ارسال نظر



جلسه کارگروه بررسی معارف انقلاب اسلامی و اسناد لانه جاسوسی در کتاب‌های درسی

اولین جلسه کارگروه بررسی معارف انقلاب اسلامی و اسناد لانه جاسوسی در کتاب‌های درسی با حضور مسئولان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، اولین جلسه کارگروه بررسی معارف انقلاب اسلامی و اسناد لانه جاسوسی در کتاب‌های درسی و سایر اجزای بسته آموزشی در روز شنبه 1398/08/25 در معاونت طراحی و تولید بسته‌های یادگیری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد.

در این جلسه آقای دکتر ملکی معاون طراحی و تولید بسته‌های یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار داشت:

درج معارف انقلاب اسلامی و اسناد لانه جاسوسی مسئله‌ای اساسی است و این جلسه با توجه به ارتباط موضوع با یکی از مسایل ارزشی و ریشه‌ای مرتبط به نظام تعلیم و تربیت یکی از جلسات مهم سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است که حضرت آقا مکرراً بیان و بر پرداختن آن تأکید فرمودند و همچنین از مطالبات مسئولین نظام نیز می‌باشد. این کارگروه تا جمع‌بندی مشخص و رسیدن به هدف نهایی "گنجاندن معارف انقلاب اسلامی و اسناد لانه جاسوسی در کتاب درسی و تبدیل این مطالب به فرهنگ دانش‌آموزی" کارش را ادامه خواهد داد.

همان‌طور که استحضار دارید برنامه‌های درسی با چند عامل و منبع باید ارتباط داشته باشند این منابع عبارتنداز:

  1. فلسفه؛ (که فلسفه مورد نظر ما فلسفه اسلامی است.)
  2. ارتباط با علم؛
  3. ارتباط با جامعه؛
  4. ارتباط با نیازها و خواسته‌های دانش‌آموز به‌عنوان متربیان برنامه‌های درسی و سایرعوامل که برنامه‌های درسی به آنها مرتبط هستند.

یکی از عوملی که برنامه‌های درسی را پیچیده می‌کند نظام ارتباطی پیچیده است، اگر کسی بخواهد از پیچیدگی برنامه درسی مطلع شود باید پیچیدگی نظام ارتباطی را کشف کند و هر قدر در این حوزه به بصیرت بیشتر دست پیدا کند بهتر می‌تواند برنامه‌های درسی را مدیریت کند. در بین عواملی که به‌نوعی با برنامه‌های درسی مرتبط هستند نظام ارزشی مؤثرترین عامل‌است. اگر بخواهم تعبیری بکار ببرم باید بگویم برنامه درسی با ارزش‌ها زنده است.

اگر نظام ارزشی مقبول ما و نظام ارزشی برگرفته از مبانی ما در برنامه‌های درسی دمیده شود در حقیقت برنامه‌های درسی روح لازم را پیدا می‌کند و آن پویایی، زنده بودن و طراوت را به‌طور طبیعی خواهد داشت. به همین دلیل در برنامه‌های درسی باید موضع و تکلیف خودمان را با نظام ارزشی مشخص کنیم. اگر در این بخش ابهامی باقی بماند و در فضای مه آلود حرکت کنیم هم به خودمان لطمه می‌زنیم هم برنامه‌های درسی مصدوم خواهند شد و هم تعهدات ما در برابر نظام محقق نخواهد شد. یکی از ارزش‌های اصلی و اساسی، که از اعتقادات ما ریشه می‌گیرد مبارزه با استکبار است. مبارزه با استکبار قبل‌از اینکه بُعد سیاسی داشته باشد برای ما بُعد اعتقادی دارد، اگر جنبه سیاسی هم دارد آن جنبه سیاسی فرع است، فرع بر یک امر مبنایی که دستور قرآن است و مطابق آموزه‌های قرآنی به ما دستور داده شده است که ظلم نکنیم و زیر بار ظلم هم نرویم درواقع زیر بار مستکبران نرویم همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب و کل مردم به تبعیت از ولی‌فقیه در برابر استکبار شجاعانه و راست‌قامت، مقاومت کرده‌اند و حاصل آن مقاومت، حریّت و آزادگی است. آنجاکه در برابر آمریکا کُرنش و تسلیم باشد خواری و ذلت است و آنجاکه در برابر آمریکا استقامت باشد عزت‌مداری و افتخار است. به‌همین دلیل می‌توانیم ادعا کنیم مرکز عزت‌مداری در دنیای اسلام بویژه در خاورمیانه «جمهوری اسلامی ایران» است.

