ارسال نظر



ماموریت اصلی که سازمان پژوهش برای خود تعریف کرده عملیاتی کردن اسناد تحولی است

دکتر ملکی تأکید کرد که در شرایط کنونی ماموریت اصلی ای که سازمان پژوهش برای خود تعریف کرده عملیاتی کردن اسناد تحولی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، معاون طراحی و تولید بسته‌های یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و عضو هئیت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در نشست صمیمی دکتر محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با مدیران حوزه ستادی این وزارتخانه به نمایندگی از سازمان پژوهش حضور داشت.

وی در این نشست اظهارداشت: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بنابه تصریح مقام معظم رهبری در فرمایش اخیر و بنا به تحلیل عقلانی و منطقی، قلب آموزش و پرورش است. قاعدتاً این قلب باید پویا، تپنده و سالم کار کند در شرایط کنونی ماموریت اصلی ای که سازمان پژوهش برای خود تعریف کرده عملیاتی کردن اسناد تحولی است. اسناد تحولی یعنی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی که یکی از افتخارات وزارت آموزش و پرورش است. برای اینکه این اسناد، آموزش و پرورش را شناسنامه فلسفی و فرهنگی-اجتماعی داده است.

وی ادامه داد: سازمان پژوهش بنا دارد این اسناد را عملیاتی کند و برنامه های درسی، کتابهای درسی و سایر فعالیت های خود را بر این مبنا قرار دهد. شاید سوال شود مگر اسناد بالادستی در سالهای گذشته عملیاتی نشده اند؟ در پاسخ باید گفت: در سالهای اخیر نهایت تلاش، در جهت همسوسازی برنامه های درسی با اسناد بالا دستی بوده است. این همسو شدن ادای حق مطلب نیست. مطالبه اسناد بالا دستی این است که تصمیمات تعلیم و تربیت به عنوان بنا بر این مبنا مبتنی شود، این ماموریت اصلی و کنونی سازمان پژوهش است. البته کار آسانی نیست، کار سختی است که ناگزیریم در ادامه کارهایی که در گذشته انجام شده است، آن را پیگیری کنیم، این یک طرف طیف برنامه های آموزش و پرورش است که باید در بخش سازمان پژوهش انجام شود. در آن طرف طیف، سازمان پژوهش بنا دارد به عرصه اجرا نزدیکتر شود، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اجرا یعنی با متن واقعیت های آموزشی، با سطح مدارس ارتباط قوی و روشنی ندارد و این باعث می شود بین برنامه درسی قصد شده و برنامه درسی اجرا شده و اصطلاحاً کسب شده فاصله ی زیاد باشد.

دکتر ملکی بیان داشت: حقیقتاً سازمان پژوهش بنا دارد که به عرصه اجرا نزدیکتر شود و داده ها و اطلاعات را از واقعیت های موجود بهتر و بیشتر دریافت کند البته این کار قاعدتاً باید با حمایت و هدایت معاونت های آموزشی وزارتخانه شکل بگیرد. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خود را در یک امتداد قرار داده است که یک طرف آن حوزه های معرفت، علم، فضای نظری و فکری و اسناد بالادستی قرار دارند که بنده آن ها را "آرمان ها" نامگذاری می کنم در طرف دیگر اتصال با واقعیت هاست.

بنده به عنوان عضو آموزش و پرورش و عضو هئیت علمی دانشگاه علامه طباطبایی که به نیت کمک در مورد مطالبی که اشاره کردم، به دوستان ملحق شدم عرض می کنم: اگر سازمان پژوهش بتواند تکلیف خود را بین آرمان ها و واقعیت ها تعیین کند گام بزرگی برداشته است یعنی از یک طرف اتصال به آرمان ها که در اسناد بالا دستی تجلی دارد، از سوی دیگر ارتباط با واقعیتها. اگر بتواند ‌این نسبت را خوب تحلیل کند و برای این تحلیل خود برنامه عملیاتی داشته باشد به نظر بنده گام بزرگی است که ان شاءالله بتواند بردارد.

5
امتیاز: 5 (1 رای)
Image CAPTCHA