
· تاریخ انتشار: 1395/09/20 10:49:39
· چاپ
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی:
هر اقدام در آموزش و پرورش بدون پیوستار پژوهشی نتیجه خوبی ندارد
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: ما در آموزش و پرورش –بزرگترین دستگاه اجرایی کشور- نیاز داریم نیازهای روزگار خود را بشناسیم و هر اقدام در آموزش و پرورش بدون پیوستار پژوهشی نتیجه خوبی ندارد.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ محی الدین بهرام محمدیان امروز شنبه 20 آذرماه در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش در آموزش و پرورش با این جمله سخنان خود را آغاز کرد: امام صادق(ع) روایتی دارد که می تواند در منظومه فکری ما منشا تاثیر باشد. ایشان می فرمایند"کسیکه عالم به روزگار خود باشد شکها و تردیدها به او حجوم نمی آورند".
وی افزود: کسانی دچار شک و تردید می شوند که زمانه خود را نشناسند کسانی که مقتضیات زمان خود را می شناسند معمولا یک گام جلو هستند . پژوهش و تحقیق هم فرصتی است برای شناختن زمان، برای پیش بینی زمان، این که آینده چه شرایطی را فراروی ما قرار می دهد.
شناختن و پیش بینی آینده ما را به جلو می برد
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه شناختن و پیش بینی آینده ما را به جلو می برد گفت: بر این اساس ما در آموزش و پرورش –بزرگترین دستگاه اجرایی کشور- نیاز داریم نیازهای روزگار خود را بشناسیم و هر اقدام در آموزش و پرورش بدون پیوستار پژوهشی نتیجه خوبی ندارد.اگر ما انتخاب در خور اقتضائات را داشته باشیم اقدامی موثر برای آینده کشور خواهیم داشت و گرنه آثار آن دامنگیر آینده کشور می شود.
وی خاطرنشان کرد: ما از پژوهش انتظار داریم آینده را برای ما روشن کند، آن را برای ما تصویر کند تا دچار خطا و اشتباه نشویم .
اهمیت موضوع پژوهش در نظام تعلیم و تربیت
محمدیان در ادامه به اهمیت موضوع پژوهش در نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: پژوهش در هر دستگاه ضرورت است و در آموزش و پرورش امری حیاتی است. آموزش و پرورش باید فرهنگ پژوهش را در کشور توسعه بدهد. آموزش و پرورش دستگاه ملت ساز و دولت ساز است. آموزش و پرورش نظام های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را می سازد . ملت واحد ایرانی در آموزش و پرورش شکل می گیرد.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در بسیاری مشکلات کشور همه از آموزش و پرورش انتظار دارند راه حلی پیدا کند. پژوهش هم از آموزش و پرورش توقع می رود . نسل آینده ما باید خود اهل فکر و اهل تحلیل باشد تا بتواند اندیشه جدید ارائه دهد و این باید در آموزش و پرورش تمرین شود.
مشکلات حوزه پژوهش در ایران
وی با اشاره به برخی مشکلات حوزه پژوهش در ایران اذعان کرد: بسیاری از پژوهش هایی که امروز اتفاق می افتد حاصل کار کارمندان پژوهش است و کارمند پژوهش تعصبی نسبت به نتیجه کار ندارد . در حالیکه پژوهشگر واقعی که شیره جانش را در آن پژوهش قرار داده نسبت به نتیجه پژوهش متعصب است. تعصب پژوهشگری زمانی اتفاق می افتد که انسان به پژوهش به عنوان وظیفه فکری نگاه کند و ما باید در دانش آموزان این روحیه ایجاد کنیم .
محمدیان در پایان از همکاران خود در حوزه برنامه ریزی آموزشی خواهش کرد به این نکته توجه کنند و سیستم پژوهش دانش آموزی را بازتعریف کنند و گفت: پژوهش دانش آموزی باید مبتنی بر برنامه درسی باشد.
در این همایش که در مجتمع آدینه در غرب تهران برگزار می شود و از 20 تا 26 آذرماه ادامه دارد از پژوهشگران برتر حوزه آموزش و پرورش و نیز پژوهشگران دانش آموزی تجلیل خواهد شد.
اشتراک گذاری
· تاریخ انتشار: 1395/09/20 11:18:47
· چاپ
2---
پژوهشگران برتر وزارت آموزش و پرورش در سال 95 معرفی شدند
برترین پژوهشگران آموزش و پرورش در سال 95 در مراسم ویژه هفته پژوهش از سوی مدیران این وزارتخانه مورد تقدیر قرار گرفتند .
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ پژوهشگران برتر وزارت آموزش و پرورش در سال 95 در مراسمی امروز شنبه 20 آذرماه 95 به مناسبت هفته ملی پژوهش در مجتمع آدینه در غرب تهران برگزار شد معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند.
محی الدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، مهدی علی اکبرزاده مدیرکل فرهنگی هنری آموزش و پرورش، علیرضا عصاره مدیر پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و محمدکاظم دهقانی مدیرعامل خبرگزاری پانا با حضور در جایگاه و اهدای جایزه از این پژوهشگران تقدیر کردند.
اسامی پژوهشگران برتر وزارت آموزش و پرورش در سال 95 به شرح زیر است:
رتبه 1 محمد حسن حسنی (پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش استان تهران)
رتبه 2 حیدر تورانی (پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش استان تهران)
رتبه 3 ویدا رحیمی نژاد (پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش استان تهران)
رتبه 4 مجتبی سلم آبادی (مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری پویا /استان خراسان جنوبی)
رتبه 5 محمدباقر فرقانی (دبستان میناگر / بابل / استان مازندران )
رتبه 6 شهرزاد خسروی نژاد ( سرگروه آموزشی /اندیمشک /استان خوزستان )
در این مراسم همچنین از مدیران پژوهش سراهای دانش آموزی/ دانشجومعلمان پژوهشگر ، پژوهشگران بسیجی و پژوهشگران حوزه ستادی تقدیر شد.
