
کد خبر: ۵۷۳۵۶۱۸
گروه : علمی پزشکی » آموزش و پرورش
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
توجه سازمان پژوهش و برنامهریزی به هدایت تحصیلی دانش آموزان/ورود پنج رشته جدید در شاخه فنی حرفهای
مدیر کل دفتر تالیف کتابهای درسی فنی حرفهای و کار دانش از ورود پنج رشته جدید در سال تحصیلی آینده خبر داد.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محیالدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری امروز که در سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی برگزار شد، گفت: در برنامهریزی دوره تحصیلی علاوه بر اینکه از دوره ابتدایی، آموزش عمومی ـ تلفیقی اجباری و رایگان است، از پایه دهم چند شاخه تحصیلی داریم که دنباله رو خلاقیت و نوآوری تدوین شده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی در خصوص بسته های آموزشی گفت: بستههای آموزشی، مجموعهای برای پایدار کردن یاددهی و یادگیری که شامل آزمایشگاه و کارگاه است، میشود که برای گسترش این بستهها، با بخش غیردولتی نیز مشارکت داشتهایم و بخشی از سیدیهای آموزشی و بستههای کارگاهی و آزمایشگاهی را نیز بخش غیردولتی انجام میدهد.
وی با اشاره به اینکه چهار عنوان درسی جدید در شاخه نظری و عمومی برای سال تحصیلی جدید داریم، گفت: انسان و محیط زیست، تفکر و سواد رسانهای، کارآفرینی و کارگاه تولید و انسان و سلامت از محتواهای جدیدی هستند که وارد نظام تعلیم و تربیت شدهاند که به رشد بالینی، اجتماعی، سیاسی، نیاز بلوغ و جوانی پاسخ میدهد.
محمدیان اذعان کرد: فرآیند توزیع کتاب از پانزدهم شهریور ماه آغاز میشود و ۱۳۰ تا ۱۳۵ میلیون تیراژ کتاب تولید می شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: متأسفانه امسال فضای بیرونی به گونهای طراحی شد که فنی حرفهای و کاردانش را درخور کرده است و نیاز آینده کشور نیز نادیده گرفته شد.
وی با بیان اینکه هدایت تحصیلی دو ایراد داشت، گفت: باید هدایت تحصیلی دو مرحلهای انجام میشد، یا اگر یک مرحلهای انجام میشد، نمرات کتبی دانشآموز اهمیت داشت.
محمدیان با بیان اینکه رشتههای فنی حرفهای، راه نجات آینده ما است، گفت: رشته کار و دانش نیز باید ارتقا یابد. اگر اشتغال جامعه درست شود، ازدواج نیز افزایش پیدا میکند و اعتیاد و بزه نیز کاهش خواهد یافت.
=======================================================================================================
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۹
الزام استفاده از بستههای بر فراز آسمان برای معلمان
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش از الزام استفادهی بسته های آموزشی بر فراز آسمان ویژهی معلمان خبر داد.
محی الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش در گفت وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان ، در خصوص استفاده از بستههای بر فراز آسمان ویژهی معلمان گفت: این بستههای آموزشی ادامهی دورهی حضوری ضمن خدمت بشمار می رود لذا استفاده از آن برای معلمان ضروری است.
وی ادامه داد: این بسته آموزشی بخش غیر حضوری دورهها را شامل شده و امکان استفاده آفلاین برای آن وجود دارد.
محمدیان اظهار کرد: بستهی بر فراز آسمان در سایت رشد بارگذاری شده و همچنین لوحهای فشرده آن نیز در دسترس قرار می گیرد لذا افراد متناسب با شرایط خود میتوانند در صورت دسترسی به اینترنت از این طریق و در صورت دسترسی نداشتن از طریق لوحهای فشرده نسبت به دریافت مطالب این بسته اقدام کنند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی با اعلام اینکه هزینههای این بسته آموزشی بالا نیست گفت: در مواردی برفراز آسمان همراه با کتاب درسی برای معلمان ارائه می شود.
محمدیان یادآور شد: کتابهای درسی پایه دهم برای معلمین این پایه رایگان ارائه میشود و زمان تحویل این کتابها طی دورهای است که آموزشهای ضمن خدمت برای معلمان پیش بینی شده.
وی با اشاره به اینکه دوره های ضمن خدمت معلمان از شهریور ماه آغاز به کار میکنند اظهار کرد: دورههای ضمن خدمت و همچنین استفاده از بسته آموزشی بر فراز آسمان برای معلمان مدارس دولتی و غیر دولتی الزامی است و طبق برنامه باید اجرا شود.
=======================================================================================================
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی:
نیازهای بلوغ و جوانی کتاب درسی میشود
شناسهٔ خبر: 3740744 - یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: برای سال تحصیلی ۹۶-۹۵ چهار کتاب جدید خواهیم داشت که در کتاب «انسان و سلامت» نیازهای بلوغ و جوانی پاسخ خواهد داده شد.
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام محیالدین بهرام محمدیان در نشست خبری امروز که در سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی برگزار شد، گفت: در برنامهریزی دوره تحصیلی علاوه بر اینکه از دوره ابتدایی، آموزش عمومی ـ تلفیقی اجباری و رایگان است، از پایه دهم چند شاخه تحصیلی خواهیم داشت.
وی افزود: در رویکرد جدید آموزش و پرورش، بحث تئوری و حافظهمحوری دیگر وجود ندارد و رویکرد ما در حوزه تفکر و حکمت است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بیان کرد: رویکرد جدید ما خلاقیت و نوآوری را به صورت نهفته در خود دارد تا دانشآموزان در حوزه یادگیری، خلاقیت، نوآوری و مهارت داشته باشند.
وی با اشاره به تولید بستههای آموزشی گفت: بستههای آموزشی، مجموعهای برای پایدار کردن یاددهی و یادگیری که شامل آزمایشگاه و کارگاه است، میشود.
حجتالاسلام محمدیان بیان کرد: برای گسترش این بستهها، با بخش غیردولتی نیز مشارکت داشتهایم و بخشی از سیدیهای آموزشی و بستههای کارگاهی و آزمایشگاهی را نیز بخش غیردولتی انجام میدهد.
وی افزود: بخش کارگاهی و آزمایشگاهی توسط شرکت صنایع آموزشی که سرمایهگذار آن صندوق فرهنگیان است، تولید میشود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تاکید کرد: تولیدات این شرکت در حوزه کارگاهی و آزمایشگاهی، استاندارد و دارای مجوز از سازمان پژوهش است.
حجتالاسلام محمدیان با اشاره به اینکه چهار عنوان درسی جدید در شاخه نظری و عمومی برای سال تحصیلی جدید خواهیم داشت، گفت: انسان و محیطزیست، تفکر و سواد رسانهای، کارآفرینی و کارگاه تولید و انسان و سلامت از محتواهای جدیدی هستند که وارد نظام تعلیم و تربیت شدهاند.
وی یادآور شد: این محتواها در سالهای اول ابتدایی تا پایه نهم به صورت تلفیقی در کتابها آمده اما در دوره نظری به صورت اختصاصی ارائه میشود که به رشد بالینی، اجتماعی، سیاسی، نیاز بلوغ و جوانی پاسخ میدهد.
حجتالاسلام محمدیان به محتوای «کتاب انسان و سلامت» اشاره کرد و گفت: این کتاب نیاز ۱۵ تا ۱۸ سالگی دانشآموزان را پاسخ میدهد و تبعات آن را در دوران ازدواج خواهیم دید.
به گفته رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، فرآیند توزیع کتاب از پانزدهم شهریور ماه آغاز میشود و ۱۳۰ تا ۱۳۵ میلیون تیراژ کتاب تولید خواهد شد.
وی با بیان اینکه تولید برنامه درسی مبتنی بر تشخیص نیاز است، گفت: مراجع تشخیص ما، اسناد بالادستی و صاحبنظران تعلیم و تربیت، اقتصاددانان و روانشناسان است.
حجتالاسلام محمدیان با بیان اینکه در هدایت تحصیلی به توسعه متوازن اشاره میشود، گفت: استعداد، رغبت، نیاز و امکانات، چهار عامل هدایت تحصیلی است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: متأسفانه امسال فضای بیرونی به گونهای طراحی شد که فنی حرفهای و کاردانش را درخور کرده است و نیاز آینده کشور نیز نادیده گرفته شد.
وی با بیان اینکه هدایت تحصیلی دو ایراد داشت، گفت: باید هدایت تحصیلی دو مرحلهای انجام میشد، یا اگر یک مرحلهای انجام میشد، نمرات کتبی دانشآموز اهمیت داشت.
حجتالاسلام محمدیان با بیان اینکه رشتههای فنی حرفهای، راه نجات آینده ما است، گفت: رشته کار و دانش نیز باید ارتقا یابد. اگر اشتغال جامعه درست شود، ازدواج نیز افزایش پیدا میکند و اعتیاد و بزه نیز کاهش خواهد یافت.
=======================================================================================================
تور رسانه ای بازدید از شرکت صنایع آموزشی
عکاس: بهمن صادقی
تور رسانه ای بازدید از شرکت صنایع آموزشی آموزش و پرورش، صبح یکشنبه 24 مرداد با حضور جمعی از مدیران...
