بخش اول : خلاصه خبرها
1 - تولید و اشتغال با نظام آموزشی درست محقق می شود
ایرنا - اجتماعی - 10 دقیقه پیش - سه شنبه 15 فروردین 1396، ساعت 12:35 - - 36803771
شعار امسال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» است، شاید در ظاهر این مساله با آموزش و پرورش ارتباط نداشته باشد اما باید توجه داشت تا زمانیکه نظام آموزشی درست نشود، - تهران - ایرنا - وزیر ...
2 - مدارس توانمند، لازمه رشد اشتغال/ مهارت آموزی مهمتر از آموزش جدول ضرب است
ایسنا - سیاسی - 24 دقیقه پیش - سه شنبه 15 فروردین 1396، ساعت 12:20 - - 36803476
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر مدرسه توانمند داشته باشیم می توانیم به جامعه مقتدر برسیم و به دنبال آن رشد اشتغال را شاهد باشیم، گفت: اگر این زیرساخت ها اصلاح نشوند در درازمدت همیشه ...
3 - وزیر آموزش و پرورش: دانش آموزان باید 36 ساعت هفته را آموزش تفکر ببینند
فارس - اجتماعی - 44 دقیقه پیش - سه شنبه 15 فروردین 1396، ساعت 12:01 - - 36802995
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تا زمانی که نظام آموزشی را درست نکنیم، تولید و اشتغال نداریم، گفت: دانش آموزان باید 36 ساعت هفته را آموزش تفکر ببینند. - به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش ..
4 - تولید محتوا برای آموزش زبان آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی به دانش آموزان
ایلنا - اجتماعی - 6 دقیقه پیش - سه شنبه 15 فروردین 1396، ساعت 12:45 - - 36803984
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از تولید محتوا برای آموزش زبان آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی به دانش آموزان خبر داد. - --> کد خبر: 474516 1396/01/15 12:31:22 رییس سازمان پژوهش و برنامه ...
5- رویکرد آموزش و پرورش در انتخابات ریاست جمهوری
شبستان - سیاسی - 16 دقیقه پیش - سه شنبه 15 فروردین 1396، ساعت 15:41 - - 36807436
انتظار ما مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق های رأی است و مهم نیست به چه کسی رأی می دهند. - به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، در حاشیه نشست عمومی دیدار نوروزی ...
6 - وزیر آموزش و پرورش: فرهنگیان گفته اند به خبرنگاران درباره مسائل مالی شان جواب ندهم!
جماران - سیاسی - 16 دقیقه پیش - سه شنبه 15 فروردین 1396، ساعت 15:40 - - 36807414
فرهنگیان به بنده گفته اند هر خبرنگاری که راجع به مسائل مالی با شما صحبت کرد، جوابش را ندهید. - به گزارش جماران ؛ فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش امروز در حاشیه دیدار نوروزی ...
7 - گنجاندن اسناد لانه جاسوسی در کتاب های درسی
شبکه خبر - اجتماعی - 16 دقیقه پیش - سه شنبه 15 فروردین 1396، ساعت 15:40 - - 36807401
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت: اسناد لانه جاسوسی، دشمن شناسی و نقش منفی مداخلات آمریکایی ها برای آشنایی دانش آموزان در کتاب های درسی و در قالب کتاب های پالتویی تولید می شود. - به ...
=====================================================================================================================================================================
.بخش دوم : مشروح خبرها
- سهشنبه / ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۲:۱۵
- دستهبندی: آموزش و پرورش
- کد خبر: 96011504247
- خبرنگار : 71424
- چاپ
وزیر آموزش و پرورش:
مدارس توانمند، لازمه رشد اشتغال/ مهارت آموزی مهمتر از آموزش جدول ضرب است
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر مدرسه توانمند داشته باشیم میتوانیم به جامعه مقتدر برسیم و به دنبال آن رشد اشتغال را شاهد باشیم، گفت: اگر این زیرساختها اصلاح نشوند در درازمدت همیشه با مسایل و مشکلات ناشی از بیکاری مواجهیم.
به گزارش ایسنا، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در نخستین جلسه عمومی اعضای هیئت علمی و کارکنان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی که با هدف تبیین شعار سال 96 «اقتصاد مقاومتی، تولید - اشتغال» برگزار شد گفت: همزمانی آغاز سال جدید با ولادت حضرت زهرا (س) و حلول ماه رجب را باید به فال نیک بگیریم و امیدواریم برکات آن تا پایان سال همراهمان باشد.
وی افزود: شعار امسال تولید و اشتغال است و بنده بر روی آن تاکید بسیاری دارم، شاید در ابتدا به نظر بیاید این مقوله ارتباط چندانی با آموزش و پرورش نداشته باشد در حالی که معتقدم تا آموزش و پرورش را اصلاح نکنیم نه تولید خواهیم داشت و نه اشتغال.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه لازمه رشد تولید و اشتغال برخورداری از یک جامعه مقتدر است گفت: جامعه مقتدر جامعهای است که در آن به نیروی انسانی بها داده شود و در آن امنیت برقرار باشد. لازمه وجود نیروی انسانی کارآمد، آموزش و پرورشی کارآمد است.
دانش آشتیانی تاکید کرد: اگر بخواهیم مهارت های لازم را در نیروی کار ایجاد کنیم باید از دوران کودکی شروع کنیم و اشتباه است که مهارت آموزی از دوره دیپلم و دانشگاه شروع شود؛ اکنون با نیروهای فراوان فارغ التحصیلی روبرو هستیم که دارای مهارت های لازم برای ورود به شغل نیستند.
وی با بیان اینکه اگر مدرسه توانمند داشته باشیم میتوانیم به جامعه مقتدر برسیم و به دنبال آن رشد اشتغال را شاهد باشیم گفت: اگر این زیرساخت ها اصلاح نشوند در درازمدت همیشه با این مسایل و مشکلات مواجهیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سرمایه گذاری بر روی نیروی انسانی و افزایش بازده اقتصادی و رابطه آن با سن گفت: هرچه سن بالاتر برود تاثیر مهارت آموزی کم می شود و هرچه آموزش مهارت ها از سنین پایینتر شروع شود اثرگذاری آن بالاتر است.
وی با اشاره به طرح مباحثی اعم از حجم بالای کتب درسی گفت: رویکرد ما همواره پررنگ دیدن "آموزش" بوده و همه هم و غم خود را در تولید کتب درسی روی محتوای آموزشی گذاشته ایم اما باید روی مباحث مهارتی تمرکز کنیم.
