رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش از برگزاری همایش «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» در روز پنجشنبه این هفته خبر داد.
حجتالاسلام والمسلمین علی ذوعلم در نشست خبری که در سازمان پژوهش برگزار شد، توضیحاتی پیرامون همایش «نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش» که با همکاری پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی ششم اردیبهشت ماه برگزار میشد، ارائه داد.
وی در این نشست گفت: ۹ سال از امضای تفاهم نامه میان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم میگذرد و در این مدت تلاشهای محققان و صاحب نظران حوزوی، دانشگاهی و آموزش و پرورش با تاکید بر محتوای آموزشی نظام تعلیم و تربیت به نتیجه رسید که قرار است در این همایش ارائه شود.
وی ادامه داد: این همایش با پیام آیت الله جوادی آملی آغاز میشود و در ادامه دو نشست تخصصی مباحث نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش با حضور محققان و صاحب نظران مورد بررسی قرار میگیرد.
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم اظهار کرد: در این همایش تلاش بر این است تا دانشگاهها و حوزههای علمیه در یک تعامل متقابل برای حل مسائل مبنایی آموزش و پرورش و آنچه که در برنامهریزی درسی و جهتگیری محتوایی و نظری باید محقق شود، قرار گیرند.
به گفته وی انجمنهای علمی، حوزوی و دانشگاهی باید خود را مسئول تغذیه و حمایت علمی از تعلیم و تربیت بدانند زیرا بدون این همفکری به آموزش و پرورش مطلوب دست پیدا نخواهیم کرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در این همایش ۱۳ اثر علمی که در مدت ۹ سال تلاش و پژوهشهای پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی و سازمان پژوهش و برنامهریزی ناظر بر مسائل آموزش و پرورش به نتیجه رسیده، رونمایی میشود.
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم در توضیح بیشتر اهمیت این همایش گفت: این سازمان برنامه درسی ملی را مبنا قرار داده است و تلاش ما این است تا نگاه معنوی به حاکمیت سنتهای الهی در ساز و کارهای قانونمند هستی و توجه به عقل، معرفت دینی و معارف اسلامی را در حد فهم دانش آموزان در طول ۱۲ سال تحصیلی به آنها منتقل کنیم تا آسیبهای معرفت شناختی ناشی از بدفهمی که از سوی نظریههای نارسای غربی منتشر میشود را از میان برداریم.
وی اضافه کرد: محورهای مورد بحث در دستگاه تعلیم و تربیت متعدد است. مسائلی مانند هنر اسلامی، تربیت اسلامی، هویت ملی، فناوری تراز تمدن نوین اسلامی، مدیریت تربیتی مطلوب مدرسه تراز تمدن اسلامی باید مورد پژوهش قرار بگیرد و درباره آنها نظریه پردازی شود تا در عرصه عمل در مدارس مورد استفاده قرار گیرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر در مبانی نظری تحول، بخشهای علمی، پژوهشی، انجمنها و دستگاههای غیردولتی رکن چهارم تربیت تلقی شدهاند باید این ارکان بتوانند در افق بلند مدت به پرسشهای نظری و علمی آموزش و پرورش پاسخ دهند.
وی اظهار کرد: اکنون برخی مدارس اسلامی که فعالیت دارند جهتگیری و فرآیند آنها نسبتی با مبانی و آموزههای ارزشی ندارد این مساله به آن دلیل نیست که اداره کنندگان این مدارس سو نیت دارند بلکه از آن جهت است که مباحث مدارس اسلامی چندان مورد توجه قرار نگرفته است. تا زمانی که به تعلیم و تربیت به ویژه در لایهها و سطوح نظری و پژوهشی توجه نشود به جایی نمیرسیم و یکی از غفلتهای چهار دهه اخیر بی توجهی تدریجی به نظام تعلیم و تربیت در دستگاههای مدیریتی جامعه بوده است.
ذوعلم با بیان اینکه فرآیندها و چرخههای کلان مدیریتی کشور در این راستا هنوز تحولی در خود ایجاد نکرده است، ادامه داد: در آغازین دهه پنجم انقلاب که بناست بر اساس چشم اندازهای ترسیم شده توسط رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب به علم، پژوهش، رشد معنوی، اخلاقی، زندگی اسلامی و ارتقای توانمندیهای ملی جامعه برای ایستادگی در مقابل جبهه استکبار و نظام سلطه بپردازیم، این چشمانداز تنها در عرصه نظام آموزش و پرورش محقق خواهد شد.
