مهمترین آسیب پژوهشهای دانشآموزی از دید رییس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش
تاریخ 23 آذر, 1398 - 13:08.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشآموزی برخی از مهمترین آسیبها در فرایند پژوهشهای دانشآموزی را توضیح داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، حجتالاسلام والمسلمین دکترعلی ذوعلم در این جشنواره ضمن اعلام عنوان «پژوهش، خلاقیت، زندگی» بهعنوان شعار هفته پژوهش، به چند آسیب اساسی در پژوهش محوری در آموزشوپرورش اشاره داشت و تأکید نمود: در پژوهشهای دانشآموزی گاهی والدین بهجای آنکه مداخله هوشیارانه، زمینهساز و حمایتگر داشته باشند، رویکردشان جایگزین کردن خود بهجای دانشآموز است و والدین پژوهش را انجام میدهند بنابراین درخواست داریم که والدین به دانشآموزان کمک کنند و زمینهساز باشند اما خودشان پژوهش را انجام ندهند.
رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش وزارت آموزشوپرورش ادامه داد: در مدارس همکاران فرهنگی به خاطر دغدغه و علاقهای که دارند و میخواهند کار پژوهشی دانشآموزانشان دارای مقام و رتبه شود، خودشان در مسیر پژوهش قرار میگیرند و کار پژوهشی را انجام میدهند که این کار آسیب به پژوهش است. خودم چندین دوره داور جشنوارهها بودم و دیدم که برخی از کارهای ارائه شده به نام دانشآموزان کار آنها نیست که همین مسأله باعث میشود کارهای پژوهشی کلیشهای شود.
وی با اشاره به اینکه اصل کار در پژوهش خلاقیت است، گفت: در پژوهش دانشآموزی انتظار نداریم دانشآموز بهعنوان پژوهشگر حرفهای پژوهش کند لذا گاهی فراتر از اهداف برنامه درسی، اهداف حوزههای تربیت و یادگیری و ساحتهای شش گانه تربیت از دانشآموزان انتظار کار پژوهشی داریم که باید آن را تعدیل کنیم و از پژوهشهای دانشآموزی یک واقع بینی داشته باشیم. همچنین در برخی موارد موضوعات پژوهش فانتزی شده است و یا فراتر از موضوعات زندگی دانشآموز است درحالیکه موضوعات باید بهگونهای باشد که خلاقیت آنها را در پژوهش ایجاد کند.
رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در آموزش و پرورش بیان کرد: گاهی پژوهش فراتر از سطح توانمندی علمی و استعدادی دانشآموز است بنابراین انتظار کار پژوهشی باید متناسب با استعداد دانشآموز باشد.
وی با بیان اینکه نباید در پژوهش رقابتزدگی افراطی ایجاد شود، گفت: اساساً رقابت به معنی رایجش امر پیش برندهای در تعلیم و تربیت نیست و تلقی ما در پژوهش این است که هر دانشآموز در هر مدرسهای با فکر خلاق خود راه حل مسألهای را پیدا کند. بنابراین باید کاری کنیم که رقابت به این شکل باشد و رقابتزدگی را به گونه ای بازطراحی کنیم که جنبههای منفی رقابت را کمتر کند.
حجتالاسلام و المسلمین ذوعلم در خصوص چگونگی رشد پژوهشها تأکید کرد اگر کنکور بگذارد.