هفته دفاع مقدس (به نقل از سایت حوزه):
وقتی در تیرماه سال 1358 صدام حسین پس از برکناری حسن البکر رئیس جمهور عراق شد وی تحت تأثیر استکبار جهانی در همین سال به بهانه های واهی 84 بار مرزهای ایران اسلامی را مورد تعرّض قرار می دهد. در اوّلین تعرض، نیروهای بعثی عراق به دو دهکده در سردشت یورش برده و شش نفر را به شهادت رساندند. پس از تسخیر لانه جاسوسی، در آبان ماه 1358 نیروهای عراقی پاسگاه های مرزی ایران در پیشگان، تلخاب و کانی شیخ را مورد حمله قرار دادند. هم چنین در تیرماه سال 1359 آشکار شد که دولت عراق مشوّق یک توطئه کودتای نظامی به رهبری شاپور بختیار بوده است. علاوه بر این دولت عراق به منظور وارد ساختن فشار بیشتر به ایران دست به اخراج دسته جمعی ایرانیان مقیم آن کشور زد. هم چنین بررسی ها نشان می دهد که در شش ماه اول سال 1359، نیروهای عراق حدود 552 بار به مرزهای مقدس جمهوری اسلامی تجاوز کردند.
دولت عراق در 26 شهریورماه 1359، عهدنامه مرزی 1975 الجزایر را به طور یک جانبه لغو کرد و پنج روز بعد از آن، یعنی در 31 شهریورماه 1359، پس از کسب موافقت واشنگتن تهاجم گسترده ای را از طریق زمین و هوا و دریا به خاک مقدّس جمهوری اسلامی ایران آغاز نمود. در این روز صدام در مقابل دوربین های تلویزیونی جهان قرارداد 1975 را مغرورانه پاره کرد و با توطئه ای مشترک و از پیش برنامه ریزی شده به جنگ با ایران برخاست.
دفاع و نبردِ 7 سال و 11 ماه و 2900 روزِ مقدس
تاریخ دفاع مقدس
جنگ عراق علیه ایران 2887 روز به طول انجامید که طی آن هزار روز نبرد فعال صورت گرفت که 793 روز حمله از سوی نیروهای ایرانی و 207 روز از سوی ارتش متجاوز عراق بوده است. در طول جنگ شمار381 هزار و 680 نفر از نیروهای دشمن کشته یا زخمی شدند و 72 هزار نفر به اسارت نیروهای ایران در آمدند. در این 8 سال 371 فروند هواپیما و 82 فروند هلی کوپتر دشمن منهدم شد.1700دستگاه تانک و نفربر،480 قبضه توپ و سه هزار و 363 دستگاه خودرو نظامی به غنیمت ایران در آمد و 5758 دستگاه تانک و نفربر،532 قبضه توپ و 5152 دستگاه خودرو نظامی دشمن منهدم شد. جانفشانی نیروهای ایران سبب شد تا ذخایر ارزی عراق که در ابتدای جنگ حدود30 میلیارد دلار بود، پس از شکست آنها در عملیات آزاد سازی خرمشهر به صفر برسد و پس از پایان جنگ این کشور بیش از 70 میلیارد دلار بدهی داشته باشد.
بررسی تاریخی تهاجمات نظامی اخیر به ایران
ریشه های جنگ تحمیلی
در ایران به رغم خواست دولت بعثی و آمریکا، اولین دولت شیعی شکل گرفت. در واقع، جدی ترین ثمره تفکر احیاگری اسلام در طول یکصد سال اخیر بود و جدی ترین ضربه را هم به مجموعه تفکر غرب، در خاورمیانه زد. وقتی درخت انقلاب به ثمر نشست و این نهال سبز شد، نشان داد سرزمین وجودی جهان اسلام دارای استعداد دیگری است که این استعداد اگر فعلیت پیدا بکند، نتیجه اش چه عظمت ها و شکوفایی هایی برای امت اسلامی و چه مشکلات و موانعی بر سر طرح های استعماری و ظالمانه دولت های غربی ایجاد خواهد کرد. بنابراین بعد از اینکه دیکتاتوری در ایران، سرنگون شد، فشار بر نیروهای اسلامگرا در جهان اسلام و غرب شدت یافت. یعنی شما بعد از این، در مصر فشاری بر اسلامگرایان می بینید که در گذشته سابقه نداشت، در اردن، بحرین، عربستان و عراق نیز همین طور.
