«حال و هوای هفته پژوهش در استانها»- 3
تاریخ 30 آذر, 1398 - 09:14.
به مناسبت هفته پژوهش در سال 1398 و هم راستای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، ادارات کل استان ها هم از پژوهشگران برتر تقدیر کردند که به منظور ارج نهادن به زحمات این بزرگواران بخشی از این اخبار ارائه می گردد.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، هفته پژوهش سال 1398 با شعار«پژوهش، خلاقیت، زندگی» فعالیت خود را آغاز کرد و روز 23 آذرماه مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانش آموزی با حضور دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و آقای محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، حجت الاسلام علی ذوعلم رییس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در آموزش و پرورش و دیگر میهمانان و روز 24 آذرماه تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برگزیده با حضور آقای محسن حاجی میرزایی مقام عالی وزارت و دیگر مسئولان برگزار شد.
در ادامه این گزارش برخی از اخبار استانی مربوط به هفته پژوهش می آید:
تقدیر از پژوهشگران استان قم
مراسم تجلیل از فرهنگیان و دانش آموزان پژوهنده قم با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
مراسم تجلیل از فرهنگیان و دانش آموزان پژوهنده با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و رییس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در آموزش و پرورش با حضور علی ذو علم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش، حمید رضا شیخ الاسلام مدیر کل آموزش و پرورش استان قم، جمعی از مسئولان آموزش و پرورش استان و فرهنگیان و دانش آموزان پژوهشگر در تالار آموزش برگزار شد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش در همایش تجلیل از فرهنگیان و دانش آموزان پژوهشگر ضمن اشاره به امر پژوهش و ارزشیابی به عنوان یکی از زیر نظام های سند تحول بنیادین خاطر نشان کرد: علت اینکه پژوهش و ارزشیابی در کنار هم هستند بدون نگاه پژوهشی و کار فکری روش مند دانش آموزان تربیت فکورانه اتفاق نمی افتد.
ایشان افزود: اگر در امر تعلیم و تربیت تنها به آموزش مطالب کتب درسی اکتفا کنیم و دانش آموزان را وارد حیطه تریت نکنیم هیچ گاه به معنای واقعی تعلیم و تربیت عمیق رخ نخواهد داد که جهت بهبود این وضعیت باید برنامه درسی دانش آموزان تغییر کرده و تکیه اصلی بر آموزش مهارت هایی باشد که به آنان چگونگی اندیشیدن و زندگی کردن را بیاموزد.
دکتر ذو علم تصریح کرد: اینکه کنکور پایان نظام ارزشیابی دوره دوازده ساله تعلیم و تربیت باشد عملاً روحیه تحقیق و پژوهش در دانش آموزان شکل نخواهد گرفت و مانع جدی برای جریان فکر محوری، اندیشه ورزی و تربیت مداری در آموزش و پرورش می باشد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه محتوای دروسی مانند قرآن و تعلیمات اجتماعی در سال های پنجم و ششم ابتدایی نباید متأثر از دروسی مانند ریاضی و علوم جهت شرکت در آزمون باشد، اظهار داشت: شکل گیری رقابت هایی که در دانش آموزان و خانواده ها برای شرکت در کنکور و حتی آزمون های علمی جهت ورود به مدارس خاص در دوره ابتدایی و متوسطه اول به وجود آمده است تاثیر بسیاری از دروس تربیتی و مهارتی را خنثی خواهد نمود.
علی ذو علم، ضمن تأکید بر عدم رقابتی کردن امور پژوهشی توسط معلمان، مربیان و والدین در مدارس خاطر نشان کرد: پژوهش به معنای واقعی تحقیق باشد و نه یک مسئله کلیشه ای و با دید مسابقه ای به آن نگاه کرد که دسترنج واقعی عمل دانش آموزان نباشد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی جهت تقویت پژوهش و پرسشگری در دانش آموزان اظهار داشت: برای جذب دانش آموزان به سمت پژوهش گری باید این تفکر غلط که تمامی پژوهش ها می بایست منتج به نتیجه گیری مثبت شوند، از میان برداشته شود. چرا که شکست جزء و اقتضای پژوهش ها می باشد و اگر پژوهشی با ناکامی رو به رو شد دلیل بر ناکارآمد بودن آن نیست بلکه همین که فرآیند پژوهشی در دانش آموزان شکل بگیر آثار مثبتی در بر دارد. در پایان از تعدادی از فرهنگیان و دانش آموزان پژوهنده استان قم تجلیل به عمل آمد.