اشتراک گذاری
Top of Form
· تاریخ انتشار: 1395/09/20 12:12:17
· چاپ
3---
معاون آموزش متوسطه:
امکان اجرای مدارس جامع در دوره متوسطه ایران وجود ندارد
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: زیرا مدارس جامع باید از نظر ساختار بزرگ باشند و امکان تنوع رشته ها وجود داشته باشد اما در ایران به دلیل اینکه مدارس ما خیلی کوچک هستند نمی توانیم این طرح را اجرا کنیم و بهترین شیوه مدارس با ساختار رشته ای است.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ علی زرافشان در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برگزیده فرهنگی که امروز شنبه 20 آذرماه در سالن مجتمع آدینه برگزار شد اظهار داشت: دوره متوسطه از سال 92 که ساختار جدید دوره دوم متوسطه مطرح شد علیرغم مصوبات جدید در مورد ساختار و هدایت تحصیلی در مورد شاخه ها و رشته های تحصیلی به بررسی فرض های ممکن های پرداختیم و پیشنهاد آموزش متوسطه جامع نیز مورد بررسی قرار گرفت . بنابر تحلیل و پژوهش های بین المللی سه ساختار برای آموزش متوسطه امکان پذیر است که ساختار اول کلاسیک است و رونقی در جهان ندارد که مهد آن کشور انگلیس بوده و دو ساختار دیگر مدارس جامع است که در واقع برنامه درسی آنها به صورت عمومی و به جای اینکه شاخه و رشته دانش آموزان را از هم تفکیک کند گرایش تعیین می شود و امروز در دنیا 50 درصد از ساختار دوره متوسطه به صورت مدارس جامع و 50 درصد به صورت ساختار رشته ای است
وی افزود: در مطالعاتی که در مورد ساختار دوره متوسطه داشتیم از نظر قطب بندی های سیاسی و توسعه یافتگی کشورها را مورد بررسی قرار دادیم که ایا ببینیم ربطی به این تقسیمات دارید یا خیر و از مهمترین مسائلی که به سمت مدارس جامع نرفتیم این بود که در مدارس جامع حدود 170 واحد درسی ارائه می شود که دانش آموز برای فارغ التحصیلی فقط 70 واحد تحصیلی نیاز دارد و انعطافی در ساختار مدارس جامع برای دروس انتخابی وجود دارد و مهمترین عامل اندازه مدرسه است که باید جز مدارس بزرگ باشد و در تقسیم بندی های بین المللی مدارس کشور ما جز مدارس خیلی کوچک هستند و امکان ارائه دروس به صورت انتخابی را نداریم و دلیل اینکه نظام تحصیلی نیمسالی واحدی نتوانست موفقیتی داشته باشد عدم امکان انتخاب دروس توسط دانش آموزان بود و مدرسه برای آنها انتخاب واحد می کرد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از موارد دیگر می توان به این نکته اشاره کرد که یک بار قبل از انقلاب مدارس جامع در ایران راه اندازی شد که نتوانست تنوع لازم را برای ارائه دروس و تعیین گرایش تحصیلی ارائه کند که پس از اجرا در چند سال اول جمع شدند .
وی خاطرنشان کرد: ما از آموزش و پرورش دنیا غیرمطلع نیستند و ممکن است فرض ها و نظریاتی در مطالعات نظری مثبت باشد اما در حوزه عمل تفاوت هایی وجود دارد و در حوزه اجرا استلزاماتی وجود دارد که در کرسی های نظریه پردازی نمی توان آنها را مطرح کرد. اما در کرسی های استلزامات اجرایی موضوعات بررسی و امکان اجرا و یا عدم اجرای طرح ها بررسی می شوند که بررسی ها و با توجه به استلزامات اجرایی در سیستم آموزش و پرورش ایران نظام رشته ای بهتر پاسخ می دهد.
اشتراک گذاری
کدمطلب: DW5MuwUA تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۲۰ ۱۲:۱۲:۱۵ تعداد بازدید این صفحه: ۹۷
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی :
ایجاد روحیه پرسش گری در دانش آموزان از اهداف برنامه درسی ملی است
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه پژوهش در آموزش و پرورش به دنبال شناخت ضرورت ها ونیازهای مجموعه دستگاه تعلیم و تربیت است ، از ایجاد روحیه پرسش گری و جستجوگری در دانش آموزان به عنوان یکی از اهداف برنامه درسی ملی نام برد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، صبح امروز حجت الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش در آموزش و پرورش که در مجموعه آموزشی و فرهنگی آدینه برگزار شد، با تبریک فرارسیدن هفته پژوهش به تمام پژوهشگران کشور به ویژه برگزیدگان آموزش وپرورش با استناد به حدیثی از امام صادق (ع) مبنی بر اینکه « هر کس که شرایط و نیازهای زمان خود را نشناسد، قطعا شک و شبهه به او هجوم می آورد»، گفت: ما نیز در نظام تعلیم وتربیت باید این فرمایش را سرلوحه کار قرار دادیم وبا انجام پژوهش های مختلف ، نیازهای آموزش و پرورش را شناسایی و آنها را در برنامه ریزی ها لحاظ کردیم .
وی با بیان اینکه پژوهش فرصتی برای شناخت نیازها و پیش بینی آینده است ، تصریح کرد: وزارت آموزش وپرورش بزرگترین دستگاه دولتی کشور است که کوچکترین اقدامات آن کل جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد، به همین دلیل تمام تصمیمات و برنامه های اجرایی آموزش وپرورش دارای پیوست پژوهشی است تا از این طریق خطا و اشتباه را به حداقل برسانیم .
محمدیان با بیان اینکه آموزش وپرورش علاوه بر انجام کارهای پژوهشی باید فرهنگ پژوهش را در دانش آموزان و معلمان توسعه دهد، خاطرنشان کرد: آموزش وپرورش یک دستگاه ملت ساز و دولت ساز است و آموزش وپرورش با اجرای برنامه های تعیین شده، در صدد است، ساحت های مختلف تربیت را در دانش آموزان نهادینه کند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: در حال حاضر کشور ما با مسائلی نظیر؛ آسیب های اجتماعی، مشکلات سلامت و تندرستی مواجه است و همه بخش های کشور انتظار حل آن را از آموزش وپرورش دارند و آموزش وپرورش با پژوهش دراین زمینه ها، می تواند به حل مشکلات بپردازد و اندیشه جدیدی را در جهان خلق کند.
وی با تأکید بر بهادادن به پژوهش های مدرسه ای و بیان این نکته که پژوهشگر واقعی نسبت به نتایج پژوهش خود متعصب است، گفت: تعصب پژوهشگری به عنوان یک تکلیف و وظیفه، باعث ساختن تعالی جامعه می شود و می تواند روحیه جستجوگری و پرسشگری را در جامعه نهادینه کند، دراین صورت است که پژوهشگر از کار خود لذت می برد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: پژوهش برای دانش آموزان باید متناسب با سطح سواد آنها طراحی و اجرا شود و به هیچ عنوان نباید پژوهش های دانشگاهی با همان کیفیت برای دانش آموزان مطرح شود .
نهادینه کردن فرهنگ پژوهش با گنجاندن در برنامه درسی دوره ابتدایی
وی از نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در دانش آموزان با گنجاندن مباحث پژوهشی در دوره ابتدایی خبر داد و اعلام کرد: معاونت های آموزش ابتدایی و متوسطه نیز با برگزاری جشنواره های جابربن حیان و خوارزمی و هم چنین با فعال کردن پژوهش سراهای دانش آموزی توانسته اند گام مؤثری در توسعه، ترویج و نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در دانش آموزان بردارد.
گفتنی است؛ در پایان این مراسم با حضور حجت الاسلام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ، علیرضا عصاره، سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش ، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه ، مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت و سیدرحیم میرشاه ولد مشاور وزیر و مدیر کل دفتر ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات از معلمان پژوهنده با اهدای لوح سپاس تجلیل شد
کدمطلب: xwneGHnl تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۹/۲۰ ۱۰:۰۵:۰۰ تعداد بازدید این صفحه: ۹۳
سرپرست پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش وپرورش :
فردا با حضور وزیر آموزش وپرورش از 21 دانش آموز پژوهشگر برتر کشور تجلیل می شود
سرپرست پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش وپرورش از تجلیل 21 دانش آموز پژوهشگر برتر کشور با حضور وزیر آموزش وپرورش خبر داد.