این عزت‌مداری به‌خاطر موضع ضداستکباری ریشه‌ای ملت مسلمان ایران است اگر بخواهیم این روحیه را صیانت و حفظ کنیم باید تفکر ضداستکباری را وارد برنامه درسی کنیم. یعنی برنامه‌های درسی ما  ضمن تربیت علمی، اجتماعی، تربیت سیاسی هم داشته باشند در واقع دانش‌آموزان را طوری بارآورند که وقتی بزرگ می‌شوند و رشد می‌کنند روحیه ضداستکبار هم در آن‌ها بزرگ شود و رشد کند. و وقتی به یک شهروند کاملاً مؤثر در جامعه تبدیل می‌شوند، یک فرد استکبار ستیزهم باشند.

ما بنا داریم این تفکر را براساس مشیء و مرام انقلاب اسلامی و تأکیدات رهبر فرزانه انقلاب به‌طور جدی از طریق برنامه‌های درسی دنبال کنیم. شایان ذکر است هرچه زمان سپری می‌شود ضرورت طرح این مباحث در برنامه‌های درسی بیشتر می‎شود علت آن ‌هم این است که هرچه از عمر انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد نسل‌های نو پدید می‌آیند، این نسل‌های نو مثل ما که تجربه زیسته انقلاب اسلامی را داریم و سوابق انقلاب و شهدا را درک کرده‌ایم، نمی‌توانند بین خود و انقلاب اسلامی پیوند قلبی ایجاد کنند. اگر بخواهیم از انقلاب اسلامی ایران صیانت کنیم باید روحیه استکبار ستیزی را به‌همراه آموزش معارف اصیل انقلاب اسلامی در نظام تربیتی خودمان بگنجانیم. برخی از این کارها از طریق تعلیم‌ و‌تربیت غیررسمی به‌ویژه خانواده‌ها که اهمیت خاص خود را دارند انجام می‌شود ولی منظور و هدف ما تعلیم و تربیت قصد شده رسمی است که نام آن را برنامه درسی رسمی می‌گذاریم و این مطالب باید در قالب کتاب‌های درسی و سایر اجزای بسته آموزشی بتدریج در مدارس ظاهر ‌شوند و نقش و تأثیرشان را باقی بگذارند. وقتی از برنامه‌های درسی رسمی حرف می‌زنیم از گستره‌ای حرف می‌زنیم که از دوره‌ پیش از دبستان شروع می‌شود  و تا پایان دوره متوسطه ادامه دارد و در مقابل این طیف مسئولیت ما در این حوزه بسیار سنیگین است.

آقای دکتر ملکی استلزامات انجام این کار را: 1- تنظیم نامه‌ای به مرکز اسناد انقلاب اسلامی و معرفی آقای رودسری جهت تهیه و جمع‌آوری اسناد با امضای ریاست محترم سازمان، 2- بررسی اسناد لانه جاسوسی و جمع‌آوری سایر اسناد مورد نیاز، 3-  تشکیل کارگروه و پیگیری این امر از طریق آن، بیان کردند.

