کارگاه آموزشی"معرفی و تحلیل مطالعات مروری کیفی نظام مند"برگزارمی شود
تاریخ 28 آبان, 1398 - 08:12.
کارگاه آموزشی" معرفی و تحلیل مطالعات مروری کیفی نظام مند"توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، مدرس این کارگاه سید علی خالقی نژاد، دکتری مطالعات برنامه درسی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش است.
ظرفیتهای مطالعات مروری نظامند بر کسی پوشیده نیست، و از آنها به عنوان «روششناسیهای فردا[1]» نام میبرند. تأسیس مراکز مختص انجام مطالعات مروری در بعضی از کشورها (برای مثال، انگلستان و کانادا)، خود گواهی بر اهمیت آن است. از مزایای مطالعات مروری نظاممند این است که حجم انبوهی از اطلاعات را به اطلاعاتی معنی دار و قابل هضم برای سیاستگذاران، برنامه ریزان و پژوهشگران تبدیل میکند و آنها می توانند با تکیه بر چنین مطالعاتی به تنظیم چارچوب نظام مند برای سیاستهای خود بپردازند. از آنجایی که فقر مطالعات مروری در ایران به ویژه در موضوعهای تعلیم و تربیتی به شدت احساس میشود، در این کارگاه بر مطالعات مروری کیفی نظام مند تمرکز خواهد شد. کارگاه پیش رو به دو موضوع زیر خواهد پرداخت.
چیستی مطالعات مروری کیفی نظام مند (qualitative systematic review studies )
فراتحلیلهای کیفی می توانند تحلیل عمیقی از پرسش هایی ارائه دهند که ماهیتی کیفی دارند و نیازمند فراروی از مطالعات کمی هستند. فراتحلیل های کیفی به این سوال پاسخ می دهند: چگونه تبیین های تفسیری نوشته شده را در کنار هم قرار دهیم؟ هدف در این مطالعات خلق تفسیری تلفیقی و تازه از یافته های پژوهش های منفرد هستند.
تشریح مطالعه مروری گستره پژوهی (Scoping Review)
گستره پژوهی شکلی از تلفیق دانش است که با بیان پرسش اکتشافی قصد دارد مفاهیم کلیدی، انواع شواهد، شکاف در ادبیات پژوهش مربوط به یک پدیده را از طریق جستجو، انتخاب و تلفیق دانش موجود به تصویر بکشد. مفهوم کلیدی در مطالعه گسترهپژوهی این است که در یک حوزه چه خبر است!
[1] tomorrow’s methodology