تدبیر رئیس سازمان با تعیین هیئت تخصصی تدوین برنامه آموزش ترکیبی
تاریخ 31 خرداد, 1399 - 18:30.
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی از تعیین هیئت تخصصی تدوین برنامه آموزش ترکیبی به منظور تبیین دستورات وزیر محترم آموزش و پرورش و تمهید مقدمات لازم در خصوص محتوای درسی سال تحصیلی آینده خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، جناب آقای دکتر حسن ملکی در جلسه شورای مدیران این سازمان امروز شنبه 31 خرداد، با اشاره به انتظارات وزیر محترم آموزش و پرورش از سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اظهار داشت: در جلسه شورای معاونان وزارتخانه آقای وزیر خواستند که برای سال تحصیلی آینده بسته یادگیری ترکیبی را متناسب با شرایط کرونا، طراحی و ارائه کنیم. در همین راستا کارگروهی با حضور مسئولان محترم دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، دفتر تالیف کتب فنی حرفهای و کاردانش، دفتر تألیف کتب آموزشهای عمومی و متوسطه نظری و همکاری جناب آقای باهو مشاور فناوری اطلاعات و ارتباطات تعیین میشود تا این اقدام را تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری کنند.
ایشان با اشاره به اینکه در شرایط شیوع ویروس کرونا با سه وضعیت قرمز، زرد و سفید پیش رو خواهیم بود، افزود: شرایط در وضعیت قرمز و سفید که کاملاً مشخص است؛ برنامهریزی ما برای وضعیت زرد است که طبیعتاً دانشآموزان بخشی از زمان آموزشی خود را در مدرسه نخواهند بود؛ در این وضعیت الگوی آموزش ترکیبی (حضوری و غیر حضوری) الگویی مطلوب است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی یادآورشد: در این شرایط باید با نوآوری سراغ بستههای یادگیری ترکیبی برویم که با در نظر گرفتن همه محدودیتها و متناسب با شرایط شیوع کرونا تهیه میشود. این کارگروه مسئولیت سنگینی دارد اما با توان کارشناسی بالای اعضای سازمان مطمئنم این کار به سرانجام مطلوبی خواهد رسید.
دکتر ملکی با اشاره به اینکه شرایط شیوع ویروس کرونا باعث شده شروع سال تحصیلی ویژگیهای خاصی به خودش بگیرد، گفت: با توان کارشناسی بسیار بالایی که کارشناسان فکور و خوب سازمان پژوهش دارند اطمینان دارم تمام مسئولیت های سپرده شده به نحو احسن اجرا خواهد شد اما اگر خدای ناکرده کوتاهی صورت گرفت و کاری دیر انجام شد نباید نگران شویم که بخش دیگری از آموزش و پرورش آن کار را انجام دهد.
ایشان با تشریح شرایط آموزش حضوری و غیرحضوری و چگونگی تدریس محتوا در این دو وضعیت، ادامه داد:انتظارم این است که دفاتر مختلف کمک کرده و در یک جدول، دروسی که امکان آموزش حضوری و یا غیرحضوری را دارند به صورت مجزا اعلام کنند.
در ابتدای این نشست دکتراسدالله مرتضایی معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به تقارن جلسه شورای مدیران و شهادت شهید چمران و توصیف حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) از این شهید بزرگوار اشاره کرد و گفت: یکی از صفاتی که همه ما مدعی داشتن آن بوده و تمایل داریم دیگران ما را به آن صفت بشناسند صفت لیاقت است اما این صفت آثار و شرایطی میخواهد که برخی از آنها به شرح زیر است:
افراد با لیاقت، افراد منظم و منضبطی هستند که توانایی انجام کار درست در زمان مناسب با دلایل موجه را دارند.
افراد با لیاقت با بهرهگیری از همه ظرفیتهای ممکن، کارشان را به سرانجام مقصود میرسانند و صبورانه برای رسیدن به مقصد تلاش میکنند.
افراد لایق مراقب زمان هستند و بهترین بهره را از زمان میبرند.
توسعه شبکه ملی یادگیری آموزش و پرورش تکلیف سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
در ادامه این برنامه مهندس محسن باهو مشاور فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان گزارشی در خصوص رشد و فناوری اطلاعات در وزارت آموزش و پرورش، ضرورتها و مسئولیتهای اجتماعی سازمان، گزارههای سیاستی، استراتژی توسعه کشور در فضای مجازی، شبکه ملی مدارس (رشد)، راهکارها و فرصتهای فناوری آموزشی ارائه کرد.
او با تأکید بر اینکه در بخش فرصتهای فناوری آموزشی عدالت آموزشی و توانمندسازی و تحول آفرینی اصول اساسی هستند، یادآور شد: اگر قرار است از فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش و مسئولیتی را بپذیریم باید رویکردهای بهکارگیری فناوری اطلاعات، نگاه کلان مدل مفهومی توسعه فناوری، محورهای بهکارگیری فناوری اطلاعات (استفاده از فناوری به منظور آموزش، استفاده از فناوری به منظور ایجاد مهارت، استفاده از فناوری به عنوان رسانه آموزشی و ...) را در نظر بگیریم و به آن آگاه و آشنا باشیم.