=======================================================================================================
معاون پژوهشی وزیر اعلام کرد؛
ارائه بسته آموزشی متناسب با همه دروس برای ایجاد خلاقیت در دانش آموزان
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: بر اساس برنامه درس ملی دروس حافظه محور نیستند و بیشتر بر اساس خلاقیت و نوآوری تدوین و تالیف شده اند که بسته های آموزشی مورد نیاز آنها نیز تهیه و تولید می شود.
۱۳۹۵ یکشنبه ۲۴ مرداد ساعت 10:59
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان در ابتدای مراسم دومین تور رسانه ای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و با محوریت آموزشهای فنی و حرفه ای و صنایع کمک آموزشی و چهاردهمین طرح سازمان پژوهش یک روز با درهای باز که امروز یکشنبه 24 مرداد ماه برگزار شد اظهار داشت: موضوع بازدید از شرکت صنایع آموزشی به این دلیل است که در سیاستهای سند برنامه درسی ملی و بر اساس نظام جدید ما به پایه دهم رسیدیم که چندشاخه تحصیلی نظری با رشته ریاضی، فیزیک، علوم تجربی، معارف اسلامی و علوم انسانی و شاخه کار و دانش و فنی و حرفه ای با بیش از 170 رشته تعیین شده است.
وی افزود: بر اساس سیاست ها کتابها حافظه مدار نیستند و بر اساس رویکرد یاددهی-یادگیری بحث تفکر و حکمت مطرح است تا دانش آموزان زمینه خلاقیت و نوآوری به ویژه در حوزه کار و فناوری مهارت زندگی بیاموزند.
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: در همه درسها رویکرد خلاقیت و نوآوری به صورت نهفته مطرح است و چندسالی است که به غیر از کتاب درسی بسته آموزشی نیز مطرح می شود که هدف آن تاثیرتعمیق یاددهی– یادگیری است که شامل مجله، فیلم آموزشی، نرم افزارچندرسانه ای و وسایل آموزشی و کارگاهی است.
وی اضافه کرد: همانطور که می دانید بسیاری از نیازهای بسته های آموزشی را شرکت های غیردولتی تهیه می کنند و شرکت صنایع آموزشی به دلیل قدمت چندین ساله که دارد به تولید بسته های آموزشی، لوازم کارگاهی آموزشی می پردازند و هماکنون یکی از شرکتهای وابسته به آموزش و پرورش است و زیرنظر صندوق ذخیره فرهنگیان است.
محمدیان افزود: بر اساس تفاهم نامه ای که بین سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی با شرکت صنایع آموزشی منعقد شده است برخی از بسته های آموزشی توسط این شرکت تولید خواهد شد که باید با شرط اینکه استانداردهای لازم را از سازمان پژوهش دریافت کنند و دارای استانداردهای ملی آموزشی باشد.
وی خاطرنشان کرد: شرکت صنایع آموزشی می تواند لوازم مورد نیاز رشته های فنی و حرفه ای، آزمایشگاه ها، کارگاه ها و حتی در زمینه های رشته های مطالعات اجتماعی جغرافیایی تولیدات خوبی را ارائه کند.
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: بر اساس برنامه درس ملی 4 عنوان درسی در همه شاخه ها و رشته های متوسطه دوم تدریس می شود که شامل کتابهای انسان و محیط زیست، تفکر و سواد رسانه ای، کارافرینی و کارگاه تولید و انسان و سلامت است که این درسها ناظر بر حس اجتماعی سیاسی دانش آموزان با توجه به نیازهای دوره بلوغ جوانی است تا بتوانند نیازهای آنها را در سنین بین 15 تا 18 سالگی حل کند البته در سایر مقاطع نیز این دروس تلفیقی با سایر دروس برای دانش آموزان ذکر شده است.
وی ادامه داد: بر اساس دروس تعریف شده دانش آموزان می توانند مسائل بهداشتی دوره بلوغ و دوران پیش از ازدواج و بعد از ازدواج ، مسائل محیط زیستی و زندگی اقتصادی خود را تامین کند.
محمدیان گفت: درسهای دوره دوم متوسطه بر اساس برنامه درس ملی درسها به صورت خوشه ای ارائه می شود و به طور مثال درس علوم،شامل رشته های فیزیک، شیمی، آزمایشگاه و زیست شناسی می شود.
وی ادامه داد: کتابهای درسی بر اساس برنامه ریزی انجام شده و تلاش شبانه روزی دفاتر تالیف ، مراکز چاپ و توزیع کتابهای درسی با توجه به زمانبندی از پیش تعیین شده در تاریخ 15 شهریور ماه توزیع خواهد شد که روشهای توزیع آن به صورت اینترنتی، از طریق کتابفروشی و در مناطق دوردست از طریق پست صورت می گیرد تا روز اول مهرماه دانش آموزان در سراسر کشور همه کتابهای خود را در اختیار داشته باشند.
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: به طور میانگین حدود 135 میلیون جلد کتاب در سال تحصیلی جدید چاپ و توزیع شده است که کتابهای همه پایه ها به غیراز پایه دهم هم اکنون در انبارهای استانی قرار دارد.
=======================================================================================================
دومین تور رسانه ای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد
دومین تور رسانه ای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با محوریت آموزش فنی و حرفه ای و صنایع آموزشی برگزار شد.
۱۳۹۵ یکشنبه ۲۴ مرداد ساعت 09:04
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ دومین تور رسانه ای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با محوریت آموزشهای فنی و حرفه ای و صنایع کمک آموزشی امروز یکشنبه 24 مرداد ماه باحضور حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و اصحاب رسانه در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و شرکت صنایع آموزشی برگزار شد.
در این تور ابتدا رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی توضیحاتی در مورد تور داد و سپس برای بازدید از شرکت صنایع آموزشی به این شرکت اعزام شدند.
========================================================================================================
همکاری شرکت صنایع آموزشی با سازمان پژوهش برای چاپ کتاب های مهارتی
طی بازدیدی که روز یک شنبه 24 مرداد 1395 از این مجموعه شرکت صنایع آموزشی صورت گرفته است خبرنگاران و عکاسان رسانه ها علاوه بر آشنایی با فعالیت های گسترده مجموعه صنایع آموزشی به طرح پرسش های خود درخصوص عملکرد شرکت پرداختند.
۱۳۹۵ دوشنبه ۲۵ مرداد ساعت 02:05
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، شرکت صنایع آموزشی وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از شرکت های وابسته به وزارت آموزش و پرورش است که وظیفه طراحی، تولید و تأمین وسایل آموزشی و کمک آموزشی مورد نیاز همه مقاطع تحصیلی از ابتدایی تا متوسطه را برعهده دارد. این شرکت با دعوت مستقیم از نمایندگان رسانه های کشور خواست ضمن بازدید از این شرکت و کارگاه های طراحی و تولید آن و همچنین گفت و گو با مدیران این مجموعه از نزدیک با عملکرد این شرکت به عنوان یکی از بازوهای نظام تعلیم و تربیت کشور آشنا شوند و به اطلاع رسانی بپردازند.
طی بازدیدی که روز یک شنبه 24 مرداد 1395 و با همت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از این مجموعه صورت گرفته است خبرنگاران و عکاسان رسانه ها علاوه بر آشنایی با فعالیت های گسترده مجموعه صنایع آموزشی به طرح پرسش های خود درخصوص عملکرد شرکت پرداختند. پیش از ورود به دیده ها و شنیده های این بازدید تخصصی به اختصار با تاریخچه شرکت آشنا می شویم.
تازیخجه شرکت صنایع آموزشی
با توجه به اهمیت آموزش و استفادۀ بهینه از سرمایه گذاری های کلان آموزشی، در سال 1354 وزارت آموزش و پرورش و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بر آن شدند تا برای محقق ساختن اهداف بزرگ آموزشی کشور، شرکت صنایع آموزشی را تأسیس کنند.
این شرکت انواع تجهیزات آموزشی، کمک آموزشی، آزمایشگاهی و کارگاهی را برای کلیۀ دوره های تحصیلی متناسب با شرایط زمان، تغییرات فن آوری، برنامه ریزی و محتوای کتاب های درسی طراحی، نمونه سازی و تولید می کند و با عضویت در سازمان های نظارتی و مؤسسات معتبر جهانی از جمله انجمن تحقیق و توسعۀ کشور و با داشتن گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت Iso-9001 و گواهینامه تعهد به تعالی (EFQM ) روز به روز بر توانمندی ها و کیفیت محصولات خود می افزاید.
اکنون پس از گذشت سالها خدمت آموزشی و کسب تجارب فراوان، شرکت توانسته است با برخورداری از واحد تحقیق و توسعه (R&D ) و استفاده از کادری متخصص و کارآمد به بزرگترین تولیدکنندۀ تجهیزات آموزشی در خاورمیانه تبدیل شود و قادر است کلیۀ محصولات آموزشی را (از کمترین تعداد تا تولید انبوه) با استانداردهای بین المللی تولید و به مراکز آموزشی وزارت آموزش و پرورش، سازمان آموزش فنی و حرفه ای (وزارت کار و امور اجتماعی) و مراکز آموزش عالی کشور ارائه کند.