دانش آشتیانی افزود: در 9 سال اول آموزش انتظار داریم دانش آموز مهارت تفکر و استفاده از خرد جمعی را بیاموزد و بتواند ایده پردازی کند. در تولید یکی از مسایل مهم که باید فرد کارآفرین داشته باشد شجاعت، اعتماد بنفس و قدرت ریسک است، اینها را باید کجا به دانش آموز یاد داد؟
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: به مدارس زیادی رفته ام و با دانش آموزان گفت وگو کرده ام و دریافته ام اعتماد بنفس و نگرش مثبت در دانش آموزان پایین است و ناامیدی در آنها موج می زند که در این میان معلم و مدرسه نقش کلیدی دارند.
وی با بیان اینکه باید بخصوص در مقطع دبستان خودباوری، نگرش مثبت و اعتماد بنفس را در دانش آموزان ایجاد کنیم عنوان کرد: باید این هدف را دنبال کنیم که در کلاس درس انتقال مهارت ها مهمتر از آموزش جدول ضرب است
گروه اجتماعی / حوزه آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش: ۹۶/۰۱/۱۵ :: ۱۱:۴۵
دانشآموزان باید 36 ساعت در هفته آموزش تفکر ببینند
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تا زمانی که نظام آموزشی را درست نکنیم، تولید و اشتغال نداریم، گفت: دانشآموزان باید 36 ساعت در هفته، آموزش تفکر ببینند.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در دیدار نوروزی که امروز با کارکنان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار شد، اظهار داشت: تا زمانی که نظام آموزشی را درست نکنیم، تولید و اشتغال نداریم.
وی با بیان اینکه دانشآموزان باید 36 ساعت در هفته، آموزش تفکر ببینند، گفت: باید روی بحثهای مهارتی تمرکز کنیم.
احمدی دانش آشتیانی افزود: دانشآموزان باید در دوره عمومی، مهارت تفکر کردن و استفاده از خرد و خرد جمعی را یاد بگیرد.
ادامه دارد...
وزیر آموزش و پرورش: ناامیدی در دانشآموزان موج میزند
4/4/2017 2:17:00 PM
سهشنبه 15 فروردین 1396 - 14:17
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: به مدارس زیادی رفتهام و با دانش آموزان گفتوگو کردهام و دریافتهام اعتماد بهنفس و نگرش مثبت در دانش آموزان پایین است و ناامیدی در آنها موج میزند که در این میان معلم و مدرسه نقش کلیدی دارند.
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا از ایسنا، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در نخستین جلسه عمومی اعضای هیات علمی و کارکنان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، با بیان اینکه باید در مقطع دبستان خودباوری، نگرش مثبت و اعتماد به نفس را در دانش آموزان ایجاد کنیم عنوان کرد: باید این هدف را دنبال کنیم که در کلاس درس انتقال مهارتها مهمتر از آموزش جدول ضرب است.
آشتیانی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: شعار امسال تولید و اشتغال است و بنده روی آن تاکید بسیاری دارم، شاید در ابتدا به نظر بیاید این مقوله ارتباط چندانی با آموزش و پرورش نداشته باشد در حالی که معتقدم تا آموزش و پرورش را اصلاح نکنیم نه تولید خواهیم داشت و نه اشتغال.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه لازمه رشد تولید و اشتغال برخورداری از یک جامعه مقتدر است، افزود: جامعه مقتدر جامعهای است که در آن به نیروی انسانی بها داده شود و در آن امنیت برقرار باشد. لازمه وجود نیروی انسانی کارآمد، آموزش و پرورشی کارآمد است.
دانش آشتیانی تاکید کرد: اگر بخواهیم مهارتهای لازم را در نیروی کار ایجاد کنیم باید از دوران کودکی شروع کنیم و اشتباه است که مهارت آموزی از دوره دیپلم و دانشگاه شروع شود؛ اکنون با نیروهای فراوان فارغ التحصیلی روبهرو هستیم که دارای مهارتهای لازم برای ورود به شغل نیستند.
وی با بیان اینکه اگر مدرسه توانمند داشته باشیم میتوانیم به جامعه مقتدر برسیم و به دنبال آن رشد اشتغال را شاهد باشیم، گفت: اگر این زیرساختها اصلاح نشوند در درازمدت همیشه با این مسایل و مشکلات مواجهیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سرمایه گذاری روی نیروی انسانی و افزایش بازده اقتصادی و رابطه آن با سن، گفت: هرچه سن بالاتر برود تاثیر مهارت آموزی کم میشود و هرچه آموزش مهارتها از سنین پایینتر شروع شود اثرگذاری آن بالاتر است.
وی با اشاره به طرح مباحثی اعم از حجم بالای کتب درسی، یادآور شد: رویکرد ما همواره پررنگ دیدن آموزش بوده و همه هم و غم خود را در تولید کتب درسی روی محتوای آموزشی گذاشتهایم اما باید روی مباحث مهارتی تمرکز کنیم.
دانش آشتیانی افزود: در 9 سال اول آموزش انتظار داریم دانش آموز مهارت تفکر و استفاده از خرد جمعی را بیاموزد و بتواند ایده پردازی کند. در تولید یکی از مسایل مهم که باید فرد کارآفرین داشته باشد شجاعت، اعتماد به نفس و قدرت ریسک است، اینها را باید کجا به دانش آموز یاد داد؟
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی:
تعداد کتابهای درسی در ایران زیاد است/تولید کتابهای درسی زبان فرانسه و ایتالیایی
شناسه خبر: 1370030 سرویس: اجتماعی
۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به اینکه تعداد کتابهای درسی زیاد است از تولید کتابهای تلفیقی خبر داد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجةالاسلام والمسلمین محیالدین بهرام محمدیان در نخستین نشست عمومی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اظهار کرد: در سال تحصیلی جدید برای مدارس خارجی که در ایران حضور دارند تولید کتاب خواهیم داشت که این کتابها زبان و ادبیات فارسی و مطالعات اجتماعی است.
وی افزود: امسال به جز کتاب زبان انگلیسی، کتاب زبان آلمانی، فرانسه و ایتالیایی را نیز تولید محتوا خواهیم کرد و تنوع در تولید محتوای زبانهای خارجه را شروع کردهایم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به انتشار اسناد لانه جاسوسی و آمریکا شناسی که از فرمایشات مقام معظم رهبری بوده است، گفت: چهار رویکرد را برای انتشار اسناد لانه جاسوسی و آمریکاشناسی و نقش آنان در نظام آموزشی در نظر گرفتهایم که در این خصوص 4 کار شروع شده است؛ نخست آنکه کتابشناسی توصیفی صورت گیرد، دوم بخشهایی که در کتاب درسی میتواند مورد استناد قرار گیرد، استفاده شود و بخشی از اسناد لانه جاسوسی متناسب با دانشآموزان تولید شود.
