پژوهش مبنای برنامهریزی درسی
تاریخ 4 تير, 1399 - 16:08.
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با تأکید بر ضرورت مشخص شدن نسبت فعالیتها و همکاری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با این سازمان، گفت: پژوهش قلب همه فعالیتهای سازمان پژوهش است.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، جناب آقای دکتر حسن ملکی در شورای پژوهشی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ضمن تشکر از زحمات اعضای قبلی و تبریک به اعضای جدید این شورا، اظهار داشت: امیدوارم بتوانیم در فضای نوینی که برای پژوهش و تحقیق به وجود آمده مشترکاً قدمهای مؤثری برداریم.
ایشان با اشاره به اینکه در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به واسطه موقعیت علمی و آموزشی این سازمان شوراهای متعدد با اهداف مختلف فعالیت دارند، افزود: شورای پژوهشی سازمان به دلیل اهمیت امر پژوهش در تصمیم گیری، تصمیم سازی و اقدامات عملی، یک شورای منحصر به فرد است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: اگر بیانات رهبر معظم انقلاب یعنی"سازمان پژوهش، قلب آموزش و پرورش است" را مبنا قرار دهیم باید بگویم "قلب همه فعالیتهای این سازمان، پژوهش است". اگر توجه لازم به امر پژوهش صورت نگیرد مشخص است که قلب از کار افتاده و آن سازمان با افول مواجه میشود.
ایشان ادامه داد: ازهمه بزرگواران درخواست دارم پژوهش در خصوص برنامهریزی درسی و برنامهریزی آموزشی را یک امر مهم و ریشهای تلقی نموده و جلسات این شورا با حضور همه افراد و به صورت منظم تشکیل گردد؛ ضمناً حضور افراد با موضعگیریهای قوی علمی و پژوهشی باشد.
نسبت پژوهش با برنامهریزی درسی
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با تأکید بر اینکه پژوهش مبانی برنامهریزی درسی را شکل میدهد، بیان داشت: اگر میخواهیم مبانی برنامهریزی درسی را به صورت مدون در اختیار داشته باشیم باید نسبت شفافتری بین پژوهش و مبانی آن یعنی برنامهریزی درسی برقرار نماییم. یعنی اگر پژوهش نباشد مبنا سست است و اگر مبنا سست باشد، بنایی که روی آن در حال شکل گیری است بسیار شکننده خواهد بود.
دکتر حسن ملکی یادآور شد: بهطور معمول بین پژوهش و ارزشیابی از برنامه درسی نسبت قوی وجود دارد. ارزشیابی در برنامه درسی، یک عامل حیات بخش و زنده کننده است. اگرارزشیابی نباشد برنامه درسی میمیرد؛ به وسیله ارزشیابی است که برنامه درسی را زنده نگه میداریم. به وسیله امر پژوهش، برنامههای درسی را اعتباربخشی میکنیم و اگر پژوهش ضعیف باشد برنامههای درسی معتبر نخواهد بود. البته آسیبشناسیهای ما در عرصه برنامه درسی در پرتو همین پژوهشها قابل انجام است.
ایشان ادامه داد: اکنون در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در یک موقعیت حساس تحولی به سر میبریم. تحول بنیادین آموزش و پرورش از بُعد نرمافزاری یعنی همان نوشتار و کتابچه سند اما آن کتابچه به تنهایی مشکلی را حل نمیکند. مشکل زمانی حل می شود که آن کتابچه مبنا قرار بگیرد و مبانی تعلیم و تربیت بر روی آن استوار شود. سند تحول بنیادین زمانی عملیاتی می شود که استلزامات تحولی آن دیده شود؛ یکی از این استلزامات مبنایی، پژوهش های کاربردی و اساسی است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به اهمیت بالای پژوهش اشاره کرد و گفت:احساس می کنم به دلایل مختلف به این مسئله توجه نمی شود یا توجه کمی صورت می گیرد.وقتی از تحول حرف می زنیم از دگردیسی مبنایی حرف می زنیم یعنی از یک مبنا به مبنای دیگر کوچ کنیم.
ایشان با اشاره به اینکه طبق ساختار جدیدی که به ادارات کل آموزش و پرورش استانها ابلاغ شده پژوهش تضعیف شده است، گفت: دلخوشی ما به امر پژوهش همین وابستگی و همراهی پژوهشگاه به سازمان پژوهش است. امیدوارم این اتصال پایدار بماند و عمر طولانی داشته باشد، این پایدار ماندن منوط به این است که نسبتها خوب تعریف شود. البته معتقدم نسبت پژوهشگاه با سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اگر فقط در حد الصاق بماند چندان کارگشا نخواهد بود و باید با روابط ساختاری عمیق و روابط نهادینه شده پژوهشی این نسبت تقویت شود.
تدوین برنامه درسی مبتنی بر پژوهشها
معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه تدوین برنامههای درسی باید مبتنی بر پژوهشها صورت گیرد، گفت: باید ارزشیابیهای متنوع و مفیدی از کتابهای درسی داشته باشیم. پژوهشگران و اساتید قوی در پژوهشگاه وجود دارند و اگر همراهی و همدلی قویتر از آنچه هم اکنون وجود دارد به وجود بیاید میتواند این خلاء موجود برطرف شود.
در ادامه این نشست دکتر فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گزارشی از عملکرد شش ماهه این پژوهشگاه ارائه کرد و گفت: نسبت پژوهشگاه با سازمان پژوهش و سایر معاونتهای و ستاد آموزش و پرورش، نسبتی عمیق، اصولی و ریشه دار است و ما تلاش داشتهایم که خدمات پژوهشی مورد نیاز سازمان پژوهش و سایر بخشهای وزارت آموزش و پرورش را ارائه کنیم.
آقای دکترعلیرضا صادق زاده، آقای دکتر جوادی، آقای دکتر عیوضی، خانم دکتر قدسی احقر و دیگر نفرات حاضر در جلسه نیز نظرات خود را در خصوص فعالیتهای شورای پژوهشی سازمان و مطالب مطرح شده بیان کردند.