آموزش و پرورش و چهره‌های ماندگار



 خبرگزاری فارس: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در نظر دارد محفل نکوداشتی را در دهمین سالگشت رئیس فقید این سازمان، مرحوم مهندس علاقه‌مندان سامان دهد؛ این اقدام برای هر مدیر خدوم به ویژه در قامت شخصیتی چون مرحوم علاقه‌مندان اقدامی شایسته تحسین است اما شاید طرح چند نکته کوتاه در حاشیه این مناسبت خالی از لطف نباشد.

یکم: مرحوم علاقه‌مندان به دلیل ویژگی شخصیتی، دانش، تخصص و تلاش‌های جهادگونه در میان دوستان و یاران، جایگاهی ممتاز داشت؛ وی از شمار مدیران رفتارمداری بود که با نگاهی عاطفی و از دریچه عشق و خرد به کار و مأموریت می‌نگریست.

 امروز پس از گذشت یک دهه، آنچه در بیان و نوشتار یاران بیشتر شنیده و خوانده می‌شود، اقتدار مدیریتی ایشان است؛ مدیریت وی بر مدار دو شاخصه مهم مقبولیت علمی و مهارتی و محبوبیت مبتنی بر تعهد، اخلاق و رفتارهای نوع دوستانه استوار بوده است.

دوم: شاید کمتر کسی در خدمات و آثار و برکات همپای مهندس علاقه‌مندان باشد؛ راز توفیق و نامبرداری و خوش آوازگی وی در طول سال‌های پس از درگذشت را می‌توان در ثبات مدیریتی، ماندگاری تعهدمند در درون ساختار نهاد تعلیم و تربیت، کادرسازی و مهمتر از همه حرکت بر مدار اعتدال عملی در استفاده از ظرفیت‌ها و منابع انسانی دانست.

شاید بتوان گفت شخصیت وی به شهادت یاران و مدیران، فراتر از بازی‌های سیاسی  و سلیقه‌های عناصر دمدمی مزاج و به ویژه سیاسیون زودرسی که از سیاست، سیاسی کاری را می‌دانند، بوده است.

 سوم: مردانی چون علاقه‌مندان را که زندگی، سرمایه و دانش خود را بر طبق اخلاص نهاده و وقف نظام تعلیم و تربیت کرده‌اند باید در عهد حیات شناخت و ستود و قدر دانست.

آموزش و پرورش که بزرگترین نهاد برخوردار از این شمار ستارگان خوش فروغ است چرا باید شناخت، معرفی و نکوداشت را به آه و افسوس و حسرت گره بزند؟

آیا این نهاد که از ذخایر گرانسنگ آن، نظام سود برده و می‌برد نباید پاس مفاخر خود را در ایام حیات و مجال سودمند انتقال تجربیات داشته باشد؟

از آموزش و پرورش که با برندی جز فرهنگ و تربیت شناخته نمی‌شود، انتظار می‌رود بی نگاه و سونگری موهوم از ذخایر و میراث عظیم و عزیز خود در عهد حیات آنها رونمایی کند؛ کم نیستند معلم مدیران ماندگاری که با مجاهدت‌های علمی، تربیتی و مدیریتی در ساحت خدمت به فرهنگ و انسانیت خوش درخشیدند.

چهارم: تغییرپذیری و تحول‌خواهی و استقبال هوشمندانه از نیازهای نوپدید از جمله شاخصه‌های این مدیر فقید است؛ این ویژگی موجب شد تا طراحی و برنامه‌ریزی‌های ایشان همچنان از تازگی و طراوت برخوردار و در جمع پرشمار برنامه‌های امروز خوش درخشی کند.

ایجاد رشته کاردانش، طرح کاد، هنرستان‌های جوار، تأسیس دبیرستان‌های فرهنگ، طرح چند تألیفی و راه اندازی جشنواره‌های مختلفی چون سامان‌دهی کتاب‌های کمک آموزشی، تصویرسازی کتب درسی، وبگاه رشد و...بخشی از برکات عمر مدیریتی ایشان است.

نگاه تحولی به نظام تعلیم و تربیت و مطالعات تطبیقی با آموزش و پرورش‌های جهان از جمله ضرورت‌ها و نیازهای مغفول امروز آموزش و پرورش ماست؛ این نهاد استراتژیک و راهبردی نتوانسته در عرصه‌های بین‌المللی همپای دیگر نهادها نقش آفرینی کند.

دیپلماسی کتاب‌های درسی، آموزش و مسائل و فعالیت‌های دانش‌آموزی و کارشناسی و... صدها عرصه دیگر پل‌های مناسبی برای جهانی سازی تعلیم و تربیت ماست؛ این نگرش را می‌شود در گزارش‌نامه‌های رسمی و غیر رسمی مهندس علاقه‌مندان دید.

پنجم: باید وزن مدیریتی و کارشناسی آموزش و پرورش سنگین تر از سایر وزارت و نهاد‌های دیگر باشد؛ قامت آموزش و پرورش فراتر از یک وزارت در سنخ و سطح سایر دستگاه‌هاست.  

بی‌شک نگاه واقع بینانه به آموزش و پرورش از حجم پرشمار مراجعین به کلانتری‌ها، دادگاه‌ها، زندان‌ها و نگرانی‌های انتظامی، انضباطی و قضایی و... خواهد کاست.

این نگره در جانمایی کاری و انتخاب محل خدمت مهندس علاقه‌مندان به قاعده بود؛   وی خدمت در ساحت تصمیم سازی در آموزش و پروش را به موقعیت و جایگاه‌های بالاتر ترجیح می‌داد.

ششم: مرحوم علاقه‌مندان یک شخصیت دین مدار، متعهد و اهل ملاحظات و دقت شرعی بود؛ همکارانش وی را به وقت گذاری و مسئولیت پذیری و دغدغه‌مندی می‌شناختند و علاقه‌مندان شیفته اهل البیت(ع)، فرزند انقلاب و ملتزم به تقیدات دینی بود؛ تلاوت دلنشین قرآن وی هنوز هم خاطره‌آمیز است؛ وی در یک کلام مدیری معتدل و متدین بود.

ارسال نظر

Image CAPTCHA