کارگاه های زیرمجموعه
شرکت صنایع آموزشی تجهیزات آموزشی را در کارخانۀ خود و در چهارده سالن کارگاهی شامل کارگاه تراشکاری، کارگاه فلزکاری و پرس کاری، کارگاه درودگری، کارگاه نقاشی، کارگاه شیشه گری، کارگاه قالب سازی، کارگاه تزریق پلاستیک، کارگاه چاپ اسکرین -سیلک اسکرین-، کارگاه مولاژ، کارگاه برق و الکترونیک، کارگاه تولید و مونتاژ مجموعه های آموزش خودرو، کارگاه تولید و مونتاژ مجموعه های فیزیک دانشگاهی، کارگاه صنایع شیمیایی و کارگاه بسته بندی مجموعه های آموزشی تولید می کند.
این شرکت محصولات خود را در قالب مجموعه های زیر ارائه می دهد:
مجموعه آموزشی ریاضیات ابتدایی
مجموعه آموزشی علوم ابتدایی
مجموعه آموزشی حرفه و فن
مجموعه آموزشی شیمی
مجموعه آموزشی زیست شناسی و آناتومی
مجموعه آموزشی فیزیک متوسطه
مجموعه آموزشی فیزیک دانشگاهی
مجموعه شیشه آلات آزمایشگاهی
واحد آموزش
شرکت صنایع آموزشی با برگزاری دوره های آموزشی با هدف یاگیری نحوه استفاده و تدریس با وسایل آموزشی و کمک آموزشی آنان را برای استفاده بهینه از این وسایل آماده کند.
در یکی از کلاس های آموزشی موضوع نفوذپذیری خاک های ماسه ای و رسی در برابر آب با استفاده از وسایل مورد نظر تدریس می شد.
عزیزی مدیر مرکز آموزش شرکت صنایع آموزشی می گوید: ما برنامه ریزی کردیم علاوه بر فصل تابستان، معلمان در طول سال تحصیلی نیز برای برخورداری از آموزش ها و نحوه کار با وسایل به شکت بیایند و به همین منظور خوابگاه هایی برای معلمان اعزامی از شهرستان ها تعبیه شد است.
وی افزود: این معلمان به نمایندگی از سایر معلمان هم رشته خود اینجا آموزش می بینند و سپس این آموزش را در استان ها به سایر معلمان منتقل خواهند کرد.
کارگاه مولاژ (تولید مدل های آناتومی)
این کارگاه در سه بخش قالب سازی، تولید و نقاشی به تولید انواع مدل های آناتومی مورد نیاز در درس های علوم ابتدایی و زیست شناسی متوسطه می پردازد.
حمید معصومی مدیر کارخانه تولید مدل های آناتومی می گوید: این ابزارها شامل بیش از 100 مدل هستند که در نهایت دقت از لحاظ بهداشت تولید می شوند.
وی افزود: عدم وجود آزبست در تولیدات ما خظر سرطان زا بودن ابزارها را خصوصا در مواجهه با کودکان و نوجوانان به حداقل می رساند.
کارگاه شیشه گری
معصومی با شاره به تولیدات بالای این کارگاه گفت: ما نزدیک به 40 مورد از کالاهایی که قبلا وارد کشور می شد را تولید می کنیم.
وی با اشاره به هنرستان وابسته به این بخ گفت: قرار است هنرستان شیشه گری را در فضای کارخانه فعال کنیم.
نشست مدیران شرکت صنایع آموزشی با خبرنگاران
در ادامه معصومی مدیرعامل شرکت صنایع آموزشی در دیدار با نمایندگان رسانه ها با اشاره به وظیفه شرکت در تامین و تولید وسایل کمک آموزشی مدارس اظهار داشت: ما بیش از 3 هزار قطعه را برای آموزش و پرورش تامین می کنیم که عمده آن از تولیدات خودمان است.
مجموعه های وابسته
مجموعه های دیگری با عنوان های مجموعه آموزشی مکاترونیک، مدل های گسترده و کارگاه آموزشی تعمیر اتومبیل سواری، برق خودرو و تراکتور ، توسط این شرکت ارایه داده شده است. مجموعه آموزشی مکاترونیک شامل مجموعه آموزشی PLC مقدماتی، عمومی و پیشرفته و شبیه سازها، مجموعه آموزشی هیدرولیک و الکتروهیدرولیک، مجموعه آموزشی هیدرولیک شفاف، مجموعه آموزشی پنوماتیک پایه، مجموعه آموزشی الکتروپنوماتیک، مجموعه آموزشی ماشین های الکتریکی، مجموعه آموزش سروموتور DC و مجموعه آموزشی کنترل دور موتور AC است.
شرکت صنایع آموزشی با همکاری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، اقدام به چاپ کتاب های مهارتی (پودمانی) در شاخۀ کاردانش در زمینه صنعت کرده است تا در این راستا بستر مناسبی برای انتقال دانش فراهم آورد. تآلیف کتاب ها بر مبنای استانداردهای مهارت سازمان جهانی کار (ILO) و سازمان آموزش فنی و حرفه ای (وزارت کار و امور اجتماعی) صورت گرفته است.
این شرکت در راستای نیل به اهدافش و تقویت و ارتقای سطح دانش مجموعه های آموزشی خود را با عنوان های زیر ارائه می دهد:
مجموعه آموزش الکترونیک، کارگاه آموزش تعمیر لوازم خانگی، کارگاه آموزش برق، کارگاه آموزش سیم پیچی و تعمیر ماشین های الکتریکی، کارگاه آموزش تعمیر اتومبیل سواری، کارگاه آموزش تعمیر موتور سیکلت، کارگاه آموزش برق خودرو، کارگاه آموزش تعمیر و نگهداری ماشین آلات کشاورزی، کارگاه های سیار آموزش مهارت، کارگاه آموزش تاسیسات بهداشتی و حرارتی، کارگاه آموزش صنایع شیمیایی، کارگاه آموزش نقاشی و تحقیق و طراحی موزۀ علوم از فعالیتهای دیگر شرکت صنایع آموزشی است. کارشناسان شرکت در حال حاضر به تحقیق و اجرا برای طراحی فضاهای علمی و ساخت وسایل مورد نیاز آن مشغولند. شرکت صنایع آموزشی در پارک فناوری پردیس، با چشم انداز موزه علوم، اقدام به ایجاد مجموعهای شامل تجهیزات علمی-آموزشی-سرگرمی کرده است و امیدوار است با توسعه چنین مراکزی در کشورمان به منظور ایجاد شرایط و زمینه های لازم برای یادگیری فعال می توان آینده ای بهتر برای کودکان و نوجوانان این مرزو بوم رقم زد.
=======================================================================================================
توزیع کتابچه همراه هنرجو برای دانش آموزان فنی و حرفه ای
مدیرکل دفتر تالیف کتابهای فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش است: امسال کتابی تحت عنوان همراه هنرجو که محتوای سایر کتابها را در بر دارد در اختیار هنرجویان قرار می گیرد و این کتاب برای این تعیین شده است که دانش آموزان بدون اضطراب و استرس و بدور از حافظه محوری بتوانند شایستگی های فنی و حرفه ای خود را به منصه ظهور بگذارند.
۱۳۹۵ یکشنبه ۲۴ مرداد ساعت 11:18
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ احمدرضا دور اندیش در ابتدای مراسم دومین تور رسانه ای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و با محوریت آموزشهای فنی و حرفه ای و صنایع کمک آموزشی و چهاردهمین طرح سازمان پژوهش یک روز با درهای باز که امروز یکشنبه 24 مرداد ماه برگزار شد اظهار داشت: شاخه های رشته های فنی و حرفه ای بر اساس نیازسنجی و پژوهش دنیای کار و بر اساس نظرات صاحب نظران در همه رشته های فنی و حرفه ای و بر اساس 10 سند تحولی که مهمترین آنها سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری صورت گرفته است .
وی افزود: در این زمینه با مرکز آمار ایران، مرکز اسناد بین المللی و بیش از 200 دستگاه صنف و کارخانه بحث و تبادل نظر دارشتیم و علاوه بر این با اقتصاد¬دان ها در مورد رشته های فنی و حرفه ای تبادل نظر کرده ایم تا رشته های مورد نیاز جامعه را شناسایی کنیم .
مدیرکل دفتر تالیف کتابهای فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال تحصیلی 96-95 پنج رشته فتوگرافیک، ؟مکاترونیک، حمل و نقل، معماری و تولید برنامه های تلویزیونی اضافه شده اند و سایر رشته هایی که اشباع شده به صورت محدود و برخی رشته ها نیز که مورد نیاز نبوده اند حذف و یا تلفیق شده اند.
وی اضافه کرد: 120 کتاب درسی و راهنمای آموزشی در رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش تالیف و تدوین شده اند و علاوه بر آن 4 کتاب مربوط به رشته های غیرفنی نیز در درسها وجود دارد که دانش و شایستگی، مدیریت منابع، کارافرینی، ارتباط موثر و الزامات محیط کار را به دانش آموزان آموزش داده می شود.
دور اندیش افزود:110 دوره آموزش ضمن خدمت در ایام تابستان و پاییز برای مربیان و معلمان تعریف شده است که 87 جلسه آن درشهریور ماه اجرا می شود.
