سال 98 سالی مهم برای دستگاه تعلیم وتربیت محسوب می شود. و دلیل روشن این مطلب؛ مطالبات رهبری؛ مردم و معلم های عزیز و دلسوز است. معلم های خودساخته ای که طی چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سراسر کشور؛ عزیزترین فرآوردهٔ خلقت یعنی هزاران انسان باصفا؛ خوب و پاکیزه را تربیت کردند و مقام معظم رهبری با اشاره به همین رسالت خطیر معلمان در سال 94 به مناسبت روزمعلم با اشاره به پیشینه کار معلمان کشور فرمود: معلم می خواهد چه کار بکند؟ تولید یک نسلی با این خصوصیات: دانا باشد؛ با ایمان باشد؛ دارای امید باشد؛ دارای نشاط باشد؛ روشن بین باشد؛ کم هزینه و پرفایده باشد؛ معلم نسلی این جوری را می خواهد تربیت کند و اینها چیز کمی نیست. امروزهم که روز معلم است در جهت تبیین گام دوم انقلاب که پیش از این ابلاغ شده؛ به مناسبت روز معلم و گرامیداشت مقام شامخ آن؛ مطالب مهم و تعیین کننده ای را بیان نمودند که تیتروار بدانها اشاره می شود:
1- با تجلیل از استاد شهید آیت الله مطهری فرمود: شهید مطهری عزیز به معنای واقعی یک معلم دلسوز بود که با فکر و بیان قوی رسوخ اندیشه های عمیق اسلامی را در ذهن جوانان دنبال می کرد و شهادت او در این راه به منزله امضای قطعی خداوند متعال بر کارنامه آن بزرگوار بود.
2- نقش معلم وآموزش وپرورش یک نقش اساسی است برای اینکه مهمترین سرمایه برای یک ملت؛ سرمایه انسانی است و کشور بدون سرمایه انسانی مانند برخی کشورهای پولداری است که ثروت آنها بصورت سفاهت آمیزی در اختیار دستهای خیانتکار به بشریت قرار می گیرد.
3- ادای احترام ما به قشر شریف معلم هرسال در چنین ایامی بخاطر یک باورحقیقی و برخاسته از نقش تمدن ساز معلمان است و هویت قوی؛ فرهنگ غنی و فکر و اندیشه صحیح از پایه های اصلی ساخت تمدن محسوب می شود.
4- سند 2030 که بخش مهم آن مربوط به آموزش وپرورش است و از طراحی های شبکه سلطه بین المللی است؛ برنامه کاری دشمن محسوب می شود. برنامه دشمن در این سند این است که نظام آموزشی باید جوری تنظیم شود که حیات براساس مبانی غربی به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود. غربی ها براساس این سند انتظار دارند معلمان متدین ما که علاقه مند به آینده کشور هستند در کلاس درس خود برای آنها سرباز تربیت کنند.
5- پس از هشدار یاد شده فرمودند: البته علی رغم میل دشمن کارهای بزرگی تو سط معلمان و دستگاه آموزش وپرورش صورت گرفته و این خدمات برکسی پوشیده نیست و نباید آموزش وپرورش را دست کم گرفت با این حال با وضع مطلوب فاصله داریم. و فرمودند: آموزش وپرورش باید انسانهای دانا؛ توانا؛ خردمند؛ پرهیزگار؛ پاکدامن؛ کارآمد؛ شجاع؛ هوشیار و اهل اقدام تربیت کند که اگر چنین شود همان آرزویی که بارها بیان کرده ام محقق خواهد شد و ایران عزیز به جایگاهی می رسد که تا پنج دهه هر کسی در هر جای جهان بخواهد از مرزهای جدید علم آگاه شود باید زبان فارسی یاد بگیرد و این همان چیزی است که ایران سربلند و اساس ایجاد تمدن جدید آن را طلب می کند.
6- درمورد سند تحول اعلام کردند: این سند بسیار خوب است و یک نوع ریل گذاری در کار آموزش وپرورش است و می تواند این بخش مهم از کشور را به سرمنزل مقصود برساند. اعلام این سند لازم اما ناکافی است و باید باجدیت تحقق سند تحول را پیگیری کرد که این روحیه انقلابی می خواهد.
7- با تاکید به پرهیز از کارهای نمایشی فرمودند: برای تحول در آموزش و پرورش؛ باید بدون ترس و محافظه کاری به تشخیص و تصمیم رسید و اقدام لازم را نه نمایشی و تشریفاتی؛ بلکه واقعی و حقیقی را انجام داد. البته تصمیم و اقدام انقلابی به معنای بی توجهی به نقد عالمانه نیست چرا که استقبال از نقد عالمانه جزو روحیه انقلابی است.
8- سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی را بسیار مهم و قلب آموزش وپرورش دانستند و افزودند متون آموزشی را که این سازمان تولید می کند باید منطبق با سند تحول باشد و ضمن انتقاد از دوازده سال وقت درنظر گرفته شده برای تطبیق متون درسی با سند تحول فرمودند: باید باسرعت و جدیت و در زمان کوتاه این کار را انجام داد چرا که امروزه هر ساعت در پیشرفت جامعه مهم است. ایشان گنجانده شدن مناسب و صحیح و ظریف پیامها و معارف انقلاب در همه متون آموزشی وپرورشی را ضروری خواندند و خاطرنشان کردند: سازمان پژوهش و برنامهریزی باید از لحاظ انسان های دانا، آگاه و خوشفکر متین و انقلابی غنی باشد.
9- ایشان افزایش بیشتر دانشجویان و ارتقاء کیفی دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی را یادآور شده و فرمودند: باید در این مراکز معلمانی تربیت شوند که به معنای حقیقی کلمه تعلیم دهنده دین و تقوا و انقلاب باشند.
10- مدارس استعداد های درخشان و نخبه پروری در کشور را مهم معرفی کرده و گفتند: جایگاه ایران در المپیاد های جهانی باید حفظ شود و تنزل رتبه های کشور در برخی المپیادها از جمله ریاضی، فیزیک، شیمی و رایانه باید جبران شود.
11- با انتقاد از برخی برنامه ها در بعضی از مدارس به بهانه نشاط و سرزندگی. دانش آموزان اعلام کردند البته گاهی اوقات فشار های درسی در مدارس و آموزشگاه هایی که دنبال قبولی بیشتر در کنکور یا بدست آوردن رتبه های بالا هستند جوان را پژمرده یا افسرده می کند که باید برای حل این مساله بویژه شکل فعلی کنکور یا تغییر آن بررسی عمیق به انجام رسیده و تدبیر و اقدام لازم بکار گرفته شود.
12- معاونت پرورشی را از بخش های مهم آموزش و پرورش برشمردند و با ابراز خرسندی از اقدام های انجام شده در این معاونت فرمودند: در ساختار نیروی انسانی پرانگیزه و منابع مالی این معاونت نقص هایی وجود دارد که وزیر محترم باید برای رفع آن اقدام کند تا معاونت پرورشی به معنای حقیقی آن محقق شود.
13- در مورد معیشت معلمان نیز گفتند معلمان، محترم، شریف و آبرودار هستند و عزت نفس آنان در امر معیشت باید محفوظ باشد و نباید گذاشت عناصر سیاسی یا بیگانگان از مسائل معیشتی معلمان سؤاستفاده کنند.
14- در مورد مناطق سیل زده نیز فرمودند: باید دولت با همت مردم و کمک های قابل تقدیر خیرین مدرسه ساز این مناطق را ساخته و مدارس آسیب دیده ی از سیل را تعمیر نماید در این رابطه آنچه که مهم است این است که بچه های مردم و سرمایه های نظام نباید از درس و تحصیل عقب بمانند.
15- ایشان با بیان موفقیت های عملی کشور؛ معارضه دروغین علم و دین را باطل دانسته و اعلام کردند دستگاه های علمی و پژوهشی کشور از افتخارات نظام و کشور محسوب می شوندبطوری که فعالیت هزاران محقق، متفکر و دانشمند و اکثرا جوان و متدین باعث سربلندی و هویت دینی و اسلامی کشور است و حرکت نشاط انگیز اینان باید با قدرت ادامه یابد.
16- ایشان با تاکید به اینکه مهارت آموزی نوجوانان و جوانان باید از مدارس و دبیرستان ها پیگیری شود فرمودند: در وضع فعلی که جنگ اقتصادی و فرهنگی دشمن تشدید شده همه باید مراقب باشند بخاطر اختلاف سلیقه های کوچک مقابل هم قرار نگیرند و در مقابل دشمن ضمن رعایت وحدت به کار های اصولی و مهم کشور پایبند باشند.
با دقت در فرمایشات یادشده باید گفت این سخنان سنجیده؛ آینده نگرانه و تعیین کننده رهبری منشوری است برای گذار از وضع فعلی به وضعیت ایده آل و مطلوب و با توجه به زیر بنا بودن آموزش وپرورش لازم است تمامی موارد شانزدهگانه با نگاه ملی و با اولویت در دستور کار مردم و همه قوای نظام بویژه وزارت آموزش وپرورش قرار بگیرد. حتم دارم تمامی دلسوزان نظام و انقلاب به ویژه نخبگان می دانند که شرط مهم پیشرفت کشور و نگاه تمدن ساز مورد نظر رهبری در گرو توجه جدی و همه جانبه به آموزش وپرورش است و غفلت از آن خسارتهای جبران ناپذیری را برای مردم و کشور در پی خواهد داشت.
ارسال نظر