تأثیرات مدارس سمپاد بر نظام آموزشی کشور از دید عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
تاریخ 26 آذر, 1398 - 15:58.
یک عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه وجود مدارس سمپاد آثار مخربی برای کسانی دارد که آنجا تحصیل میکنند گفت: همچنین این مدارس آثار مخربی برای دانش آموزانی دارد که در این مدارس نیستند و مورد مقایسه قرار میگیرند و اثر مخرب دیگر آن بر کل نظام آموزشی است.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، احد نویدی در میزگرد علمی ـ تخصصی «بررسی و نقد پدیده تنوع مدارس، در نظام آموزشی ایران» که در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار شد درباره موضوع مدارس تیزهوشان اظهار کرد: با تنوع مدارس، داخل کلاسهای مدارس دولتی را از تنوع دانش آموزان خالی کردهایم و در حقیقت تنوع را از بین بردهایم. این تنوع مدارس فریبنده و در حقیقت تنوع علیه تنوع است. بسیاری از کلاسهای خصوصی به ویژه در دوره ابتدایی به نام آمادگی برای ورود به مدارس تیزهوشان فعالیت میکنند و باید توجه کرد که این امر چقدر میتواند مخرب عمل کند؟ .
این عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس تیزهوشان به اصطلاح هووی مدارس دولتی هستند گفت: مدارس تیزهوشان باعث محرومیت مدارس دولتی شده است.
نویدی به نحوه تاسیس مدارس سمپاد اشاره داشت و افزود: تا یک دهه قبل صرفا در حوزه ریاضی و فیزیک دانش آموز تربیت میکرد. اما در سالهای اخیر این مدارس به سایر رشتهها نیز ورود کردهاند و فشار برای افزایش شمار دانش آموزان تجربی بیشتر است. در سال 90، مدارس سمپاد به شکل فزایندهای افزایش یافت و از 439 مدرسه به 660 مدرسه در سال 92 رسید و تعداد دانش آموزان از 60 هزار به 150 هزار نفر افزایش یافت و ظرفیت کلاس ها به 30 نفر رسید.
این عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: در بهمن 96 در زمان وزارت بطحایی، آزمون ورودی این مدارس حذف شد که معتقد بودند به نظام آموزشی لطمه میزند و در تلاش برای محدود کردن آن بودند اما در نهایت به این نتیجه رسیدند که برای دانش آموزان پایه هفتم آزمون ورودی حذف شد. پس از یک ماه افرادی که قدرت بالایی داشتند لابی کردند. این از مشکلات آموزش و پرورش است که آن را دور می زنند و در نهایت قرار شد این مدارس باقی بماند و آزمون ورودی آنها به سنجش هوش تغییر کرد.
وی با بیان اینکه اکنون حدود 300 مدرسه سمپاد با پوشش 130 هزار دانش آموز داریم گفت: 80 درصد افراد امکان دسترسی برای شرکت در آزمون مدارس سمپاد را دارند. درباره پایگاه اجتماعی و اقتصادی دانش آموزان اطلاعات دقیقی در دست نیست اما 30 درصد آنها فرزندان معلمان هستند زیرا می دانند کیفیت بهتر است و تلاش می کنند فرزندان خود را برای قبولی در این مدارس آماده کنند.
نویدی با طرح این پرسش که سیاست ایجاد مدرسه تیزهوشان چه بوده و چه جایگاهی دارد؟ گفت: هر سیاستی با توجه به خاستگاه، پیامدها، نتایج و زمینههای آن قابل بررسی است. برنامه های آموزش و پرورش برای دانش آموزان مستعد از منظر دیدگاه برابری خواهانه با چالشهای عملی و فلسفی مواجه است.
وی افزود: گزینش برای ورود به این مدارس با سنجش کلیه استعدادها انجام نمیشود و بسیاری از استعدادها نادیده گرفته میشود. نقض بی طرفی حاکمیت میتواند به ایجاد چرخه شوم فلاکت منجر شود. ایجاد و ادامه فعالیت مدارس تیزهوشان در راستای همین چرخه است.
این عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به عنوان روانشناس رفتن به مدارس تیزهوشان را توصیه نمی کنم اظهار کرد: برخی از این دانش آموزان احساس می کنند تافته جدابافتهاند. به دانش آموزان مدارس عادی هم برچسب درجه دوم بودن زده میشود. مدارس دولتی را از امکانات و دانش آموزان و معلمان خوب تهی کردهایم.