نقش رستم در کتاب پایه دهم



به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، لیلا کفاش‌زاده مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه این دفتر از سال‌های گذشته همکاری‌های گوناگونی با وزارت آموزش و پروش داشته است، اظهار داشت: کارشناسان پژوهشگاه جلسات متعددی با همکاران بخش تالیف کتاب‌های درسی آموزش و پرورش داشته‌اند که حاصل این جلسات کارشناسی، اختصاص بخش قابل توجهی از کتاب تاریخ برای نخستین بار به موضوع باستان شناسی و موزه است.

کفاش‌زاده برنامه ریزی‌های هماهنگ با کمیته رشد و تکامل همه جانبه کودکان برای هفته ملی کودک، هم اندیشی در نشست‌های تخصصی کودکان و بازدید های هدفمند دانش آموزان از موزه‌ها را از جمله همکاری‌های به عمل آمده میان این دو نهاد اعلام کرد و افزود: آخرین همکاری ما با توجه به نزدیک شدن ماه مهر و شروع سال تحصیلی جدید، همکاری در تالیف کتاب‌های درسی بوده است.

وی با اشاره به مطرح شدن مباحثی همچون چیستی و اهمیت تاریخ، پژوهش تاریخی، تاریخچه زمان و انواع گاه نگاری و نقشه‌های تاریخی دردرس اول و دوم کتاب تاریخ گفت: بخش گاه نگاری افزون بر تعریف و تاریخچه گاهنگاری معانی اسامی روزها و ماه‌های گاه شماری در اوستا و تقویم جلالی به سادگی تشریح و برای دانش‌آموزان توضیح داده شده است.

به گفته کفاش زاده، تصاویر بسیار زیبایی از متن سنگ نوشته بیستون به همراه ترجمه فارسی، منشور کوروش و سکه‌های هخامنشی، طاق بستان، تخت جمشید و شاهچراغ نیز در کتاب چاپ شده است.

این کارشناس کودک اظهار داشت: در درس سوم کتاب تاریخ با عنوان باستان شناسی در جستجوی میراث فرهنگی تعریف جامعی از باستان شناسی و محوطه‌های باستانی، سن آثار باستانی، موزه‌ها و اهمیت حفظ و مرمت آثار تاریخی در این درس به دانش آموزان ارائه شده است.

به گفته وی نقش رستم، محوطه باستانی کنار صندل جیرفت و باستان شناسی در حال انجام کار در شهر سوخته تصاویر این بخش از کتاب هستند که به‌ خوبی کودکان را با فرهنگ غنی کشورشان آشنا می‌کند.

مسئول دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همچنین گفت: معرفی فرهنگنامه کودکان و نوجوانان به عنوان نخستین فرهنگنامه تالیفی کودکان می‌تواند کمک شایانی برای انجام پژوهش‌های دانش آموزی در حوزه فرهنگ و تاریخ به شمار آید که از دیگر نکات قابل توجه این فصل از کتاب است.

کفاش‌زاده با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی توسط سیداحمد محیط طباطبایی به مدت 2 روز برای سرگروه دبیران تاریخ سراسر کشور در ادامه همکاری علمی پژوهشگاه و بخش تالیف کتاب‌های درسی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در این کارگاه آموزشی افزون بر شیوه تدریس این کتاب اهمیت تاریخ و باستان شناسی و جایگاه این درس در دوره دبیرستان اشاره و توضیح داده شد که یاد گیری این مفاهیم چگونه می‌تواند در حفظ و ترویج هویت ایرانی در نسل آینده تاثیر گذار باشد.

ارسال نظر

Image CAPTCHA