2---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، صبح امروز، علیرضا عصاره در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برگزیده فرهنگی که در مجموعه آموزشی و فرهنگی آدینه برگزار شد، اظهار کرد: پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش به عنوان دبیرخانه ستاد برگزاری هفته پژوهش برای انتخاب پژوهشگران برتر دستگاه تعلیم و تربیت مأموریت پیدا کرد و بلافاصله پس از اعلام ستاد ملی هفته برگزاری پژوهش مستقر در وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری با تشکیل کمیته های داوری و پشتیبانی اقدامات اجرایی و مکاتبات لازم را برای برگزاری هر چه بهتر این جشنواره در سطح ستاد و استان ها آغاز کرد و با اطلاع رسانی از روش های مختلف ، فعالیت های نه گانه خود را اعلام کرد.
عصاره 20 تا 26 را هفته پژوهش عنوان کرد و گفت: در این هفته تلاش می شود در راستای تحقق بخشی به اجرای سند تحول بنیادین استفاده شود.
وی ادامه داد: کارکرد هفته پژوهش در آموزش وپرورش را می توان در جهت تقویت باورها و ارزش های پژوهش در جامعه ، ترغیب پژوهشگران به ارائه یافته های پژوهشی و ارتباط میان پژوهشگران ، سیاستگذاران و برنامه ریزان آموزشی تلقی کرد.
عصاره با بیان اینکه وزارت آموزش وپرورش همگام با ستاد ملی بزرگداشت پژوهش و فناوری فعالیت های خود را از سطح ستاد و مدرسه در قالب اهداف «توسعه فرهنگ و پژوهش در نظام آموزشی»، «تشریح و تبیین سیاست ها و برنامه های حوزه های پرورشی »، «معرفی و تجلیل از پژوهشگران، معلمان و دانش آموزان پژوهنده »، «معرفی وتقدیر از طرح ها و پایان نامه های برتر با هدف تقویت روحیه و انگیزش پژوهش»،«معرفی و تقدیر از مهم ترین نوآوری و ابتکارات در حوزه پژوهش استانی» و« ارتقای منزلت اجتماعی پژوهش و پژوهشگری و نقش آن در بهبود و اثربخشی در نظام آموزشی » سامان دهی می کند .
سرپرست پژوهش و مطالعات آموزش وپرورش از 102 معلم پژوهنده برتر کشوری ، 32 نفر ، از 52 پژوهشگر برتر ، 6 نفر ، از 22 هر پایان نامه برتر ، 7پایان نامه ، از پژوهش گران بسیجی ، 3 نفر ، از دانش آموزان پژوهنده برتر 21 نفر، از دانشجومعلمان
دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی ، هر کدام 5 نفر ، از 28 تجربه و نوآوری برتر استانی ، 3 تجربه و کمیته های پژوهشی ستادی ، 3 کمیته پس از انجام داوری های تخصصی ، حائز رتبه برتر شده که در مراسم های امروز و فردا از آنها تجلیل و تقدیر می شود.
عصاره خاطرنشان کرد: امید است با بهره گیری از نتایج و تجربیات تحقیقات و پژوهش هایی که در حوزه علوم تربیتی با همکاری متخصصان و محققان متعهد اجرا می شود در سال های آینده شاهد به ثمرنشستن تلاش ها و گسترش و تعمیق فرهنگ پژوهش در مدارس باشیم و با پرورش دانش آموزانی نوآور و پژوهنده در راستای تحقق سند تحول بنیادین و رسیدن به اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دست پیدا کنیم.
گروه اجتماعی فارس/ حوزه آموزش و پرورش
۹۵/۰۹/۲۰ :: ۱۳:۵۸
دبیر ستاد هفته پژوهش در آموزش و پرورش در مراسم تقدیر از فرهنگیان پژوهشگر برتر عنوان کرد
تأکید بر انجام پژوهش از سطح «ستاد تا مدرسه»/ تجلیل از پژوهشگران برتر آموزش و پرورش
2---------------
دبیر ستاد هفته پژوهش در آموزش و پرورش گفت: این وزارتخانه فعالیتهای پژوهشی از سطوح عالی تا مدرسه و کلاس درس برنامهریزی کرده است.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علیرضا عصاره دبیر ستاد هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش امروز در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر آموزش و پرورش که در مجتمع فرهنگی آدینه برگزار شد، اظهار داشت: در قسمت انتخاب معلم پژوهنده برتر از 102 طرح رسیده از کشور، 32 معلم پژوهنده تقدیر شدند.
دبیر ستاد هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در قسمت انتخاب پژوهشگران برتر 52 درخواست از سراسر کشور ارائه شد که 6 نفر از این افراد بر اساس ضابطههای علمی به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب شده و از آنها تجلیل شد.
وی متذکر شد: درقسمت طرح پژوهشی برتر 24 طرح ارائه شد که 5 مورد از آنها طراز لازم را کسب کردند و تجلیل شدند.
عصاره با اشاره به پایاننامههای برتر مربوط به کارشناسی ارشد دکتری، عنوان کرد: 5 مورد پایاننامه برتر در مقطع دکتری و 18 مورد در مقطع کارشناسی ارشد داشتیم که از هر کدام یک پایاننامه به عنوان پایاننامه برتر انتخاب شده و تقدیر شدند.
دبیر ستاد هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش با اشاره به وجود 600 پژوهشسرای دانشآموزی در کشور گفت: 11 مدیر پژوهشسرای برتر انتخاب شدهاند که این افراد برتر تجلیل شدند.
وی با اشاره به انتخاب دانشجومعلمان برتر پژوهنده آموزش و پرورش، افزود: این دانشجومعلمان برتر از دانشگاههای فرهنگیان و دانشکده تربیتدبیر شهید رجایی انتخاب شدهاند که از هر کدام 5 دانشجو به عنوان دانشجو معلم برتر انتخاب شدهاند؛ ضمن اینکه در قسمت انتخاب تجارب و نوآوریهای برتر استانها نیز 28 تجربه برتر وجود داشته است که 3 تجربه و نوآوری، حائز رتبههای برتر شده و از آنها تقدیر شد.
دبیر ستاد هفته پژوهش در آموزش و پرورش، انتخاب کمیتههای پژوهشی برتر را از جمله برنامههای هفته پژوهش برشمرد و یادآور شد: از مجموع 20 کمیته، 3 کمیته برتر انتخاب شده و تقدیر شدند؛ضمن اینکه بخش بسیج پژوهشگر نیز از جمله بخشهای دیگر است که در آن از دانشجو یا فارغالتحصیلان بسیجی تجلیل شد که در این مراسم 3 نفر مورد تجلیل قرار گرفتند.
عصاره عنوان کرد: آموزش و پرورش فعالیتهایی از سطوح عالی تا سطح مدرسه و کلاس درس برنامه ریزی کرده است و در قالب اهداف توسعه فرهنگ پژوهش از ستاد تا مدرسه در نظر گرفته است.
وی در تشریح این برنامهها یادآورشد: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به عنوان دبیرخانه در این خصوص مأموریت یافت و پس از اعلام ستاد ملی هفته پژوهش در وزارت علوم، اقدامات اجرایی برای حُسن اجرا در نظر گرفت.