به گفته وی تمامی مراکز پژوهشی، دانشگاهی و حوزوی باید در این عرصه احساس مسئولیت کنند و به یک تعامل جمعی برسند و ارتباط سامان یافته بین این مراکز و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش برقرار شود زیرا مطالبه از دستگاه تعلیم و تربیت مبنی بر علم کاربردی برای ارتقا سطح زندگی دانش آموزان، در سایه این تعامل امکان پذیر است.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش از برگزاری همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش در پنجم اردیبهشت خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، حجتالاسلام علی ذوعلم با بیان اینکه همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش پنجم اردیبهشت در مرکز همایشهای غدیر قم برگزار میشود، گفت: «پس از گذشت 9 سال از امضای تفاهمنامه میان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، تلاشهای علمی محققان و صاحب نظران حوزوی، دانشگاهی و آموزش و پرورش با تاکید بر محتوای آموزشی نظام تعلیم و تربیت به نتیجه رسید که در این همایش ارائه میشود.»
او افزود: «یکی از انتقادهای عمیق و درستی که از نظام محتوایی آموزش و پرورش میشود، مبتنی نبودن کتابها و مفاهیم درسی بر دانش اسلامی و ابهام در این عرصه است.»
ذوعلم اضافه کرد: «اگر در مبانی نظری تحول، مباحث معرفت شناسی مطرح میشود به این دلیل است که این مباحث در برنامه ملی درسی خود را نشان دهد و جهت گیری دانش یادگیری در نظام تعلیم و تربیت درست و مبتنی بر فلسفه باشد.»
معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: «این همایش با پیام آیتالله جوادی آملی آغاز میشود و در ادامه دو نشست تخصصی مباحث نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش با حضور محققان و صاحب نظران مورد بررسی قرار میگیرد.»
ذوعلم افزود: «در این همایش تلاش بر این است دانشگاهها و حوزههای علمیه در یک تعامل متقابل برای حل مسائل مبنایی آموزش و پرورش و آنچه که در برنامه ریزی درسی و جهت گیری محتوایی و نظری باید محقق شود، قرار گیرند.»
به گفته او انجمن های علمی، حوزوی و دانشگاهی باید خود را مسئول تغذیه و حمایت علمی از تعلیم و تربیت بدانند؛ زیرا بدون این هم فکری به آموزش و پرورش مطلوب دست پیدا نخواهیم کرد.
او اضافه کرد: «در ادامه این همایش 13 اثر علمی که در مدت 9 سال تلاش و پژوهشهای پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی و سازمان پژوهش و برنامه ریزی ناظر بر مسائل آموزش و پرورش به نتیجه رسیده، رونمایی میشود.»
ذوعلم یادآورشد: «این سازمان بر اساس مواضع خود، برنامه درسی ملی را مبنا قرار داده و تلاش کرده تا نگاه معنوی به طبیعت و حاکمیت سنتهای الهی در ساز و کارهای قانونمند هستی و توجه به عقل، معرفت دینی و معارف اسلامی را در حد فهم دانشآموزان در طول 12 سال تحصیلی به آنها منتقل کرده و آسیبهای معرفت شناختی ناشی از بدفهمی که از سوی نظریههای نارسای غربی منتشر میشود، را از میان بردارد.»
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه محورهای مورد بحث در دستگاه تعلیم و تربیت متعدد است، گفت: «مسائلی همچون هنر اسلامی، تربیت اسلامی، هویت ملی، فناوری تراز تمدن نوین اسلامی، مدیریت تربیتی مطلوب مدرسه تراز تمدن اسلامی باید مورد واکاوی پژوهشی قرار گرفته و درباره آنها نظریه پردازی شود تا دلالتهای آن نظریه بتواند در عرصه عمل در مدارس مورد استفاده قرار گیرد.»
ذوعلم اشاره کرد: «اگر در مبانی نظری تحول، بخشهای علمی، پژوهشی، انجمنها و دستگاههای غیردولتی رکن چهارم تربیت تلقی شدهاند باید این ارکان بتوانند در افق بلند مدت به پرسشهای نظری و علمی آموزش و پرورش پاسخ دهند.»