در پایان نیز آقای دکتر ملکی نکات ذیل را به‌عنوان جمع‌بندی مباحث مطرح شده در جلسه و توجه به آن‌ها در پرداختن به معارف انقلاب اسلامی و اسناد لانه جاسوسی بیان کردند:

این نکته باید مورد توجه باشد که مواجهه ما با برنامه‌های درسی و به تبع آن با کتاب‎های درسی است. کتاب‌های درسی با کتاب‌های غیردرسی تفاوت اساسی دارند. کتاب‌های غیردرسی مشتری رسمی ندارد. کتاب درسی سند رسمی حاکمیت است. هر چیزی که در آن می‌آید، حرف حاکمیتی است به‌همین دلیل در کتاب‌های درسی باید هوشیارانه، محتاط، عاقلانه و حساب شده عمل شود. این قاعده در گنجاندن معارف انقلاب اسلامی و اسناد لانه جاسوسی هم حاکم است اگرچه در انجام کامل و بهتر آن حرص و ولع داریم؛ بر این اساس توجه به نکات زیر ضرورت دارد:

  1.  رعایت اصل تناسب؛ تناسب مطالب با ماهیت کتاب، تناسب مطالب با سن و دوره تحصیلی خاصی که مطالب برای آن در نظر گرفته می‌شود، تناسب مطالب با حجم کتاب. صرف آوردن مطالب مورد نظر هدف نیست بلکه هدف تبدیل این مطالب به فرهنگ دانش‌آموزی است؛
  2. مشخص کردن رویکرد آوردن مطالب مربوط؛ باتوجه به اینکه هدف انجام کار ارگانیکی است نه موزائیکی لذا درخواست می‌شود برای کار ارگانیکی باید تفکر و تأمل بیشتر شود و در اینکه تلاش شود کار جنبه تحلیل داشته باشد و با ساختار کتاب جوش بخورد.
  3. ضمن ضروری بودن انجام این کار، آن ‌را آسان نپنداریم؛
  4. مطالب مورد نظر باید بخشی‌از برنامه‌ قصد شده باشد؛
  5. آنچه‌که در برنامه کوتاه‌مدت باید انجام دهیم و در اولویت قرار دارد:
  •  بررسی مطالب وضع موجود تولیدات دفاترعمومی و متوسطه نظری، فنی‌وحرفه‌ای و کار‌ ودانش و انتشارات و فناوری آموزشی و پخته کردن کارهای انجام شده؛
  •  شناخت وضع موجود و رسیدن به وضعیت مطلوب از دل وضع موجود؛
  •  مطالعه اسناد و انتخاب مطالبی که با کتاب‌های درسی مختلف تناسب دارد؛
  •  سازماندهی مطالب و گنجاندن آن‌ها در محتوای کتاب‌های درسی به‌طور معنادار و یکپارچه زیرا یکپارچگی، یادگیری را عمق می‌بخشد؛
  •   انتخاب مطالب برای چاپ و نشریات رشد و انجام تمام فرایندهایی که در خصوص کتاب‌های درسی طرح گردید؛
  •   اتخاذ تدابیری برای معلمان و آماده کردن مجموعه‌هایی مکتوب یا الکترونیکی تحت عنوان راهنمای معلم و برگزاری دوره‌های توجیهی چهره‌به‌چهره؛
  •  تحویل کارهای انجام شده به کارگروه جهت بررسی و تأیید.
  1.  آنچه‌‎ که در برنامه بلند‌مدت باید انجام شود:
  •  تولید یک برنامه درسی آموزش معارف انقلاب اسلامی و تحلیل اسناد لانه جاسوسی. باید توجه داشت که این معارف در قواره برنامه درسی آورده شود و زمانی که بخواهد برنامه درسی شود به ملاحظاتی نیاز دارد. ملاحظاتی که در برنامه درسی مزبور باید مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:
  •   نیازسنجی و تصریح آن؛
  •  اعتبارسنجی نیازها؛
  • تدوین اهداف مبتنی‌ بر نیازها؛
  • تهیه و تدوین محتوا و سازمان‌دهی آن؛
  • تعیین روش و...

از خداوند طلب می‌کنم به همه ما توفیق تبعیت از راه و شریعتی که از سوی خویش برای بشریت ترسیم شده است عنایت و روحیه بندگی را در همه ما تقویت فرماید.

امتیازی داده نشده
Image CAPTCHA