انقلاب اسلامی ایران حاصل ایمان، عمل صالح و صبر و پایداری است
تاریخ 22 بهمن, 1398 - 12:14.
معاون طراحی و تولید بسته های یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی معتقد است انقلاب اسلامی ایران حاصل ایمان، عمل صالح و صبر و پایداری است.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حسن ملکی معاون طراحی و تولید بسته های یادگیری در نشست یاران گام دوم انقلاب که با همت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، سلیمی عضو هیات علمی و رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، زارعی رئیس سازمان بسیج اساتید، کاظمی معاون فرهنگی و پرورشی وزیر، مهرزاد حمیدی معاون تربیت یدنی و سلامت وزیر، مهراله رخشانی مهر معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، مهندس محمد مهدی کاظمی معاون توسعه منابع و پشتیبانی، بحری زاده قائم مقام سازمان دانش آموزی، تاریخی دبیرکل انجمن های اسلامی دانشآموزان، مسئولان و کارکنان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، صاحب نظران و دیگر فعالان این حوزه در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد، در تبیین شأن و منزلت بیانیه گام دوم انقلاب اظهار داشتند:
سورهای در قرآن وجود دارد به نام "والعصر". این سوره دارای شگفتی های بسیار و پیامهای متعددی است که رابطه مستقیمی با انقلاب اسلامی در گام دوم دارد. در واقع این سوره نقشه راه انقلاب اسلامی ایران است.
"والعصر"را قسم به زمان تفسیر کردهاند و مصادیق و معانی گوناگونی در مورد آن در تفاسیر آمده است از جملة آنها قسم به بعثت، قسم به روز محشر و امثال اینها، امام راحل رضوان الله تعالی علیه نکتة دیگری فرمودند. همانطور که رهبری آن امام راحل، خاص بود نگاهشان هم به سورة "والعصر"که از وجهی میتوان آن را نقشة انقلاب اسلامی نامید، متفاوت است. ایشان میفرمایند "والعصر"را قسم به زمان معنا نکنیم. عصر را باید عصاره معنا کنیم.
قسم به عصر، قسم به عصارة عالم هستی و قسم به وجود انسان کامل است. همانطور که در اثبات حقانیّت چیزی به خدا قسم یاد میکنیم خداوند متعال در این سوره به انسان قسم یاد میکند. قسم به انسان کامل که امام راحل هم در تفاسیرشان همین تعبیر را دارد. عصر را عصارة هستی معنا میکند که وجود مبارک حضرت ولیعصر سلامالله علیه مصداق اتم و اکمل این انسان کامل است و شاید بتوان گفت در مراتب پایینتر هم ما انسانها میتوانیم اینگونه بفهمیم و قانع شویم که برخی انسانها، در حدّ انسان کامل نیستند ولی انسانهای متکامل و روبه تکامل هستند و بهطور نسبی میتوان به آنها نیز قسم یاد کرد. به اعتقاد بنده جا دارد از جهت فهم معنایی این سوره از شهید عالی مقام سردار سلیمانی یاد کنیم. آن کمالاتی که در او فهمیدهایم به وجود عالی مقام ایشان قسم یاد کنیم قسم به وجودی که صفات الهی در آن متجّلی شد و اینکه تقدیس و تقدیر کنیم از چنین انسانهای انقلابی تربیت شده در تراز انقلاب اسلامی ایران. فلذا امام از والعصر قسم به انسان کامل یاد میکند. در ادامه "ان الانسان لفی خسر" است یعنی همانا همة انسانها در معرض خسران قرار دارند.
یکی از مفسرین مصری در تفسیر واژة خسران، آن نوع ضرری را که انسان اصل سرمایه را میبازد معنی میکند، خسران ورشکستگی و اصل سرمایه را باختن است. بیتردید آنهایی که با انقلاب اسلامی ایران زاویه گرفتهاند آنهم زاویه گرفتههای ایدئولوژیکی و اعتقادی، آنهایی که عالماً و عامداً در برابر ارزشهای انقلاب ایستادهاند، در معرض خسران هستند.
ادامة این سوره امید آفرین است و نقشة انقلاب اسلامی ایران و روح گام دوم انقلاب است. آنجا که میفرماید "الا الذین آمنو و عملو الصالحات". یعنی آنهایی که ایمان آوردهاند شامل آنهایی که اصل سرمایه را باختهاند نمیشوند زیرا ایمان آوردهاند.
