ارسال نظر



کلاس در خانه تداوم یادگیری رسمی با نهضت ملی تدریس معلم بر بستر فضای مجازی سلامت و پویا

استمرار فعالیت یادگیری رسمی در خانه مبتنی بر چرخش های تحول آفرین در شرایط خاص انتشار ویروس کرونای جدید در کشور

 

هنر مدیریت های بهره ور شناخت درست از مسایل و رخدادها و چالش های پیش رو و تبدیل تهدید های حاصله به فرصت افرینی برای کارآیی خوب و اثربخش مناسب یعنی  انجام کار درست متناسب با شرایط و مقتضیات در اختیار با روش های خلاق و نوآورانه می باشد. رخداد نامیمون انتشار ویروس کرونای جدید یکی از چالش سنگین هر کشوری بوده که بواسطه ناشناخته بودن این پدیده و چگونگی تاثیر و تاثر آن، نیازمند مراقبت های جدی بهداشت فردی و اجتماعی می باشد که در کنار محاسن خوب رعایت بهداشت فردی  در سلامت عمومی که جامعه مفید می باشد ولی بواسطه شیوع این بیماری تعطیلی کسب و کار ها و مراکز علمی و آموزشی و پژوهشی بویژه مدارس  را بدنبال دارد که خود تهدید بسیار سنگین برای نظام اموزشی و آسیب پذیری اوقات در اختیار دانش آموز در منزل می باشد عدم حضور دانش آموزان در مدارس و مکان ورزشی و ... سبب شده تا بیشتر اوقات آنان در استفاده از فضای مجازی و دیدن فیلم برنامه های تلویزیونی سپری شود  در صورت عدم مدیریت این فرصت در اختیار مشکلات جدی آموزشی و تربیتی را در پی خواهد داشت.  لذا  بر آموزش و پرورش ( همه ارکان تا مدرسه ) معلم و خانواده تکلیف هست تا از منظر ایفای مسئولیت اجتماعی و رسالت تربیتی از روش های متنوع و موثر بر بستر رسانه های الکترونیکی و دیداری و شنیداری فرآیند یادگیری رسمی را استمرار داده و بسترهای لازم برای مشارکت فعال و سازنده و بهره مندی دانش آموز در این شرایط را مهیا سازند. خوش بختانه در ارکان سند تحول از مبانی تفکری و فلسفی تا راهکارهای اجرایی پیش بینی های کمک کننده دیده شده است که مهمترین ان توجه عملی و اقدام اثربخش در راستای چرخش های تحول افرین می باشد . چرخش های تحول آفرین و واژگان مرتبط با آن در مفاد سند تحول بینادین آموزش و پرورش از قوت های است که نیازمند تبیین و تامل بیشتر و برنامه ریزی متناسب و تمهید سازی لازم برای اقدام و عمل اثربخش و کارا  با استفاده شیوه ها و روش های نوین و خلاق در تربیت و فرآیند یادگیری رسمی مبتنی بر برنامه درسی ملی می باشد. رکن این چرخش های تحول افرین در میدان عمل توجه به مدرسه، معلم، دانش آموز، خانواده، محتوا، رسانه و زمان یادگیری می باشد. در این نگاه  و رویکرد تحولی چرخش اساسی برای " مکان یادگیری از کلاس درس به محیط ها و موقعیت های یادگیری متنوع"، "معلم از آموزش دهنده به مربی، اسوه ف راهبر، مشاور و تسهیل کننده یادگیری "، "دانش آموز از یادگیرنده منفعل به فراگیر فعال، تربیت پذیر و جستجوگر و پرسشگر فعال "، "خانواده از نقش تامین کننده  و پشتیبان به رکن سهیم و موثر در فرآیند تربیت"، "محتوا  و رسانه  از انحصار کتاب درسی به برنامه محوری، منایع یادگیری و بسته اموزشی بر بستر رسانه های متنوع"، "زمان یادگیری از ساعت رسمی کلاسی به یادگیری در هر زمان همه جا حاضر"  می باشد . بعنوان مسئولیت اجتماعی حقیقی و حقوقی برای کمک به برون از شرایط تهدیدی فضای انتشار ویروس کرونای جدید و فرصت سازی آن فعالسازی اوقات رسمی یادگیری در خانه " طرح کلاس در خانه تداوم یادگیری رسمی با نهضت ملی تدریس معلم بر بستر فضای مجازی سلامت و پویا " را پیشنهاد می دارم تا ضمن انگیزه بخشی و هدفمند نمودن استفاده از ظرفیت های در اختیار تمرین ملی در مقابله با شرایط و دست یابی به اهداف قصد شده در در چرخش های تحول افرین را تجربه عملی داشته باشیم .

اهداف طرح

  • ایفای مسئولیت اجتماعی و رسالت تربیتی در برابر دانش آموز و خانواده
  • استمرار فرایند یادگیری در خانه در  همه زمان
  • تعامل سازنده معلم و دانش آموز در فرآیند رسمی یادگیری در فضای مجازی ایمن و سلامت
  • انجام رسالت معلمی در برابر دانش اموز در هر شرایط
  • غنی سازی اوقات دانش آموز در خانه با رعایت برنامه تحصیلی هفتگی
  • آرامش بخشی و بالابردن انگیزه و امید در کشور برای مواجهه با شرایط خاص و بحرانی
  • نهضت ملی تولید درس آموزه های معلم برای تقویت نظام یادگیری در کشور
  • تحقق اهداف چرخش های تحول افرین در اقدام عملی
  • استفاده از موقعیت ها و رسانه های متنوع یادگیری در فرایند یادگیری رسمی
  • مشارکت پذیری حداکثری و همه جانبه از ظرفیت های همه کنشگران و ذی نفعان

حذف تفکرات و اقدامات و سو استفاده های سودجویانه و مخرب در شرایط خاص 

محسن باهو، مشاور رییس سازمان

5
امتیاز: 5 (1 رای)
Image CAPTCHA