اهداف حمله نظامی عراق به ایران
امام، ابهت آمریکایی ها را درهم شکست
مواضع قدرتهای بزرگ در قبال تجاوز عراق
وظایف و تعهدات دول بیطرف در زمان جنگ و عملکرد امریکا در جنگ ایران و عراق
جنایتهای جنگی صدام
یکی از صحنه های دردناک و در عین حال نمونه بارز نقض حقوق بشر از سوی رژیم بعثی عراق، حمله های مکرر به مناطق مسکونی ایران است که «جنگ شهر ها» نامیده شده است. پس از ناکامی نظامی، سیاسی و روانی در جبهه های جنگ، سردمداران این رژیم با هدف کسب امتیازات و تحمیل شرایط خود به کشاندن جنگ به شهر ها و مناطق مسکونی مبادرت ورزیدند.
حمایت از غیرنظامیان در حملات مسلحانه، تفکیک اهداف نظامی از غیرنظامی و تلاش برای محدود ساختن صدمات ناشی از جنگ در مناطق غیرنظامی، اساس و مبنای تدوین مقررات و قوانین مربوط به حقوق جنگ است؛ اما دولت عراق به هیچ یک از هنجارهای بین المللی تن درنمی داد، حملات خود به شهر ها و مردم بی دفاع را افزایش داد. سازمان ها و نهادهای بین المللی نه تنها به محکوم کردن این نقض آشکار قوانین مبادرت نمی ورزیدند، بلکه با حمایت های پنهان و آشکار خود از رژیم بعث، زمینه را برای گسترش عملیات های غیرانسانی باز می گذاشتند.
4769 پرواز سیاه بر شهرهای سپید
سازمان ملل و جنگ تحمیلی
اثبات وجود دوگانگی در موضع سازمان ملل متحد طی دو جنگ خلیج فارس (جنگ عراق علیه ایران و جنگ عراق علیه کویت) چندان نیازی به ارائه دلیل ندارد. اما علت این دوگانگی چه بود؟ پاسخ های متعددی به این سئوال داده شده است؛ از جمله:
1- در جنگ عراق علیه ایران، بر خلاف حمله عراق به کویت تجاوزی صورت نگرفته است.
2- جنگ عراق علیه ایران، به رغم حمله عراق به کویت، از شدت عمل که شرط تحقق تجاوز است، برخوردار نبوده است.
3- منافع اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، در جنگ عراق علیه ایران سیاست صبر و انتظار و در حمله عراق به کویت، استراتژی شدت عمل را به دنبال داشته است.
سازمان ملل؛ یک سازمان با دو چهره
حوادث مشابه و واکنش های متناقض
راهبردهای سازمان ملل متحد در جنگ ایران و عراق
اعتراف جهان به حقانیت دفاع مقدس
ویژگی های دفاع مقدس
هشت سال دفاع مقدس، حدیث ماندگار پایداری، دلاوری و فداکاری ملتی است که در راه دفاع از مکتب، انقلاب و میهن اسلامی خویش، قله های بلند رشادت و شهادت را درنوردید و دشمن را در رسیدن به اهداف خود ناکام گذاشت. تحمیل جنگ هشت ساله به ایران، دومین موج اتحاد و حرکت مردمانی را در پی داشت که برای آزاد زیستن، بهای بسیار پرداخته بودند و در این عرصه، با ایمانشان چنان به مبارزات خود بعد معنوی بخشیدند که از دل مرارت های بی شمار جنگ، ارزش هایی چون شرافت، ایمان، عشق، شجاعت، تدبیر و ایثار تبلور یافت. مرزهای جنوب و غرب کشور هر چند تا دیرزمانی به قربان گاه پاک ترین فرزندان این دیار بدل گشت، ولی ایمان و قدرت روح والای آنان، این خاک را به مکانی مقدس تبدیل کرد که تا امروز سایه حضورشان در آن جا موج می زند و خاک، عطر خود را از وجود آنان وام دارد.
