ضرورت جایگزینی آموزش مهارت های زندگی بجای حجم زیاد کتاب های درسی
تاریخ 24 اسفند, 1398 - 12:31.
دانش آموز پایه یازدهم رشته معارف دوره دوم متوسطه و عضو انجمن های اسلامی دانش آموزان و عضو بسیج دانش آموزی بر کاهش حجم کتب درسی تاکید کرد و از مولفان کتب درسی درخواست کرد مطالب را طوری تهیه کنند که به زندگی بهتر آینده آنها کمک نماید.
فاطمه فرید در گفت وگو با روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه مطالب تکراری و غیرمفید در کتابهای رشته های مختلف زیاد است، اظهارداشت: ما دانش آموزان درس هایی را می خوانیم که فقط برای قبولی در دانشگاه است و فایده زیادی برای زندگی آینده ما ندارد.
وی افزود: فقط مطالب کتابها را زیاد می کنند بدون آنکه مهارتهای آینده زندگی را در نظر بگیرند. تکرار مطالب در کتابهای درسی زیاد است و باید از حجم کتابهای کاسته شود. به طور مثال در رشته تجربی کلمات غیرعلمی جایگزین کلمات علمی شده و همین مساله کار ما را در کنکور سخت می کند چرا که در امتحان کنکور سوالات براساس مباحث علمی می آید.
فاطمه فرید افزود: ما برای موفقیت در کنکور مجبوریم ازمحتوای کتابهای غیردرسی و کمک آموزشی بیشتری استفاده کنیم و متاسفانه مطالب کتابهای درسی در این زمینه کاربرد زیادی ندارند.
این دانش آموز رشته معارف با تاکید بر اینکه در کتاب دینی مطالب تکراری زیاد، تضاد مباحث، به کار بردن کلمات ثقیل و سنگین وجود دارد، گفت: این مشکل مبتلابه همه رشته ها و کتابها می باشد و باید فکری اساسی برای رفع آن نمود.
وی یادآور شد: در کتابهای کارآفرینی ومدیریت تولید برخی مباحث بی معنا است به طور مثال برخی دروس است که تدریس نمی شود و فقط چند سوال از آنها می دهند و از آنها امتحان می گیرد
فاطمه فرید، عضو انجمن اسلامی دانش آموزان راهکاری را در خصوص صرفه جویی در کاغذ کتب درسی ارائه کرد و گفت: در برخی کتابها شاهدیم که چندین صفحه سفید بین دروس وجود دارد و می توان آنها را حذف کرد و به سود محیط زیست عمل نمود.
این دانش آموز رشته معارف معتقد است اجحاف زیادی در حق این رشته می شود و اصلا به دروس آن توجه نشده و هیچ حمایتی از آن صورت نمی گیرد.
وی در خصوص عدم توجه کافی به دروس این رشته گفت:برخی نکات در کتابهای این رشته آمده که جای تعجب دارد و باید توجه بیشتری شود مثلا در کتابهای سال یازدهم این رشته به جای کلمه شهادت برای امامان از کلمه رحلت استفاده شده و این خوب نیست.
فاطمه فرید بیان داشت: کتاب های تحلیل فرهنگی و احکام و اخلاق، کتاب های تخصصی رشته ما هستند اما زمانی که برای آموزش آنها در نظر گرفته اند کم است.
وی در خصوص مفاهیم ثقیل و سنگین کتابهای درسی نیز گفت: کتاب عربی ما نمونه بارز این مبحث است به شکلی که حتی معلمان خوب ما می گویند تدریس این کتاب خیلی سخت است.