آقای محسن باهو، گزارشی از فعالیتهای شبکه ملی مدارس (رشد) در سال 1389 ارائه کرد و گفت: پروژه تجهیز وایجاد زیرساخت، اتصال مدارس به شبکه ملی اینترانت، تولید نرمافزارهای آموزشی، توسعه محتوا و سرویسهای برخط رشد از مهمترین کارهایی است که در آن زمان صورت گرفت و اکنون نیاز به پیگیری دارد.
مشاور فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان به فناوریهای نوظهور، استفاده از رباتهای هوشمند در نظام آموزشی، نظام تلفیقی منعطف، بهره بردن از هوش مصنوعی و به طور کل فناوریهای نوین اشاره کرد.
وی مخاطراتی را در این زمینه برشمرد که به شرح زیر است:
مقهورشدن در فناوری
گفتمانهای جدید در فضای سایبری
ناهنجاری و تضاد فرهنگی
سندروم خستگی اطلاعات غیر ضرور
مواجه شدن با انبوه اطلاعات غیر معتبر
مفتون شدن اطلاعات
کمرنگ شدن نقش معلمی
جدایی خانواده و گسست بین نسلها
ایشان به مدلهای یادگیری الکترونیکی شامل یادگیری مشارکتی، یادگیری همه جا حاضر و غیره اشاره کرد و گفت: توسعه شبکه ملی یادگیری آموزش و پرورش تکلیف سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در این زمینه است.
تولید 100 عنوان فیلم آموزشی مربوط به مدرسان و هنرجویان
آقای افشار بهمنی سرپرست دفتر تألیف کتب فنی حرفهای و کاردانش ضمن تشکر از اقدامات دکتر امانی تهرانی و آقای دوراندیش در کمک به این دفتر، پیشنهاد کرد با توجه به تعداد زیاد عناوین دروس، تدوین رشتههای حضوری و غیرحضوری این حوزه مبتنی بر پایه و رشته و تأکید بر حضور هنرجویان در هنرستانها باشد.
ایشان ادامه داد: در بُعد محتوایی بستههای یادگیری نیاز است کارها با فوریت ادامه یابد که دفتر ما از چند هفته قبل این کار را شروع کرده و هم اکنون 100 عنوان فیلم آموزشی مدرسان و هنرجویان در حال تولید است. تمهید برنامه ویژه برای آموزش مدرسان را انتظار داریم.
بارگزاری تمام آموزشهای تلویزیونی در شبکه رشد
محمد ابراهیم محمدی سرپرست دفتر انتشارات و فناوری آموزشی با تأکید بر اینکه دستورات رئیس سازمان در اسرع وقت اجرایی خواهد شد، گفت: با توجه به ظرفیتهای موجود، کارها به سرعت اجرایی خواهد شد؛ البته با توجه به خلائی که بوجود آمد، شبکه آموزش دانشآموزی (شاد) وارد عرصه شد که نافی توانایی شبکه ملی رشد نیست چرا که این شبکه یک ظرفیت بلارقیب است.
ایشان ادامه داد: تمام آموزشهای ارائه شده در شبکههای دیداری و تلویزیونی همراه با 50 هزار مقاله و مطلب در شبکه ملی مدارس رشد بارگذاری شده و ظرفیت عظیمی را در اختیار مخاطبان قرار خواهد داد.
برپایی کارگاه آموزشی همافزایی در خصوص آموزش ترکیبی
مهدی جلالی مدیر کل اداری و پشتیبانی سازمان بر برگزاری سلسله کارگاههای آموزشی به منظور تبیین آموزشهای ترکیبی جهت تقریب انگارهها در خصوص بستههای یادگیری آموزشی ویژه همکاران سازمان تأکید کرد.
تسریع در انجام دستورات رئیس سازمان
کوروش امیرینیا سرپرست دفتر تألیف کتب آموزشهای عمومی و متوسطه نظری به فوریت اجرای دستورات رئیس سازمان با نظارت یکی از مشاوران ایشان تأکید کرد.
ارائه 50 درصد آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش به صورت غیرحضوری
احمدرضا دوراندیش مشاور رئیس سازمان در امور فنی حرفهای و کاردانش گفت: با توجه به ویژگیهای رشته فنی حرفهای و کاردانش میتوان آموزشهای عمومی که حدود 50 درصد آموزشها را شامل میشود بهصورت غیرحضوری ارائه کرد.
وی افزود: در صورت سرمایه گذاری خوب میتوان حدود 8 یا 9 درس دیگر را هم بهصورت غیرحضوری آموزش داد. همچنین میتوان در دوران پسا کرونا از این شیوههای آموزشی حضوری و غیرحضوری و دادههای آنها نتایج مهمی را به دست آورد که در برنامهریزی درسی بعدی تأثیرات شگرفی بگذارد.
محتوای آموزش الکترونیکی نیازمند به روز رسانی
احمدرضا امینی مدیر کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی به چرایی پرداختن وزارت آموزش و پرورش به برنامه شاد و بهره نبردن از شبکه ملی رشد اشاره کرد و گفت: محتوای الکترونیک ما نیازمند به روزرسانی است. این محتوا مربوط به گذشته بوده و مناسب با کتابها نیست. محتوای الکترونیکی موجود مربوط به معلمان بوده و محتوای زیادی مربوط به دانشآموزان به آن شکل مفهومی خاص وجود ندارد و یا اگر وجود دارد بسیار کم است.