دفاع مقدس در آینه آمار و ارقام
آمار تسلیحاتی و نیروی نظامی دو کشور در آخر جنگ بیانگر بخشی از این نابرابری تسلیحاتی و نیروی نظامی دو کشور است.
هواپیمای جنگی: موجودی ایران: 200 فروند؛ موجودی عراق: 610 فروند + 90 فروند هواپیمای آمریکایی و اروپایی که در ناوهای این کشورها در خلیج فارس بودند.
هلی کوپتر (بالگرد): موجودی ایران: 300 فروند؛ موجودی عراق: 325 فروند+تعدادی بالگرد که درناوهای کشورهای غربی درخلیج فارس بود.
تانک و خودروی زرهی: موجودی ایران: 1050 دستگاه؛ موجودی عراق: 6230 دستگاه.
توپخانه دور برد: موجودی ایران: 600 دستگاه؛ موجودی عراق: 3900 دستگاه.
نیروی نظامی: موجودی ایران: 655000 نفر؛ موجودی عراق: 800000 نفر.
ارزشها در دفاع مقدس
واژه ی «ارزش»، از مصدر «ارزیدن» گرفته شده است. این لغت در کاربرد اصطلاحی، تعاریف متعددی دارد که نزدیک ترین آن ها چنین است: «ارزش عبارت است از بار معنایی خاصی که انسان به برخی اعمال، حالات و پدیده ها نسبت می دهد و برای آن ها در زندگی خود جایگاه و اهمیت ویژه ای قائل است» (جمشیدی، 1368، 391). انسان به موجب اخلاق و صفات خاصی انسان است و ارزش و شخصیت پیدا می کند. بروس کوئن در تعریف ارزش ها چنین می گوید: «ارزش ها، باورهای ریشه داری اند که گروه اجتماعی، هنگام پرسش درباره ی خوبی ها و بدی ها و کمال مطلوب به آن رجوع می کند» (کوئن، 1372، 73). امروزه جامعه شناسان برای ارزش های دفاع مقدس پنج ویژگی اصلی قائلند: عینیت یافتن، تاریخی بودن، معاصر بودن، تبلور در اقشار خاصی از مردم، حامل بار معرفتی خاص بودن
ارزش های دفاع مقدس یادمان باشد
مقاومت و ایثار در دفاع مقدس
دفاع مقدس هشت ساله در مقابل دشمن بعثی تا دندان مسلح، درخشانترین دوره دفاع از تمامیت ارضی و عزت مردم مسلمان این مرز و بوم، در طول 200 سال اخیر است. در این جنگ نابرابر، صدام با پشتوانه قدرت های جهانی غربی و شرقی و همچنین کشورهای عرب منطقه، به کشور اسلامی ایران حمله ور شد و براساس شرایط داخلی کشور و قدرت نظامی عراق و نیز در سایه حمایتهای بی دریغِ نظامی کشورهای غرب و شرق و حمایت های مالی کشورهای عرب منطقه از نظام بعثی، همه تحلیل ها خبر از پیروزی قطعی ارتش بعثی در زمانی کوتاه میدادند.
هنگامی که تاریخِ معاصر ایران و جنگ های عصر قاجار و پس از آن را بررسی می کنیم، همواره با شرمندگی و شکست تحقیرآمیز ایران، مواجه می شویم. بخش های وسیعی از سرزمینهای طلایی ایران زمین در جنگ های 13 ساله ایران و روس و در دو قرارداد خفت بار و ننگین گلستان و ترکمانچای از میهن ما جدا شد و در جنگ دیگری هرات و افغانستان را از ایران گرفتند و در دوره پهلوی نیز بحرین از ایران جدا شد؛ اما در دوره هشت ساله دفاع مقدس، با وجود پشتیبانی های همه قدرت های جهان و کمک های کشورهای عربی، دشمن نتوانست حتی یک وجب از این سرزمین را جدا کند و در رسیدن به اهدافش ناکام ماند.