او با اشاره به اینکه اکنون مدارس اسلامی فعالیت دارند که جهت گیری و فرآیند برخی از این مدارس نسبتی با مبانی و آموزههای ارزشی ندارد، گفت: «این مساله به آن دلیل نیست که اداره کنندگان این مدارس سوء نیتی دارند بلکه از آن جهت است که مباحث مدارس اسلامی چندان مورد توجه قرار نگرفته است. حال آنکه برای حرکت جهشی در نظام جمهوری اسلامی ایران باید تعلیم و تربیت محور اصلی تلاشهای جامعه و حاکمیت باشد.»
معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه تا زمانی که به تعلیم و تربیت به ویژه در لایهها و سطوح نظری و پژوهشی توجه نشود، به جایی نمیرسیم، اشاره کرد: «یکی از غفلتها در چهار دهه اخیر بی توجهی تدریجی به نظام تعلیم و تربیت در دستگاههای مدیریتی جامعه بوده است حال آنکه مقام معظم رهبری بارها بر محور بودن تعلیم و تربیت در رشد جامعه تاکید کردهاند.»
ذوعلم با بیان اینکه فرایندها و چرخههای کلان مدیریتی کشور در این راستا هنوز تحولی در خود ایجاد نکرده است، ادامه داد: «در آغازین دهه پنجم انقلاب که بناست بر اساس چشم اندازهای ترسیم شده توسط رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب به علم، پژوهش، رشد معنوی، اخلاقی، زندگی اسلامی و ارتقای توانمندیهای ملی جامعه برای ایستادگی در مقابل جبهه استکبار و نظام سلطه بپردازیم، این چشم انداز تنها در عرصه نظام آموزش و پرورش محقق خواهد شد.»
به گفته او تمامی مراکز پژوهشی، دانشگاهی و حوزوی باید در این عرصه احساس مسئولیت کنند و به یک تعامل جمعی برسند و ارتباط سامان یافته بین این مراکز و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش برقرار شود؛ زیرا مطالبه از دستگاه تعلیم و تربیت مبنی بر علم کاربردی برای ارتقا سطح زندگی دانش آموزان، در سایه این تعامل امکان پذیر است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی:
کاربست علم اسلامی در محتوای آموزشی بررسی می شود
تهران- ایرنا- رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: این سازمان با همکاری پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی بنا دارد با برگزاری همایشی به بحث و ارائه دستاوردهای علمی درباره نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش بپردازد.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم روز سهشنبه در نشست خبری، با بیان اینکه این همایش ششم اردیبهشت ماه در مرکز همایش های غدیر برگزار میشود، اظهار داشت: پس از گذشت 9 سال از امضای تفاهم نامه میان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، تلاش های علمی محققان و صاحب نظران حوزوی، دانشگاهی و آموزش و پرورش با تاکید بر محتوای آموزشی نظام تعلیم و تربیت به نتیجه رسید که در این همایش ارائه می شود.
وی تصریح کرد: یکی از انتقادهای عمیق و درستی که از نظام محتوایی آموزش و پرورش می شود، مبتنی نبودن کتاب ها و مفاهیم درسی بر دانش اسلامی و ابهام در این عرصه است.
ذوعلم اضافه کرد: اگر در مبانی نظری تحول، مباحث معرفت شناسی مطرح می شود به این دلیل است که این مباحث در برنامه ملی درسی خود را نشان دهد و جهت گیری دانش یادگیری در نظام تعلیم و تربیت درست و مبتنی بر فلسفه باشد.
معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش بیان داشت: این همایش با پیام آیت الله جوادی آملی آغاز می شود و در ادامه دو نشست تخصصی مباحث نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش با حضور محققان و صاحب نظران مورد بررسی قرار می گیرد.
ذوعلم اظهار داشت: در این همایش تلاش بر این است دانشگاه ها و حوزه های علمیه در یک تعامل متقابل برای حل مسائل مبنایی آموزش و پرورش و آنچه که در برنامه ریزی درسی و جهت گیری محتوایی و نظری باید محقق شود، قرار گیرند.