خداوند خطاب به مومنین میفرمایند "یا ایهاالذین آمَنوا، آمِنوا"، ای کسانی که ایمان آوردهاید ایمان آورید. این فرمایش الهی بیانگر آن است که در هر مرحلهای از ایمان، باید خودمان را ارزیابی و بررسی کنیم. ایمانمان را بکاویم و خودشناسی کنیم تا متوجه شویم در چه مرحلهای قرار داریم. زیرا در فرهنگ قرآنی و به استناد همین آیة "یا ایهاالذین آمَنوا، آمِنوا"، ایمان ذومراتب است. ایمان یک سطحی نیست، هر قدر تلاش، کوشش و جهاد کنیم باز هم در این مراتب سیر میکنیم زیرا انتها ندارد. نکتهای که در آیة سوم سورة عصر وجود دارد این است که ایمان در فرهنگ قرآن به تنهایی ارائه نمیشود و همیشه رفیقی دارد به نام عمل صالح. عمل صالح بیانگر آن است که ادعای ایمان کافی نیست بلکه باید عمل به ایمان و عمل صالح داشته باشیم. انقلاب اسلامی ایران با مؤمنینِ عاملِ به عملِ صالح بوجود آمد و بدون تردید ادامه و ماندگاری آن هم با همان ایمان و عمل صالح خواهد بود. اگر بخواهیم روح گام دوم را در بیان رهبری دنبال کنیم، حضرت آقا میفرمایند ای مؤمنین فراموش نکنید که با عمل صالح میتوان راه انقلاب را ادامه داد حقیقتاً چیزی جز ایمانِ به راه، ایمانِ به هدف، ایمانِ به آرمانها و عملِ به آن ایمانها نیست.
دو صفت دیگر در این سورة بیان شده است یکی "و تواصو بالحق" است یعنی انسانهایی که مشمول خسران نمیشوند همدیگر را به حق دعوت میکنند که مصداق وصیّت به حق در زندگی امروزی ما، اولاً در رأس همة ارزشها عبودیت الهی و توکل به خدا است و در مراحل پایینتر همدیگر را به تبعیّت از رهبری وصیّت کردن است. اگر از این راه زاویه بگیریم بیتردید میبازیم. همانطور که حضرت امام خمینی قدس سره فرمودند: پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به کشور آسیبی نرسد هم مصداق وصّیت به تبعیت از رهبری است. مصداق ولایت فقیه در وضع امروز در مقام معظم رهبری معنا پیدا میکند. باید خودمان را با فرمایش ایشان تنظیم کنیم و در مسائل و ضرورتهای انقلاب اسلامی به دنبال تفاسیر دیگر نباشیم.
توصیة دیگر قرآن در سورة عصر "و تواصوا بالصبر" است یعنی همدیگر را به پایمردی برای دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی ایران وصیت کنیم. همدیگر را به دفاع از فرهنگ گام دوم انقلاب اسلامی ایران وصیت کنیم. انقلاب اسلامی ایران ما را آزاد کرد، انقلاب زنجیر اسارت را از دست و پای ملت ایران باز کرد، انقلاب اسلامی ایران به ملت عزت، شرف و آزادگی داد فلذا ما به انقلاب بدهکاریم و بر ما واجب است که از ارزشهای انقلاب اسلامی ایران صیانت کنیم تا عزت مدار و حسینی زندگی کنیم. درسی که شهید سردار سلیمانی به ما آموخت هم همین است که مراقب رفتار، کردار و گفتارمان باشیم و رفتارمان را با مواضع ولایت تنظیم کنیم تا شکست نخوریم. هر جا از این معیار تخطّی کردیم بازنده بودیم. در این برهه از زمان ما به پیام گام دوم انقلاب نیاز داریم تا همدیگر را به صبر وصیّت کنیم البته صبر به معنای انفعال نیست بلکه صبری که در دل آن استقامت و در کُنه معنای آن مقاومت است در واقع معنای آن این است که همدیگر را به صبر، استقامت و پایداری دعوت کنیم تا استکبار بیرحم و گمراه جهانی نتواند ترفندهای خود را که در آینده نیز قطعاً خواهد بود عملی و ضربهای بر پیکر انقلاب اسلامی ایران وارد کند. ما احتیاج به تعمیق ایمان، عمل صالح، وصّیت متقابل به حق، وصیّت متقابل به صبر داریم تا بتوانیم این راه با عظمت و پرمعنای انسانساز تعالیبخش انقلاب اسلامی ایران را دست در دست یکدیگر به سرمنزل مقصود برسانیم و انشاءالله عَلَم انقلاب اسلامی ایران را به دست ولی امر زمان، به حضرت ولی عصر(عج) بسپاریم.