سالیان بی شکست پس از دو قرن شکست
فلش بکی «از دلاوری های فرزندان میهن»
روحانیت در دفاع مقدس
نقش روحانیون را در دفاع مقدس می توان به چند دسته تقسیم کرد:
1- مشروع دانستن دفاع مقدس توسط امام (ره) و علما و مراجع تقلید از قبیل آیت الله العظمی گلپایگانی (ره)، آیت الله العظمی اراکی (ره)، و آیت الله العظمی بهاءالدینی.
2- تشویق مردم به حضور در جبهه و بسیج آن ها.
3- تأثیر بر فرماندهان جنگ.
4- شوق روحانیون به جهاد و عشق به جبهه و حضور آنان به عنوان رزمنده در خطوط نبرد. به عنوان مثال شهید حجت الاسلام عبدالله میثمی حتی حاضر نشد برای زیارت دو هفته ای خانه خدا، جبهه را ترک کند و می گفت: ما در این جبهه ها اجر زیارت خانه خدا را هم می بریم.
5- تلطیف روحیه رزمندگان با تقویت ایمان و توکل بر خدا، توسل به اهل بیت، پاسخ به مسائل شرعی مربوط به جبهه و جهاد و مسائل عمومی رزمندگان.
6- آفرینش حماسه ها با حضور خود در خطوط مقدم جبهه ها، تقویت روحیه رزمی، شجاعت، شهادت طلبی و ایثار.
عالمانِ حماسه سازروز روحانیت و دفاع مقدس
زن در دفاع مقدس
کیفیت حضور زنان به دو شکل، مستقیم و غیرمستقیم، در این دوران خلاصه می گردد. در شکل مستقیم، گرچه زنان از حضور در صحنه و خط مقدم معاف بودند ولی با شروع جنگ شهرها و حملات موشکی، حالت تدافعی همگان خصوصاً زن ها بیش تر گردید، چون در این رزم بی امان از سوی ارتش عراق مورد حمله ی موشکی واقع شده بودند. حتی در اوایل جنگ، این زنان شیردل خرمشهر و سوسنگرد و هویزه بودند که در هجوم ناجوانمردانه ی دشمن در کنار مردان خود قدم به قدم با بعثی ها درگیر شدند و در عقب راندن دشمن از جان خویش هم مایه نهادند. در شکل غیرمستقیم، زنان حکایت 70 مَن مثنوی دارند که چگونه با کارهای خدماتی و پشتیبانی خود در عقبه، موجبات دلگرمی رزمندگان را فراهم نمودند.
زن به قلم زنان در رمان دفاع مقدس
دفاع مقدس در سیره و کلام امام و رهبری
صدام گمان می کرد که با یک مملکت آشفته که منزوی شده است و همه دولت ها پشت به او کرده اند یا او را در فشار اقتصادی گذاشته اند طرف شده است و ما نه قوای نظامی داریم و نه انتظامی داریم و نه ساز و برگ جهاد و جنگ.او همچو گمان کرد و گمان می کرد با چند ساعت تهران را هم فتح خواهد کرد.او غافل از خدا بود.
جنگ ما دفاع است هجوم نیست و جنگ دفاعی از تکلیف های شرعی و وجدانی و نفسانی همه است. و ما ایستاده ایم در مقابل دفاع از کشور خودمان و دفاع از اسلام عزیز در مقابل هر مهاجم. مهاجم می خواهد ابر قدرت باشد، می خواهد قدرت کم، فرقی در نظر ما نیست.ما واجب است برایمان دفاع کنیم از نوامیس اسلام و نوامیس خودمان و دفاع کنیم از کشور اسلامی خودمان و تا مادامی که در حال دفاع هستیم، با هر قدرتی که بخواهد هجمه بکند بر ما، مقابله می کنیم و هیچ هراس نداریم.
