لزوم تشکیل "کلاسهای جبرانی" برای روزهای تعطیل
تاریخ 18 دى, 1398 - 08:11.
عضو پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش با بیان اینکه بیتوجهی آموزشوپرورش به جبران تعطیلات پیشبینی نشده بهصورت مستقیم کیفیت آموزش را تحتالشعاع قرار میدهد، گفت: این وزارتخانه باید اعلام کند که به ازای هر روزی که مدارس تعطیل شده، برنامه جبرانی دارد.
مسعود کبیری در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره تعطیلات پیشبینی نشده دانشآموزان در طول سال تحصیلی، از دست رفتن بخشی از زمان آموزش و ضرورت برگزاری کلاسهای جبرانی برای حفظ کیفیت آموزش اظهار کرد: برآوردی را براساس برنامه درسی ملی داشتیم و براین اساس مشخص شد، این میزان از مطالب کتابهای درسی باید در یک ظرف زمانی به دانشآموزان انتقال یابد حال اگر این تناسب بههم بخورد چه اتفاقی میافتد؟
مدعیالعمومی برای دفاع از حقوق دانشآموز نداریم
وی افزود: هماکنون به دلایل مختلف به ویژه آلودگی هوا، تعطیلات پیشبینی نشده به مدارس تحمیل میشود اما در این ماجرا، شاکی و مدعی وجود ندارد چون دانشآموز بنا به اقتضاء سنش به تعطیلی تمایل دارد همچنین ممکن است معلمان هم از تعطیلات استقبال کنند اما باید مدعیالعمومی وجود داشته باشد که از حقوق دانشآموز حمایت کند.
عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش گفت: برای آموزش دانشآموزان از بیتالمال هزینه میکنیم بنابراین باید آموزش بهصورت کامل اتفاق بیفتد و کاستن از آن منجر به کمفروشی آشکار میشود.
وی با طرح این پرسش که هماکنون به دلیل آلودگی هوا ناگزیر از تعطیلی مدارس هستیم اما حالا که این اتفاق میافتد در کیفیت آموزش چه تغییری رخ میدهد، متذکر شد: وقتی تعداد روزهای آموزش کم میشود، دانشآموزان به طور مرتب و منظم در معرض یادگیری قرار نمیگیرند و یادگیری کمتر اتفاق میافتد یکی از اصلهای تعریف یادگیری این است که امری تدریجی بوده و اگر در تدریجی بودن آن وقفهای رخ دهد، چگونه باید آن را جبران کرد.
کبیری ادامهداد: وقتی معادله زمان و محتوا را به دلایلی همچون تعطیلات آلودگی هوا به هم میزنیم بر نوع آموزش تأثیر میگذارد به عنوان مثال معلمی که باید کتابی با 200 صفحه را در 25 هفته درس بدهد، برای روشهای آموزش برنامهریزی میکند که از روش مباحثه یا سایر روشهای متنوع مانند آزمایش استفاده کند؛ حالا اگر به دلیل تعطیلات پیشبینی نشده قاعده را به هم بزنیم و 25 هفته آموزش اتفاق نیفتد، زمان آموزش کم شده و استراتژی معلم این خواهد بود که مباحثه را حذف، آزمایش را کنار گذاشته و تمام دغدغهاش تمام کردن محتوای کتاب درسی خواهد شد.
عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش متذکر شد: در چنین شرایطی مشخص است برای یادگیری دانشآموز چه اتفاقی میافتد، آموزشوپرورش باید سازوکاری برای جبران زمان از دست رفته آموزش بیاندیشد.
کبیری گفت: چند سال است، این موضوع را مطرح میکنیم که آموزشوپرورش به طور مشخص بگوید بر اساس برنامه درس ملی باید مدارس چند روز دایر باشند و به هر میزان که تعطیلات غیرپیش بینی شده رخ میدهد، چند روز مدارس دایر هستند.
در برابر کمفروشی آموزشی مسئولیم
وی خاطرنشان کرد: مدارس باید 185 روز دایر باشند و حتی اگر تعطیلات پیشبینی نشده هم نداشته باشیم بازهم مدارس 30 روز کمتر دایر هستند، معتقدم همه باید تأکید داشته باشیم که در برابر کمفروشی آموزشی مسئول هستیم.
این عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش گفت: در کشوری مانند ترکیه وضعیت اینگونه است که مدارس باید 185 روز دایر باشند و اگر این زمان اتفاق نیفتاد آنقدر باز میمانند تا 185 روز فعالیت محقق شود.
کبیری افزود: چند سال است به آموزش و پرورش میگوییم باید این فرهنگ در کشور ما جا بیفتد و مدارس 185 روز دایر باشند؛ اگر به دلایلی همچون آلودگی هوا تعطیلاتی اتفاق افتاد در برنامه آخر سال تحصیلی زمانهای از دست رفته لحاظ شود تا دانشآموزان به میزان لازم آموزش را دریافت کنند.
عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش ادامهداد: امسال از بابت تعطیلات متعدد مدارس نگرانیم که ممکن است آموزش به خوبی اتفاق نیفتاده باشد از سوی دیگر اگر آموزش وپرورش برگزاری ساعات آموزش جبرانی را با تأخیر به معلمان و خانوادهها اعلام کند نوشدارو بعد از مرگ سهراب است چرا که معلم به دلیل انباشت مطالب کتابهای درسی همچنان آموزش را بی کیفیت جلو میبرد و دغدغه او فقط تمام کردن کتاب درسی است.
آموزش وپرورش به فکر ساعات جبرانی باشد
کبیری متذکر شد: هماکنون آموزش و پرورش باید اعلام کند که به ازای هر تعداد روزی که مدارس تعطیل شدند، برنامه جبرانی خواهد داشت تا معلمان با اطمینان خاطر اقدام به تدریس کتابهای درسی کنند به عنوان مثال می توانند در روزهای پنج شنبه کلاس جبرانی برگزار کنند.
وی گفت: تعطیلات پیشبینی نشده و از سوی دیگر بیتوجهی آموزش و پرورش به جبران آن بهصورت مستقیم کیفیت آموزش را تحت الشعاع قرار میدهد این مسئله کاملا بدیهی و راه حل آن آسان است یعنی باید ساعت آموزشی از دست رفته را جبران کرد اما هم اکنون مشکل این است که متأسفانه کیفیت آموزش مدعی ندارد.