مرکزمطالعات راهبردی آموزش وپرورش باید به عنوان مهمترین بازوی توانمند علمی برای هدایت استراتژیک آموزش وپرورش ایجاد شود. حوزههای پژوهش متعددی درعرصه سازمان گسترده آموزش وپرورش کشور وجود دارد که کاراصلی آن تأمین نیازهای پژوهشی دستگاه بوده است، وهریک به فراخورحال ومقام به وظایف خود عمل مینمایند، اما مرکزی که بتواند دربرهه های حساس تصمیم گیری مدیریت استراتژیک آموزش وپرورش مبتنی بردانش ویافته های پژوهش وفراتحلیل نتایج آن، همیشه این آمادگی را داشته باشد تا بهترین" تصمیمها"و"کم خطاترین تصمیم سازی ها"رابنماید و یار و مددرسان مدیریت استراتژیک آموزش وپرورش باشد،تاکنون درآموزش وپرورش ایجادنشده است.
بی تردید هرچه تصمیمها از خطا واشتباه مصون باشد، ضریب اطمینان درتصمیم گیری، سیاستگذاری وبرنامه ریزی ونظارت کلان بالاتر میرود و این همه گوشه ای از ضرورت ایجاد این مرکزبه عنوان مهمترین بازوی توانمند علمی برای هدایت استراتژیک آموزش وپرورش است.
تولید اطلاعات مدیریت استراتژیک آموزش وپرورش وتصمیم سازی مبتنی بردانش وپژوهش، شناسایی مستمر چالشها، مسائل ومشکلات آموزش و پرورش درحوزه های مختلف مرتبط با آموزش وپرورش ومولفه های نظام آموزش وپرورش، تعیین اولویتها، ارائه راهبردها، به روزرسانی اطلاعات مدیریت استراتژیک آموزش وپرورش کشور متناسب با حرکت شتابنده توسعه یافتگی درسطح بین الملل (منطقه ای-جهانی) از اهداف و ضرورت های تشکیل مرکزی درسطح عالی و راهبردی است تا باسرعت، اطمینان وامنیت بتواند با استفاده از فراتحلیل اطلاعات ویافته های علمی،پژوهشی ومبتنی بردانش کارشناسی، تصمیم سازی منحصر به فرد داشته باشد و تصمیمات دقیق را برای یاری رسانی به تصمیم گیران و مدیران عالی آموزش وپرورش تجویز کند.
مأموریتها و وظایف
بررسی وشناسایی چالشهای نظام آموزش وپرورش کشور و ارایه راهبردهای لازم، تحقیق و مطالعه درخصوص کاستیهای مؤلفههای نظام آموزش وپرورش وارائه راهبردهای لازم ورایزنی درخصوص توسعه یافتگی بخش فرهنگ وآموزش وپرورش درنظام بین الملل(منطقه ای وجهانی) وحرکت متوازن برای دستیابی به اهداف توسعه همه جانبه کشور،بخشی از مأموریتها واهداف این مرکز خواهد بود.
دیده بانی عملکرد هم آهنگ و متوازن بخشهای درون سازمانی و برون سازمانی آموزش وپرورش برای بهره مندی نسلهای پی درپی از تعلیم وتربیت اسلامی ، ارائه ترکیبهایی ازتحلیل و فراتحلیل مسائل مهم وکلیدی حوزه تخصصی نظام آموزش وپرورش به منظور تصمیم گیری مدیریت استراتژیک آموزش وپرورش وارائه راه حلهای: مقطعی وفوری"یا "درازمدت ومستمر"برای مسائل حوزه مدیریت استراتژیک آموزش وپرورش ازدیگر وظایف و ماموریت های این مرکزاستراتژیک خواهدبود.
کارکردها، ورودیها، فرآیندها و خروجی ها
مرکز مطالعات راهبردی آموزش وپرورش برای انجام وظایف خود،نیازمند برخورداری از خدمات جانبی دیگری است که عموماً جزو فعالیتهای مراکز اطلاعاتی تخصصی قرار میگیرد که از آن جمله میتوان به گردآوری گزینشی،ذخیره بازیابی وتجدیدسازمان اطلاعات،مراحل چرخه تکاملی ساخت بافت برای مرکز تحلیل وبرونداده های مرکز اشاره کرد.
مرکز مطالعات راهبردی نه تنها موارد مرتبط را از سطوح داخلی وبین المللی جمع آوری میکند، بلکه با فعالیتهای ارزیابانه وانتقادی خود؛ اطلاعات مفید را از غیرمفید جدامی سازد ومیزان اهمیت هریک را تعیین میکند.این فعالیت ،مرکز را به کانونی متراکم از اطلاعات مفید وموثرتبریل میکند واعتبار قابلیت اتکا به اطلاعات را بهبود میبخشد. همچنین درزمینه ذخیره بازیابی وتجدیدسازمان اطلاعات،کارکردبه لحاظ صوری مشابه سایرمراکز اطلاعاتی،علمی وپژوهشی انجام میپذیرد؛امااز آنجا که دراین مرکز،اطلاعات گزینش شده وبراساس رویکردی انتقادی توصیف ورده بندی میشوند، این ستزماندهی چه به لحاظ فرم وچه به لحاظ محتوا کارآیی افزونتر خواهدداشت.
چرخه تکاملی ساخت یافته، چرخه ای است که از ابزار وتکنیک های ساخت یافته برای انجام مراحل تجزیه وتحلیل، طراحی واجزای سیستم استفاده میکند. خدمات تحلیل وفراتحلیل اطلاعات، خدمات بازیابی، خدمات ارزیابی، ارائه ترکیبهایی از مهمترین مسائل مهم وکلیدی حوزه تخصصی نظام آموزش وپرورش جهت تصمیم گیری، خدمات آموزشی،انتشارات انتقادی، تهیه و انتشارخلاصه آخرین یافتهها وتک نگاشتهها، توصیه روشها وتکنیک ها،توصیه برنامههای تحقیقاتی ورویه های اجرایی، ارائه اطلاعات مدیریتی برای تصمیم گیران، ترکیب وتولید ایدههای تازه،ارائه راه حلهای"مقطعی وفوری"یا"درازمدت ومستمر"برآورد دادهها،کتاب شناسی ها،نمایههای علمی وپژوهشی راهبردی مرتبط ،مجلات تخصصی،چکیدههای پژوهش،گزارش معیارها وموازین تحلیل وفراتحلیل اطلاعات وارائه موارد نقض شده، روشها وتکنیک های مطرود ونقاط کور از جمله مقولهها وموارد مطرح در بخش برون دادههای مرکز است.
ارسال نظر