف قرآن بوده است، گفت: قرآن در برخی گروه‌ها صدای ضعیفی دارد. در حوزه تفسیر برای مخاطبان کودک و نوجوان تقریبا هیچ آثاری وجود ندارد. آنچه موجود است، خاص مخاطب بزرگسال است.

ناصری با بیان اینکه فعالیت در حوزه کتب قرآنی مشابه جزیره‌های دور از هم و بی‌ارتباط با هم است، اظهار کرد: احتیاج به نظام مشخصی در تولیدات کتب قرآنی وجود دارد. مسوولان و ناشران باید به زعم خود کاری انجام دهند که براساس پژوهش، حساسیت طیف‌های مختلف مخاطبان و نیازسنجی انجام شود که در این حوزه به عقیده داوران خلاء اساسی وجود دارد.

دبیر دوازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد ویژه کتاب‌های قرآنی با اشاره به اینکه کتب موجود در موضوعات قرآنی دچار تکرار و کلیشه‌های رایج شده و این یکی از آفات در این حوزه است، گفت: صید سوژه‌های جدید در موضوعات قرآنی اتفاق نمی‌افتد و ناشران و نویسندگان وارد متن و مفاهیم قرآنی به عنوان کتاب زندگی نمی‌شوند، بنابراین یک روند تکراری در طرح موضوعات قرآنی در کتاب‌ها مشاهده می‌شود. این در حالی است که ما اعتقاد داریم قرآن کتابی است که ویژه همه دوره‌ها و همه سال‌های حیات بشر است.

ناصری با بیان اینکه نویسندگان و ناشران کتب قرآنی باید به عناوین جذاب برای مخاطب نوجوان و پرداختن به قالب‌های رمان، سفرنامه و قصه توجه کنند، گفت: یکی از قالب‌های قرآن قصه است و حداقل 32 سفرنامه در قرآن وجود دارد که در صورت استخراج، جذابیت چشمگیری برای مخاطبان خواهد داشت.

وی در ادامه به بحث زبان و ادبیات تکراری موجود در کتاب‌های قرآنی اشاره کرد و گفت: کتاب‌های این حوزه دارای یک زبان رایج وضع هستند. ادبیات ارائه مطلب در هر یک از گروه‌ها قابل بازنگری است و یکی از دلایل عدم اقبال این نوع کتاب‌ها این است که آنها با مخاطب خود ارتباط برقرار نمی‌کنند و برای مخاطب نامانوس هستند.

دبیر دوازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد ویژه کتاب‌های قرآنی با اشاره به اینکه از بین 77 ناشر مطرح 44 درصد آنان ناشران شهرستانی و از بین 214 عنوان کتاب 88 عنوان ناشران شهرستانی است، گفت: 31 کتاب نامزد شدند که این 31 عنوان مربوط به 26 ناشر است.

ناصری با بیان اینکه این جشنواره دارای 2 رتبه برگزیده و تقدیری است، گفت: در شش گروه حداکثر 12 کتاب معرفی خواهد شد که به عبارتی در هر گروه دو کتاب معرفی خواهد کرد.

وی ضمن تاکید بر ضرورت حمایت از ناشران دغدغه‌مند گفت: اسناد بالادستی وزارت آموزش و پرورش روشن می‌کند که در جامعه‌ای قرآنی باید مسیر تبیین و فراهم کردن بسترهای لازم برای فعالیت در حوزه نشر آثار قرآنی میسر بشود.

دبیر دوازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد ویژه کتاب‌های قرآنی با اشاره به اینکه این جشنواره 29 آذر در مدرسه دارالفنون از ساعت 15 تا 17 برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: در این جشنواره نمایشگاهی که شامل همه آثار برگزیده و تقدیری است، به نمایش در می‌آید.

