سهم فرهنگیان در کرونا، آموزشهای مجازی از خانه تا مدرسه
تاریخ 18 فروردين, 1399 - 13:33.
ایجاد فضایی برای آموزش از طریق فضای مجازی سهم فرهنگیان در مهار بحران کرونا است که در نخستین روزهای شیوع کرونا برای آگاهی بخشی دانشآموزان و تداوم تعلیم و تربیت در سطح کشور رقم خورد.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، اگرچه ویروس کرونا زندگی همه افراد جامعه را تحت تأثیر ویرانگری خود قرار داده و به سرعت در سطح کشورهای مختلف در حال گشودن مرزها است و بنیان همه چیز را هدف قرار داده اما ملت ایران با ایجاد کمپینهای مختلف عزمی جدی در زمینگیر شدن این ویروس دارند.
اکنون پس از گذر از دستپاچگی و هراس روزهای نخستین رویارویی با ویروس کرونا مردم ایران علاوه بر درک صحیح از گستردگی شیوع این بیماری و قابلیت انتقال آن از فردی به دیگران با ماندن در منزل سعی بر ایفای سهم خود در مهار این بحران دارند و هرکس به طریقی میخواهد در این عزم ملی نقش مثبتی ایفا کند.
امروز بسیاری از افراد جامعه با روی آوردن به دورکاری سعی میکنند بیش از پیش فعالیتهای مثبت خود را ادامه دهند و خانههای ایرانی تبدیل به سنگرهای مبارزه با دشمنی مهاجم به نام ویروس کرونا شدهاند.
بر بام هر خانه ایرانی بار دیگر پرچم اتحاد شکست ویروس کرونا برافراشته شده و در دل هر ایرانی جوانه امید سپری شدن روزهای سخت کرونایی و روزهای زیبای پساکرونایی جوانه زده است.
در این میان معلمان ایثارگر و فداکار نیز از همان روزهای نخستین پرچمدار این نهضت عظیم شدند و در راه مبارزه با ویرانگری ویروس کرونا و نشاط خانههای ایرانی و بردن آموزش و تعلیم و تربیت در فضای این باغهای امید شدند تا علاوه بر دور کردن فضای خانهها از ترس و هراس کرونا پویایی و سرزندگی را به خانودههای ایرانی ارمغان دهند.
اکنون تعلیم و تربیت دانشآموزان ایران زمین از طریق فضای مجازی رونق گرفته است و با برنامهریزی منسجم و تلاش افتخارآفرین معلمان ایرانی کلاس درس به درون خانههای ایرانی رفتهاند و هر خانه، مدرسهای در جهاد با کرونا شده است.
یک فرهنگی لرستانی گفت: در راستای پیشگیری دانشآموزان به ویروس کرونا در زمان برگزاری کلاسهای درس در مدارس، آموزش کامل پیشگیری به دانشآموزان داده شد و نحوه انتقال مریضی از طریق دستگاه تنفسی، دستها، چشم، دهان و بینی برای دانشآموزان تشریح شد.
سیاوش جمشیدی افزود:همراه با آموزشهای پیشگیری، تفاوت ویروس و باکتری و زمان بر بودن ساخت واکسن کرونا به دلیل انتقال از این طریق برای دانشآموزان آموزش داده شد.
وی بیان کرد: پس از تعطیلی کلاسهای درس، اکنون از طریق فضای مجازی علاوه بر ارائه دروس بر اساس برنامه زمانبندی شده برای دانشآموزان بر لزوم رعایت نکات بهداشتی، شست و شوی مکرر دستها و پرهیز از مراجعات غیرضروری به مراکز درمانی تأکید میشود.
وی ادامه داد: به دانشآموزان یادآوری شد که استفاده ماسک برای تمام افراد ضرورتی ندارد اما افراد مبتلا باید از ماسک استفاده کنند تا از انتشار ویروس کرونا جلوگیری شود.
این فرهنگی لرستانی بیان کرد: همچنین در راستای ضدعفونی فضای مدارس، گندزدایی و ضدعفونی مدارس با هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان انجام شد.
جمشیدی بر لزوم ماندن دانشآموزان و خانوادهها در منزل تأکید کرد و گفت: هر روزه از طریق فضای مجازی نکات بهداشتی و ایمنی برای پیشگیری از ابتلای دانش آموزان به بیماری کرونا بر ضرورت ماندن در منازل و امنترین نقطه برای دوری از ویروس کرونا تأکید میشود.