حجةالاسلام والمسلمین محمدیان تصریح کرد: آموزش دفاعی را با رویکرد جدید برای سال تحصیلی آینده خواهیم داشت و این موضوع را جدی میگیریم. برخی میگویند حجم کتابها زیاد است و برخی نیز بیان میکنند حجم کتابها در برابر کتابهای دیگر کشورها کم است. عدهای آموزش معلمان را مشکل میدانند و امروز دیگر میزان ساعت درسی را مطلوب نمیدانند.
وی در ادامه در خصوص انتقاداتی که نسبت به حجم زیاد کتب درسی وجود دارد عنوان کرد: یک پروژه تحقیقاتی علمی را به پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش تحویل دادهایم تا درباره این انتقادات پژوهش علمی انجام گیرد.
محمدیان به تولید کتابهای تلفیقی اشاره کرد و افزود: تعدد کتابهای درسی در نظام آموزش و پرورش زیاد است بنابراین میخواهیم به صورت آزمایشی دروس دورههای ابتدایی را با یکدیگر تلفیق کنیم. به عبارتی پنج کتاب برای نمونه ریاضی و علوم در یک کتاب جایگذاری شود. علاوه بر این باید ایستگاه مهارت آموزی را نیز داشته باشیم.
دانش آشتیانی:
معلم و مدرسه نقش کلیدی در انتقال مهارت دارند
شناسه خبر: 1369981 سرویس: اجتماعی
۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۶
وزیر آموزشوپرورش گفت: معلم و مدرسه نقش کلیدی در انتقال مهارت دارند حجم کتابهای درسی باید به گونهای باشد که معلم بتواند به بهانه موضوعات مطرح در کتابهای درسی این مهارتها را به دانش آموزان آموزش دهد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، فخرالدین دانش آشتیانی در نخستین نشست عمومی سازمان پژوهش و برنامهریزی با اشاره به شعار سال96 اظهار کرد: اعتقاد دارم تا زمانی که نظام آموزشی را درست نکنیم تولید و اشتغال نخواهیم داشت.
وی افزود: مهمترین مسئله در تولید و اشتغال، امنیت و بها دادن به سرمایه انسانی است و اگر در نظام تعلیم و تربیت به دانشآموزان مهارت آموزش دهیم نیروی کارآمد در مقطع دیپلم خواهیم داشت که به راحتی وارد بازار کار میشوند.
وزیر آموزشوپرورش گفت: در هیچ جای دنیا نمیبینیم که راجع به تفکر یک کتاب دو ساعته برای تدریس داشته باشند بلکه باید 36 ساعت هفته را دانشآموز تفکر کند. دانشآموز با استفاده از مهارت تفکر و خرد جمعی میتواند پس از فارغالتحصیلی برای ایجاد شغل تفکر کند و اگر فرد متفکری نباشد همیشه به دنبال کپی کردن بوده و هیچ ایدهای ندارد.
دانش آشتیانی با بیان اینکه در تولید یکی از مسائل مهم قدرت ریسکپذیری است، ادامه داد: معلم و مدرسه نقش کلیدی در انتقال مهارت دارند حجم کتابهای درسی و مطالب باید به گونهای باشد که معلم بتواند به بهانه موضوعات مطرح در کتابهای درسی این مهارتها را به دانش آموزان آموزش دهد.
وی گفت: مهمتر از جدول ضرب مهارتهایی است که دانش آموز باید از کتاب درسی یاد بگیرد و این تصور اشتباه است که بگوییم دانشآموز باید در کلاسهای بیرون مهارت را بیاموزد. نظام تعلیم و تربیت در تولید و اشتغال سهیم است چرا که میتواند در طولانی مدت سیستمی را طراحی کند که در تولید و اشتغال نقش ایفا کند.
دانشآشتیانی: فرهنگیان گفتهاند جواب سوالات مالی را ندهم
شناسه خبر: 1370039 سرویس: اجتماعی
۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به تولید کتابهای تلفیقی در دوره ابتدایی گفت: فرهنگیان گفتهاند هر خبرنگاری که راجع به مسائل مالی سوال پرسید، جوابی ندهید.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، فخرالدین دانش آشتیانی در حاشیه دیدار نوروزی با کارکنان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در رابطه با افزایش حقوق فرهنگیان در سال 96 اظهار کرد: شما خبرنگاران فقط راجع به پول سوال میپرسید. فرهنگیان گفتهاند هر خبرنگاری که راجع به مسائل مالی صحبت کرد، جوابی ندهید.
وی افزود: فرهنگیان معتقدند همه جا در رابطه با مطالبات آنها صحبت میشود در حالیکه خبر خوش و اقداماتی را که آموزشوپرورش انجام میدهد خود فرهنگیان متوجه میشوند.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص کتابهای تلفیقی در دوره ابتدایی گفت: این اقدام در نظامهای آموزشی کشورهای دیگر نیز انجام شده است چرا که مطالب دانشآموز باید با زندگیاش در ارتباط باشد و برای ایجاد ارتباط تصمیم داریم به صورت آزمایشی مطالب به صورت تلفیقی ارائه شود به عنوان مثال نمونه درس ریاضی را که فرا میگیرند در جاهای دیگر نیز کاربرد داشته باشد و باعث افزایش کیفیت آموزش شود.
وی در خصوص رویکرد آموزش و پرورش در انتخابات آتی متذکر شد: انتظار آموزش و پرورش و همه دستگاهها این است که مردم مشارکت حداکثری داشته باشند.
رییس سازمان پژوهش خبر داد:
تولید محتوا برای آموزش زبان آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی به دانشآموزان
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی از تولید محتوا برای آموزش زبان آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی به دانش آموزان خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام محمدیان؛ رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در نشست کارکنان این سازمان که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار داشت: در سال 95، 34 عنوان کتاب جدید در شاخه نظری و 99 عنوان کتاب در شاخه فنی و حرفه ای تولید شد.
وی با اشاره به استفاده از روشهای نوین در سازمان پژوهش، گفت: یک روش جدیدی که استفاده شد، مشارکت جویی معلمان در تولید محتوای آموزشی جدید و راه اندازی سامانه نظر سنجی از معلمان بود که امسال این روش را توسعه خواهیم داد.
محمدیان اضافه کرد: اشاعه برنامه درسی همزمان با آموزش مدرسان از دیگر برنامههای سازمان در سال 95 بود که در همین راستا 2 هزار نفر ساعت به مدرسان ارشد استان ها آموزش دادیم.