انتهای پیام

کد خبرنگار: 71542 

==========================================================================================================

ایسنا   1/10/94

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه کارهای باقی‌مانده برای ترویج قرآن بسیار زیاد است، گفت: هنوز قرآن مبنای سیاستگذاری‌ها قرار نگرفته است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و یرنامه ریزی آموزشی به نقل از خبرگزاری تسنیم، حجةالاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان در دوازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی، تربیتی رشد ویژه علوم قرآنی که در مدرسه دارالفنون برگزار شد، اظهارداشت: امیدوارم در سالهای آینده ناشران به تولید آثار قرآنی اهتمام ورزند.

وی افزود: فتنه‌های فرهنگی، اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به ما هجوم آورده و سوال این است که راهکار را باید در کجا جست‌وجو کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: متأسفانه نسبت به قرآن کم توجه هستیم و اینکه کتاب آسمانی در بین ما مهجور است. توصیه قرآن به ما این است که آن را بخوانیم و سپس به آن گوش فراداده و ساکت باشیم.

محمدیان ادامه داد: باید پس از تدبر در قرآن آن را اجرایی کرد و در سطوح مختلف زندگی به کار بست. نگرانی بنده در این خصوص این است که آموزش و پرورش هر چند اقدامات بسیاری انجام داده اما کارهای باقیمانده برای ترویج قرآن بسیار زیاد است.

وی تصریح کرد: امروز در آموزش، روخوانی و فراگیری مفاهیم قرآن چندان نگرانی نداریم و نگرانی بزرگ ما این است که هنوز قرآن مبای سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها قرار نگرفته است و در مقوله‌های مختلف حاکم نیست.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه کارهای باقی‌مانده برای ترویج قرآن بسیار زیاد است، اظهارامیدواری کرد: ناشران بیشتری به تولیدات قرآنی اهتمام ورزند.

===========================================================================================================

ایبنا

اختتامیه دوازدهمین جشنواره کتاب‌های تربیتی و آموزشی رشد ویژه کتاب‌های قرآنی برگزار شد

حجت‌الاسلام حشمتی: وضعیت کتاب‌های قرآنی نابسامان است / برگزیدگان جشنواره دوازدهم معرفی شدند

 

تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۵

 

 

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه دوازدهمین جشنواره کتاب‌های تربیتی و آموزشی رشد ویژه کتاب‌های قرآنی گفت: وضعیت کتاب‌های قرآنی نابسامان است. وزارت ارشاد تلاش می‌کند بخشی از این نابسامانی را بهبود بخشد.

http://www.ibna.ir/images/pixel.gifحجت‌الاسلام حشمتی: وضعیت کتاب‌های قرآنی نابسامان است / برگزیدگان جشنواره دوازدهم معرفی شدند

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اختتامیه دوازدهمین جشنواره کتاب‌های تربیتی و آموزشی رشد ویژه کتاب‌های قرآنی (یکشنبه، 29 آذرماه) با حضور حجج‌الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید محمدی، دبیر کمسیون قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی، محی‌الدین بهرام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، محمد ناصری، دبیر جشنواره دوازدهم و نویسندگان و ناشران قرآنی در مدرسه دارالفنون برگزار شد.
  حجت‌الاسلام حشمتی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در تلاش است تا بخشی از نابسامانی موجود در عرصه کتاب‌های قرآنی را بهبود بخشد. متاسفانه در فرهنگ ما «کودکان» جایی ندارند و همین وضعیت، اوضاع تولید کتاب‌های قرآنی را نابسامان‌تر می‌کند. 
 وی با اشاره به انجام یک اقدام پژوهشی در نهاد کلیسا اظهار کرد: در این نهاد، برخی پژوهشگران به بررسی برای آموزش مفاهیم دینی به کودکان 2 تا 4 سال در حال برنامه‌ریزی هستند، که ما نیز باید برنامه‌ریزی‌های اینچنین را در دستور کار دهیم.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اثر مفیدی در حوزه قرآن و تعلیم آن تولید نشده است که باید برای میسر شدن این فعالیت برنامه‌ریزی کرد. 
 در ادامه اختتامیه دوازدهمین جشنواره کتاب‌های تربیتی و آموزشی رشد ویژه کتاب‌های قرآنی، 11 عنوان کتاب در 6 بخش به عنوان آثار برگزیده و شایسته‌تقدیر معرفی شدند.
===========================================================================================================ا 2 ااا اختتامیه دوازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد ویژه کتاب‌های قرآنی برگزار شد

