از چند دهه پیش که نقش معلم در امر سازماندهی تدریس و ادارۀ کلاس از «آموزگاری» به «راهنما بودن» تغییر یافته، اصطلاح «روشهای تدریس» نیز جای خود را به عبارت «راهبردهای یاددهی- یادگیری» سپرده است. بدین معنی که اگر در «روشهای تدریس»، ارائه محتوا و هدفهای رفتاری و آموزشی با تأکید بر نقش محوری معلم جایگاه اساسی داشت، در اصطلاح راهبردهای یاددهی- یادگیری، تأکید بر محور بودن نقش فراگیرندگان، توجه ویژه به کسب مهارتها و توانمندیهای فراشناختی در کنار آموزش اهداف رفتاری و شناخت محتوا اهمیت یافته است. در نگرش نوین روشهای تدریس، معلم نقش محوری و اساسی خود را در فرایند «یادگیری مشارکتی» با فراگیرندگان به تعامل میگذارد که به طور قطع، نتایج حاصل از اجرای چنین شیوهای، بهرهمندی دانشآموزان از کیفیت آموزشی برتر است. بدیهی است اجرای چنین شیوههایی توسط معلمان در کلاسهای درس، بدون استفاده از پدیدههای نوین فناوری آموزشی میسر نخواهد بود و چون نقش معلم از آموزگاری صرف و یا انتقالدهندۀ محض دادهها به راهبر عملیات یادگیری تغییر یافته است، لذا لازم است چنین رهبری از امکانات لازم برای اتخاذ تصمیم و اعمال شیوههای مدیریت در کلاس درس، یعنی برنامهریزی، سازماندهی، انگیزش و کنترل در بین فراگیرندگان نیز برخوردار باشد؛ و در این میان بستۀ آموزشی، با ابعاد گسترده و جامعالاطراف خود، میتواند امکانات مورد نیاز معلم برای ایفای نقش رهبری را در اختیار وی قرار دهد.
ارسال نظر