جنگ یک مسأله ای بود که انسان خیال می کرد که یک هائله ای است برای ما و یک مسأله ای است بسیار مهم لکن معلوم شد که منافعش بیشتر از ضررهایش بود، آن انسجامی که در اثر جنگ، بین همه قشرها پیدا شد و آن معنای روحانی و معنوی ای که در خود سربازان عزیز از ارتش و ژاندارمری و سپاه پاسداران به نمایش گذاشته شد و آن روح تعاونی که در همه ملت از زن و مرد در سرتاسر کشور تحقق پیدا کرد، به دنیا فهماند که این مسأله ای که در ایران است با همه مسائل جداست.اینجا از باب اینکه اصل نهضت را خود ملت کرد و به ثمر رساندنش هم به دست خود ملت شد، چیزهائی که بر ضد این نهضت و بر ضد این انقلاب است، باز به دست خود ملت از سر راه برداشته می شود و انشاء الله این هم به زودی حل خواهد شد.
رهبری امام خمینی در دوران دفاع مقدس
تحلیلی کوتاه از حماسه 8 سال دفاع مقدس
خاطراتی از دفاع مقدس
قبل از عملیات فتح المبین بود که از جهاد سازندگی برگه مأموریت گرفتم. گفته بودند با هر وسیله ای که می توانی به پادگان حمیدیه برو؛ چون تمام جهادگران جهاد دامغان آنجا مستقر شده اند.
تا اهواز با قطار و از آنجا پشت یک ماشین در حرکت بودم. دلم گرفته بود. با خود فکر می کردم حداقل یک ماه به من سخت می گذرد تا با دیگران آشنا شوم؛ ولی اشتباه می کردم. بچه های جهاد چنان برخورد محبت آمیز کردند که گویی سالها با یکدیگر آشنا هستیم. سراغ مسئول را گرفتم. گفتند: فعلاً برادر حسن بیگی است.
پیش خود می گفتم: حتماً بایستی برای دیدن او نوبت بگیرم و منتظر شوم؛ اما این طور نبود. آقای حسن بیگی چنان ساده برخورد می کرد که فکر می کردیم یکی از بچه های سادة جهاد است. برگة مأموریت را نشانش دادم. گفت: برو سوار آن تویوتا شو! در طول راه چنان با محبت برخورد کرد که فکر می کردم در منزل خود هستم. فقط روز اول نبود. در تمام آن مدت و در تمام طول مأموریت جوّ حاکم، جو دوستی و محبت بود. رده بالا و رده پایین، نیروی ساده و مسئول، زانو به زانو سر یک سفره می نشستند و با هم از یک غذا تناول می کردند. و غالباً غذایی ساده مثل: نان، پیاز، ماست بود. آنجا فرد بی کار نداشتیم. و کسی تماشاگر نبود. بارها می دیدیم فلان مسئول محور، پابه پای ما مشغول کار است. هر جا که بودیم، در سرما یا گرما، زیر باران و غیر آن، مسئولین هم بودند. هیچ کس از ساعت کار و شیفت کاری صحبت نمی کرد. اگر نوبت کاریِ تو بود و خواب می ماندی، هیچ کس بیدارت نمی کرد تا بگوید نوبت و شیفت توست. روزگار غریبی بود، غریب و شیرین.
جاده ی بهشت/ یاد باد آن روزها...
گاهی دلم برای اسارت تنگ می شود!
تبلیغ و ترویج فرهنگ دفاع مقدس
میزان ماندگاری حماسه ها بر لوح تاریخ و اشاعه فرهنگ آن حماسه ها به نسل های آتی درگرو تلاشی است که بازماندگان و شاهدان صحنه های حوادث آن حماسه ها برای ترسیم آن انجام می دهند و شرح حماسه ها را به زبان قلم، بیان و هنر برای آیندگان باز می گویند، این بازگویی و تشریح حوادث حماسه ها در دل خود حداقل 3 مزیت شاخص و عمده را داراست:
اول اینکه: نسل ها را با حماسه ها و حوادث زمانشان به هم پیوند می دهد.
دوم اینکه: از تکرار تجربیات همدیگر بی نیاز می سازد.
و سوم اینکه: بار تکالیفی را که از نسل پیش برجای مانده و راهی که هنوز به تمام طی نشده است را به نسل بعد از آن باز می تمایاند.