بهرام‌محمدیان: تدبر در قرآن و مفاهیم آن در جامعه حاکم نیست/ با آویزان کردن چراغ روشن بر شاخه‌های لخت درختان بهار نمی‌آید

تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۲

حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام‌محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از راه‌های فهم قرآن «تدبر» در آن است. نباید فراموش کنیم که این تدبر نیز باید اجرایی شود زیرا هنوز قرآن و مفاهیم آن در جامعه ما حاکم نیست.

http://www.ibna.ir/images/pixel.gifبهرام‌محمدیان: تدبر در قرآن و مفاهیم آن در جامعه حاکم نیست/ با آویزان کردن چراغ روشن بر شاخه‌های لخت درختان بهار نمی‌آید

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اختتامیه دوازدهمین جشنواره کتاب‌های تربیتی و آموزشی رشد ویژه کتاب‌های قرآنی (یکشنبه 29 آذرماه) با حضور حجج‌الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید محمدی، دبیر کمسیون قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی، محی‌الدین بهرام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، محمد ناصری، دبیر جشنواره دوازدهم و نویسندگان و ناشران قرآنی در مدرسه دارالفنون برگزار شد.
لزوم تدبیر برای مهجوریت‌زدایی از قرآن
حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام‌محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در این مراسم گفت: جشنواره دوازدهم با رویکرد کتاب‌های قرآنی و با دو هدف ایجاد انگیزه بین نویسندگان، ناشران و تأملی در آثار آموزشی قرآن برگزار می‌شود. جامعه نیازمند شناسایی آثار فاخر قرآنی‌ است. وزارت آموزش و پرورش نیز برای احصاء تولیدات قرآنی سراغ ناشران و نویسندگان رفته تا تولیدات این گروه را شناسایی کند. 
وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر فتنه‌های بسیاری مانند جریان‌های اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی به انسان معاصر روی آورده‌اند، گفت: اگر ما وجود این فتنه‌ها را قبول کنیم باید راهکار مناسبی را نیز برای جلوگیری از این فتنه‌ها بیندیشیم. اگر امروز در جامعه ایمانی و اسلامی نسبت به امور معنوی بی‌توجه هستیم به این دلیل است که قرآن در بین ما مهجور بوده است. 
محمدیان ادامه داد: یکی از راه‌های فهم قرآن «تدبر» در آن است، البته نباید فراموش کنیم که این تدبر نیز باید اجرایی شود. هنوز قرآن و مفاهیم آن در جامعه ما حاکم نیست. ما باید قرآن را با اجتماع خود همسو کنیم. همان‌طور که می‌دانید با آویزان کردن چراغ روشن بر شاخه‌های لخت و عور درختان هیچ وقت بهار از راه نمی‌رسد. 
در مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد ویژه کتاب‌های قرآنی، محمد فاضل، مشاور وزیر آموزش و پرورش، علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش این دوره از جشنواره را قرائت کرد.
http://www.ibna.ir/images/docs/files/000231/nf00231232-1.jpg
رایزنی‌هایی که با کتاب‌های اندکی روبه‌رو شد
محمد ناصری گفت: وقتی آمار آثار ارسالی به جشنواره دوازدهم با موضوع «کتاب‌های قرآنی» را با جشنواره یازدهم مقایسه می‌کنیم با جای خالی بسیار قابل توجهی در آثار مواجه می‌شویم که این موضوع باعث تاسف است. معمولاً در جشنواره‌‌های گذشته بیش از 650 ناشر آثار خود را به جشنواره ارسال می‌کردند، اما برای جشنواره دوازدهم تنها 117 ناشر به ارسال آثار قرآنی پرداختند.