وی با بیان این مطلب که در سال گذشته طرح چند تالیفی در حوزه کتاب های فتی و حرفه ای اجرا شد، بیان کرد: امسال این طرح را گسترش خواهیم داد. در سال 95، 24 میلیون لوح فشرده به همراه کتاب های درسی ارائه شد.
وی ضمن اشاره به اینکه در سال 95 تولید کتاب های مدارس خاص و مدارس بین الملل و درخشان انجام شد، ادامه داد: امسال برای مدارس سفارتخانه ها قرار است، 2 نوع کتاب تالیف کنیم که تاکنون غفلت کرده بودیم. در سال 96 کتاب زبان فارسی و مطالعات تاریخ را برای مدارس خارج از کشور تولید می کنیم.
دانش آشتیانی با بیان اینکه استانداردسازی مواد رسانه، فضا و تجهیزات آموزشی در سال 95 انجام شد، گفت: ما برنامه تنوع در محتوای زبان های خارجی را شروع کردیم. سال گذشته رهبر انقلاب تذکری داشتند که چرا آموزش و پرورش متمرکز فقط بر زبان انگلیسی است؟؛ در همین راستا برای اموزش زبان آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی تولید محتوای جدیدی خواهیم داشت.
وی افزود: همچنین سیر مطالعاتی از اسناد لانه جاسوسی و دشمن شناسی که نقش منفی آمریکا را نشان می دهد، تولید خواهیم کرد. همچنین آمادگی دفاعی با رویکرد جدید از جمله کارهایی است که باید انجام شود.
محمدیان ضمن اشاره به اینکه حجم کتاب ها سنگین است، گفت: برخی ها می گویند حجم کتاب ها کم است برخی ها می گویند معلمان خوب تدریس نمیکنند و یا از ساعات آموزشی به درستی استفاده نمی شود. یک پروژه ای با مولفات مختلف توسط پژوهشگاه برای تجدید نظر در برنامه های درسی انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه برگزاری نشست های نقد و بررسی کتب درسی جدید از دیگر برنانه هایی است که در دستور کار قرار دارد، گفت: درباره تولید کتاب های تلفیقی یک کار آزمایشی در 3 سال اول ابتدایی در حال انجام است که مثلا 5 کتاب را در 2 کتاب به صورت کتب تلفیقی در آوریم. یعنی مثلا یک کتاب علاوه بر اینکه محتوای ریاضی دارد، کتاب علوم هم باشد.
محمدیان ضمن اشاره به اینکه جوانسازی نیروی انسانی سازمان در سال جدید و بازنگری تعرفه های دریافتی و پرداختیها در دستور کار قرار دارد، گفت: دارالفنون آبروی نظام آموزشی کشور است. از شکل مخروبه به محل بازدیدهای توریستی تبدیل شده اما باید تکمیل شود. با سازمان برنامه و بودجه هم صحبت هایی در رابطه با تامبن اعتبار برای تکمیل و بازسازی شده است. از آقای دانش آشتیانی می خواهیم که با وزیر ارتباطات صحبت کنند تا سازمانی که دارالفنون را اشغال کرده را خلع ید کنند یا به ما بدهند.
وی افزود: باید مراکز آزمایشی و کارگاهی داشته باشیم. آداب و مهارت زندگی و سایر تولیدات فرهنگی امسال در دستور کار قرار دارد و فرهنگنامه قرآنی و صحیفه سجادیه نیز باید به اتمام برسد. رشد علمی ما بعد از چند دهه تورم یک رقمی شده است.
وزیر اموزش و پرورش:
مهارتآموزی به دانشآموزان مهمتر از آموزش جدول ضرب است
وزیر آموزش و پرورش مهارتآموزی به دانشآموزان را مهمتر از آموزش جدول ضرب به آنها دانست.
به گزارش خبرنگار ایلنا، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش در نشستی که با کارکنان سازمان پژوهش برگزار شد، با بیان اینکه همزمانی ورود به سال جدید را با ولادت حضرت زهرا و حلول ماه رجب به فال نیک میگیریم، افزود: شعار امسال تولید و اشتغال است و بنده نیز بر روی این مساله تاکید بسیاری دارم.
وی با بیان اینکه این شعار ارتباط بسیاری با آموزش و پرورش دارد، گفت: تا زمانی که نظام آموزش و پرورش را درست نکنیم نه تولید داریم و نه اشتغال. ما نیازمند جامعه مقتدر هستیم که در آن به سرمایه های انسانی بها داده شود.
وی افزود: نیروی کارآمد نیرویی است که مهارت و شایستگی داشته باشد و این مهارت در سنین پایین رخ میدهد نه اینکه این مهارت آموزی در دوران دانشگاه و پس از دیپلم اتفاق بیفتد.
دانش آشتیانی ادامه داد: ما اگر در نظام تعلیم و تربیت این مهارت را به دانشآموزان دهیم، نیروی کارآمدی خواهیم داشت که به راحتی وارد بازار کار میشوند. ما اگر مدرسه توانمند داشته باشیم، جامعه مقتدر خواهیم داشت، اما اگر زیر ساخت ها اصلاح نشوند، در دراز مدت همیشه با مشکل مواجه خواهیم بود.
وزیر آموزش و پرورش درباره ارتباط با سن مهارتآموزی گفت: هرچه سن بالاتر برود تاثیر مهارت آموزی کم میشود و هرچه آموزش از سنین پایین آغاز شود، تاثیرگذاری بیشتر است.
دانشآشتیانی همچنین درباره رویکرد کتابهای درسی و حجم آنها، گفت: ما رویکردمان بر محتواهای آموزشی بوده است و هدف این بوده که آموزش را پررنگ ببینیم، اما باید بر روی مباحث مهارتی نیز تاکید ویژهای داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهمی که یک کارآفرین باید داشته باشد، قدرت ریسک پذیری و اعتماد به نفس و شجاعت است که باید اینها در مدرسه توسط مربی و معلم به دانش آموزان یاد داده شود.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که مهارت آموزی، دادن اعتماد به نفس و ایجاد نگرش مثبت در دانش آموزان به خصوص در مقطع ابتدایی مهمتر از آموزش جدول ضرب است.
وی افزود: سیاست دولت استخدام رسمی نیست. دولت مجوز استخدام های رسمی را محدود کرده و در مجموع قرار بر این است که بدنه استخدامی دولت را کوچک کنند.
انتقاد وزیر آموزش و پرورش از تدریس دوساعته کتاب تفکر
شناسه خبر: 3944184 - سهشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶
جامعه آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از تدریس دوساعته کتاب تفکر گفت: دانش آموز در ۳۶ ساعت هفته باید تفکر کند و هیچ جای دنیا تفکر را دو ساعته نمیآموزند.