مشهور است که می گویند هر حماسه ای از دو جزء یا دو مرحله مهم تشکیل یافته است. جزء اول حماسه سازی است که در میدان مبارزه حاصل می شود، جزء دوم و مهم تر پیام رسانی حماسه هاست که این وظیفه اخیر بر عهده گروهی است که در حین حماسه ها و بخصوص پس از پایان مرحله اول و برای برآورده کردن سه هدف فوق الذکر بعد از هر حماسه ای سلاح عوض می کنند و در حالی که جامعه میل آن دارد تا خود را از فضای حوادث گذشته دور سازد. ساز و کاری جدید و جدی را سامان می دهند. تا بتوانند راه نیمه تمام شهیدان حماسه ها را به سر منزل مقصود برسانند.
کتب دفاع مقدس؛ بایدها و واقعیتها
تأملی در درس «آشنایی با دفاع مقدس»
سینمای دفاع مقدس
در برش تاریخ معاصر کشور، هشت سال دفاع مقدس از دوره های مهم و تأثیرگذاری است که در ابعاد مختلف تحولاتی را ایجاد کرد؛ دورانی که هر چند تلخ بود؛ اما برای بلوغ و تکامل جامعه ی اسلامی لازم بود. این رویه اثرگذاری را به خصوص می توان در فضای هنر سینما و فیلم سازی به خوبی مشاهده کرد، مسأله ی جنگ و دفاع مقدس به دلیل تحمیلی بودن آن و مطرح شدن مسأله ی دفاع و حفظ ناموس و مملکت باعث شده بود تا تمامی فیلم سازان و هنرمندان به هر شکلی با این مسأله درگیر شوند؛ چرا که جنگ با تمام وجوه زندگی مردم جامعه پیوند خورده بود؛ از زن و بچه گرفته تا پیر و جوان همگی خواسته و ناخواسته درگیر مسأله ی جنگ و حملات دشمن بودند که به نوعی با زندگی روزمره ی آنان پیوند خورده بود و فیلم سازان و هنرمندان اگر دغدغه ی آرمان های دفاع مقدس را هم نداشتند به دلیل مواجه بودن با این مسأله به این موضوع پرداختند.
روند سینمای جنگ در ایران و جهان
سینمای ایران و نقش زنان در دفاع مقدس
ادبیات دفاع مقدس
از مزیّت هایی که می تواند ادبیات دفاع مقدس در تاریخ شکوهمند انقلاب اسلامی داشته باشد مزیّت «سندسازی» است که امروزه ادبیات علاوه بر جذب مخاطبین خود و اقناع نویسندگان و پر کردن اوقات فراغت خوانندگان و فعال نمودن زمینه های فرهنگی و هنری می تواند به عنوان سندی غیرقابل انکار از ادبیات و تاریخ این کشور برای آیندگان باقی بماند.
آیندگان می توانند حسب علاقه و اشتیاق و نیاز خود از آن بهره جویند و مطالب مفیدی را از آن استخراج نمایند و یا الگو بگیرند.
این اسناد ادبی، اسنادی هستند که در صورت تحریف هم قابل استناد و استفاده هستند.
در صورتی که توأم با تحریف باشد با تورقی بر متون ادبی و موشکافی و نقادی و تحلیل محتوا و مقایسه ای با آثار دیگران می توان به حقیقت آن اثر پی برد و دریافت که تا چه حدّ ادبیات مذکور در بیان رخدادها، حوادث و جریان های زندگی پیرامونی نویسنده صادق و وفادار بوده است. در این صورت مایه عبرت و خجلت پدیدآورندگان آثار مزبور در همه اعصار خواهد بود.
اما از آنجایی که نویسندگان ادبیات دفاع مقدس عمدتا خود در کوران حوادث جبهه و جنگ قرار گرفته اند و از شمیم کوی یار نفس کشیده اند کمتر دچار لغزش و تحریفات گردیده اند، حتی اگر در بیان و قدرت انتقال پیام و استفاده بهینه از خلاقیت های بکارگیری از کلمات و ماجراها قصوری کم و بیش داشته اند، در بیان مفاهیم صادق بوده اند.