وی اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش تمامی تلاش خود را برای جذب نویسندگان و ناشران برای ارسال تولیدات‌شان به کار برد و مکاتبات و مذاکرات بسیار زیادی با آنها در نمایشگاه بین‌المللی کتاب انجام داد، با توجه به این رایزنی‌ها تنها بیش از 400 عنوان کتاب به دبیرخانه ارسال شد که باید بگویم این رقم بسیار اندک و کم است. البته ممکن است که برخی از ناشران موفق به ارسال آثار خود نشده باشند. 
بیانیه‌ای برای ناشران، نویسندگان و سیاستگذاران قرآنی
دبیر دوازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد ادامه داد: از بین 400 عنوان کتاب ارسالی به دبیرخانه 214 عنوان به مرحله داوری راه یافتند. داوران کتاب‌ها را در 6 حوزه «تفسیر و ترجمه قرآن»، «مفاهیم قرآنی»، «دانستنی‌ها و لطایف قرآن»، «قصه‌های قرآنی»، «قرآن و سبک زندگی» و «حفظ و آموزش روخوانی» بررسی کردند. بیانیه داوران این 6 حوزه، نکاتی را برای ناشران و نویسندگان و در کنار آنها برای سیاستگذاران فرهنگی به همراه داشت. 
ناصری افزود: هیات داوران در بیانیه خود به ناشران و نویسندگان توصیه می‌کنند تا در زمینه قرآن و ابعاد مختلف آن مخاطبان بیشتری را جذب و از ادبیات کلیشه‌ای خودداری کنند و همچنین ملاحظات فنی را  نیز در آثار خود بیشتر رعایت کنند. همچنین آنها از ناشران می‌خواهند تا شبکه بهتری برای نشر قرآن در نظر بگیرند تا نیاز مخاطبان را پاسخ دهند. به اعتقاد داوران در حوزه تفسیر و ترجمه خلاء اساسی به چشم می‌خورد. آنها به نویسندگان توصیه می‌کنند تا قالب‌های جذاب قرآنی را برای مخاطبان خود ساخته و پرداخته کنند. 
دبیر این دوره از جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد با بیان اینکه داوران از سیاستگذاران فرهنگی می‌خواهند تا زمینه‌ساز تولید و نشر پیام‌های قرآنی از رسانه‌های مختلف باشند، گفت: از منظر داوران، فعالان حوزه قرآنی به صورت جزیره‌‌ای فعالیت می‌کنند و بیشتر کار‌های آنها با موازی‌کاری همراه است، به همین دلیل نقش سیاستگذاران فرهنگی در این بین بسیار پررنگ می‌شود، زیرا آنها باید بستر مناسبی را برای فعالیت‌های نظام‌مند ناشران فراهم کنند. 
تولید آثار قرآنی با نیازسنجی درست
در بخش دیگری از اختتامیه دوازدهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد ویژه کتاب‌های قرآنی حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر کمیسیون قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سوره «الرحمن» و جایگاه آن در قرآن گفت: این سوره از قرآن دارای مجموعه صفاتی است که دارا بودن آن صفات برای هر انسانی لازم است. انسان برترین مخلوق خداوند است و قرآن نیز برترین مخلوق غیرانسانی است اگر ما نتوانیم نسبت درستی بین این دو مخلوق ارزشمند برقرار کنیم هیچ وسیله‌ دیگری نمی‌تواند امور را سامان دهد. 
وی ادامه داد: آثار قرآنی با توجه به نیاز موجود تولید می‌شوند و ممکن است نیاز جدید یا اقبال ثانوی را نیز به همراه داشته باشد. متاسفانه بسیاری از کتاب‌ها در نیازسنجی دچار مشکل هستند و نمی‌توان از آنها انتظار داشت به اقبال ثانوی دست یابند. باید به این نکته نیز توجه داشت که کتاب‌های درسی و محصولات قرآنی مورد توجه ویژه قرار بگیرد زیرا تمامی ادیان الهی از طریق کتاب در بین مردم تبلیغ شده است. 
دبیر کمیسیون قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مواجهه دو زبان فارسی و عربی در ایران گفت: زبان ملی ایرانیان فارسی است اما زبان عربی نیز زبان دین ماست. 70 درصد واژگان فارسی با واژگان عربی در ارتباط هستند. درست است که باید پارسی‌گویی را مهم بدانیم و به آن عمل کنیم، اما نباید عربی‌زدایی نیز در دستور کار قرار دهیم.
مطالب مرتبط:

