ارسال نظر



نیازسنجی فرهنگ قومیت‌ها باید در تالیف کتب درسی لحاظ شود

معاون طراحی و تولید بسته های یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: به منظور پرداختن به فرهنگ قومیت ها در کتب درسی باید نیازسنجی های آموزشی در چند لایه از جمله در سطح کلان، ملی، منطقه‌ای و محلی صورت گیرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از ایرنا، حسن ملکی درباره بهره گیری از فرهنگ قومیت ها در کتاب های درسی اظهار داشت: در کشور ما خرده فرهنگ و قومیت های مختلفی وجود دارد که در برنامه ها و کتاب های درسی باید به آنها توجه شود. کما اینکه هم‌اکنون نیز در کتب درسی از جمله استان شناسی ها به این موضوع پرداخته شده است.
وی  افزود: به تعداد استان ها کتاب استان شناسی وجود دارد که محتوای آنها مربوط به هر استان است.
به گفته معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، محتوای این کتاب ها درباره مسائل اساسی اقتصادی و فرهنگی مردم هر استان و نقش آنها در انقلاب اسلامی، ریشه های تاریخی، مسائل جغرافیایی، مباحث  فرهنگی و همچنین  مفاخر و مشاهیر آن استان است، به طور مثال کتابی که مربوط به استان گیلان است، به طور کامل به معرفی استان گیلان می پردازد و ابعاد مختلف آن استان را در بر می گیرد.
ملکی خاطر نشان کرد: برای پرداختن به فرهنگ قومیت ها باید نیازهای آموزشی را در چند لایه بررسی کرد، با نیازسنجی مشخص می شود که به چه اموری باید پایبند بود و آن نیازها تا چه حدی باید محقق شوند.
وی عنوان کرد: نیازسنجی و پرداختن بیشتر به فرهنگ قومیت ها از برنامه های آتی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی است، با این نگاه در تولید کتاب های درسی سال های آینده، ضمن توجه به فرهنگ اسلامی _ایرانی به فرهنگ داخل هر استان و خرده فرهنگ ها نیز توجه بیشتری می شود.
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درحال پیگیری مهارت محورکردن دروس انسانی
معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی همچنین درباره حافظه محوری برخی کتب درسی مانند تاریخ اظهار داشت: حقیقت مسئله این است که دست مولفان در رشته های علوم انسانی به ویژه درس تاریخ به دلیل ویژگی های نظری و انتزاعی آن، برای مهارت محور کردن دروس باز نیست و در این خصوص به نسبت سایر علوم پایه محدودیت وجود دارد.
ملکی با بیان اینکه در کتاب های علوم انسانی محدودیت هایی از لحاظ طرح مهارت محور کردن دروس وجود دارد، افزود: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تلاش می کند تا مهارت های زندگی را در برنامه ریزی های جدید به نحو مطلوب مورد توجه قرار دهد.
وی خاطرنشان کرد: مهارت های زندگی با کتاب های درسی مختلف نسبت های مختلفی دارد، مهارت های زندگی در درس ادبیات با یک روش و درس تاریخ و دروس علوم پایه نیز به اشکال دیگری باید تنظیم شود، برقراری نسبت بین مهارت های زندگی و هریک از دروس کاری ظریف و تازه ایست که درحال پیگیری آن هستیم تا وضعیت مطلوب تر شود.

 

امتیازی داده نشده
Image CAPTCHA