رهبری برای ادبیات مقاومت، پرپر میزند
قطرهای از ارزشهای دفاع مقدس رابه نسل نو منتقل نکردهایم!
معرفی کتاب
آسمان فکه: سید حسین تاج زاده،تهران،حوزه هنری سازمان تبلیغات اسـلامی.1375(چاپ اول).«آسمان فکه»خاطرات رزمنده از دوران اسارت وی در عراق تا زمان پذیرش ناخواسته قطعنامه 598 و سپس آزادی اسراست.
آنچه اتفاق افتاد: مرتضی سرهنگی،تهران،سوره مهر.
افرادی که علاقه مندند به دفاع مقدس از زاویه نگاه نیروهای عراقی بنگرند حتما باید این کتاب را بخوانند.«آنچه اتـفاق افـتاد»مجموعه خاطره های ده نفر از سرهنگ ها،فرماندهان و سربازی های عراقی است.آن چه موضوع این کتاب را جالب تر کرده است اشاره به جنایت های فرماندهان عراقی در دوران جنگ تحمیلی و مخالفت های برخی دیگر از فرماندهان و سربازی های عراقی با آن هاست.
آن روزها: حسین بذرافکن،تهران،بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفـاع مقدس،1389.
کتاب حاضر دربرگیرنده هفت داستان کوتاه با موضوع دفاع مقدس است که به شکلی روان و شیوا به نگارش درآمدهاست.
اردوگاه عنبر: سرهنگ علیرضا پور بزرگ،وافی،تهران،مرکز اسناد انقلاب اسلامی تهران.اسرایی که در اردوگاه های رژیم بعثی عراق در بدترین شرایط روحـی و جـسمی قرار داشتند نه تنها روحـیه دینی و مـلی خود را از دست ندادند،بلکه این موقعیت بحرانی را به فرصتی برای ساختن شخصیت خود تبدیل نمودند.تحمل و صبر آزادگان سرافراز هوانیروز در برابر شکنجه ها و بازجویی های بـعثی،روابط دوسـتانه اسـرا با یکدیگر در اردوگاه،روابط آن ها با بعثی ها و همچنین واکـنش آنـ ها در برابر اخبار داخلی ایران،از بخش های خواندنی این کتاب به شمار می آیند.
گشتی در مهمترین کتابهای دوران جهاد در راه خدا
معرفی و نقد کتاب/ تانکی از آرزوها
معرفی کتاب «من زنده ام»، خاطرات خانم معصومه آباد
رشحاتی از قلم
هشت سال دفاع مقدس،
هشت سال پرخاطره و سرشار از فراز و نشیب برای ملت مسلمان ایران بود.
دفاع به ما آموخت که از خودباختگی تا خودیافتگی راهی به نورانیت ایثار و معنویت ایمان به خداست.
هر کسی که این راه را پیمود،
به گرانْ بهاترین گنجینه آفرینش که همانا ایمان به خدای لایزال
و امید بستن به عنایات اوست، دست یافت.
دفاع مقدس و هشت ساله، ایران زمین را به میهن اسلامی بدل کرد
و چه گره های کور و سختی که در این سال ها گشوده شد،
و چه خاکریزهای رزم که در برابر کفر و استکبار برخاست.
اینک که به آن سالها می اندیشیم به خود می بالیم
و بر بال فرشتگان عنایات خداوندی، بوسه امتنان می زنیم.
یاد و خاطره شهیدان آن روزهای فراموش ناشدنی گرامی باد.
نگارخانه
تصویر
جوانان و نوجوانان در دفاع مقدس
فیلم
مستند آغاز حمله نظامی عراق علیه ایران
مستند حمله عراق به اهواز و خرمشهر
مستند حمله هوایی صد و چهل جنگنده ایرانی به عراق
دانشنامه
مجلات
افق حوزه - ویژه نامه روحانیت و دفاع
ویژه نامه
"فتح خون و حماسه" (ویژه نامه سال روز آزادی خرمشهر)
سال روز پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل توسط جمهوری اسلامی ایران
ارسال نظر