حجت‌الاسلام حشمتی: وضعیت کتاب‌های قرآنی نابسامان است / برگزیدگان جشنواره دوازدهم معرفی شدند

حجت‌الاسلام حشمتی: وضعیت کتاب‌های قرآنی نابسامان است/ برگزیدگان جشنواره دوازدهم معرفی شدند

=================================================================================================

کد خبر: 81884456 (5055711) | تاریخ خبر: 28/09/1394 | ساعت: 10:56|

برگزاری جشنواره کتاب های ویژه قرآنی در 29 آذر

تهران - ایرنا - مدیر کل دفتر تکنولوژی و انتشارات کمک آموزشی از برگزاری جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد ویژه کتاب های قرآنی در29آذر خبر داد.

http://img7.irna.ir/1394/13940928/81884456/81884456-70385238.jpg

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا، محمد ناصری در نشست خبری ویژه دوازدهمین جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد اظهار کرد: همانطور که می دانید هر ساله در این ماه، جشنواره کتاب های آموزشی را برگزار می کنیم و طی 12 سال گذشته در مقاطع مختلف مثل دبستان، متوسطه اول و دوم، فنی وحرفه ای و کودکان استثنایی، جشنواره کتاب های آموزشی را برگزار کردیم اما امسال این جشنواره را به کتاب های قرآنی اختصاص دادیم.
به گزارش وزارت آموزش و پرورش، وی تصریح کرد: دلیل این اقدام این بود که خیلی بیشتر از آنچه تصور می کردیم، خلأ در زمینه کتاب های قرآنی وجود دارد و به نظر می رسد کار چندانی انجام ندادیم.
مدیرکل دفتر تکنولوژی و انتشارات کمک آموزشی خاطرنشان کرد: در جشنواره امسال، چهار دوره یعنی سال های 90، 91، 92 و 93 را مورد نظر قرار دادیم و تمام کتاب های قرآنی مربوط به این 4 سال در 6 گروه، بررسی شد که در نهایت 372 عنوان کتاب از 117 ناشر مورد بررسی قرار گرفت.
ناصری به 6 گروه داوری اشاره کرد و افزود : 6 گروه شامل گروه های «تفسیر و ترجمه قرآن»، «حفظ ، آموزش و روخوانی»، «دانستنی ها و لطایف قرآن»، «سبک زندگی قرآنی»، «قصه های قرآنی» و «مفاهیم و معارف قرآنی» است و در هر گروه 3 داور داشتیم کتاب ها را داوری کردند.
دبیر دوازدهمین جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد(ویژه کتاب های قرآنی) ادامه داد: از 372 عنوان کتاب، 214 عنوان کتاب حائز رسیدن به مرحله دوم بودند و بررسی روی این 214 عنوان کتاب از 77ناشر بود.
وی با بیان اینکه 31عنوان کتاب از 26ناشر را در این جشنواره به عنوان کاندیدا معرفی شده اند، گفت: از تعداد کل ناشرین حاضر در این جشنواره، 34ناشر یعنی 44درصد، ناشرین شهرستان هستند و 88عنوان کتاب از 214عنوان کتاب مربوط به این ناشران است.
ناصری اضافه کرد: این جشنواره ساعت 15تا 17روز یک شنبه 29آذر در مدرسه دارالفنون برگزار خواهد شد و 12کتاب به عنوان برگزیده و تقدیری معرفی می شوند.
فراهنگ 1085**1569