به گزارش فارس، در مراسم امروز در قسمت کمیتههای پژوهشی برتر معاونتها، سازمانها و ادارات حوزه ستادی، علی باقرزاده معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی، مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت، معلمان پژوهنده برتر، فرهنگیان بسیجی برتر، تجارب برتر استانی و پایان نامههای برتر تجلیل شدند.
انتهای پیام/
گروه اجتماعی / حوزه آموزش و پرورش
۹۵/۰۹/۲۰ :: ۱۲:۴۶
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش:
مدارس ایران جزء «مدارس خیلی کوچک» هستند/ نظام رشتهای برای مدارس ایران مناسبتتر است
3---------------
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: در تقسیمبندی بینالمللی، مدارس ایران جزء مدارس خیلی کوچک هستند و به این نتیجه رسیدیم نظام رشتهای برای ایران، مناسبتر است.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی زرافشان معاون آموزش متوسط وزیر آموزش و پرورش امروز در مراسم تجلیل از پژوهندگان برتر وزارت آموزش و پرورش که در مجتمع آموزشی آدینه برگزار شد، اظهار داشت: دوره جدید متوسطه از سال 92 با ساختار جدید مطرح شد.
وی ادامه داد: بنابر تحلیلها و پژوهشهای بینالمللی، ساختار کلاسیک و جامع داریم که در حال حاضر ساختار کلاسیک رونقی ندارد؛ در ساختار جامع نیز 50 درصد مدارس به صورت جامع و 50 درصد نیز به صورت رشتهای است.
زرافشان افزود: ما این را از نظر قطب بندی سیاسی در دنیا بررسی کردیم تا ببینیم آیا با این روش، آنها به توسعه یافتگی رسیدهاند؛ ضمن اینکه بررسیهای لازم نیز به همراه جلسات کارشناسی داشتیم و به سمت مدارس جامع نرفتیم زیرا در این مدارس، انعطاف واحد تحصیلی وجود دارد و حدود 170 واحد تحصیلی ارائه شده است و دانشآموز تنها 70 واحد تحصیلی را میگذراند.
زرافشان متذکر شد: برای اینکه به گرایش دانش آموزان پاسخ مثبت داده شود تعداد واحدهای ارائه شده به دانشآموز نسبت به تعداد واحدهایی که دانشآموز برای فارغالتحصیلی نیاز دارد، بیشتر است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: مهمترین عامل برای ارائه دروس انتخابی، اندازه مدرسه است و مدارس جامع مدارسی هستند که اندازه بزرگتری دارند.
وی تاکید کرد: در تقسیمبندی بینالمللی مدارس ما جزء مدارس خیلی کوچک هستند و یکی از دلایل اخیر شکست نیمسال ـ واحدی، کوچک بودن مدارس بود در نتیجه با توجه به این نکات تجربه نشان داد مدارس جامع در ایران قابل ارائه نیستند و بعد از اجرا شدن کوتاه مدت، این مدارس جمع شدند و به این نتیجه رسیدیم نظام رشتهای برای ایران نظام مناسبتری است.
انتهای پیام/
گروه اجتماعی / حوزه آموزش و پرورش
۹۵/۰۹/۲۰ :: ۱۲:۳۸
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش:
باید ادبیات پژوهشی دانشآموزی متناسب با برنامه درسی و مدرسه باشد
4---------------
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید نظام و سیستم سامانه پژوهشی دانشآموزی را بازتعریف کنیم، گفت: باید ادبیات پژوهشی دانشآموزی متناسب با برنامه درسی و مدرسه باشد.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجتالاسلام والمسلمین محیالدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش امروز در مراسم تجلیل از پژوهندگان برتر آموزش و پرورش که در مجتمع فرهنگی آدینه برگزار شد با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) با این مضمون که کسی که عالم به زمان خود باشد شک و شبهه و تردید به او هجوم نمیآورد، اظهار داشت: کسانی دچار شک و شبهه میشوند که زمانه خود را نشناسند و ندانند از کجا و چگونه شروع کنند.
وی ادامه داد: پژوهش یک فرصت برای شناختن و پیشبینی زمان و اینکه چه شرایطی روبهروی ما قرار دارد، است ضمن اینکه شناختن آینده، نگاشتن برنامههای آینده و پیشبینی راهکارهای مناسبی است که ما را در این خصوص به جلو میبرد.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان با بیان اینکه آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه اجرایی کشور است، افزود: نیازمند هستیم ضرروتهای دستگاه خود را بشناسیم و تصمیمات بدون پشتوانه و پیوستار پژوهشی صحیح نیست و نمیتواند ما را به جلو ببرد.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: باید برای پژوهشهای داخل مدرسه ارزش قائل شویم و مهم بدانیم؛ البته منظور از پژوهش ورود به بخش کارمندی پژوهش نیست چرا که بسیاری از پژوهشها، پژوهشهای مناسبی نبوده و پژوهشگران به سفارش عمل میکنند و به نتیجه قائل نیستند ضمن اینکه پژوهشگر واقعی نسبت به پژوهشی که صورت میگیرد، تعصب دارد و با وظیفه و تکلیف به آن نگاه میکند و باید در دانشآموزان این روحیه را ایجاد کنیم.
وی متذکر شد: از پژوهشگران درخواست میکنم که باید یک نظام و سیستم سامانه پژوهش دانشآموزان را بازتعریف کنیم و نباید مانند پژوهش در دانشگاه کار انجام شود و ادبیات پژوهشی دانشآموز باید متناسب با برنامه درسی و مدرسه باشد.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان بیان داشت: اگر انتخاب خوب و درخور انتظار داشته باشیم گامهای موثری برای آینده خواهد بود و اگر این انتخاب درست صورت نگیرد عواقب آن سالها دامنگیرمان میشود.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: از پژوهش انتظار داریم آینده را روشن سازد، کاستیها را شناسایی کند تا آن را جبران کنیم و نیز انتظار داریم آینده را ترسیم کند تا دچار خطا نشویم و بهسازی، سالمسازی و تصمیم بهینه از جمله محورهای اساسی پژوهش است.
وی با بیان اینکه باید آموزش و پرورش فرهنگ پژوهش را در کشور توسعه دهد، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش دستگاه ملتساز و دولتساز است.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به انتظارات جامعه از آموزش و پرورش عنوان کرد: هر روز هر کسی هر مشکلی دارد از آموزش و پرورش انتظار حل آن را دارد در بهداشت محیطی، روانی و اجتماعی و یا آسیبهای اجتماعی همه از آموزش و پرورش توقع دارند یا در اقتصاد مقاومتی از آموزش و پرورش انتظار آن است که پایههای آن را ایجاد کرده و آن را تبلیغ کند.
وی اضافه کرد: در حوزه سیاسی نیز از آموزش و پرورش انتظار داریم و اینکه دانشآموزان در آموزش و پرورش بحث سیاست را تمرین کنند و با شوراهای دانشآموزی دانشآموزان را آماده کنند.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان تأکید کرد: اعتقاد دارم همه اینها بر محور وجودی معلم اتفاق میافتد و اگر معلمان ما جایگاه پژوهندگی داشته باشند میتوانند این کار را انجام دهند.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: باید فعالیتهایی مانند اقدام پژوهشی، مسئله پژوهشی در بین معلمان را توسعه دهیم و از معلمان میخواهیم تجارب معلمی خود را بنویسند.
