چرا باید قطع کتابهای درسی تغییرکند؟



در نظام­های آموزش و پرورش، دورۀ آموزش ابتدایی، تاثیرگذارترین دوره تحصیلی محسوب می شود و با توجه به دروندادها و فرآیندهای آموزشی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و در میان عوامل مختلف تاثیرگذار بر بازده های آموزش رسمی، کتاب درسی در اولویت نخست مواد و منابع آموزشی و تربیتی قرار دارد و ابعاد مختلف آن از قبیل حجم یا تعداد صفحه، ابعاد یا اندازه، وزن و محتوای یادگیری  مورد توجه کارشناسان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت می باشد.

یافته های مطالعاتی  بیانگر آن است که قطع و وزن کتاب درسی بر عوامل زیادی، مثل بازده های آموزشی در فضای فیزیکی محدود کلاس درس، سلامت جسمانی کودکان اثرگذار است و از طرف دیگر با محیط فیزیکی کلاس درس و سطح میز کلاس هم ارتباط دارد و اگرچه در مورد عوامل اثرگذار و اثرپذیری از منظر کارشناسان برنامه ریزی درسی و آموزشی اشتراک نظر و تفاوت دیدگاه وجود دارد، ولی عملکرد و ماهیت کلی کتاب و جنبه های کاربردی آن، نیازها و ویژگی های گروه سنی مخاطب، ویژگی های مواد و مصالح چاپ از قبیل ابعاد کاغذهای رایج و محدودیت ماشین های چاپ، اقتضائات اقتصادی از قبیل کیفیت کاغذ و پرت کاغذ و مسائل زیست محیطی از عوامل اصلی و مورد توافق جمعی کارشناسان در تعیین قطع و اندازه کاغذ می باشد و در جمع بندی مطالعه تطبیقی انجام شده درخصوص قطع کتاب های درسی دوره ابتدایی با توجه به جمیع مولفه های موثر بر کتاب درسی، قطع رحلی برای کتاب های دوره اول ابتدایی و قطع وزیری و در مواردی قطعی بین دو قطع رحلی و وزیری برای کتاب های دوره دوم ابتدایی توصیه شده است؛ لذا با توجه به موارد فوق و تاکید بر دو عامل مواد و مصالح چاپ و اقتضائات اقتصادی و ملاحظات ناشی از رویکرد اقتصاد مقاومتی و به منظور کاهش هدر رفت و دور ریز کاغذ که با توجه به شمارگان میلیونی و تعداد و تنوع کتاب های درسی و تفاوت ابعاد قطع های رحلی و وزیری، ضررهای ناشی از قطع رحلی کتاب های دوره دوم ابتدایی معادل 2000 تن کاغذ و بر مبنای ارز دولتی حدود 120میلیارد ریال هزینه می باشد، قطع وزیری برای کتاب های دوره دوم، انتخاب احسن است و طبیعتا محتوای نوشتاری و بصری کتاب ها هم ان شاءاله متناسب و هماهنگ با این قطع طراحی و تولید خواهد شد.  

ارسال نظر

Image CAPTCHA