انتهای پیام /*

===========================================================================================

کد خبر: 81879181 (5048177) | تاریخ خبر: 24/09/1394 | ساعت: 14:29|

دبیر جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد:

کلیشه های تکراری آفت کتاب های قرآنی شده است

تهران - ایرنا - دبیر دوازدهمین دوره جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد گفت: کلیشه های تکراری و رایج، آفت کتاب های قرآنی در این حوزه است.

http://img7.irna.ir/1394/13940924/81879181/81879181-70376318.jpg

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا ، محمد ناصری روز سه شنبه در نشست خبری با بیان اینکه قرآن طی قرنهای متمادی حرف های تازه برای انسان ها ارایه داده است، افزود: گویا دیگر در تولید کتاب های قرآنی سوژه های جدید به کار گرفته نمی شود و این روند تکراری شده است.
دبیر دوازدهمین جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد ویژه کتاب های قرآنی در این نشست که در محل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد، با تشریح اهداف و برنامه های جشنواره اظهار کرد: در 11 دوره گذشته این رویداد فرهنگی در مقاطع مختلف ابتدایی، راهنمایی، متوسطه، فنی و حرفه ای و استثنایی برگزار شد ولی امسال جشنواره به کتاب های قرآنی اختصاص یافت.
 اثر برگزیده به مرحله نهایی رسیدند
وی در توضیح قرآنی شدن جشنواره کتاب رشد در سالجاری اظهار کرد: با توجه به خلاء بیش از حد تصور موجود در حوزه کتاب های قرآنی، امسال تصمیم گرفته شد به طور اختصاصی به آن پرداخته شود و برای این منظور یک دوره 4 ساله اخیر یعنی از سال 90 تا 93 را برای فراخوان در نظر گرفتیم.
ناصری یادآور شد: در سال های گذشته حدود 650 ناشر با بیش از هزار و 200 عنوان کتاب در جشنواره شرکت کردند ولی امسال کتاب های قابل اعتنا در حوزه قرآنی تنها 372 عنوان و از 117 ناشر بود که این آمار نشان دهنده اختصاص بخش کوچکی از کتاب های تولیدی به قرآن است.
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی درخصوص آثار منتخب بعد از داوری اولیه گفت: 372 عنوان کتاب مذکور در 6 گروه شامل تفسیر و ترجمه، حفظ و آموزش قرآنی، دانستنی ها و لطایف قرآنی، سبک زندگی قرآنی، قصه های قرآنی و مفاهیم قرآنی داوری شدند که از این میزان، تعداد 214 عنوان کتاب به مرحله دوم راه یافت.
وی با بیان اینکه 77 ناشر در این جشنواره مطرح شد که 34 ناشر از شهرستان های مختلف هستند، افزود: در این رویداد 31 کتاب از 26 ناشر معرفی می شود که در نهایت از هریک از گروه های شش گانه دو برنده به عنوان برگزیده و تقدیر شده، انتخاب و بدین ترتیب حداکثر 12 کتاب برنده جایزه خواهد شد.
 سوژه های جدید ارائه نمی شود
ناصری در ادامه به برخی خلاء های موجود در حوزه نشر کتاب های قرآنی اشاره کرد و گفت: کتاب های قرآنی در بعضی حوزه ها مثل حوزه کودک و نوجوان صدایی ندارند و اکثر ناشران این حوزه به مثابه جزیره هایی دور از هم و بدون ارتباط با یکدیگرند. یعنی برنامه ای دقیق و منطقی برای همکاری و هماهنگی در این حوزه وجود ندارد.
دبیر جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد افزود: بسیاری از داوران بر این باورند که بسیاری از آثار منتشر شده در این حوزه فاقد لایه های عمیق تری از ادبیات قرآنی است و از حیث پژوهش، نیازسنجی و ارتباط با مخاطب دچار ضعف است.
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی به موضوع زبان و ادبیان به کار رفته در کتاب های قرانی پرداخت و گفت: مسئله دیگر زبان و ادبیات به کار رفته در این سری کتاب هاست که خیلی تکراری شده و بیشتر زبان وعظ است. ادبیات به کار رفته در این کتاب ها با مخاطبش ارتباط برقرار نمی کند و قابل بازنگری جدی است. از ناشران قرآنی حمایت می شود
دبیر دوازدهمین دوره جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد در ادامه نسبت به اهداف برگزاری جشنواره گفت: از اهداف جشنواره این است که انتظارات آموزش و پرورش از کتاب های قرآنی را به طور شفاف به ناشران منتقل کنیم و ارتباط میان آنان و آموزش و پرورش را برقرار و در نهایت از ناشرانی که دغدغه این کار را دارند حمایت کنیم.
وی گفت: اگر سهمی از خرید کتاب های آموزش و پرورش را به این کتاب ها اختصاص دهیم و برای این منظور مشارکت برقرار شود، موفق تر خواهیم بود.
 برپایی نمایشگاه کتاب در ایام دهه فجر
ناصری گفت: نمایشگاه کتاب بزرگی در ایام دهه فجر در 50 هزار مدرسه کشور برگزار خواهد شد که کل خریدهای این نمایشگاه از کتابنامه رشد و کتاب های معرفی شده در این جشنواره خواهد بود.
دوازدهمین جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد ویژه کتاب های قرآنی به همت دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی روز یکشنبه 29 آذر ماه 94 از ساعت 15 تا 17بعدازظهر در محل مدرسه دارالفنون برگزار خواهد شد.
فراهنگ**1417**1027