وی اظهار داشت: با رعایت بهداشت در ماندن میتوان در محیطی ایزوله فضای امنی برای خود و خانواده ایجاد کرد و حتما در منازل خط قرمزی برای لباسها و اشیایی که در بیرون از منزل استفاده شده تعریف شود.
جمشیدی ادامه داد: مدارس پایگاه و پل ارتباط دانشآموزان و خانوادهها هستند و در این راستا ضرورت دارد در مناطق محروم با تفاهم آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی مواد ضدعفونی در اختیار دانشآموزان و خانوادهها قرار گیرد.
یک فرهنگی دیگر در لرستان گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا در سال تحصیلی جاری بخشنامههایی به مدارس برای پیشگیری از این بیماری به مدارس ارسال شد تا از این طریق اقدامات لازم برای جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر این بیماری صورت گیرد.
فریدون میر افزود: ارتقای سطح آگاهی دانشآموزان و کارکنان از طریق فضای مجازی و تأکید بر رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، کنترل و نظارت بر بهداشت محیط از اقدامات مفید آموزش و پرورش و فرهنگیان استان در مهار کردن بحران کرونا است.
وی عنوان کرد: با توجه به بحران ایجاد شده و شیوع بیماری کرونا با تعطیلی مدارس آموزشهای مجازی معلمان به دانشآموزان و تأکید بر رعایت نکات بهداشتی در کنار ارائه دروس گام مثبتی در کنترل بحران بیماری کرونا است.
این معلم لرستانی ادامه داد: آموزشهای مجازی راهکار مناسبی در ممانعت از افت تحصیلی دانشآموزان و دانشجویان و یادآوری و تکرار متون درسی دانشآموزان و از طرفی پرهیز از اتلاف وقت دانشآموزان و بلاتکلیفی در منازل است.
معاون متوسطه آموزش و پرورش لرستان نیز گفت: پیش از شیوع کرونا در استان، دبیرخانه پیشگیری از بیماری کرونا در آموزش و پرورش تشکیل شد و سه کارگروه سلامت و پشتیبانی با محوریت تربیت بدنی، آموزش ابتدایی و متوسطه به منظور کاهش خلاء آموزشی و کارگروه اطلاع رسانی در استان فعال شد.
نصرالله بازگیران ادامه داد: در این راستا کارگروه آموزشی با تشکیل جلسات، چندین مصوبه را اجرایی کرد و در این زمینه اطلاع رسانی برنامههای آموزشی شبکه آموزش به تمام معاونان آموزش متوسطه انجام شد.
وی اظهار داشت: برای پنج درس متوسطه اول و تمام دروس پایه 12 برنامه آموزشی توسط دبیران مجرب تهیه شد و به همین منظور هر شهر مکلف به تهیه درسنامه یک درس براساس بودجهبندی شد.
بازگیران با بیان اینکه اکنون تمام درسنامههای تدوین شده آماده ارسال هستند، ادامه داد: این درسنامهها برای مناطقی که دسترسی به اینترنت ندارند طراحی شده است و توسط مدیران و معاونان آموزشی باید به دست دانشآموزان برسند.
وی با بیان اینکه برخی از مناطق صعبالعبور و دور دست در مناطق پاپی و چگنی دسترسی دانشآموزان به مطالب درسی از طریق اینترنت امکانپذیر نیست افزود: برای ارائه مطالب درسنامهها به این دانشآموزان پیگیری مستمر و نظارت بر نحوه دور آموزی انجام میشود.
وی عنوان کرد: اکنون سایت تمام مدارس استان فعال شده، سامانه پیامکی و گروههای مجازی راه اندازی و از طریق صدا و سیما به مردم اطلاع رسانی شده است.
بازگیران بیان کرد:برقراری ارتباط تلفنی با مدارس به صورت تصادفی و اطلاع از نحوه آموزش مجازی در دستور کار قرار گرفته است.
معاون متوسطه آموزش و پرورش لرستان گفت: معرفی نرمافزارهای محتویات الکترونیکی توسط فرهنگیان کوهدشت انجام شده و همچنین محتویات پرسش و پاسخ و جزوات نمونه سؤال تهیه و توزیع شده است.
منبع: ایرنا