تقدیر از برگزیدگان حوزه پژوهش خراسان رضوی
معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش در مراسم تقدیر از برگزیدگان و فعالان حوزه پژوهش استان خراسان رضوی که در مرکز آموزش نیروی انسانی شهید کامیاب مشهد گفت: در کشورهای توسعه یافته دنیا بدون توجه به آموزش و پرورش هیچ طرح و برنامه ای عملیاتی نخواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین علی عسکری گفت: متاسفانه آموزش و پرورش مورد غفلت قرار گرفته و هر کشوری که به سمت پیشرفت و تعالی حرکت کرده زیرساخت اصلی کار را در آموزش و پرورش دیده و با نگاه عالمانه به دستگاه تعلیم و تربیت توجه نموده و نگاه به این مجموعه باید نگاهی علمی و تخصصی باشد.
وی ادامه داد: کشورهای توسعه یافته دنیا برای همه برنامه ها و فعالیت های خود پیوست آموزش و پرورش را دارند و بدون توجه به آموزش و پرورش هیچ طرح و برنامه ای اجرا نمی شود.
حجت الاسلام والمسلمین علی عسکری تصریح کرد: ایجاد انگیزه و کمک به نخبه گرایی و نخبه پروری در معلمین و دبیران یک مبنا و ضرورت است و باید به نگاه عالمانه به موضوع علم و دانش بنگریم و در همین راستا موضوع ارتقاء مدرک تحصیلی بیش از یک بار را در فرهنگیان به جد پیگیر هستیم تا تایید و اجرایی شود.
معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: رابطه تعلیم و تربیت و انتقال علم یک رابطه دوسویه است و این رابطه را حتما باید با مدیران و مسئولین برقرار کنیم و با اتخاذ روش های علمی، جامعه شناسی، گفتگو، پرسش و پاسخ، کار گروهی، هم فکری و رفتار جمعی می توانیم آموزش و پرورش را به گفتمان غالب تبدیل و این دستگاه مهم را به بهترین نحو مدیریت و اداره نماییم.
وی عنوان کرد: آموزش و پرورش کشور در یک حالت تغییر و پوست اندازی قرار دارد و سند تحول بنیادین چراغ و نقشه راه است که مورد تایید همه صاحب نظران قرار گرفته است و برای برون رفت از وضع موجود باید انجام کارهای پژوهشی مبتنی بر رفتارهای کاربردی را در دستور کار قرار دهیم و بدون مطالعه، پژوهش و علم توفیقی حاصل نخواهد شد. توجه دولت به آموزش و پرورش رو به رشد است و بیشترین بودجه جاری کشور به آموزش و پرورش اختصاص یافته است که بسیار مهم است.
معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: یکی از بزرگترین آفت هایی که باید آموزش و پرورش را از آن دور نگه داریم سیاست زدگی است چرا که آموزش و پرورش ساحت تعلیم و تربیت است و در جهت تعالی انسان ها گام برمی دارد.
ایرج سعادتمند معاون پژوهش، برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش خراسان رضوی در این مراسم گفت: پژوهش پاسخ به پرسش است و پژهش حل مسئله می کند و مسئله نیز از تفکر برخواسته است و این تفکر منجر به بروز خلاقیت و نوآوری خواهد شد.
وی افزود: پژوهش محور توسعه است و پیشرفت و توسعه هر جامعه ای در گروی پژوهش است و پنج درصد تولید ناخالص ملی کشورهای توسعه یافته از پژوهش بدست آمده است که در کشور ما این آمار نیم درصد است و امید داریم سهم پژوهش در تولید ناخالص ملی کشور ما ارتقاء یابد.
سعادتمند تصریح کرد: موتور محرکه و سنگ بنای پیشرفت کشور پژوهش است و در آموزش و پرورش، پژوهش از دوره ابتدایی آغاز می شود و در جشنواره جابرابن حیان تفکر و در جشنواره نوجوان و جوان خوارزمی نیز خلاقیت و نوآوری مورد تاکید است و به دنبال اختراع و اکتشاف دانش آموزان هستیم و در این بین والدین و مربیان نباید در مسیر پژوهش دانش آموزان قرار گیرند و نباید فراتر از سطح استعداد و ظرفیت دانش آموز از او توقع داشته باشم.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه محدودیت منابع مالی، مسائل فرهنگی، نیروی انسانی ماهر و مدیریت استفاده از داده های پژوهشی را از مهمترین مشکلات و چالش های پژوهش در کشور برشمرد.