انتهای پیام /* 

===========================================================================================================

حمایت آموزش و پرورش از ناشران کتاب های قرآنی و دینی

تهران - ایرنا - مدیر کل دفترانتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش از حمایت کامل ناشران کتاب های قرآنی و دینی خبر داد.

http://img7.irna.ir/1394/13940912/81863934/81863934-70348803.jpg

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا ، محمد ناصری در نشست هم اندیشی انتظارات و نیازهای آموزش و پرورش از ناشران کتاب های قرآنی و دشواری های تولید آن ، اظهارکرد: قرآن و کتاب های دینی همواره و در 11 دوره گذشته جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد ، مورد توجه آموزش و پرورش قرار داشته است.
وی با بیان اینکه اختصاص دوازدهمین جشنواره کتاب های آموزشی تربیتی رشد به کتاب های قرآنی معنا و پیام روشن و گویایی دارد ، عنوان کرد: این اتفاق لزوم توجه ویژه به انجام فعالیت هایی جدی تر در این حوزه را از سوی مسئولان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نشان می دهد.
ناصری افزود: آموزش و پرورش با این اقدام ، عزم خود را جزم کرده تا به گونه ای دقیق ، تخصصی و حرفه ای تر به کتاب های قرآنی توجه داشته و با کمک ناشران این حوزه اقدامات شایسته ای انجام دهد.
مدیر کل دفترانتشارات و تکنولوژی آموزشی با بیان این مطلب که کتاب های جشنواره دوازهم رشد در 6 گروه داوری می شود ، اظهارکرد: همزمان با انجام کار داوری، آسیب شناسی لازم نیز صورت می گیرد.
ناصری گفت: تلاش می شود در حاشیه این داوری ها ، موارد و موضوعاتی را که از وجوه مختلف در خصوص این کتاب ها مطرح است ، مورد بحث و بررسی قرار داده و زمینه مناسب تری را برای تولید کتاب های مناسب و توسعه و ترویج آنها و توزیع بهینه این آثار فراهم کنیم.
وی افزود: در حوزه کتاب های قرآنی خلأ هایی وجود دارد که باید با تلاش مضاعف در حوزه تألیف و انتشار کتاب های قرآنی این خلأ ها رفع شود.
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی گفت: همان گونه که امروزه صوت و لحن دلنشین قرآن در سبک های مختلف و بنا به ذائقه و سلیقه های مختلف وجود دارد و قاریان پس از انقلاب اسلامی موفقیت های خوبی در این حوزه کسب کرده اند ، باید به سویی گام برداشت که در حوزه انتشار کتاب های قرآنی نیز شاهد رشدی چشم گیر باشیم.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ، ناصری اظهارکرد: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بنا دارد ، علاوه بر حمایت از ناشران کتاب های آموزشی از فعالان حوزه کتاب های قرآنی نیز حمایت های ویژه کند تا از این طریق زمینه انتشار و توزیع موثر کتاب های قرآنی و دینی فراهم شود.
فراهنگ **1417**1429