به گزارش خبرنگار مهر، فخرالدین دانش آشتیانی در نخستین نشست عمومی سازمان پژوهش و برنامهریزی با اشاره به شعار سال۹۶ گفت: اعتقاد دارم تا زمانی که نظام آموزشی را درست نکنیم تولید و اشتغال نداریم.
وی با بیان اینکه مهمترین مسئله در تولید و اشتغال، امنیت و بها دادن به سرمایه انسانی است، به ضرورت نیروی کارآمد اشاره کرد و گفت: اگر در نظام تعلیم و تربیت، مهارت به دانش آموزان آموزش دهیم نیروی کارآمد در مقطع دیپلم خواهیم داشت و به راحتی وارد بازار کار میشوند.
دانش آشتیانی تأکید کرد: در هیچ جای دنیا نمیبینیم که راجع به تفکر یک کتاب دو ساعته برای تدریس داشته باشند باید ۳۶ ساعت هفته را دانش آموز تفکر کند.
وی ادامه داد: دانش آموز با استفاده از مهارت تفکر و خرد جمعی میتواند پس از فارغالتحصیلی برای ایجاد شغل خود تفکر کند. اگر آدم متفکری نباشد همیشه به دنبال کپی سازی است و هیچ ایدهای ندارد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در تولید یکی از مسائل مهم قدرت ریسک پذیری است گفت: این مهارت را دانشآموز باید از کجا یاد بگیرد؟ معلم و مدرسه نقش کلیدی در انتقال مهارت دارند. حجم کتابهای درسی و مطالب باید طوری باشد که معلم بتواند به بهانه موضوعات کتاب درسی این مهارتها را نیز به دانش آموزان یاد دهد.
وی تأکید کرد: مهمتر از جدول ضرب مهارتهایی است که دانش آموز باید از کتاب درس یاد بگیرد اشتباه است که فکر میکنیم باید در آموزشهای بیرون مهارت بیاموزند.
دانش آشتیانی تأکید کرد: نظام تعلیم و تربیت در تولید و اشتغال سهیم است چرا که میتواند در درازمدت سیستمی را طراحی کند که در تولید و اشتغال نقش ایفا کند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: تولید و اشتغال با نیروی انسانی کارآمد محقق میشود که نظام آموزش و پرورش در ایجاد چنین ویژگی اثر بسزایی دارد.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نخستین نشست عمومی اعضای هیات علمی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی حضور فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش، محیط الدین بهرام محمدیان رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، حسین طلایی معاون سازمان پژوهش و برنامهریزی و جمعی از مسئولان مربوطه صبح امروز در ساختمان مرکزی سازمان پژوهش برگزار شد.
در این مراسم دانش آشتیانی با تبریک سال جدید و تقدیر از فعالیتهای انجام شده در سال گذشته گفت: شعار امسال تولید و اشتغال بوده و بر این مساله بسیار تاکید دارم که شاید به ظاهر با مسائل آموزش و پرورش ارتباط ندارد در حالیکه ارتباط بسیاری وارد و تا زمانی که نظام آموزشی درست نشود تولید و اشتغال نداریم.
وی ادامه داد: برای تولید و اشتغال نیازمند جامعهای مقتدر هستیم که باید ویژگی امنیت و اهمیت دادن به سرمایههای انسانی در جامعه مورد توجه باشد؛ برای تولید باید نیروی انسانی کارآمد داشتیم و بدون وجود چنین افرادی تولید صورت نمیگیرد.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: نیروی کارآمد به نظام آموزشی مربوط میشود و شایستگی و مهارت افراد در سنین پایین رخ میدهد بنابراین اشتباه است که مهارت آموزی را به دوران بعد از دیپلم یا دانشگاه موکول کرد همانطور که اکنون افرادی دانش آموخته کارشناسی و کارشناسی ارشد بدون مهارت هستند.
دانش آشتیانی اظهار کرد: خلاقیت و نوآوریهای هنرآموزان قابل تقدیر است که کمتر به آن اهمیت داده شده که اگر این مهارت نه فقط در رشتههای مهارتی بلکه در رشتههای نظری هم باید توسعه یابد تا نیروی انسانی کارآمد ایجاد شود.
وی افزود: اگر مدرسهای توانمند داشته باشیم به جامعهای مقتدر دست مییابیم که با تولید و اشتغال همراه است، اما اگر زیرساختها را درست نکنیم به نتیجه نمیرسیم و اهمیت برنامه آموزشی مختلف در چنین شرایطی مشهود است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: سرمایه گذاری بخش آموزش که بازده دارد و سن افراد با هم در ارتباط است به گونهای که در سن کودکی بیشترین بهره اقتصادی را داریم و در سنین حدود ۱۸ سال نزدیک به صفر میرسد و ارزش افزوده آموزشی به صفر میل میکند.
دانش آشتیانی تصریح کرد: معمولا در برنامه درسی سال اول برنامههای عمومی و حاکمیتی و سه سال آخر بحثهای تخصصی است.
وی با اشاره به نقدهای مختلف برای حجم کتابهای درسی بیان کرد: رویکرد ما تاکنون بر برنامههای آموزشی بوده و تالیف کتب با توجه به محتوای آموزشی بوده که باید بر بحثهای مهارتی تمرکز کنیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: دانش آموزان باید برای متفکر شدن در ۳۶ ساعت هفته آن را تمرین کنند و این مهارت را بیام زندگی زندگی همچنین مهارت استفاده از خرد جمعی از دیگر مواردی است که باید برای دانش آموزان نهادینه شود تا درآینده و کسب شغل نیز موثر است.
وی تصریح کرد: حجم کتاب درسی باید به صورتی باشد که به بهانه مطالب درسی مهارتهای اعتماد به نفس، نگرش مثبت در دانش آموزان تقویت شود و اکنون چنین ویژگی هایی در دانش آموزان کاهش یافته است.
دانش آشتیانی اظهار کرد: دانش آموزان باید ریسک پذیری بالا و نگرش مثبت را کسب کنند که این موارد باید در مقطع ابتدایی جای گیرد.
وی با بیان اینکه برای توسعه یافته یک کشور باید به مدارس ابتدایی توجه داشت، تصریح کرد: چگونگی آموزش دادن در این مقطع از اهمیت بسزایی برخوردار است و آموزش خصوصیاتی مانند مسئولیت پذیری و تفکر محور بودن در این مسیر راهگشا است.
وی یاد آور شد: در تولید و اشتغال دستگاهی مهم است تا بتوان در این مسیر نقش موثر ایفا کنیم.
معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش:
ثبت نام توزیع الکترونیکی بسته های آموزشی به فنی حرفه ای و استعدادهای درخشان رسید
تهران-ایرنا- معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: ثبت نام توزیع بسته های آموزشی در سال تحصیلی آینده در دوره فنی و حرفه ای و استعدادهای درخشان به صورت الکترونیکی انجام می شود.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، حسین طلایی روز سه شنبه در نشست عمومی کارکنان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار داشت: سال گذشته ثبت نام توزیع بسته های آموزشی در مقطع ابتدایی به صورت الکترونیکی انجام شد که نتایج خوبی به دنبال داشت.
وی ادامه داد: هر سال تورم افزایش قیمت داشتیم، اما با الکترونیکی کردن ثبت نام توزیع بسته های آموزشی این افزایش قیمت زیر نرخ تورم بود.
ادامه دارد...
فراهنگ**1883**1027**خبرنگار: مریم جلوداران**انتشار: جواد دهقانی
حجتالاسلام محمدیان خبر داد:
تولید آزمایشی کتابهای درسی تلفیقی/اسناد لانه جاسوسی تدریس می شود
شناسهٔ خبر: 3944168 - سهشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی از تولید کتابهای تلفیقی به جای چند کتاب به صورت آزمایشی در دورههای ابتدایی خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین محیالدین بهرام محمدیان در نخستین نشست عمومی سازمان پژوهش و برنامهریزی که در حال برگزاری است، گفت: تولید کتاب برای مدارس خارجی که در ایران حضور دارند برای سال تحصیلی جدید خواهیم داشت.
وی افزود: کتاب زبان و ادبیات فارسی و مطالعات اجتماعی را برای تدریس به مدارس خارجی که در ایران هستند، ارائه خواهیم داد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی تصریح کرد: امسال به جز کتاب زبان انگلیسی کتاب زبان آلمانی، فرانسه و ایتالیایی را نیز تولید محتوای جدید خواهیم داشت.
وی با اشاره به انتشار اسناد لانه جاسوسی و آمریکا شناسی که از فرمایشات مقام معظم رهبری بوده است، گفت: چهار رویکرد را برای انتشار اسناد لانه جاسوسی و آمریکاشناسی و نقش آنان را در نظام آموزش در نظر گرفتهایم که یکی از آن تولید کتابشناسی توصیفی از اسناد، مورد استناد قرار گرفتن اسناد لانه جاسوسی در بخشهای از کتاب درسی، تولید مجموعه کتاب ویژه دانش آموزان دربارهٔ اسناد لانه جاسوسی از رویکردهای ما برای سال تحصیلی جدید است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدیان تصریح کرد: آموزش دفاعی را با رویکرد جدید برای سال تحصیلی آینده خواهیم داشت و این موضوع را جدی میگیریم.
وی دربارهٔ انتقاداتی که نسبت به حجم زیاد کتب درسی وجود دارد نیز گفت: یک پروژه تحقیقاتی علمی را به پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش تحویل دادهایم تا دربارهٔ این انتقادات پژوهش علمی انجام گیرد.
محمدیان به تولید کتابهای تلفیقی اشاره کرد و گفت: تعدد کتب درسی در نظام آموزش و پرورش زیاد است لذا میخواهیم به صورت آزمایشی دروس دورههای ابتدایی را با یکدیگر تلفیق کنیم. به عبارتی پنج کتاب برای نمونه ریاضی و علوم در یک کتاب جایگذاری شود. علاوه بر این باید ایستگاه مهارت آموزی را نیز داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش: فرهنگیان گفتهاند به خبرنگاران درباره مسائل مالیشان جواب ندهم!
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: فرهنگیان به بنده گفتهاند هر خبرنگاری که راجع به مسائل مالی با شما صحبت کرد، جوابش را ندهید.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش امروز در حاشیه دیدار نوروزی با کارکنان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در جمع خبرنگاران در خصوص افزایش حقوق فرهنگیان در سال جاری اظهار داشت: شما خبرنگاران فقط راجع به پول میپرسید.
وی ادامه داد: فرهنگیان به بنده گفتهاند هر خبرنگاری که راجع به مسائل مالی با شما صحبت کرد، جوابش را ندهید.
احمدی دانش آشتیانی افزود: فرهنگیان میگویند همه جا عنوان میشود که مطالبات آنها چه میشود؛ ما خبر خوش و اقداماتی را که انجام میدهیم خود فرهنگیان متوجه میشوند و اگر پولی داده شود به حساب آنها میرود.
ایجاد کتابهای تلفیقی برای مقطع ابتدایی/ تولید محتوا برای سه زبان آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی از ایجاد کتابهای تلفیقی برای مقطع ابتدایی اجرای آن به صورت آموزشی همچنین تولید محتوای سه زبان آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی خبر داد.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجه الاسلام محی الدین محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در نخستین نشست عمومی اعضای هیأت علمی که در این سازمان برگزار شد، با اشاره به فعالیتهای انجام شده در سال ۹۵ گفت: سال گذشته ۳۴ جلد کتاب نظری و ۹۹ جلد کتاب فنی و حرفهای و کاردانش به همراه کتاب کمک آموزشی و سایر متعلقات آن در سازمان پژوهش تولید شد.
وی ادامه داد: سال گذشته روشی جدید در مشارکتجویی معلمان و اظهارنظر آنها برای برنامههای درسی با ایجاد سامانه اعتبار بخشی تحقق پیدا کرد همچنین ۱۹۲ عنوان کتاب جدید در تمامی مقاطع چاپ نهایی شد.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اظهار داشت: برای اشاعه برنامه درسی ۲ هزار نفر ساعت آموزش نیروی انسانی انجام شد همچنین ۱۸ عنوان کتاب پژوهشی در سازمان منتشر شد.
وی بیان کرد: در صدد هستیم آزمون تیمز و پلز به عنوان پروژه دائمی مستمر منتشر و استفاده شود.
محمدیان با بیان اینکه ۲۴ میلیون نسخه کتاب گویا تولید شده، تصریح کرد: سامانه جامع الکترونیکی آموزش و پرورش را هم داشتیم تا گستره آموزشهای الکترونیک توسعه پیدا کند.
وی افزود: از برنامههایی که برای سال جدید به آن توجه داریم تولید کتاب مدارس خاص، بینالملل و استعدادهای درخشان است که سال گذشته نیز این کار انجام شد و امسال در تلاش هستیم تا برای مدارس خارجی داخل کشور مانند مدارس سفارتخانهها زبان و ادبیات فارسی را به عنوان معرفی تاریخ ایران در دسترس دانشآموزان این مدارس قرار دهیم.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه برنامه تنوع در محتوای زبانهای مختلف مورد توجه قرار دادند، گفت: از سال گذشته این کار انجام شده، اما باید سایر معاونتها نیز نیازسنجی کرده، همچنین دانشگاهها نیروی انسانی متخصص در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند تا این کار برای دانشآموزان عملیاتی شود همچنین تولید محتوا برای زبانهای آلمانی، ایتالیای و فرانسوی را انجام دادیم.