گروه اجتماعی / حوزه آموزش و پرورش
۹۵/۰۹/۲۰ :: ۱۱:۴۵
استاد روانشناسی دانشگاه تهران:
غول کنکور نمیگذارد تحول به معنای واقعی انجام شود/ اندکی از پژوهشگران موجود، رگههایی از خلاقیت دارند
5-----------------------
استاد روانشناسی دانشگاه تهران گفت: تا زمانی که غول کنکور و تستزنیها هستند، نمیگذارند تحول به معنای واقعی انجام گیرد.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، همزمان با روز ملی پژوهش و آغاز هفته پژوهش مراسم تجلیل از برگزیدگان فرهنگی پژوهش در آموزش و پرورش امروز با حضور جمعی از معاونان وزارت آموزش و پرورش و نفرات برگزیده این جشنواره در مجتمع فرهنگی آموزشی آدینه برگزار شد.
غلامعلی افروز از اساتید روانشناسی دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت پژوهش اظهار داشت: در ابتدا این سئوال مطرح میشود که پژوهش چیست و پژوهشگر کیست و فرد موفق در این خصوص چه کسی است که در یک نگاه ژرف میتوان گفت پژوهشگر زمانی معنا پیدا میکند که انسانهای بصیر باشند.
وی ادامه داد: بصیرت، فرایندی از دانش نظری و تجارب حرفهای است که انسان را در کار خود بصیر میکند.
این استاد دانشگاه افزود: موضوع ما تعلیم و تربیت کشور است و تلاش هدفمند از حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب است؛ یعنی پژوهش در یک معنا برای حرکت کردن از وضع موجود به وضع مطلوب خواهد بود.
افروز با اشاره به تعریف پژوهشگر موفق یادآور شد: پژوهشگر موفق مسائل را هوشمند و حرفهای درک میکند یعنی هوش که توان انسان در درک و حل مسائل است بسیار مهم بوده و هرکس زودتر درک کند و مسئله را حل کند، باهوشتر است و نیز هرکس از زاویه رساتر و زودتر این مسائل را حل و فصل کرده و به شیوه متفاوتی مسائل را حل کند، انسان خلاقی است.
وی خلاقیت را آمیزهای از هوش و خصیصههای والای شخصیتی برشمرد و گفت: ما در کشور نیاز به پژوهشگر خلاق داریم اما درصد اندکی از پژوهشگران موجود، رگههایی از خلاقیت دارند.
این استاد روانشناسی دانشگاه با اشاره به برگزاری المپیاد دانشگاهها تصریح کرد: در المپیادها لزوماً پژوهشگر خلاق تربیت نمیکنند اما در پس بسیاری از المپیادهای جهانی روانشناسان خلاقی نشستهاند که در بین دانشآموزان مختلف جهان کسانی را انتخاب کنند که خلاق هستند نه کسانی که فرمولها را حفظ کردهاند.
افروز با بیان اینکه خلاقیت مانند هوش ذاتی و درک اکتسابی است، عنوان کرد: خلاقیت باور و رویکرد است و ما میتوانیم خلاقانه بیندیشیم چرا که فرد خلاق وضع موجود را میبیند و به سوی وضع مطلوب حرکت میکند.
این استاد روانشناسی دانشگاه با انتقاد از شیوه آموزشی در کشور خاطرنشان کرد: «متوسطه» ما دیگر مطلوب نیست؛ برای صد سال پیش است که 215 نفر دیپلم داشتیم.
افروز با بیان اینکه سند تحول از نظر متوسطه، معیوب است، گفت: باید یک پژوهش ملی و جهانی انجام دهیم، تا چه زمانی غول کنکوریها و تستزنیها نمیگذارند تحول به معنای واقعی انجام گیرد و تا چه زمانی باید این بازارها حاکم باشند؟
وی با بیان اینکه باید تغییر و اصلاح صورت گیرد، تأکید کرد: دیپلم متوسطه ما باید 4 صفت داشته باشد که شامل عمومی بودن، کاربردی بودن، مهارت محور بودن و خلاق پرور بودن باشد.
وی با اشاره به اینکه پژوهش باید یک باور باشد تصریح کرد: باید ببینیم انگیزههای واماندگی تحصیلی در کشور چیست؛ هرکشوری که واماندگی تحصیلی در 12 سال بالا باشد آسیبپذیری آن بالا میرود و رابطه واماندگی با بزهکاری در کانون اصلاح و تربیت 100 درصد معنا دارد.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: باید کاری کنیم که معلمان ما از بهترینها باشند و وزیر آموزش و پرورش 2 رسالت دارد که یکی از آن باغبانی وجود شکوفههای حیات یعنی نونهالان و نوجوانان 6 تا 18 ساله است و دومین رسالت پیشگیری از آسیبها بر عهده آموزش و پرورش است نه معاونت پیشگیری قوه قضاییه و باید بودجه را در این خصوص صرف کرد نه در زندانها و قوه قضاییه که 15 میلیون پرونده جمع میشود.
افروز با تأکید بر اینکه بلوغ جنسی نسبت به 40 سال قبل 3 تا 4 سال کاهش یافته است، گفت: درصدی از دانشآموزان که کلاسهای چهارم و پنجم و بیشتر دانشآموزان کلاس ششمی بلوغ جنسی را تجربه میکنند و تعداد زیادی از دختران نیز در سوم دبستان بلوغ جنسی را تجربه میکنند.
این استاد دانشگاه افزود: در غالب دبستانها معلمان خانم تدریس میکنند البته معلمان خانم خیلی باهوش هستند اما باید در دبستانها و دبیرستانهای دخترانه درس دهند و در بعضی از دبیرستانهای دخترانه، معلمان مرد شیمی و فیزیک درس میدهند مانند استان خراسان رضوی.
افروز بیان داشت: معلمان آقا، خوش اخلاق هستند و میتوانند معلم دبستان باشند و دانشآموزان پسر باید با معلمان مرد احساس همدلی کنند و معلمان آنها مرد باشد نه خانمها و اینها معضلاتی است که داریم و تا کی باید صبر کنیم.
وی متذکر شد: علیاصغر فانی وزیر آموزش و پرورش وقت میگفت «بیش از 60 درصد معلمان خانم هستند» اما ما باید شروع کنیم، در بعضی مدارس غیردولتی دختران دانشجوی 17 و 18 ساله با وضعیت خاص سر کلاس میروند و حتی تا ششم دبستان نیز درس میدهند.
این استاد دانشگاه با اشاره به ویژگیهای یک پژوهشگر موفق خاطرنشان کرد: پژوهشگر خلاق نسبت به همه مباحث موجود حساس است و انسانهای خلاق بنبستها را میشکنند.
افروز یادآور شد: کنجکاوی پرثواب است، خمیرمایه خداجویی و بستر خلاقیت را به همراه دارد، انسان خلاق خوش اخلاق و متبسم بوده و انسان اخمآلودی نیست بلکه گشاده رو است.