========================================================================================================

مسابقه احسن الحدیث ۱۵ – ویژه مربیان و نخبه های قرآنی

مسابقه احسن الحدیث 14 - ویژه عموم علاقه مندان ....

۲۹ آذر؛ برگزاری نخستین جشنواره کتاب‌های قرآنی

۲۹ آذر؛ برگزاری نخستین جشنواره کتاب‌های قرآنی

محمد ناصری، مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوِژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد که به صورت سالانه از سوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار می‌شود، اظهار کرد: هر سال از بین هزاران کتابی که به دست ما می‌رسد بهترین‌ها را در حوزه‌های مختلف معرفی می‌کنیم.

وی افزود: با توجه به دستاوردهای خوبی که در برگزاری جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد داشته‌ایم امسال تصمیم گرفتیم اولین جشنواره کتاب‌های قرآنی را نیز برگزار کنیم و این جشنواره مقدمه‌ای باشد تا از سال‌های آینده نیز جشنواره کتاب‌های قرآنی داشته باشیم.
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در ادامه گفت: در جشنواره کتاب‌های قرآنی کاری با کتاب‌های دیگر گروه‌های درسی از جمله؛ زبان و ادبیات فارسی، ریاضی، علوم تجربی و... نداریم و صرفا به کتاب‌هایی در حوزه آموزش قرآن، مفاهیم قرآنی، داستان‌های قرآنی، تفسیر قرآن، ترجمه و... می‌پردازیم و کتاب‌هایی از این دست که در چهار سال اخیر کار شده است مورد توجه جشنواره کتاب‌های قرآنی خواهد بود.
وی ادامه داد: 450 کتاب که مربوط به چهار سال اخیر بوده است، شناسایی کرده‌ایم و داوران ما در شش گروه به بررسی این کتاب‌ها پرداختند که حدود 200 کتاب به مرحله بعدی راه یافت و یک سری از داوری‌ها نیز برای این 200 کتاب در شش گروه انجام می‌شود.
ناصری یادآور شد: داوران هم‌اکنون در حال بررسی این 200 کتاب هستند تا برای هر شاخه و گروه یک کتاب برگزیده داشته باشیم و کتاب‌های برگزیده در هر شاخه و گروه در نهایت معرفی و تجلیل شوند.
وی درباره زمان برگزاری این جشنواره گفت: جشنواره کتاب‌های قرآنی 29 آذرماه، همزمان با هفته وحدت در مدرسه دارالفنون برگزار می‌شود و در این جشنواره از برگزیدگان در هر شاخه و گروه تجلیل خواهد شد.
ناصری در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: در حاشیه این جشنواره، گردهمایی نیز تدارک دیده شده که این میزگردها با حضور کارشناسان و مولفان کتب قرآنی و دینی برگزار می‌شود و در هر میزگرد موضوعات تخصصی به محوریت کتاب‌های قرآنی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

توییت

منتشرشده در خبرهای قرآنی از خبرگزاری ها

=====================================================================================================

ارسال نظر

Image CAPTCHA