وی با تأکید بر تولید محتوای آموزشی منطبق با ارزشهای ایرانی اسلامی اظهار کرد: تمام تولید محتواهای در نظر گرفته شده برای دانشآموزان باید بر این مبنا باشد، همچنین در نظر داریم تا اسناد لانه جاسوسی در بخشهای مختلف کتاب درسی متناسب با مباحث درسی برای دانشآموزان ارائه شود.
محمدیان از توجه جدی به ایجاد رویکردهای جدید در درس آمادگی دفاعی خبر داد و گفت: گمانهزنیها و نقدهای بسیاری بر حجم کتابهای درسی وارد است که با توجه به این شرایط در پژوهشگاه آموزش و پرورش مطالعاتی استاندارد در حال انجام است تا یافتههای آن برای پایه دوازدهم در سالهای آتی به کار گرفته شود.
وی با اشاره به تولید کتابهای تلفیقی بیان کرد: اکنون این کار در مرحله آزمایشی برای سه ساله اول مقطع ابتدایی مورد توجه قرار گرفته است البته باید ایستگاههای مهارتآموزی داشته باشیم تا معلمان بدانند چه فعالیتهایی در ساعات آموزشی و غیرآموزشی داشته باشند در واقع در این طرح چند عنوان کتاب درسی در یک کتاب تجمیع میشود.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به بحث آموزشهای فنی و حرفهای اشاره کرد و گفت: این مسئله مورد تأکید وزیر آموزش و پرورش هم بوده که باید مشاغل و مباحث فنی و حرفهای را مورد مطالعه قرار دهیم و اعتبارات لازم برای آن در نظر گرفته شود.
وی حضور مؤلفان کتابهای درسی و آشنایی نزدیک آنها با شرایط آزمایشگاهی را از دیگر موارد مورد توجه در برنامههای آتی این سازمان برشمرد و اظهار کرد: مراکز آزمایشگاهی و کارگاهی باید داشته باشیم و مؤلفان از نزدیک با این شرایط آشنا شوند و پس از آن در کتابهای درسی فعالیتهایی این چنینی منعکس شود.
محمدیان تولید فرهنگنامه صحیفه سجادیه و فرهنگنامه قرآنی را از برنامههای به تأخیر افتاده سازمان پژوهش دانست و گفت: باید این کار را در برنامهها قرار دهیم.
وی به جوانسازی اعضای هیأت علمی، بازنگری تعرفهها در پرداخت و مدارک تحصیلی اعضای هیأت علمی سازمان و پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: در سال جدید توجه به موارد مذکور را در دستور کار داریم.
ورود کتابهای فنی و حرفهای و استعدادهای درخشان به سامانه توزیع اینترنتی بستههای الکترونیکی – اینترنتی
طلایی معاون سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به اینکه برنامهها در سال 96 در چهار محور قرار میگیرد، گفت: بعد از ابلاغ برنامه ششم توسعه در کشور سازمان پژوهش نیز بر مبنای این برنامه پنج ساله برنامهریزیهای لازم را انجام میدهد.
وی ادامه داد: برنامه ریزی پازلی و هدفگذاری شده در سال جدید انجام میشود و پایش برنامهها سه ماه یک بار یا سالانه صورت میگیرد.
طلایی به طراحی و اجرای دورههای آموزشی اشاره کرد و اظهار داشت: نسبت آموزشهای تخصصی به عمومی افزایش پیدا میکند و در نظر داریم نحوه سنجش صلاحیت کارکنان نیز امکانسنجی شود.
معاون سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه برنامهای استراتژیک برای نیروی انسانی طی برنامه ششم توسعه تدوین میشود، گفت: طی این برنامه تهیه و تصویب شیوهنامه ادامه تحصیل برای هر پست سازمانی ابلاغ می شود، تا نیروها روند ارتقای رشته تحصیلی را در مسیری درست طی کنند.
وی بهبود فرآیندها، رویهها و توسعه مدیریت الکترونیک را از دیگر برنامههای سازمان پژوهش برشمرد و عنوان کرد: اجرای سراسری، توزیع الکترونیکی بستههای آموزشی، راهاندازی سامانه الکترونیکی مجتمع رشد، ایجاد مرکز داده در ساختمان مرکزی و یکپارچهسازی سامانههای سازمان در راستای این توسعه اجرا میشود.
طلایی با بیان اینکه بخش فنی و حرفهای و استعدادهای درخشان در توزیع الکترونیکی بستههای آموزشی قرار میگیرد گفت: این فرآیند پیش از این انجام میشد اما اکنون دو مورد مذکور به آن اضافه میشود.
وی یادآور شد: سنجش اثربخشی فرآیندها و بروندادهای سازمان از برنامههایی است که در سال جاری به آن میپردازیم.
کتابهای تلفیقی کمک به فهم مطالب در مقطع ابتدایی
وزیر آموزش و پرورش گفت: کتابهای تلفیقی میتواند تأثیرگذاری بالایی را در یادگیری دانشآموزان به ویژه در مقطع ابتدایی داشته باشد.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فخرالدین احمدی دانشآشتیانی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه نخستین نشست اعضای هیات علمی سازمان پژوهش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کتابهای تلفیقی کاری است که در نظامهای آموزشی کشورهای دیگر مطرح شده و قصد داریم این کار را به طور آزمایشی برای دانشآموزان مقطع ابتدایی انجام دهیم.
وی ادامه داد: دانشآموز باید مطالبی را که در زمان تحصیل میآموزد با زندگیاش ارتباط دهد و تفکیک موضوعی چنین شرایطی را ایجاد نمیکند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: کتاب تلفیقی میتواند تأثیرگذاری مطالب را برای دانشآموزان افزایش دهد و به همین جهت این طرح را فعلا به طور آزمایشی در برنامهها قرار میدهیم.
دانشآشتیانی در مورد رویکرد آموزش و پرورش در انتخابات بیان کرد: نه تنها آموزش و پرورش بلکه تمامی دستگاهها انتظار مشارکت حداکثری مردم در این واقعه بزرگ سیاسی را دارند.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: با توجه به شرایط منطقه و حتی دنیا حضور حداکثری مردم پای صندوقهای رأی باعث اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران است و مهم نیست به چه کسی رأی خواهیم داد بلکه حضور در انتخابات اهمیت دارد.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی خبر داد
تولید آزمایشی کتب درسی تلفیقی در دوره ابتدایی/تالیف دو کتاب برای مدارس سفارتخانهها
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی از تولید کتابهای تلفیقی در سه سال اول ابتدایی به صورت آزمایشی خبر داد و گفت: قصد داریم به عنوان مثال پنج کتاب را در دو کتاب به صورت کتب تلفیقی داشته باشیم، البته باید در کلاس درس ایستگاههای مهارت آموزی دایر کنیم و از حالت حفظ محوری دروس خارج شویم.