وی تصریح کرد: پژوهشگر و انسان خلاق ابتدا زنجیره علوم و فنون را بدست خود میگیرد و حلقهباید به این زنجیره بیفزاییم و پژوهشگر خلاق باید مولد باشد نه مولف یافتههای دیگران و مونتاژ کننده ساختار دیگران باشد.
افروز متذکر شد: پژوهشگران خلاق پیشینهساز هستند نه پیشینه سوار، پرسشهای خلاق و فرضیه ایجاد میکنند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر آموزش و پرورش را اصلاح کردیم و نظام اصلاح شد، کشور و جهان اصلاح میشود و کشوری که قاضیهای آن تا سه برابر معلمان آن حقوق میگیرند یا بیشتر، این کشور نمیتواند فرهنگی باشد بلکه باید معلمان و پلیس بالاترین حقوق را بگیرند تا هم امنیت و هم فرهنگ قویتر شود.
وی خاطرنشان کرد: باید برای هدایت رفتار باورها را تقویت کنیم و باید معلم، خود در مدرسه پیشنماز شود و حرکت کند و وقتی عزت معلم بالا برود مشکلی نخواهیم داشت اما در شرایط فعلی به این مهم نرسیدهایم.
انتهای پیام/
قانون:
کد خبر: 16130 | تاریخ : ۱۳۹۵/۹/۲۰ - 14:53
==========
تجلیل از پژوهشگران برتر آموزش و پرورش
دبیر ستاد هفته پژوهش در آموزش و پرورش گفت: این وزارتخانه فعالیتهای پژوهشی از سطوح عالی تا مدرسه و کلاس درس برنامهریزی کرده است.
قانون- علیرضا عصاره دبیر ستاد هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش امروز در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر آموزش و پرورش که در مجتمع فرهنگی آدینه برگزار شد، اظهار داشت: در قسمت انتخاب معلم پژوهنده برتر از 102 طرح رسیده از کشور، 32 معلم پژوهنده تقدیر شدند.
به گزارش قانون به نقل از فارس، دبیر ستاد هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در قسمت انتخاب پژوهشگران برتر 52 درخواست از سراسر کشور ارائه شد که 6 نفر از این افراد بر اساس ضابطههای علمی به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب شده و از آنها تجلیل شد.
وی متذکر شد: درقسمت طرح پژوهشی برتر 24 طرح ارائه شد که 5 مورد از آنها طراز لازم را کسب کردند و تجلیل شدند.
عصاره با اشاره به پایاننامههای برتر مربوط به کارشناسی ارشد دکتری، عنوان کرد: 5 مورد پایاننامه برتر در مقطع دکتری و 18 مورد در مقطع کارشناسی ارشد داشتیم که از هر کدام یک پایاننامه به عنوان پایاننامه برتر انتخاب شده و تقدیر شدند.
دبیر ستاد هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش با اشاره به وجود 600 پژوهشسرای دانشآموزی در کشور گفت: 11 مدیر پژوهشسرای برتر انتخاب شدهاند که این افراد برتر تجلیل شدند.
وی با اشاره به انتخاب دانشجومعلمان برتر پژوهنده آموزش و پرورش، افزود: این دانشجومعلمان برتر از دانشگاههای فرهنگیان و دانشکده تربیتدبیر شهید رجایی انتخاب شدهاند که از هر کدام 5 دانشجو به عنوان دانشجو معلم برتر انتخاب شدهاند؛ ضمن اینکه در قسمت انتخاب تجارب و نوآوریهای برتر استانها نیز 28 تجربه برتر وجود داشته است که 3 تجربه و نوآوری، حائز رتبههای برتر شده و از آنها تقدیر شد.
دبیر ستاد هفته پژوهش در آموزش و پرورش، انتخاب کمیتههای پژوهشی برتر را از جمله برنامههای هفته پژوهش برشمرد و یادآور شد: از مجموع 20 کمیته، 3 کمیته برتر انتخاب شده و تقدیر شدند؛ضمن اینکه بخش بسیج پژوهشگر نیز از جمله بخشهای دیگر است که در آن از دانشجو یا فارغالتحصیلان بسیجی تجلیل شد که در این مراسم 3 نفر مورد تجلیل قرار گرفتند.
عصاره عنوان کرد: آموزش و پرورش فعالیتهایی از سطوح عالی تا سطح مدرسه و کلاس درس برنامه ریزی کرده است و در قالب اهداف توسعه فرهنگ پژوهش از ستاد تا مدرسه در نظر گرفته است.
وی در تشریح این برنامهها یادآورشد: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به عنوان دبیرخانه در این خصوص مأموریت یافت و پس از اعلام ستاد ملی هفته پژوهش در وزارت علوم، اقدامات اجرایی برای حُسن اجرا در نظر گرفت.
به گزارش فارس، در مراسم امروز در قسمت کمیتههای پژوهشی برتر معاونتها، سازمانها و ادارات حوزه ستادی، علی باقرزاده معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی، مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت، معلمان پژوهنده برتر، فرهنگیان بسیجی برتر، تجارب برتر استانی و پایان نامههای برتر تجلیل شدند.
آنا:
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی :
ایجاد روحیه پرسشگری در دانشآموزان از اهداف برنامه درسی ملی است
12/10/2016 2:35:00 PM
شنبه 20 آذر 1395 - 14:35
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه پژوهش در آموزش و پرورش به دنبال شناخت ضرورتها ونیازهای مجموعه دستگاه تعلیم و تربیت است، گفت: ایجاد روحیه پرسش گری و جستجوگری یکی از اهداف برنامه درسی ملی دانش آموزان است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، حجت الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش در آموزش و پرورش که در مجموعه آموزشی و فرهنگی آدینه برگزار شد، با بیان اینکه پژوهش فرصتی برای شناخت نیازها و پیش بینی آینده است، تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه دولتی کشور است که کوچکترین اقدامات آن کل جامعه را تحت تأثیر قرار میدهد، به همین دلیل تمام تصمیمات و برنامههای اجرایی آموزش و پرورش دارای پیوست پژوهشی است تا از این طریق خطا و اشتباه را به حداقل برسانیم.
محمدیان با بیان اینکه آموزش و پرورش علاوه بر انجام کارهای پژوهشی باید فرهنگ پژوهش را در دانش آموزان و معلمان توسعه دهد،خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش یک دستگاه ملت ساز و دولت ساز است و این وزارتخانه با اجرای برنامههای تعیین شده درصدد است ساحتهای مختلف تربیت را در دانش آموزان نهادینه کند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: اکنون کشور ما با مسائلی نظیر آسیبهای اجتماعی، مشکلات سلامت و تندرستی مواجه است و همه بخشهای کشور انتظار حل آن را از آموزش و پرورش دارند و این وزارتخانه با پژوهش در این زمینهها میتواند به حل مشکلات بپردازد و اندیشه جدیدی را در جهان خلق کند.
