تجلیل از فرهنگیان و دانش آموزان برگزیده استان قم با حضور رییس ستاد هفته پژوهش
تاریخ 28 آذر, 1398 - 17:24.
مراسم تجلیل از فرهنگیان و دانش آموزان پژوهنده قم با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، پیش از ظهر امروز پنج شنبه 28 آذرماه مراسم تجلیل از فرهنگیان و دانش آموزان پژوهنده با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و رییس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در آموزش و پرورش با حضور علی ذو علم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش، حمید رضا شیخ الاسلام مدیر کل آموزش و پرورش استان قم، جمعی از مسئولان آموزش و پرورش استان و فرهنگیان و دانش آموزان پژوهشگر در تالار آموزش برگزار شد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش در همایش تجلیل از فرهنگیان و دانش آموزان پژوهشگر ضمن اشاره به امر پژوهش و ارزشیابی به عنوان یکی از زیر نظام های سند تحول بنیادین خاطر نشان کرد: علت اینکه پژوهش و ارزشیابی در کنار هم هستند بدون نگاه پژوهشی و کار فکری روش مند دانش آموزان تربیت فکورانه اتفاق نمی افتد.
ایشان افزود: اگر در امر تعلیم و تربیت تنها به آموزش مطالب کتب درسی اکتفا کنیم و دانش آموزان را وارد حیطه تریت نکنیم هیچ گاه به معنای واقعی تعلیم و تربیت عمیق رخ نخواهد داد که جهت بهبود این وضعیت باید برنامه درسی دانش آموزان تغییر کرده و تکیه اصلی بر آموزش مهارت هایی باشد که به آنان چگونگی اندیشیدن و زندگی کردن را بیاموزد.
دکتر ذو علم تصریح کرد: اینکه کنکور پایان نظام ارزشیابی دوره دوازده ساله تعلیم و تربیت باشد عملاً روحیه تحقیق و پژوهش در دانش آموزان شکل نخواهد گرفت و مانع جدی برای جریان فکر محوری، اندیشه ورزی و تربیت مداری در آموزش و پرورش می باشد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه محتوای دروسی مانند قرآن و تعلیمات اجتماعی در سال های پنجم و ششم ابتدایی نباید متأثر از دروسی مانند ریاضی و علوم جهت شرکت در آزمون باشد، اظهار داشت: شکل گیری رقابت هایی که در دانش آموزان و خانواده ها برای شرکت در کنکور و حتی آزمون های علمی جهت ورود به مدارس خاص در دوره ابتدایی و متوسطه اول به وجود آمده است تاثیر بسیاری از دروس تربیتی و مهارتی را خنثی خواهد نمود.
علی ذو علم، ضمن تأکید بر عدم رقابتی کردن امور پژوهشی توسط معلمان، مربیان و والدین در مدارس خاطر نشان کرد: پژوهش به معنای واقعی تحقیق باشد و نه یک مسئله کلیشه ای و با دید مسابقه ای به آن نگاه کرد که دسترنج واقعی عمل دانش آموزان نباشد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی جهت تقویت پژوهش و پرسشگری در دانش آموزان اظهار داشت: برای جذب دانش آموزان به سمت پژوهش گری باید این تفکر غلط که تمامی پژوهش ها می بایست منتج به نتیجه گیری مثبت شوند، از میان برداشته شود. چرا که شکست جزء و اقتضای پژوهش ها می باشد و اگر پژوهشی با ناکامی رو به رو شد دلیل بر ناکارآمد بودن آن نیست بلکه همین که فرآیند پژوهشی در دانش آموزان شکل بگیر آثار مثبتی در بر دارد. در پایان از تعدادی از فرهنگیان و دانش آموزان پژوهنده استان قم تجلیل به عمل آمد.