حذف مشق شب



حذف مشق شب ، از تجارب یادگیری دانش آموزان دوره اول ابتدایی  توسط معاونت آموزش ابتدایی تلاشی است برای تغییر روندهای فرسوده جاری ، که پیامدهایش موجب توسعه و  تعالی جامعه نمی شود.  از این رو  قابل تقدیر و ارزشمند است.  ابلاغ شیوه نامه آن نیز تلاشی در این سمت و سو ست اما تلاشی مبهم و آشفته . در این راستا چند نکته به نظرم می رسد:

  1.  با مطالعه شیوه نامه طرح مشق زندگی  مشخص می‌گردد که این شیوه نامه  شتابزده نوشته شده است. نگارش با کیفیتی ندارد و از انسجام کافی برخوردار نیست.
2.  به لحاظ محتوایی نیز دارای تشتت مفهومی است. چهارچوب مفهومی و نظری مناسبی برای تکالیف مهارت محور تشریح نشده است. خواننده بعد از تأمل در محتوا چیزی در خصوص چیستی و چگونگی و حتی چرایی این تکالیف، دستش را نمی‌گیرد.
3.  اساساً درباره اشاعه این تفکر هم الگوی مناسبی ارائه نشده است. الگوی اشاعه عرضه محور که در این الگو ایده‌ها و نوآوری ها  بر بدنه تحمیل می‌گردد  . این نگاه از بالاب پایین در شرایط امروزی کارساز نیست و نمی‌توان انتظار داشت کارگزاران نظام آموزشی از آن طابق نعل بالنعل از آن پیروی کنند. بلکه در شرایط امروزی باید اشاعه تقاضا محور صورت گیرد یعنی ضمن تبیین الگوی نوآورانه، اجازه داد کارگزارانی که متقاعد شده‌اند دست به اجرای آن بزنند و مسیر اشاعه این‌گونه دنبال شود.
4.  اجرای آزمایشی قاعدتا  نباید در این دامنه وسیع باشد. باید دامنه اجرا آزمایشی بسته‌تر و محدودتر باشد تا امکان کنترل و مطالعه بر روی آن میسر گردد.
5.  ارتباط این ایده یعنی تکالیف مهارتی با مبنای نظری و سند تحول و برنامه درسی ملی روشن نیست و هیچ تبیین دقیقی از آن صورت نگرفته است در حالی که ایده «شایستگی» که براساس آن اهداف جدید صورت‌بندی شده است بستر نظری غنی‌تری را برای توسعه تکالیف جدید فراهم می‌سازد.
6.  آسیب‌شناسی دقیقی از وضعیت موجود صورت نگرفته است تا ضرورت این طرح توجیه گردد.

یادداشت دکتر حسنی

ارسال نظر

Image CAPTCHA