وی اظهار کرد: اگر قرار است در آموزش و پرورش توفیقی حاصل شود باید فراپژوهش انجام دهیم و پژوهش های صورت گرفته را بررسی و آسیب شناسی کنیم و یافته های پژوهشی را منتشر نماییم و از پژوهش های در دست اقدام حمایت کنیم و با برگزاری دوره های کوتاه مدت جهت آشنایی با تحقیق و پژوهش و اتخاذ تدابیر لازم برای کاربست پژوهش ها در این مسیر گام برداریم.
سعادتمند در پایان گفت: متاسفانه حوزه پژوهش در سطح کشور مغفول واقع شده و حتما باید اهمیت این حوزه را بدانیم و امید داریم این معاونت با سازوکار و ساختار جدید بتواند ادامه فعالیت کند.
تجلیل از پژوهشگران گلستانی
به مناسبت هفته پژوهش از پژوهشگران برتر فرهنگی و دانش آموز با حضور فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، احسان گوهری راد، مدیرکل آموزش و پرورش گلستان و دیگر مسئولین استانی و شهرستانی در کانون تربیتی و فرهنگی طاها گرگان تجلیل به عمل آمد.
کریمی در این مراسم گفت: آموزش و پرورش ذاتا پژوهش محور و اندیشه گراست که بر بنیاد ایده های ناب و آرمان های والا پایهریزی شده است.
وی افزود: آموزش و پرورش پژوهش محور باید مسائل را شناسایی و حل نماید و آموزش و پرورشی موفق است که مبتنی بر عقلانیت و تحقیق باشد.
کریمی با بیان اینکه باید از پژوهش های آکادمیک در آکادمی صرف پرهیز کرد گفت: تدبیر و اندیشه نشان می دهد، زمانی می توانیم در آموزش و پرورش تحقیقات کاربردی را به ثمر بنشانیم که تحقیقات بنیادی را انجام داده باشیم.
این مقام مسئول گفت: اگر می خواهیم در آموزش و پرورش روزهای خوبی را تجربه کنیم باید. بخش پژوهش به عنوان یک دیده بان آگاه و بیدار عمل کند تا بتوان آینده و چشم انداز خوبی برای این دستگاه ترسیم کرد.
کریمی گفت: در آموزش و پرورش باید توجه داشت که حل چه مسائلی باعث ارتقای سطح عملکرد می شود تا بتوان پژوهشها را حول همان مسئله انجام داد.
وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش و مدارس برای عبور از بحران های موجود نیازمند بهره گیری از یافته های پژوهش هستند گفت: بدون اتکا به یافتههای پژوهشی نمی توان در سطح کلان آموزش و پرورش، تصمیم های درست اتخاذ کرد.
کریمی اظهار کرد: خوشبختانه تحقیق و پژوهش به سطح کلاس های ما رسوخ پیدا کرده است. وی گفت: باید سعی کنیم روحیه مشارکت جویی و تحقیقی را بیش از پیش در دانش آموزان ارتقا دهیم.
وی با اشاره به اینکه معلمان پژوهنده به توسعه آموزش و پرورش کمک فکر میکنند، گفت: تشکل های معلمان پژوهنده در استان ها راه اندازی خواهد شد و این یک ظرفیت مناسب برای بیان ایده ها، دیدگاه ها و نظرات معلمان پژوهنده است که میتواند کمک شایان توجهی به امر آموزش و پرورش کنند.
احسان گوهری راد مدیر کل آموزش و پرورش گلستان در مراسم تجلیل از پژوهندگان برتر استان گلستان که در کانون فرهنگی و تربیتی طه گرگان برگزار شد، ضمن تبریک هفته پژوهش گفت: تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش باید با دقت و نکته سنجی همراه باشد.
وی افزود: آموزش و پرورش محدودیت هایی دارد و با مسائل و مشکلاتی مواجه است بنابراین تمام پژوهشهایی که در این دستگاه انجام میشود باید به راه حلی برای خروج از مشکلات ختم شود.
گوهری را بیان کرد: پژوهندگان باید با احصاء و شناسایی مسائل موجود، پژوهشهای خود را در جهت رفع مشکلات و حل مسائل آموزش و پرورش انجام دهند.
مدیرکل آموزش و پرورش گلستان اظهار کرد: بر اساس اهداف سند تحول بنیادین، باید دانش آموزان در طراز انقلاب اسلامی و پژوهنده تربیت کنیم و روحیه پرسشگری، تحقیق و پژوهش را هر چه بیشتر در دانش آموزان تقویت نمایم و این رسالت خطیری است که نظام آموزش و پرورش برعهده دارد.
