آموزش عمومی قرآن بهعنوان یک نهضت فراگیر در همه بخشهای فرهنگی وعلمی شکل گیرد
تاریخ 27 شهريور, 1398 - 13:59.
سومین نشست کارگروه پژوهش و برنامهریزی آموزشی کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور با حضور نمایندگان دستگاههای ذیربط برگزار شد.
مهدی جلالی دبیر کارگروه پژوهش و برنامهریزی آموزشی کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشوردر گفت و گو با روابط عمومی سازمان پژوهش اظهارداشت:سومین نشست کارگروه مذکور به ریاست حجتالاسلام دکتر ذوعلم روز سهشنبه 26 خرداد 98 برگزار شد که در ابتدا آقای وکیل مسئول کمیته تدوین سطوح اهداف 9 گانه در مقاطع تحصیلی گزارشی از نتایج جلسات کمیسیون مربوطه ارائه و درخصوص سطحبندی هدف دوم، سوم، چهارم و ششم از سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، تحلیل مفهومی توانایی خواندن صحیح و روان قرآن کریم، درک معنای آیات، توانایی و التزام به تدبر در آیات و انس با قرآن کریم که به تصویب کمیته مذکور رسیده بود توضیحات کاملی ارائه نمود.
سپس رئیس کارگروه و اعضا نقطه نظرات خود را درخصوص مباحث ارائه شده از سوی کمیته تدوین سطوح اهداف ارائه کردند.
در ادامه این جلسه آقای باقری مسئول کمیته بررسی اقدامات ملی ذیل راهبردهای سند توسعه آموزش عمومی قرآن کریم به ارائه گزارش از جلسات بررسی اقدامات پرداخت و درخصوص راهبردها و اقدامات 16 گانه مربوط به کارگروه از جمله طراحی و استقرار و ساز و کارهای لازم برای اجراییسازی طرح ملی حفظ قرآن کریم در آموزش و پرورش، طراحی و اجرای برنامههای اشاعه و ترویج سند، اهداف مصوب آموزش عمومی قرآن، تدوین و تصویب درسی و محتوای قرآنی برای رشتههای مرتبط و تأسیس رشتههای تخصصی آموزش عمومی قرآن در دانشگاه فرهنگیان و سایر مراکز دانشگاهی و حوزوی، استانداردسازی و توسعه برنامههای آموزش آزاد و تخصصی در حوزه آموزش عمومی قرآن، سطحبندی اهداف آموزش عمومی قرآن و طراحی و تصویب و پیادهسازی نظام یکپارچه تعیین سطوح و مدارک آموزش عمومی قرآن کریم برای نظام رسمی و غیررسمی در کمیسیون، اجرای مطالعات جمعیتشناختی و تهیه اطلس جامع مخاطبان آموزش عمومی قرآن و ... توضیحاتی را ارائه نمود.
در پایان جلسه دکتر ذوعلم ضمن اشاره بر دو بحث محتوایی و آئیننامهای و شکلی درخصوص سطحبندی اهداف سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور تأکید کرد که ما باید از تمام ظرفیت کشور درخصوص آموزش عمومی قرآن کریم بهرهمند شویم.
این کارگروه یک کارگروه فراسازمانی است و سازمانهایی که در حوزه آموزش عمومی وظیفه دارند باید کار کارشناسی را در بخش برنامهریزی آموزشی انجام دهند و در این کارگروه بحث و تبادل نظر گردد. این کارگروه بهواسطه جایگاه فراسازمانی خود به سازمان پژوهش اعلام میکند که سطحبندی را برای تحقق اهداف نه گانه به کارگروه ارائه نماید و مشخص شود که هر هدف چه سهمی دارد. قاعدتاً ارتکاذ جامعه قابل اهمیت است برای این موضوع دکتر ذوعلم به این نکته هم تأکید نمود که بخش پژوهشی این کارگروه باید بررسی نماید که اساساً وضع فعلی آموزش قرآن کریم کشور چگونه است و باید به این سؤال در کارگروه پاسخ داده شود.
رئیس سازمان پژوهش در پایان اظهار امیدواری کرد با حضور وزیر جدید آموزش و پرورش مرکز توسعه آموزش عمومی قرآن کشور که قبلاً به تصویب دستگاه های ذیربط رسیده است تأسیس شود چرا که آموزش عمومی قرآن باید بهعنوان یک نهضت فراگیر در همه بخشهای فرهنگی و علمی کشور شکل بگیرد.