وی با تأکید بر بهادادن به پژوهشهای مدرسهای و بیان این نکته که پژوهشگر واقعی نسبت به نتایج پژوهش خود متعصب است، گفت: تعصب پژوهشگری به عنوان یک تکلیف و وظیفه، باعث ساختن تعالی جامعه میشود و میتواند روحیه جستوجوگری و پرسشگری را در جامعه نهادینه کند، در این صورت است که پژوهشگر از کار خود لذت میبرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: پژوهش برای دانش آموزان باید متناسب با سطح سواد آنها طراحی و اجرا شود و به هیچ عنوان نباید پژوهشهای دانشگاهی با همان کیفیت برای دانش آموزان مطرح شود.
وی از نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در دانش آموزان با گنجاندن مباحث پژوهشی در دوره ابتدایی خبر داد و اعلام کرد: معاونتهای آموزش ابتدایی و متوسطه نیز با برگزاری جشنوارههای جابربن حیان و خوارزمی و هم چنین با فعال کردن پژوهشسراهای دانش آموزی توانستهاند گام مؤثری در توسعه، ترویج و نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در دانش آموزان بردارد.
آخرین اخبار
امروز :شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ابزار نظر سنجی
یک مقام آموزش و پرورش: نظام رشتهای برای مدارس ایران مناسبتتر است
وکیل ملت: معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: در تقسیمبندی بینالمللی، مدارس ایران جزء مدارس خیلی کوچک هستند و به این نتیجه رسیدیم نظام رشتهای برای ایران، مناسبتر است.
تاریخ انتشار: 20آذر1395|13:44
| کد خبر: 207739
علی زرافشان معاون آموزش متوسط وزیر آموزش و پرورش امروز در مراسم تجلیل از پژوهندگان برتر وزارت آموزش و پرورش که در مجتمع آموزشی آدینه برگزار شد، اظهار داشت: دوره جدید متوسطه از سال 92 با ساختار جدید مطرح شد.
وی ادامه داد: بنابر تحلیلها و پژوهشهای بینالمللی، ساختار کلاسیک و جامع داریم که در حال حاضر ساختار کلاسیک رونقی ندارد؛ در ساختار جامع نیز 50 درصد مدارس به صورت جامع و 50 درصد نیز به صورت رشتهای است.
زرافشان افزود: ما این را از نظر قطب بندی سیاسی در دنیا بررسی کردیم تا ببینیم آیا با این روش، آنها به توسعه یافتگی رسیدهاند؛ ضمن اینکه بررسیهای لازم نیز به همراه جلسات کارشناسی داشتیم و به سمت مدارس جامع نرفتیم زیرا در این مدارس، انعطاف واحد تحصیلی وجود دارد و حدود 170 واحد تحصیلی ارائه شده است و دانشآموز تنها 70 واحد تحصیلی را میگذراند.
زرافشان متذکر شد: برای اینکه به گرایش دانش آموزان پاسخ مثبت داده شود تعداد واحدهای ارائه شده به دانشآموز نسبت به تعداد واحدهایی که دانشآموز برای فارغالتحصیلی نیاز دارد، بیشتر است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: مهمترین عامل برای ارائه دروس انتخابی، اندازه مدرسه است و مدارس جامع مدارسی هستند که اندازه بزرگتری دارند.
وی تاکید کرد: در تقسیمبندی بینالمللی مدارس ما جزء مدارس خیلی کوچک هستند و یکی از دلایل اخیر شکست نیمسال ـ واحدی، کوچک بودن مدارس بود در نتیجه با توجه به این نکات تجربه نشان داد مدارس جامع در ایران قابل ارائه نیستند و بعد از اجرا شدن کوتاه مدت، این مدارس جمع شدند و به این نتیجه رسیدیم نظام رشتهای برای ایران نظام مناسبتری است.
خبرگزاری صدا و سیما:
کد خبر: ۱۴۱۴۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸
در نخستین روز از هفته پژوهش انجام شد: قدردانی از 32 معلم پژوهنده
در نخستین روز از هفته پژوهش، 32 معلم پژوهنده و 24 طرح پژوهشی برتر آموزش و پرورش در مجتمع آدینه تهران معرفی و تجلیل شدند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ در روز ملی پژوهش همچنین از 6 استاد پژوهشگر دانشگاه فرهنگیان و 2 دانشجوی دارنده پایان نامه برتر در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز قدردانی شد.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم گفت: آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه اجرایی کشور، بدون پشتوانه و پیوست پژوهشی کاری از پیش نمی برد.
حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان افزود: از پژوهش انتظار داریم کاستی ها را شناسایی و آینده را به درستی تصویر کند تا دچار خطا و اشتباه نشویم.
وی با بیان اینکه بهسازی و سالم سازی آموزش در گرو پژوهش است تصریح کرد: پژوهش در هر دستگاه یک ضرورت و در آموزش و پرورش حیاتی است و این وزارتخانه نه تنها باید کارهای خود را بر پژوهش بنا کند بلکه لازم است تا فرهنگ پژوهش را در جامعه توسعه دهد.
گروه اجتماعی / حوزه آموزش و پرورش
۹۵/۰۹/۲۰ :: ۱۲:۴۶
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش:
مدارس ایران جزء «مدارس خیلی کوچک» هستند/ نظام رشتهای برای مدارس ایران مناسبتتر است
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: در تقسیمبندی بینالمللی، مدارس ایران جزء مدارس خیلی کوچک هستند و به این نتیجه رسیدیم نظام رشتهای برای ایران، مناسبتر است.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی زرافشان معاون آموزش متوسط وزیر آموزش و پرورش امروز در مراسم تجلیل از پژوهندگان برتر وزارت آموزش و پرورش که در مجتمع آموزشی آدینه برگزار شد، اظهار داشت: دوره جدید متوسطه از سال 92 با ساختار جدید مطرح شد.
وی ادامه داد: بنابر تحلیلها و پژوهشهای بینالمللی، ساختار کلاسیک و جامع داریم که در حال حاضر ساختار کلاسیک رونقی ندارد؛ در ساختار جامع نیز 50 درصد مدارس به صورت جامع و 50 درصد نیز به صورت رشتهای است.
زرافشان افزود: ما این را از نظر قطب بندی سیاسی در دنیا بررسی کردیم تا ببینیم آیا با این روش، آنها به توسعه یافتگی رسیدهاند؛ ضمن اینکه بررسیهای لازم نیز به همراه جلسات کارشناسی داشتیم و به سمت مدارس جامع نرفتیم زیرا در این مدارس، انعطاف واحد تحصیلی وجود دارد و حدود 170 واحد تحصیلی ارائه شده است و دانشآموز تنها 70 واحد تحصیلی را میگذراند.
زرافشان متذکر شد: برای اینکه به گرایش دانش آموزان پاسخ مثبت داده شود تعداد واحدهای ارائه شده به دانشآموز نسبت به تعداد واحدهایی که دانشآموز برای فارغالتحصیلی نیاز دارد، بیشتر است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: مهمترین عامل برای ارائه دروس انتخابی، اندازه مدرسه است و مدارس جامع مدارسی هستند که اندازه بزرگتری دارند.