قدرت الله نظری معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش و سرپرست معاونت پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی این اداره کل در مراسم تجلیل از پژوهندگان برتر آموزش و پرورش گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، مقام معظم رهبری تاکید زیادی بر تحقیق و پژوهش نموده اند که این نشان از اهمیت این موضوع دارد.
وی گفت: در استان گلستان 361 هزار دانش آموز مشغول تحصیل اند که همه آنها محقق و پژوهشگر اند چون به فرمایش قرآن کریم، انسانها مستعد علمآموزی و تحقیق اند.
قدرت الله نظری با بیان اینکه 22 هزار همکار فرهنگی در استان گلستان داریم گفت: استان گلستان یک استان علمی محسوب میشود و مشاهیر زیادی دارد و به لحاظ مدرک تحصیلی همکاران فرهنگی، گلستان جزو پنج استان اول کشور است.
سرپرست معاونت پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش گلستان اضافه کرد: تمام کارها و تصمیمات ما باید بنیان علمی داشته و منطبق بر یافتههای پژوهشی باشد.
وی افزود: تحقیق و پژوهش را باید در دانش آموزان نهادینه کنیم و این مهم بدون یک گفتمان سازی مناسب محقق نخواهد شد.
نظری با بیان اینکه حدود 14.5 میلیون دانشآموز، 30 میلیون والدین دانشآموز و یک میلیون معلم در کشور وجود دارد گفت: اگر گفتمانسازی درستی صورت بگیرد این خانواده بزرگ به خوبی میتواند مشکلات موجود و مسائل را در درون خود حل و فصل نماید و ما باید همت کنیم تا این گفتمان سازی پژوهشی را برای بازیابی ایده ها و برون رفت از مشکلات آموزش و پرورش ایجاد نماییم.
خاطرنشان می گردد در ادامه این مراسم از مدل جدید هدایت تحصیلی در دوره متوسطه نظام آموزشی ایران رونمایی شد.
شایان ذکر است در پایان این مراسم از 60 پژوهشگر برتر فرهنگی و دانش آموز استان گلستان تجلیل به عمل آمد.
هفته پژوهش در استان ایلام
علی محبی مشاور پژوهش و برنامهریزی سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر استان ایلام گفت: هدف آموزش و پرورش باید پرورش دانش آموزان خلاق و جست و جو گر باشد. ما برای پیشرفت کشور باید بر علم، پژوهش و تکنولوژی تکیه کنیم و پژوهش را در بین معلمان و دانش آموزان نهادینه کنیم.
وی در ادامه ضمن تشریح فرایند پژوهش افزود: پژوهش باید مبتنی بر مسئله باشد و ما در آموزش و پروش باید با مشکل شناسی راهبردی مسائل مهم آموزش و پرورش را مشخص کنیم.
وی ادامه داد: مشکل شناسی راهبردی یعنی پرداختن به ریشه های مشکل، ابعاد و اجزای مشکل و تبعات مشکل است که این مشکلات باید توسط ذینفعان و کسانی که با مشکل در ارتباط هستند شناسایی شوند.
محبی اظهار کرد: یکی از رسالتهای مدیران این است که باید تلاش کنند کار بدون پژوهش انجام ندهند و رسالت بعدی مدیران کاربست نتایج پژوهش است.
مشاور پژوهش و برنامهریزی سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: هدف آموزش و پرورش باید پرورش و تربیت دانش آموزان خلاق و جست و جو گر باشد تا زمینه پیشرفت کشور فراهم شود.
مراسم گرامی داشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهش گران برتر فرهنگی با حضور علی محبی مشاور پژوهش و برنامهریزی سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورشو سایر مسئولین استانی برگزار شد.
در این مراسم ایرج زینی وند سرپرست معاونت پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش ضمن ارائه گزارش عملکردی از فعالیتها و اقدامات انجام گرفته در این حوزه گفت:کسب رتبه برتر اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام در حوزه پژوهش و همچنین کسب عناوین برتر کشوری از دستاورد های حوزه معاونت پژوهش است.
وی افزود: یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در حوزه پژوهش کاربست و استفاده از یافته های علمی پژوهشی همکاران فرهنگی جهت حل مشکلات و چالش های پیش روی آموزش و پرورش استان است.
زینی وند در پایان ضمن تشریح آینده پژوهی گفت: از دیگر برنامه های حوزه پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام تشویق همکاران به آینده پژوهی است که می تواند نقش مهمی در حل مشکلات و مسائل آموزش و پرورش داشته باشد.
در پایان این مراسم از پژوهشگران برتر استان در حوزه پژوهشگر برتر، کتاب برتر، پایان نامه برتر، اقدام پژوهی تقدیر به عمل آمد.