وی در خاتمه گفت: امسال کتابی تحت عنوان همراه هنرجو که محتوای سایر کتابها را در بر دارد در اختیار هنرجویان قرار می گیرد و این کتاب برای این تعیین شده است که دانش آموزان بدون اضطراب و استرس و بدور از حافظه محوری بتوانند شایستگی های فنی و حرفه ای خود را به منصه ظهور بگذارند. این کتابچه شامل فرمولها و مطالب مورد نیاز هنرجویان در کلاسهای متعدد است و مربوط به 3 پایه دهم، یازدهم و دوازدهم است که در ابتدای پایه دهم در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.
=======================================================================================================
سرویس : اجتماعی- آموزش و پرورش |
زمان : |
۱۳۹۵/۵/۲۴ - ۱۴:۰۱ |
شناسه خبر : |
۵۶۵۷۴ |
دوره متوسطه دوم ۴ کتاب جدید خواهد داشت |
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان امروز در نشست خبری که با اصحاب رسانه داشت، گفت: در برنامه ریزی دوره تحصیلی علاوه بر اینکه از دوره ابتدایی آموزش عمومی و تلفیقی به صورت اجباری و رایگان داریم.
وی افزود: شاخه های تحصیلی از پایه دهم شروع می شود و دانش آموزان در شاخه های علوم نظری، فنی و حرفه ای و کار دانش تحصیل می کنند.
حجت الاسلام والمسلمین محمدیان تصریح کرد: در رویکرد جدید آموزش و پرورش بحث تئوری و حافظه محوری مدنظر نیست بلکه خلاقیت، مهارت آموزی، نوآوری در قالب تفکر و حکمت به دانش آموزان ارایه می شود.
رییس سازمان پژوهش و برنامه آموزشی تصریح کرد: در سال های اخیر بسته های آموزشی تولید کرده ایم که مجموعه ای برای پایدار کردن یاددهی و یادگیری دانش آموزان است. این مجموعه دارای محتواهای کارگاهی و آزمایشگاهی برای دانش آموزان است.
وی بیان کرد: برای گسترش بسته های آموزشی از بخش غیردولتی نیز مشارکت طلبیدیم. بخشی از CD های آموزشی را ناشران و شرکت های غیردولتی تولید می کنند.
وی ادامه داد: محتواهای کارگاهی و آزمایشگاهی را یک شرکتی با نام صنایع آموزشی که سرمایه گذار آن صندوق ذخیره فرهنگیان است، پشتیبانی می کنند.
وی افزود: تولیداتی که توسط بخش غیر دولتی انجام می گیرد باید دارای مجوز از سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی باشد، تولیدات این شرکت نیز استاندارد ملی و آموزشی را دارد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به ورود 4 کتاب جدید به نظام تعلیم و تربیت گفت: درس انسان و محیط زیست، تفکر و سواد رسانه ای، کارآفرینی و کارگاه تولید و انسان و سلامت برنامه های آموزشی جدید هستند.
وی ادامه داد: مباحث کتاب های جدید در دوره اول تا نهم به صورت تلفیقی در کتاب های درسی ارایه می شود که ناظر به رشد بالینی، اجتماعی، سیاسی، جوانی و بلوغ است که تاثیرات آن را پس از دوران ازدواج، دانش آموزان خواهند دید.
وی بیان کرد: کتاب های درسی جدید با برنامه ریزی و تلاش های شبانه روزی همکاران و شرکت های چاپ تولید و توزیع می شود.
حجت الاسلام والمسلمین محمدیان بیان کرد: فرآیند توزیع کتاب های درسی از پانزدهم شهریورماه شروع می شود البته برخی ها کتاب های درسی را به صورت اینترنتی ثبت کردند و برخی نیز از کتابفروشی تهیه می کنند و کتاب ها را به مناطق دوردست نیز پست می کنیم.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: تیراژ کتاب های درسی 130 تا 135 میلیون خواهد بود.
========================================================================================================
فارس از بازدید خبرنگاران از شرکت صنایع آموزشی گزارش میدهد
شرکتی با 3 هزار محصول آموزشی و کمک آموزشی/ حقوق ۵۰۰ هزار تومانی دانشآموزان/ ضرر ۳ میلیاردی آموزش و پرورش بابت مردودیها
سعید که از هنرجویان هنرستان فنیوحرفهای شهید رجایی است و در یکی از کارگاههای شرکت صنایع آموزشی کار میکند، گفت: به اینجا آمدم تا مهارتی را آموزش ببینم؛ البته اگر اینجا روانه 4 ساعت کار کنم، درآمد ماهانه 500 هزار تومان دارم.
خبرگزاری فارس _ محمد تاجیک: یکی از دغدغههای متولیان امر تعلیم و تربیت کشور، در حصول به نتیجه مطلوب و ساماندهی صحیح امر آموزش بیش از 13میلیون دانشآموز از مقطع ابتدایی به عنوان سرآغاز و مطلع خواندن و نوشتن تا آخرین پایه دبیرستان، فراگیری مطلوب و همهجانبه مطالب ارائه شده در کلاس درس با توجه به امکانات سختافزاری و نرمافزاری مدارس مختلف کشور است؛ به طوری که ماندگاری و پایداری این مطالب برای مدتزمانی طولانیتر در اذهان دانشآموزان همواره مشهود و ملموس باشد.
در این مسیر جایگاه مواد و رسانههای آموزشی و کمک آموزشی و پیوست علمی تجهیزات آزمایشگاهی، به روشهای تئوریک ارائه شده توسط معلمان در کلاسهای درس، همواره مورد تأکید و تأیید صاحبنظران امر تعلیم و تربیت در کشور بوده است؛ ضمن اینکه استفاده از این وسایل در دنیای پیشرفته امروزه به عنوان اصلی لاینفک از آموزش چه در مقاطع تحصیلی دانشآموزی و چه در دانشگاهها مورد توجه قرار گرفته است.
از جمله مراکز مهم و قابل توجه که در این خصوص فعالیت میکنند، شرکت صنایع آموزشی، تولیدکننده وسایل آموزشی و کمک آموزشی وابسته به وزارت آموزش و پرورش و صندوق ذخیره فرهنگیان است.
مرکز گستردهای که در قالب تور علمی - آموزشی مورد بازدید جمعی از خبرنگاران رسانههای مختلف قرار گرفت و مسئولان آن، شرح مفصلی از فعالیتها و تولیدات این واحد تولیدی را ارائه کردند و نوید تحول و استقلال در تولید صنایع آموزشی و کمک آموزشی کشورمان، نگاه امیدوارانه به آینده این صنایع با تولید محصولات متنوع و مهمتر از همه صادرات آن به اقصی نقاط دنیا را میدهد.
در ابتدای ورود به این مجتمع تولیدی -آموزشی، به واحد آموزش این شرکت میرویم؛ جایی که مرتضی رادمهر مدیر بازارگانی اظهار میدارد: در سال 1354 این شرکت با همکاری آموزش و پرورش ایجاد شده است.
وی اضافه میکند: طراحی، تولید و تأمین تجهیزات آموزشی، کارگاهی و آزمایشگاهی از مقطع ابتدایی تا دانشگاه در این مرکز اجرا میشود.
رادمهر میافزاید: بیش از 3 هزار محصول در این شرکت تولید میشود که در نتیجه این فرایند تولیدی 2 کار عمده شامل «آموزشهای کاربردی محصولات تولید شده است»؛ قبل از ورود به چرخه استفاده دانشآموزان، به معلمان مربوطه ارائه شده و دومین فعالیت نیز انجام آموزشهای ضمن خدمت برای معلمان است که در طول سال تحصیلی نیز براساس مجوزهای لازمه برگزار خواهد شد.
در ادامه علیمحمد عزیزی مدیر مرکز آموزش شرکت صنایع آموزشی اضافه میکند: وظیفه ذاتی شرکت صنایع آموزشی ساخت وسایل آموزشی و آزمایشگاهی مطابق با استاندارد های سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی است.
وی ادامه میدهد: این وسایل به فرایند یادگیری دانشآموزان کمک میکند؛ ضمن اینکه معلمان ابتدا به اینجا مراجعه کرده و آموزشهای لازم در خصوص کیتهای آموزشی را از جهت اینکه چه موقع و چگونه از آنها استفاده کند، میبینند و به عنوان مدرس در استانهای خود به دیگر معلمان آموزش میدهند.
مقصد بعدی، کلاس تربیت مدرس درس ریاضی دوره ابتدایی است؛ جایی که معلمان در آنجا با وسایل کمک آموزشی مربوط به درس ریاضی در دوره ابتدایی آموزشهای لازم را میبینند تا در فرایند تدریس خود از آن استفاده بهینه داشته باشند.
در ادامه بازدید کلاس آموزشی درس علوم تجربی دوره ابتدایی مقصد بعدی است، در آنجا نیز تعدادی از معلمان علوم دوره ابتدایی از استانهایی مختلف در حال آموزش کیتهای ویژه این درس بوده و تحت تعلیم استاد مورد نظر قرار دارند و در این کلاس آزمایشهایی در خصوص نفوذپذیری آب در لایههای خاک و ساختار سلولهای جانوری به خصوص مخاط دهان، مورد آزمایش و تحلیل قرار میگیرد.
