حاجی میرزایی: رسالت آموزشوپرورش تربیت دانشآموز پرسشگر و پژوهشگراست
تاریخ 23 آذر, 1398 - 13:02.
وزیرآموزشوپرورش در جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشآموزی اظهار کرد: مهمترین کارکرد آموزش و پرورش تربیت انسانها برای زندگی شرافتمندانه است تا بتوانند از هویت، ارزش، شخصیت و باورهایشان دفاع کنند.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به نقل از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، محسن حاجی میرزایی در جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشآموزی که در دبیرستان فرهنگ منطقه٢ شهر تهران برگزار شد، با تبریک هفته پژوهش به تمام پژوهشگران در تمام سطوح از دانشآموزان، معلمان، دانشجویان و اساتید اظهار کرد: این هفته فرصتی است تا ما بتوانیم بر مسئولیتهای پژوهشی خود مروری کنیم.
مهمترین کارکرد آموزشوپرورش تربیت انسانها برای زندگی شرافتمندانه است
وی افزود: مهمترین کارکرد آموزشوپرورش تربیت انسانها برای زندگی شرافتمندانه است تا آنان بتوانند از هویت، ارزش، شخصیت و باورهایشان دفاع کنند.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه اگر این هدف را مأموریت جدیدی بدانیم، گفت: پژوهش جزء تفکیکناپذیر این مأموریت است، چراکه برای مجموعه آموزشوپرورش، پژوهش ضرورتی مهم و جدی است و تحقق مأموریتهای نظام تعلیم و تربیت بدون پژوهش امکانپذیر نیست.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: جامعه در مواجهه با تغییر و تحولات زیادی است که روابط، آرمانها و اهداف را متأثر میکند بنابراین با پژوهش میتوانیم در مواجهه با این شرایط بهخوبی مواجه شویم.
وزیرآموزشوپرورش با بیان اینکه پژوهش مانند اکسیژن برای آموزشوپرورش است، گفت: رسالت آموزشوپرورش تربیت دانشآموز پرسشگر و پژوهشگر است و تصور میشود که تمام این راه از مسیر دانش منتقل میشود اما برای تحقق اهداف و دستیابی به حد معینی از تربیت، پژوهشگری نیز مهم است.
وی با اشاره به اینکه پژوهندگی بخش جداییناپذیر دانشآموزی است، اظهار کرد: بیشترین حجم دانش در مدرسه به دانشآموزان منتقل میشود اما در برابر پرسشگری دانشآموزان بهمحض ورود به مدرسه توقفی گذاشته میشود. بنابراین آموزشوپرورش باید مسیر پرسشگری را برای آنها استمرار دهد.
وزیرآموزشوپرورش تأکید کرد: پیگیر پژوهندگی بهعنوان یک هدف هستیم و در سند تحول بنیادین این مأموریت بر عهده آموزشو پرورش گذاشته است که دانش آموزان و معلمان پژوهنده باشند.
وی با بیان اینکه آموزشوپرورش میدان گستردهای برای همه نوع سؤال و اندیشیدن است، گفت: باید این موقعیت بینظیر را پاس بداریم و به بزرگترین سرمایه کشور تبدیل کنیم.
حاجی میرزایی تأکید کرد: باید بتوانیم در همه بخشهای آموزشوپرورش روح پرسشگری و پژوهشگری را جریان دهیم.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه از مدرسه، خانه و جامعه آباد میشود، گفت: روح پرسشگری در مدرسه شکل میگیرد، پژوهشگری از جنس فرهنگ است بنابراین برای پژوهشگر بودن باید پژوهنده بودن را یاد گرفت.
وی با اشاره به اینکه در اختیار داشتن دانشآموزان و پیوند آنان با مقوله تربیت و استمرار خلاقیت در مسیر زندگی آنان، میدان بزرگی برای پژوهندگی است، گفت: هر کلاس درسی محل پژوهش است و هر موضوعی در مدرسه میتواند پژوهش باشد.
حاجی میرزایی در پایان با اشاره به دانشآموزان پژوهشگر اظهار کرد: بیشتر از آنکه جامعه از توانمندی شما بهرهمند شود، شما دانشآموزان هستید که از این توان خود بهره خواهید برد و انشالله آینده درخشانی خواهید داشت.
شایانذکر است در این مراسم از ٢٠دانشآموز پژوهشگر و فناور برتر تجلیل و قدردانی به عمل آمد.