به گفته وی انجمن های علمی، حوزوی و دانشگاهی باید خود را مسئول تغذیه و حمایت علمی از تعلیم و تربیت بدانند؛ زیرا بدون این هم فکری به آموزش و پرورش مطلوب دست پیدا نخواهیم کرد.
وی اضافه کرد: در ادامه این همایش 13 اثر علمی که در مدت 9 سال تلاش و پژوهش های پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی و سازمان پژوهش و برنامه ریزی ناظر بر مسائل آموزش و پرورش به نتیجه رسیده، رونمایی می شود.
ذوعلم یادآورشد: این سازمان بر اساس مواضع خود، برنامه درسی ملی را مبنا قرار داده و تلاش کرده تا نگاه معنوی به طبیعت و حاکمیت سنت های الهی در ساز و کارهای قانونمند هستی و توجه به عقل، معرفت دینی و معارف اسلامی را در حد فهم دانش آموزان در طول 12 سال تحصیلی به آنها منتقل کرده و آسیب های معرفت شناختی ناشی از بدفهمی که از سوی نظریه های نارسای غربی منتشر می شود، را از میان بردارد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه محورهای مورد بحث در دستگاه تعلیم و تربیت متعدد است، گفت: مسائلی همچون هنر اسلامی، تربیت اسلامی، هویت ملی، فناوری تراز تمدن نوین اسلامی، مدیریت تربیتی مطلوب مدرسه تراز تمدن اسلامی باید مورد واکاوی پژوهشی قرار گرفته و درباره آنها نظریه پردازی شود تا دلالت های آن نظریه بتواند در عرصه عمل در مدارس مورد استفاده قرار گیرد.
ذوعلم تصریح کرد: اگر در مبانی نظری تحول، بخش های علمی، پژوهشی، انجمن ها و دستگاه های غیردولتی رکن چهارم تربیت تلقی شده اند باید این ارکان بتوانند در افق بلند مدت به پرسش های نظری و علمی آموزش و پرورش پاسخ دهند.
** برخی مدارس اسلامی نسبتی با آموزه های ارزشی ندارند
وی با اشاره به اینکه اکنون مدارس اسلامی فعالیت دارند که جهت گیری و فرآیند برخی از این مدارس نسبتی با مبانی و آموزه های ارزشی ندارد، گفت: این مساله به آن دلیل نیست که اداره کنندگان این مدارس سوء نیتی دارند بلکه از آن جهت است که مباحث مدارس اسلامی چندان مورد توجه قرار نگرفته است. حال آنکه برای حرکت جهشی در نظام جمهوری اسلامی ایران باید تعلیم و تربیت محور اصلی تلاش های جامعه و حاکمیت باشد.
معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه تا زمانی که به تعلیم و تربیت به ویژه در لایه ها و سطوح نظری و پژوهشی توجه نشود، به جایی نمی رسیم، اظهار داشت: یکی از غفلت ها در چهار دهه اخیر بی توجهی تدریجی به نظام تعلیم و تربیت در دستگاه های مدیریتی جامعه بوده است حال آنکه مقام معظم رهبری بارها بر محور بودن تعلیم و تربیت در رشد جامعه تاکید کرده اند.
ذوعلم با بیان اینکه فرایندها و چرخه های کلان مدیریتی کشور در این راستا هنوز تحولی در خود ایجاد نکرده است، ادامه داد: در آغازین دهه پنجم انقلاب که بناست بر اساس چشم اندازهای ترسیم شده توسط رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب به علم، پژوهش، رشد معنوی، اخلاقی، زندگی اسلامی و ارتقای توانمندی های ملی جامعه برای ایستادگی در مقابل جبهه استکبار و نظام سلطه بپردازیم، این چشم انداز تنها در عرصه نظام آموزش و پرورش محقق خواهد شد.
به گفته وی تمامی مراکز پژوهشی، دانشگاهی و حوزوی باید در این عرصه احساس مسئولیت کنند و به یک تعامل جمعی برسند و ارتباط سامان یافته بین این مراکز و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش برقرار شود؛ زیرا مطالبه از دستگاه تعلیم و تربیت مبنی بر علم کاربردی برای ارتقا سطح زندگی دانش آموزان، در سایه این تعامل امکان پذیر است.
همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش با حضور اساتید حوزوی و دانشگاهی ششم اردیبهشت ماه در مرکز همایش های غدیر در قم برگزار می شود.
ارسال نظر