قیام 15 خرداد، سند دین باوری و ظلم ستیزی مردم ایران
تاریخ 17 خرداد, 1394 - 09:08.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در مراسم بزرگداشت قیام پانزده خرداد که در مسجد صاحب الزمان (عج) قم برگزار شده بود، آیةالله دکتر محمدیان قیام پانزده خرداد را طلیعه ی انقلاب اسلامی و شهدای آن روز را سند دین باوری و ظلم ستیزی مردم ایران معرفی و اضافه کرد : رژیم شاهنشاهی با پرو پاکاند انقلاب سفید و اصلاحات ارضی، روحانیت و مرجعیت شیعه را پشتیبان نظام ارباب و رعیتی معرفی می کرد و با پشتیبانی امریکا و حتی چراغ سبز نظام کمونیستی شوروی آن روز گمان می کرد با رحلت آیة الله العظمی بروجردی دیگر روحانیت در ایران جایگاهی ندارد. اما قیام پانزده خرداد و حرکت توفنده ی مردم در شهرهای بزرگ و کوچک همانند قم و تهران و تبریز و شیراز و مشهد و حرکت شهادت طلبانه مردم ورامین مُهر بطلان بر این پندار باطل زد و شاه و دار و دسته او را رسوای عام و خاص ساخت. آیةالله محمدیان افزود، قیام پانزد خرداد نشانه ی روشن حمایت و پیروی مردم از مرجعیت دینی و جایگاه ویژه ی روحانیت در میان مردم مخصوصا نفوذ پر معنای امام خمینی در حوزه ی علمیه و افشار مختلف کشور بود.
استاد محمدیان در پاسخ به پرسش یکی از حاضران، درباره ی نسبت قیام پانزده خرداد با نهضت های صد ساله ی اخیر و تأثیر نهضت ملی شدن نفت در حرکت امام خمینی، اظهار کرد: ملت ایران در یکصد گذشته تجربه های زیادی را کسب کرد، از جنبش تنباکو تا نهضت مشروطیت ،از انقلاب مشروطه تا نهضت جنگل، اعتراضات ملی در دوره ی رضا خانی توسط شهید مدرس و نهایتا نهضت ملی شدن نفت همه بر تجارب ملت ایران افزود و آنها آموختند هیچ حرکتی بدون جوهره ی دینی و رهبری مرجعیت دینی به فرجام نیکو نمی رسد ،لذا در حرکت پانزده خرداد و در ادامه ی آن که منتهی به انقلاب اسلامی شد بدون توجه به جریان های سیاسی مختلف اعم از ملی گراها، طرفداران حرکتهای مسلحانه، روشنفکران و گروه های چپ و کمونیستی تنها وتنها به امام و رهبری او اعتماد کردند و انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند ند و حاکمیت برآمده از آن را جمهوری اسلامی نام نهادند و بیش از سه دهه است که علیرغم همه ی توطئه ها این انقلاب درمسیری که امام برای آن ترسیم و تصویر کرده اند، پیش می رود. این نتیجه ی تجربه آموزی از حرکتهای پیشین و دل بستگی به اسلام و مرجعیت و رهبری دینی است.