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان در نخستین جلسه عمومی اعضای هیئت علمی و کارکنان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی که با هدف تبیین شعار سال 96 «اقتصاد مقاومتی، تولید - اشتغال» برگزار شد با بیان اینکه در سال گذشته 34 عنوان کتاب جدید در شاخه نظری و 99 عنوان کتاب در شاخه فنی و حرفهای تولید شد اظهار کرد: استفاده از روش های نوین در سازمان پژوهش مدنظر است و یکی از روش های جدیدی که مورد استفاده قرار گرفت مشارکت جویی معلمان در تولید محتوای آموزشی جدید بود در همین راستا سامانه نظر سنجی از معلمان را راه اندازی کردیم که امسال این روش را توسعه خواهیم داد.
وی افزود: اشاعه برنامه درسی همزمان با آموزش مدرسان نیز از دیگر برنامه های ما در سال گذشته بود و دو هزار نفر ساعت به مدرسان ارشد استان ها آموزش دادیم.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه در سال گذشته طرح چند تالیفی در حوزه کتاب های فتی و حرفه ای را اجرا کردیم گفت: امسال این طرح را گسترش خواهیم داد. در سال 95، 24 میلیون لوح فشرده به همراه کتاب های درسی ارائه شد که با توجه به توسعه شبکه رشد قصد داریم تولید لوح های فشرده را محدود کنیم و محتوای آن را به صورت برخط بر روی شبکه رشد قرار دهیم.
محمدیان همچنین به تولید کتاب های مدارس خاص و مدارس بین الملل و درخشان اشاره کرد و گفت: قرار است امسال برای مدارس سفارتخانه ها دو نوع کتاب تالیف کنیم که تاکنون در این باره غفلت کرده بودیم. در سال 96 کتاب زبان فارسی و مطالعات اجتماعی را برای مدارس خارج از کشور تولید می کنیم.
وی به مروری بر چاپ و انتشار 46 عنوان مجلات رشد اشاره کرد و افزود: پیرو تذکر رهبری مبنی بر عدم تمرکز صرف بر آموزش زبان انگلیسی، تنوع در تولید محتوای زبان های خارجی را شروع کردیم. در همین راستا برای آموزش زبان آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی تولید محتوای جدیدی خواهیم داشت. یکی دیگر از برنامه های ما تولید سیر مطالعاتی از اسناد لانه جاسوسی و دشمن شناسی است که نقش منفی آمریکا نشان می دهد و قصد داریم بخشی از محتوای مناسب این اسناد را در کتب درسی بگنجانیم. همچنین درس آمادگی دفاعی را با رویکرد جدید انجام می دهیم.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه حجم کتاب های درسی سنگین است، گفت: در این باره نظرات مختلفی مطرح است. برخی می گویند حجم کتاب ها کم است؛ برخی معتقدند معلمان خوب تدریس نمی کنند و یا از ساعات آموزشی به درستی استفاده نمی کنند. برای بررسی علمی این موضوع، پروژه تحقیقاتی توسط پژوهشگاه را شروع کردیم که به منظور تجدید نظر در برنامه های درسی انجام خواهد شد.
محمدیان ادامه داد: نشست های نقد و بررسی کتب درسی جدید نیز از دیگر برنامه هایی است که در دستور کار قرار می گیرد. در زمینه تولید کتاب های تلفیقی نیز یک کار آزمایشی را به صورت پایلوت در سه سال اول ابتدایی در دستورکار داریم. قصد داریم به عنوان مثال پنج کتاب را در دو کتاب به صورت کتب تلفیقی داشته باشیم. البته باید در کلاس درس ایستگاههای مهارت آموزی دایر کنیم و از حالت حفظ محوری دروس خارج شویم.
وی در ادامه با بیان اینکه دارالفنون آبروی نظام آموزشی کشور است اظهار کرد: دارالفنون را از شکل مخروبه درآوردیم و اکنون به محل بازدیدهای تروریستی تبدیل شده است اما باید تکمیل شود. با سازمان برنامه و بودجه هم صحبت هایی در رابطه با تامبن اعتبار برای تکمیل و بازسازی انجام شده است. از وزیر میخواهیم که با وزیر ارتباطات صحبت کنند تا ساختمانی که دارالفنون را اشغال کرده را خلع ید کنند یا به ما بدهند.
=======================
سرویس : اجتماعی - آموزش و پرورش |
زمان : |
۱۳۹۶/۱/۱۵ - ۱۴:۵۳ |
شناسه خبر : |
۶۱۹۸۵۲ |
||
تولید کتاب ادبیات و مطالعات اجتماعی ویژه مدارس خارجی در ایران |
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین محیالدین بهرام محمدیان، رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نشست عمومی دیدار نوروزی با کارکنان خود گفت: دو هزار نفر ساعت آموزش به نیروی انسانی داده ایم. همچنین سامانه ارتباط سنجی و ارزشیابی کتاب های جدید را نیز فعال کرده ایم.
وی با بیان اینکه آیین نامه طرح کتب چندتالیفی را بازنگری خواهیم کرد، افزود: طرح چندتالیفی در حوزه های فنی حرفه ای و استانی را گسترش خواهیم داد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدیان با بیان اینکه 24 میلیون نسخه کتاب گویا تولید کرده ایم، گفت: تولید کتاب تکمیلی برای مدارس بین المللی خواهیم داشت. دو کتاب زبان و ادبیات فارسی و مطالعات اجتماعی را برای مدارس خارجی که در ایران مستقر هستند، تهیه و توزیع خواهیم کرد.
وی بیان کرد: امسال تولید محتوای آلمانی، فرانسه و ایتالیایی جدا از کتاب انگلیسی را خواهیم داشت.
معاون وزیر آموزش و پرورش از پروژه تحقیقاتی علمی برای بررسی حجم کتاب های درسی خبر داد و گفت: پژوهشی در این رابطه به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ارایه داده ایم.
وی در پایان تصریح کرد: تعدد کتاب های درسی زیاد است و به دنبال این هستیم تولید کتاب های تلفیقی داشته باشیم و از دوره ابتدایی به صورت آزمایشی چند کتاب با یکدیگر تلفیق خواهند شد.
ارسال نظر