به گزارش فارس، یکی از قسمتهای دیگر این مرکز، آزمایشگاه مربوط به دروس شیمی، فیزیک و زمینشناسی است که در آنجا آزمایشهای لازم در خصوص این دروس تحلیل و بررسی میشود؛ ضمن اینکه عزیزی مدیر مرکز آموزش این شرکت از ظرفیت 120 نفری واحد آموزش و نیز ظرفیت 60 نفره خوابگاههای این مرکز خبر میدهد.
کارگاه تولید مدلهای مختلف آناتومی بدن بخش دیگری از این مرکز تولیدی -آموزشی است؛ جایی که گروهی از اساتید فن، انواع مدلهای آناتومی بدن را در 2 کارگاه مجزای تولید و نقاشی به چرخه استفاده روانه میسازند.
این کارگاه 3 قسمت شامل «قالبسازی»، «مرحله تولید» و «مرحله نقاشی» دارد که در مرحله قالبسازی ابتدا از پیویسی بدون ماده مضر آزبست و برخلاف نوع چینی آن که دارای ماده شیمیایی آزبست که یکی از مواد سرطانزا است، قالب تهیه شده و پس از انجام کارهای لازمه به واحد نقاشی میرود.
بخش قالبسازی، جایی است که مدلها را به قالب مورد نظر تبدیل کرده، ابتدا رسانا میکنند و سپس وارد وانهایی از الکترولیت کرده و مس در آنها به صورت محلول 99 درصد قرار گرفته و در نهایت فرمی به خصوص شکل میگیرد که از نمونههای ارائه شده در آنجا، آناتومی صورت و نای در دستگاه گوارش است.
در این قسمت موادی که با یکدیگر مخلوط شده و در نهایت از مواد شکل گرفته شده با درجه حرارت 180 تا 210 درجه در کوره، پذیرایی شده تا قوام لازم را به خود بگیرد، سپس برای همسانسازی مولاژها و آناتومیهای مختلف بدن کار صافکاری و در ادامه نقاشی بر روی آنها انجام میشود.
به گفته مسئولان این بخش بیش از 100 مدل مولاژ و اسکلت مربوط به مباحث کتابهای درسی در این قسمت تولید میشود.
کارگاه نقاشی آخرین کارگاه مربوط به قسمت تولید است؛ جایی که در آن تعدادی از اساتید هنر نقاشی با وسواس خاصی، مولاژها و آناتومیهای مربوط به اندام مختلف بدن را نقاشی کرده و در نهایت به چرخه استفاده روانه میسازند.
معصومی مدیر این بخش تصریح میکند: کارگاههای بخش نقاشی هنوز تجهیز نشده است اما در مدت 5 ماه گذشته 200 نفر در این قسمت مشغول به کار شدهاند؛ او تفاوت قیمت محصولات این شرکت با محصولات مشابه خارجی را مربوط به این میداند که در محصولات خارجی به ویژه محصولات چینی از مواد آزبست که سرطانزاست، استفاده میشود و این عامل موجب کاهش کیفیت و قیمت تمام شده آنها در بازار میشود.
وی با اشاره به تمهیدات حمایتی از محصولات این شرکت، اضافه میکند: برای حمایت از تولیدات این شرکت با توجه به کیفیت محصولات قرار شده است، مجوز ورود کالاهای مشابه خارجی را داده نشود و یا در شرایط واردات این محصولات، تعرفه چند برابری برای آنها اعمال شود تا کالاهای چینی نتوانند با قیمتهای ارزانتر در بازار عرضه شوند.
به گزارش فارس، کارگاه شیشهگری یکی دیگر از کارگاههای تابع شرکت صنایع آموزشی است که در آنجا کیتهای آزمایشگاهی در قالب شیشههای پیرکس چینی طراحی و ساخته میشوند و تنوع محصولات آن 40 نوع محصول است.
* شرکت صنایع آموزشی بزرگترین واحد در خاورمیانه
معصومی در ادامه متذکر میشود: افرادی که در این قسمت فعالیت میکنند، در هنرستان شیشهگری شرکت صنایع آموزشی دوره دیدهاند؛ ضمن اینکه فعالیت این شرکت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با روی آوری به کارهای تولیدی چشمگیر شده و حتی در دوران دفاع مقدس ادوات نظامی مانند قسمت انتهایی خمپاره را نیز تولید میکرد.
وی با اشاره به همکاری با شرکتهای بزرگ وسایل کمک آموزشی یادآور میشود: سعی کردهایم با شرکتهای معتبر «فیول» و «لیبل» که در زمینه تولید وسایل کمک آموزشی در دنیا فعالیت میکنند نیز همکاری داشته باشیم؛ ضمن اینکه حدود 13 سال است که این مجموعه براساس فرایند تولید طراحی شده است و امروز این شرکت تولیدی به عنوان بزرگترین واحد در خاورمیانه فعالیت میکند و در انبار این شرکت بیش از 2 هزار قالب وجود دارد.
در ادامه این تور علمی _آموزشی پای صحبتهای محمود معصومی مدیرعامل شرکت صنایع آموزشی در قالب یک نشست خبری مینشینیم.
وی با اشاره به فعالیتهای شرکت صنایع آموزشی اظهار میدارد: این شرکت در سال 1354 تأسیس شده است و بنده از سال 61 تا سال 1384 در اینجا فعالیت میکردم و پس از گذشته چند سال، مجدداً از 8 ماه گذشته در این واحد به فعالیت میپردازم.
معصومی ادامه میدهد:این شرکت مسئول تهیه، تأمین و تولید محصولات آموزشی و کمکآموزشی از مقطع ابتدایی تا متوسطه اول و دوم به خصوص شاخه فنی و حرفهای و کاردانش را برعهده دارد و در این مسیر سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وظیفه استانداردسازی این وسایل عهده دار است.
مدیرعامل شرکت صنایع آموزشی با بیان اینکه در این شرکت بالغ بر 3 هزار قلم وسایل آموزشی و کمکآموزشی تولید میشود،خاطرنشان میکند: امسال برای مقاطع ابتدایی تا متوسطه دوم به میزان 10 میلیارد تومان با آموزش و پرورش قرارداد بستهایم که حدود 600 میلیون تومان محصول از خارج از کشور وارد شده که از عمده این محصولات، میکروسکوپ است و بقیه آن نیز در داخل کشور تولید میشود؛ضمن اینکه در این فرایند هم خود این مجموعه تولید محصول کرده و از تولیدکنندگان دیگر نیز استفاده میشود.
* ضرر 3 میلیارد و 100 میلیون تومانی سالانه آموزش و پرورش از افت تحصیلی دانشآموزان
معصومی با اشاره به نقش وسایل آموزشی و کمکآموزشی در فرایند تعلیم و تربیت میگوید: همه ساله در آموزش و پرورش به طور میانگین درصدی از دانشآموزان دارای افت کمی هستند که این موضوع از بعد اقتصادی حدود ده درصد است؛ اگر از بودجه 31 هزار میلیارد تومان سالانه آموزش و پرورش این میزان را کمک کنیم، آموزش و پرورش مبلغی معادل 3 میلیارد و 100 میلیون تومان بابت مردودی و افت تحصیلی دانشآموزان متحمل ضرر میشود.
وی با تأکید براینکه استفاده از وسایل آموزشی و کمکآموزشی امروزه یکی از ابزارهای مهم در ارتقای آموزش، ایجاد انگیزه، کاهش افت کمی و آموزش معلمان است،متذکر میشود: اگر افت کمی اتفاق میافتد، محصول دلایل مختلف است؛ اما براساس آخرین تحقیقات صورت گرفته اگر 10 درصد افت کمی داشته باشیم، حدود 3 درصد از آن مربوط به عدم استفاده از وسایل کمک آموزشی است.
مدیرعامل شرکت صنایع آموزشی تصریح میکند: وظیفه ما این است که تولید وسایل آموزشی را در کشور گسترش داده و آن را همگانی کنیم.
معصومی در خصوص توجهیات آموزش و پرورش در بحث استفاده از محصولات داخلی به دلیل بالا بودن قیمتهای مشابه، خاطرنشان میکند: این مسئله مربوط به تأخیر در سیاستهای قبلی آموزش و پرورش بوده است؛ وقتی مدارس به صورت ترمی _واحدی فعالیت میکردند، کلاسهای آزمایشگاهی داشتیم که بعد از آن حذف شد و هنگامی که مطالب ارزیابی نشود، به آنها اهمیت کمتری داده میشود و در نتیجه فعالیتها کاهش مییابد.
وی با اشاره به قیمت محصولات ارائه شده تصریح میکند: وسایل آموزشی باید از استاندارد قابل قبول برخوردار باشند و نتیجه عدم استاندارد این وسایل پیامدهایی همچون اتلاف منابع و خسارت به مصرفکننده را در پی دارد.
مدیرعامل شرکت صنایع آموزشی ادامه میدهد: قیمتهای این شرکت با هریک از محصولات کشورهای دیگر قابل رقابت است؛ ضمن اینکه این شرکت در مجموعهای به وسعت 4 هکتار و 37 هزار متر مربع فضای مسقف فعالیت میکند و در صورت تأمین اعتبار لازم از سوی آموزش و پرورش قادر هستیم همه مدارس را تحت پوشش این محصولات قرار بدهیم.
