فرهنگ پژوهش و نقش زیرساختی آن در آموزش و پرورش



به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مجید رعنایی معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در یادداشتی عنوان کرد: پژوهش در نظام آموزش و پرورش به عنوان فعالیتی مأموریت‌گراست و با توجه به اهداف توسعه، تحول و ارتقای پیوسته کیفیت، پیش‌بینی چالش‌ها، مسائل و بحران‌های پیش‌رو (وظیفه پیشگیرانه)، تشخیص مسائل و بحران‌های تربیتی و راه‌های مقابله با آنها (وظیفه درمانی) و توسعه فرهنگ پژوهش دنبال می‌شود. 

در این مجال علاقه‌مندم با توجه به مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در ارتباط با هدف توسعه فرهنگ پژوهش که نقش زیرساختی برای سایر اهداف دارد، اشاره نمایم. 

به نظر می‌رسد به سه دلیل اساسی باید به توسعه و تعالی فرهنگ پژوهش در نظام آموزش و پرورش همت گمارد: 

۱- تحقق اصل «خردورزی»، اصل «مسؤولیت» و اصل «پویایی» در تمامی ابعاد و اجرا نظام آموزش و پرورش، محتاج توسعه پژوهش است. 

۲- پژوهش بدون برخورداری از فضای فرهنگی مساعد، ثمر چندانی را عاید نخواهد ساخت، فرهنگ به عنوان زیست‌بوم مناسب پژوهش عمل می‌نماید و از این رو با گسترش آن در میان مدیران و سایر دست‌اندرکاران نظام آموزش و پرورش، زمینه توسعه و تأثیرگذاری یافته‌های پژوهش را فراهم می‌نماید. 

۳- پیوند ذاتی فرایند پژوهش با فرایند درک، اصلاح و بهبود موقعیت به عنوان یکی از شایستگی‌های ضروری در جریان تربیت است، از این منظر در سطوح مربیان و متربیان، توجه به توسعه این امر ضروری می‌نماید، بدین‌سان مربیان ضمن کسب شایستگی‌های پژوهشی و با تکیه بر روش پژوهش به درک بهتر موقعیت خود و اصلاح و بهبود آن به عنوان یکی از عوامل مؤثر در هدایت و پرورش استعدادهای متربیان، تعمیق یادگیری و تقویت روحیه پژوهش و جستجوگری در آنها کمک می‌کنند.

بر این اساس نظام پژوهش، بخشی از ظرفیت خود را به گسترش فرهنگ پژوهش در میان مربیان، مدیران و تصمیم‌گیران، پژوهشگران تربیتی، متربیان و خانواده آنها و سایر افراد مرتبط با تربیت اختصاص می‌دهد که حاصل آن به تسهیل اجرای کارکردها و تحقق اهداف نظام  تربیت رسمی عمومی کمک خواهد کرد. 

ارسال نظر

Image CAPTCHA