وی تاکید کرد: در تقسیمبندی بینالمللی مدارس ما جزء مدارس خیلی کوچک هستند و یکی از دلایل اخیر شکست نیمسال ـ واحدی، کوچک بودن مدارس بود در نتیجه با توجه به این نکات تجربه نشان داد مدارس جامع در ایران قابل ارائه نیستند و بعد از اجرا شدن کوتاه مدت، این مدارس جمع شدند و به این نتیجه رسیدیم نظام رشتهای برای ایران نظام مناسبتری است.
سرویس : اجتماعی - آموزش و پرورش |
زمان : |
۱۳۹۵/۹/۲۱ - ۱۳:۵۶ |
شناسه خبر : |
۵۹۳۲۲۳ |
||
دانشآموز پژوهنده برتر تجلیل شدند ۲۱ دانشآموز پژوهنده برتر سال ۹۵ از سوی وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد تقدیر قرار گرفتند. |

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبستان، علیرضا عصاره، سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش امروز در مراسم تجلیل از دانش آموزان برتر گفت: با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانش آموزان پژوهشگر برتر را انتخاب کردیم.
وی افزود: بر پایه ابتدایی 7 پژوهشگر، در متوسطه اول 7 پژوهشگر و در متوسطه دوم نیز 7 پژوهشگر برتر را انتخاب کردیم.
عصاره بیان کرد: دانش آموزان دوره ابتدایی بر اساس شیوه نام جابر بن حیان و دوره متوسطه اول نیز بر اساس شیوه نامه جشنواره نوجوان و جوان خوارزمی انتخاب شده است.
وی بیان کرد: 21 دانش آموز برتر پژوهشگر مورد تجلیل قرار گرفته اند.
در مراسم تجلیل از پژوهشگران دانش آموز وزارت آموزش و پرورش محمدحسین حمزه پور، سیدحسام حسینی، دریا عزت مراد به همراه ستایش داوری پور و فاطمه حیدرنژاد، ایمان رضایی به همراه علی اکبر صفوی نژاد و امیرمهدی حسینی، دانیال ورزیده به همراه مبین غینی و محمدالیاس یعقوبی، محمد معلمان به همراه رضا قناطیر، محمد زرین قلم به همراه پوریا حاجیلو و محمدمهدی کردریز 7 پژوهشگر برتر دوره ابتدایی هستند.
همچنین در دوره متوسطه کیانا حیدری فیض آباد، رضا هجبری، مهربد ملاکاظمی، فرشته فرامرزلو، امیرمهدی نظرپور، محمدسینا سیاهپوش، شهریار شریعتی برگزیده شدند.
همچنین در دوره دوم متوسطه نیز بهروز خیام، زهرا رضایی، مبینا وطن خواه، امیرحسین شادی فر، سیدمهران بیدگی، ریحانه قبولی به عنوان برگزیده مورد تجلیل قرار گرفتند.
- آذر ۱۳۹۵ / ۱۱:۳۳ 22 دوشنبه
- چاپ
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی کشور:
استقبال از تغییر "تقویم آموزشی"/ لزوم تطبیق زمان آموزش با تنوع اقلیمی کشور
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی کشور با اشاره به استقبال آموزش و پرورش برای تغییر تقویم آموزشی کشور اظهار کرد: به نظر میرسد آموزش مبتنی بر تنوع اقلیمی در فرآیند یاددهی و یادگیری موثر باشد.
حجتالاسلام والمسلمین محیالدین بهرام محمدیان در گفتوگو با ایسنا، درباره روند تصمیم گیری برای تغییر تقویم آموزشی کشور که چندی پیش به تصویب هیئت وزیران رسید اظهار کرد: در حال حاضر مصوبه تغییر تقویم آموزشی در دولت است. ما به این برنامه علاقه مند هستیم و از آن استقبال میکنیم و کلیت آن را با توجه به جغرافیای وسیع کشور قبول داریم اما هنوز جزئیات و چگونگی آن به بحث گذاشته نشده است.
وی افزود: باور بنده این است که در ایران دارای اقلیمهای متفاوت هستیم و جغرافیای کشور گسترده است و شهرهای ایران از شمال و جنوب گرفته تا مغرب و مشرق هر یک به لحاظ جغرافیایی، آب و هوایی و طول روز و جغرافیایی متفاوت هستند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور با بیان اینکه ممکن است در یک شهر شمالی برف ببارد اما در جنوب هوا برای آموزش قابل تحمل باشد. در این تنوع اقلیمی اگر آموزش را بر تنوع اقلیمی مبتنی کنیم به نظر میرسد در فرآیند یاددهی - یادگیری موثر باشد و فرصت و بازه زمانی کار مدارس گسترده شود.
محمدیان تاکید کرد: به عقیده بنده باید دولت به عنوان نهاد قانونگذار و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به عنوان نهاد برنامه ریزی تربیتی کلیات را تصویب کنند اما اختیار تطبیق آن به شورای عالی آموزش و پرورش استانها واگذار شود.
انتهای پیام
ورود تاجران آموزشی به عرصه تعلیم و تربیت/ کنکور تهدیدی برای اهداف تربیتی
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی عنوان کرد: بازار تجارت آموزشی به دنبال ایجاد عطش کنکور در دانشآموزان است.
محیالدین بهرام محمدیان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون وضعیت تأثیر کنکور بر روند آموزشی دانشآموزان در طول دوران مدرسه اظهار داشت: کتابهای درسی تلفیقی بوده و در آن موارد آموزشی و پرورشی در کنار هم لحاظ شده تا دادههای آموزشی در بستری از فرآیندهای پژوهشی برای دانشآموزان ارائه شود.
وی ادامه داد: در واقع تلاش کردیم تا دادههای آموزشی در نهایت به صورت آموزههای تربیتی ارائه شود اما باید برخی از مخاطرات دستگاه تعلیم و تربیت نیز مورد توجه قرار گیرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی عنوان کرد: کنکور اهداف تربیتی دوران مدرسه و به ویژه متوسطه را تهدید میکند به گونهای که دانشآموزان، خانوادهها و حتی معلمان نیز تحت تأثیر این فضا قرار میگیرند.
محمدیان افزود: امروزه بازار تجارت آموزشی به دنبال ایجاد هر چه بیشتر عطش کنکور در دانشآموزان بوده که این مسئله به شدت بر روند تربیتی تأثیرگذار است.
وی به برخی ادعاها مبنی بر حجم بالای کتابهای درسی اشاره داشت و بیان کرد: برخی افراد که مسائلی همچون سخت بودن و حجم بالای مطالب کتابهای درسی را مورد انتقاد قرار میدهند در واقع هدفشان مشغول کردن ذهن دانشآموزان با این مسائل و همچنین ایجاد عطش در آنان برای استفاده هر چه بیشتر از کتابهای کمک آموزشی است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی یادآور شد: بنا بر چنین فضایی معتقد هستیم باید فعالیتهای تربیتی در نتیجه اقدامات یاددهی و یادگیری برای دانشآموزان ایجاد شود تا آنها با هویت ایرانی- اسلامی در نظام تعلیم و تربیت پرورش یابند.
محمدیان عنوان کرد: باید فضا را به گونهای ترتیب دهیم تا تاجران آموزشی امکان ورود به نظام تعلیم و تربیت را برای فروش کالاهای آموزشی خود و به دور از اهداف تعلیم و تربیت تسری نبخشند.
=============================
ارسال نظر