*تطابق کیفی 90درصدی محصولات شرکت با مشابه خارجی
معصومی با بیان اینکه در حال حاضر 180 نفر به طور مستقیم در این مجموعه فعالیت میکنند، یادآور میشود: حدود 40 تا 50 پیمانکار نیز با ما همکاری میکنند؛ضمن اینکه محصولات این شرکت از خدمات پس از فروش نیز برخوردار است.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در«خصوص جایگاه تولیدات این شرکت در دنیا و اینکه به چه کشورهایی صادرات آن انجام میشود؟»،میافزاید: در سالهای گذشته به کشورهای اروپایی و مصر صادرات داشتیم، اما این صادرات با نام آن کشورها صورت گرفته است؛ ضمن اینکه اعلام میکنیم در حال حاضر 80 تا 90 درصد محصولاتمان با محصولات مشابه ارائه در دنیای امروز تطابق دارد.
* آموزش 1150 معلم در مرکز آموزش شرکت صنایع آموزشی تا اول مهر
مدیرعامل شرکت صنایع آموزشی یادآور میشود: با هماهنگیهایی که با وزارت آموزش و پرورش داشتهایم، دورههای آموزشی برای معلمان برگزار کردهایم و قرار است از تمام استانها معلمانی برای آموزش به این مرکز بیایند و در این خصوص مقرر شده است،1150 معلم تا اول مهر در برنامه آموزشی این مرکز آموزشهای لازم را ببینند.
معصومی با بیان اینکه بعد از شروع سال تحصیلی نیز دورههای آموزشی برای معلمان در این مرکز ادامه خواهد داشت، تصریح میکند: افراد آموزش دیده پس از طی کردن این دورهها در استانهای خود به معلمان دیگر، آموزشهای لازم را ارائه میکنند.
وی در واکنش به این پرسش که معلمان شرکتکننده در دورههای آموزشی از عدم اختصاص پکیجهای آموزشی به آنها انتقاد میکنند، میافزاید: این موضوع به دلیل کمبود اعتبارات در بخش آموزشی و کمکآموزشی است و در صورت تأمین اعتبار لازم از سوی آموزش و پرورش، قادر هستیم این پکیجهای آموزشی را به معلمان ارائه کنیم.
مدیرعامل شرکت صنایع آموزشی متذکر میشود: طبق صحبتهای انجام شده با مسئولان دانشگاه فرهنگیان قرار است، برای 13 هزار معلم فارغالتحصیل این دانشگاه در صورت تأمین اعتبار لازم، پیکیجهای آموزشی برای حضور در کلاس درس تهیه شود.
مدیرعامل شرکت صنایع آموزشی تصریح میکند: مخاطبین عمده این شرکت مدارس هستند که در مقاطع مختلف تحصیلی متناسب با تعریف کتابهای درسی و نیازهای کمک آموزشی مصرفکننده تولیدات این شرکت هستند؛ضمن اینکه اولویت اول این مجموعه تولیدی، آموزش و پرورش است.
*ایجاد دپارتمان سرگرمی ویژه کودکان پیش دبستانی
معصومی با اشاره به فعالیتهای دیگر این شرکت عنوان میکند: دپارتمان سرگرمی را نیز در این شرکت ایجاد کردهایم که این دپارتمان برای مقاطع قبل از دوره دبستان و فراغت کودکان وسایلی را تولید میکند.
وی میافزاید: در ارتباط با صادرات نیز دوباره شروع به فعالیت کردهایم و با توجه به توان هر کشوری، آماده صادرات محصولات خود به خصوص در بخش وسایل کمکآموزشی شاخه فنی و حرفهای هستیم.
در ادامه این تور علمی _آموزشی به نمایشگاه تولیدات این شرکت میرویم؛ جایی که در آن حجم انبوهی از محصولات متنوع این شرکت از مقطع پیشدبستانی تا آخرین مقاطع تحصیلی در رشتهها و شاخههای مختلف موجود در نظام آموزشی کشور، وجود دارد.
در این نمایشگاه بیش از 70 نوع کالای تولیدی مربوط به سرگرمیهای علمی مربوط به دانش آموزان دوره ابتدایی به نمایش گذاشته شده است؛ ضمن اینکه بخشی مربوط به دانشآموزان نابینا و مراکز استثنایی است، در آنجا امکاناتی مربوط به آموزش خطوط بریل ارائه شده است؛ در این قسمت سازههایی از جنس فوم برای فعالیتهای تفریحی و آموزشی دانشآموزان را مشاهده میکنیم و از دیگر بخشهای این نمایشگاه نیز میتوان به وسایل کمک آموزشی دروس ریاضی و علوم تجربی دوره ابتدایی اشاره کرد.
در بخش دیگر، وسایل آزمایشگاهی در 12 موضوع مانند مباحث مربوط به نور، هواشناسی و چارتهای آموزشی برای مقاطع مختلف تحصیلی ارائه شده است.
در قسمت دیگر این نمایشگاه وسایل مربوط به کار و فناوری، ارائه تابلویی مربوط به طرح آموزش همگانی قرآن در دوره متوسطه اول و بخشی مربوط به صنایع شیمیایی ایجاد شده است که در آن مدل کوچکی از برج تقطیر مربوط به پالایشگاهها به نمایش گذاشته شده است؛ این مدل به لحاظ قیمت و کیفیت قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی است.
رادمهر در ادامه اضافه میکند: دو شرکت تابعه این مجموعه، شرکتهای تجهیزات مدارس ایران است که بزرگترین تولیدکننده مبلمان اداری در کشور بوده و نیز شرکت پژوهش و نوآوری صنایع آموزشی است.
قسمت دیگر نمایشگاه، مربوط به وسایل فیزیکی مورد استفاده در مراکز دانشگاهی است که به گفته مدیر بازرگانی این شرکت، این وسایل قبل از تولید انبوه در دوره آزمایشگاهی و پس از تأیید دانشکدههای فیزیک از جمله دانشکده فیزیک دانشگاه تهران و طی یک ترم کار و امتحان، در خط تولید انبوه قرار میگیرد؛ ضمن اینکه در حال حاضر دانشگاه صنعتی شریف از تجهیزات تولیدشده این شرکت استفاده میکند.
رادمهر میافزاید: صنایع آموزشی برای انجام کارهای کارشناسی هزینههای زیادی را متحمل میشود که در این مسیر، کارهای طراحی و ثبت آنها انجام میشود، اما شرکتهای دیگر از روی محصولات این شرکت کپیبرداری کرده و شبیه محصولات ما را تولید و به بازار عرضه میکنند و به دلیل پرداخت نکردن هزینههای کارشناسی توسط این شرکتهای خارجی، محصولاتی با قیمت پایینتر را به مشتریان ارائه میکنند.
وی با اشاره به مولاژهای استاندارد شده تولیدی در این شرکت،خاطر نشان میکند: میزان سرب موجود در آنها به طور مرتب اندازهگیری شده و گواهینامههای استاندارد نیز برای این محصولات صادر میشود،اما برای نمونه مشابه چینی این محصولات از کیفیت پایینتر برخوردار بوده؛ضمن اینکه در آنها از ماده آزبست که مادهای سرطانزاست، استفاده میشود.
*تدوین 100 عنوان کتاب خود آموز در شاخه فنی و حرفهای و کاردانش
به گزارش فارس، دومین سالن نمایشگاه محصولات صنایع آموزشی مربوط به قسمتهای مختلف تجهیزات داخلی خودروهاست، در ابتدای این سالن کتابهای آموزشی شاخه کار دانش قرار داده شده است که بنا به گفته رادمهر حدود 100 جلد کتاب خودآموز در این شاخه تألیف شده است؛ این کتب براساس استانداردهای مهارتی وزارت کار و سازمان فنی و حرفهای و بدون هیچ کپیبرداری تدوین و گردآوری شده است.
بخش دیگر این سالن اختصاص به تجهیزات فنی و سامانههای برق و مکانیک خودروهای مختلف از جمله پراید، پژو 405، تیبا و موتورسیکلت دارد که در آنها قسمتهای برق، سیستم تعلیق و قطعات مختلف فنی و ترمز این خودروها در قالب فیزیکی و نمودار ها و مدارهای آموزشی برای هنرجویان رشتههای مورد نظر تولید و به نمایش گذاشته شده است.
تولید تجهیزات ورزشی یکی دیگر از بخشهای این نمایشگاه است که در این خصوص رادمهر اظهار میدارد: این شرکت،شرکت تابعهای بهنام خدمات ورزشی داشت که آن را تعطیل کرده و در قالب دپارتمان ورزشی ارائه میکنیم و دلیل تعطیلی آن نیز کاهش هزینهها و رقابتی کردن آن است.
وسایل و تجهیزات مربوط به برق، الکترونیک، آسانسور و رشته مکاترونیک از جمله بخشهای دیگر این نمایشگاه است؛ ضمن اینکه دراین نمایشگاه سیستم مدیریت هوشمند طراحی و به نمایش گذاشته شدهاست که شامل «کنترل سیستمهای سرمایشی، گرمایشی و حتی جابهجایی پردههای منازل و ساختمانهای مختلف است.
*طراحی و ساخت شبیه ساز ماشین تراش، برای اولین بار در دنیا
دستگاه سیملاتور یا شبیهسازی ماشین تراش از جمله بخشهای قابل توجه این نمایشگاه است؛ دستگاهی که با کمک اساتید دانشگاه امیرکبیر و برای نخستین بار در دنیا عرضه شده است، از خصوصیات این دستگاه این است که خطای هنرآموز و هنرجو را ثبت کرده و به صورت لحظهای آنها را از این خطاها آگاه میسازد و تنها مصرف انرژی آن برق مصرفی توسط یک کامپیوتر است؛ ضمن اینکه در هر فضایی امکان آموزش این دستگاه وجود دارد و قابلیت تکرار و آموزش آن به تناوب توسط هنرجویان مهیاست.
رادمهر در ادامه این بازدید ضمن اشاره به طراحی و ساخت آسانسور در این شرکت تصریح میکند: یک آسانسور بزرگ را در قالب یک هفتم محصول اصلی شبیهسازی کردهایم که مشابه یک دستگاه واقعی فعالیت میکند.
وی میگوید: در این قسمت همچنین پنلهای آموزشی مربوط به آسانسور، لوازم خانگی نیز طراحی میشود.
قسمت دیگر کارگاههای این شرکت مربوط به فیزیک و کیتهای مربوطه است؛در این قسمت مجموعههای اُپتیک که در درس علوم تجربی کاربرد دارد، تولید میشود که در مدلهای مختلف و عدسیهایی با اندازههای خاص و لیزرهای ویژه در جهت تشخیص شکست نور مورد استفاده قرار میگیرد.
به اینجای بازدید که میرسیم، به هنرجویان دانشآموز و دانشجویی برخورد میکنیم که مشتاقانه سعی در آموزش مهارتهای ارایه شده دارند.
*درآمد ماهانه 500 هزار تومانی هنر جو، برای 4 ساعت کار روزانه در شرکت
سعید قلیزاده، یکی از هنرجویان هنرستان فنی و حرفهای شهید رجایی منطقه 18 در خصوص فعالیت در این شرکت اظهار میدارد: اعتقاد دارم که باید هر دانشآموز یک مهارت را کسب کند و به اینجا آمدم تا یک مهارتی را آموزش ببینم تا در آینده صاحب فرصت شغلی بشوم؛ ضمن اینکه اگر در روز 4 ساعت در اینجا فعالیت کنم،درآمد ماهانهای برابر با 500 هزار تومان دارم.
محمد محمدزاده، دانشآموز پایه سوم دوره دوم دبیرستان دانشآموز دیگری است که انگیزه حضور خود در این کارگاه را فراگیری حرفهای برمیشمارد تا در آینده صاحب مهارت در بازار کار باشد.
وی اضافه میکند: بستگی به مقدار کار انجام شده در این شرکت، درآمدی بین 250 هزار تا 300 هزار تومان به دست میآورم.
*درآمد 900 هزار تومانی فارغ التحصیل رشته برق در این شرکت
حسام تقیزاده فارغالتحصیل رشته برق و قدرت نیز یکی دیگر از هنرجویان است که خود را به عنوان یک آچار فرانسه این کارگاه برمیشمارد و میافزاید: در اینجا ماهیانه 900 هزار تومان درآمد به دست میآورم.
در گوشهای دیگر از این کارگاه دانشآموزی کوشا نظرمان را جلب میکند؛ او کسی نیست، جز سجاد حسینزاده دانشآموز پایه هشتمی مدرسه ملاصدرای شهرک مارلیک است که با 13 سال سن از آرزوی مهندس شدن خود در رشته برق و مکانیک در آینده خبر میدهد؛ او با شور و شوق فراوان اظهار میدارد: در اینجا وسایل اپتیک و آزمایشگاهی دروس مختلف دانشآموزان را میسازیم.
به گزارش فارس، آنچه در این تور علمی _آموزشی و بازدید از شرکت صنایع آموزشی وابسته به وزارت آموزش و پرورش به وضوح رؤیت شد،جهش قابل ملاحظه در تولید وسایل آموزشی و کمک آموزشی در کشور است؛ پتانسیلی که در سایه وجود محصولات خارجی، خاصه تولیدات چینی در حاشیه قرار گرفته است و بعضاً محصولات با کیفیت پایین شرکتهای خارجی مجالی برای عرض اندام این محصولات داخلی را نداده است؛ضمن اینکه امیدواریم با برنامهریزیها و حمایتهای همه جانبه مادی و معنوی مسؤولان آموزش و پرورش از این صنایع آموزشی و کمک آموزشی، در جهت افزایش کیفیت و بازدهی مطلوب آموزش در نظام تعلیم و تربیت کشور و به دنبال آن پرورش دانشآموزانی با پتانسیل علمی و عملی در دروس و مهارتهای نظری و کاربردی قدم برداشته و شاهد درخشش تولیدات چنین شرکتهایی در عرصه رقابت با محصولات جهانی باشیم.
========================================================================================================
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی:
هدایت تحصیلی ایراداتی داشت/ ۴ کتاب جدید به دبیرستانها آمد
شناسه خبر: 1157798 سرویس: اجتماعی
۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: هدایت تحصیلی ایراداتی داشت به عنوان مثال باید معدل کتبی دانش آموزان در نظر گرفته میشد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجتالاسلام محیالدین بهرام محمدیان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: در برنامه درسی ملی علاوه بر اینکه از دوره ابتدایی تا پایان پایه نهم به عنوان دوره آموزش اجباری و رایگان تلقی میشود از پایه دهم تا دوازدهم به عنوان دوره عمومی است.
وی افزود: در دوره متوسطه دوم شاخه نظری با رشتههای تجربی، ریاضی، انسانی و معارف اسلامی و شاخه فنیوحرفهای و کارودانش را داریم که هر کدام از آنها رشتههای متعددی دارند به گونهای در مجموع این دو شاخه 170 رشته داریم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: در رویکرد جدید آموزشی به بحث تفکر و حکمت توجه داریم که در قالب آن به دنبال خلاقیت و نوآوری هستیم که با حوزههای یادگیری کار و فناوری، آداب و مهارتهای زندگی پشتیبانی میشود.
محمدیان یادآور شد: در گذشته رویکرد ما صرفاً تولید کتابهای درسی بود اما هماکنون به سمت تولید بسته آموزشی رفتهایم که پایداری یاددهی و یادگیری را بر همراه دارد. بسته آموزشی شامل مجله، فیلم آموزشی و وسایل آموزشی و کارگاهی است.
وی مطرح کرد: شرکت صنایع آموزشی با سرمایهگذاری صندوق ذخیره فرهنگیان در تولید بسته آموزشی و حمایت از برنامه درسی به ما کمک میکند و تولیدات صنایع آموزشی باید استانداردهای لازم را داشته باشد که این استانداردها باید از سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اخذ شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بیان کرد: 4 عنوان درسی جدید در شاخه نظری برای سال تحصیلی 95 و 96 تالیف شده است که شامل دروس انسان و محیط زیست، تفکر و سواد رسانهای، کارآفرینی و کارگاه تولید و انسان و سلامت است. این دروس ناظر به رشد بالینی، اجتماعی و سیاسی دانشآموزان است به عنوان مثال درس انسان و سلامت نیازهای دوره بلوغ و جوانی را پاسخ میدهد.
وی ادامه داد: درس کارآفرینی و کارگاه تولید به بحث تولید، کارآفرینکردن دانش آموزان و آمادگی آنها برای اداره زندگی توجه دارد. ویژگی دیگر در برنامه درسی دوره متوسطه این است که آنها را به صورت خوشهای ارائه میدهیم.
محمدیان افزود: کتابهای درسی دانشآموزان به استانها ارسال شده است و کتابهای درسی پایه دهم نیز از زیر چاپ خارج شده است. فرایند توزیع کتابهای درسی از 15 شهریور آغاز میشود و در مناطق دوردست کتابها از طریق پست ارسال خواهد شد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در خصوص هدایت تحصیلی عنوان کرد: متأسفانه امسال در بحث هدایت تحصیلی فضای بیرونی بد طراحی شد به گونهای شاخه فنی و حرفهای و کارودانش را کوبیدند و این گونه القا شد که دانش آموزان این رشتهها مستعد نیستند.
وی مطرح کرد: اشکالات هدایت تحصیلی را میپذیریم چرا که در این بحث باید دو کار انجام میشد نخست آنکه هدایت تحصیلی باید به صورت دو مرحله ای طراحی میشد و حالا که یک مرحلهای است باید معدل کتبی درنظر گرفته میشد که اینگونه نبود.
========================================================================================================
تسنیم گزارش میدهد
روند تولید وسایل کمک آموزشی مدارس/دانشآموزی که برای تولید کشورش تلاش میکند
شناسه خبر: 1157918 سرویس: اجتماعی
۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۳
شرکت صنایع آموزشی با تولید سه هزار قلم وسایل کمک آموزشی بخش عمدهای از تجهیزات آزمایشگاهی و کمک آموزشی مدارس را تأمین میکند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با توجه به اهمیت آموزش و استفادۀ بهینه از سرمایه گذاریهای کلان آموزشی، در سال 1354 وزارت آموزش و پرورش و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تصمیم گرفتند تا برای محقق ساختن اهداف آموزشی شرکت صنایع آموزشی را تأسیس کنند.
این شرکت میزبان جمعی از خبرنگاران رسانههای مختلف کشور بود تا با روند تولید محصولات کمک آموزشی در این مجموعه آشنا شوند.
به اذعان مسئولان شرکت صنایع آموزشی این مجموعه، سه هزار نوع محصول مختلف تولید میکند و امسال برای نخستین بار به منظور آشنایی معلمان دوره ابتدایی با وسایل کمک آموزشی و نحوه استفاده آنها در کلاس درس، دوره آموزشی برای گروهی از آنها برگزار کردهاند تا با حضور در استان خود آموزشهای لازم را به سایر معلمان ارائه دهند.
شرکت صنایع آموزشی برای درس ریاضی و علوم دوره ابتدایی تجهیزات کمک آموزشی تولید میکند اما معلمان مدارس مناطق محروم معتقدند که در مدارس این مناطق ردپایی از این تجهیزات دیده نمیشود.
یکی از بخشهای این شرکت، به کار تولید مدلهای آناتومیک مشغول است که به اذعان مسئولان این بخش در تولید این مدلهای آناتومیک اعضای بدن از موادی استفاده میشود که فاقد آزبست هستند اما محصولات چینی مشابه در بازار حاوی آزبست هستند که مادهای سرطانزاست.
بخش دیگر شرکت صنایع آموزشی که حدود 15 خانم در این بخش مشغول به فعالیت هستند به رنگ آمیزی تولیدات مربوط به مدلهای آناتومیک اختصاص دارد و بانوان مشغول در این بخش با دقت خاصی به رنگ آمیزی تولیدات می پردازند.
در این بخش و بخش تولید مدلهای آناتومیک، تنفس به دلیل بوی مواد شیمیایی دشوار است و این موضوع میتواند به ریه کارکنان آسیب بزند شاید به همین دلیل است که عمده آنها با ماسک مشغول به کار هستند، مسئولان شرکت صنایع آموزشی از پخش شیر به صورت روزانه میان کارکنان این بخش به منظور کاهش اثرات مخرب مواد شیمیایی خبر میدهند.
بخش تولید شیشههای آزمایشگاهی از سایر زیرمجموعههای شرکت تولید صنایع آموزشی است که در این بخش 40 مورد از محصولات وارداتی تولید میشود.
تولید محصولات مرتبط با سرگرمیهای علمی از سایر بخشهاست که 70 نوع کالا در این بخش تولید میشود به گونهای که محصولاتی ویژه نابینایان با خط بریل، مدارس استثنایی، مهدهای کودک و مدارس ابتدایی تولید میشود همچنین صنایع شمیایی برای دبیرستانها تولید میشود که برخی دانشگاهها نیز این تولیدات را از شرکت صنایع آموزشی خریداری میکنند.
تولید تجهیزات آزمایشگاه فیزیک نیز توسط شرکت صنایع آموزشی انجام میشود و وسایل فیزیک دانشگاهی ابتدا به مدت یک ترم در دانشکدههای فیزیک مورد استفاده قرار میگیرند و پس از تأیید آنها به تولید انبوه میرسند، دانشگاه شریف یکی از خریداران تولیدات فیزیک از شرکت صنایع آموزشی است.
در کارگاه تهیه کیت آموزشی اپتیک، دانشجویان ترم دو و سه دانشگاه مشغول به فعالیت هستند، یکی از این دانشجویان که فارغ التحصیل هنرستان بوده و هماکنون در دوره کاردانی الکترونیک مشغول به تحصیل است، گفت:پس از اتمام دوران تحصیل در هنرستان وارد دانشگاه شدم و هماکنون دانشجوی دوره کاردانی بوده و در حین درسخواندن نیز در این شرکت مشغول به کار هستم.
وی افزود: همکارم نیز پس از اخذ مدرک فوق دیپلم توانست وارد مقطع کارشناسی الکترونیک شود و هماکنون مهندس محسوب میشود، این تفکر در خانوادهها که رفتن به رشتههای فنیوحرفهای اشتباه است، تصور کاملاً نادرستی است در رشتههای فنیوحرفهای اشتغال فرد پس از پایان تحصیل تضمین است.
یکی از موارد جالب در این بخش، فعالیت یک دانشآموز بود. سجاد دانشآموز کلاس هشتم است که پدرش در شرکت صنایع آموزشی مشغول به کار است و در ایام تعطیلی مدارس در فصل تابستان با پدرش به سرکار آمده و پس از فراگیری برش شیشه، مشغول به کار در این بخش است.
سجاد میگوید: اگر از کارم راضی باشند در پایان فصل تابستان دستمزد نیز به من میدهند.
محصولی مدیرعامل شرکت صنایع آموزشی در گفتوگو با خبرنگاران اظهار کرد:این شرکت از سال 1354 تأسیس شده است. تهیه و تولید وسایل آموزشی و کمک آموزشی و تجهیزات آزمایشگاهی برای مدارس از وظایف این شرکت است همچنین برای هنرستانها نیز تجهیزات مورد نیاز را تأمین میکنیم.
وی افزود: مجموع تولیدات این شرکت بالغ بر سه هزار وسیله است. قرارداد 10 میلیارد تومانی با آموزشوپرورش به منظور تهیه و تولید وسایل کمک آموزشی مدارس منعقد کردهایم و 600 میلیارد تومان میکروسکوپهای آزمایشگاهی از خارج وارد کشور میشود.
محصولی با اشاره به اینکه استفاده از وسایل کمک آموزشی یکی از ابزارهای مهم برای ارتقای کیفیت آموزشی است، گفت: یکی از دلایل افت تحصیلی میتواند عدم استفاده از وسایل کمک آموزشی در هنگام تدریس معلم باشد.
مدیرعامل شرکت صنایع آموزشی گفت: با حذف کلاسهای آزمایشگاه در مدارس، فعالیتهای ما کاهش یافت؛ وسایل آزمایشگاهی هنگامی که در کلاس درس مورد استفاده قرار میگیرند باید استاندارد باشند و در صورت عدم استاندارد شاهد اتلاف منابع و صدمه به بحث آموزش خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه برخی محصولات شرکت صنایع آموزشی قبال صادر به سایر کشورهاست، عنوان کرد: مخاطبان ما مدارس کشور هستند و این توانایی را داریم تا مصحولات خود به ویژه در بخش فنیوحرفهای را صادر کنیم.
محصولی مطرح کرد: دورههای آموزشی برای آشنایی معلمان با تجهیزات کمک آموزشی برگزار کردهایم و 150 معلم از سراسر کشور در این رابطه آموزش میبیینند همچنین برنامه ریزی کردهایم تا معلمان دوره ابتدایی که برای نخستین بار از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل میشوند را با پکیج آموزشی به کلاسهای درس بفرستیم.
این شرکت محصولات خود را در قالب مجموعه آموزشی ریاضیات ابتدایی، آموزش علوم ابتدایی، آموزش حرفه و فن، آموزش شیمی، آموزش زیست شناسی و آناتومی، آموزش فیزیک متوسطه،آموزش فیزیک دانشگاهی و مجموعه شیشه آلات آزمایشگاهی عرضه میکند.
========================================================================================================
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با فارس مطرح کرد
جزئیات محتوای کتاب درسی «تفکر و سواد رسانهای»/ آشنایی دانشآموزان با تحلیل محتوای رسانهها
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت: با انتشار کتاب «تفکر و سواد رسانهای»، به دنبال این هستیم تا عقلانیت را در استفاده از رسانههای جدید آموزش دهیم و دانشآموز را با روش تحلیل محتوای رسانهها و شبکههای اجتماعی آشنا کنیم.
حجتالاسلام والمسلمین محیالدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در خصوص «انتشار کتاب تفکر و سواد رسانهای و شائبه سوق دادن دانشآموزان به استفاده از شبکههای خارجی»، اظهار داشت: در این کتاب به دنبال این هستیم تا عقلانیت را در استفاده از رسانههای جدید آموزش دهیم و به نوعی دانشآموزان را به تحلیل، نقد و توجه به محتوای رسانهها و شبکههای اجتماعی آشنا کنیم.
وی با ذکر نمونههایی در خصوص استفاده از رسانهها ادامه داد: اگر به دانشآموز میگوییم فیلمی بد است، باید بگوییم معیار بد بودن آن چیست؛ اینکه دانشآموز وارد شبکه اجتماعی بشود یا نشود، باید چرایی آن را بداند؛ دلیل اینکه دانشآموز به یوتیوب، فیسبوک و یا تلگرام برود یا نرود را نیز باید برای دانشآموز بیان کنیم.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: در این خصوص باید برای دانشآموز بیان کنیم که از اطلاعاتی که او در شبکه مجازی تبادل میکند، چه کسانی میتوانند سوءاستفاده کنند؛ دانشآموز از ما میپرسد، شما مجموعهای از واژه «نه» مانند نرو، نخند، نگو و نپوش را برایمان گذاشتهاید، حال ما چه چیزی را ببینیم،چه چیزی را بپوشیم و از چه چیزی استفاده کنیم.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به آیات قرآن تصریح کرد: قرآن فرموده است، «لا تُسرفوا» و در ابتدای آن بیان کرده است،کُلوا؛ یعنی اول آزادی داده است؛ در نتیجه باید به دانشآموز بگوییم که کدام قسمت شبکه مجازی خوب بوده و کدام قسمت بد است.
========================================================================================================
ارسال نظر