تحلیل محتواهای آموزشی و پرورشی باید کانون توجه مدیران باشد
تاریخ 18 تير, 1399 - 12:18.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حسین براهوئی در این جلسه ضمن خیر مقدم و تشکر از حاضرین در سخنانی بیان کرد: یکی از دغدغههای مهم و اصلی ما در این حوزه بحث تحلیل محتوای کتب درسی است، که باید با جدّیت بدان پرداخته شود، چرا که امروزه متأسفانه به دلایل مختلف کمتر توجه شده و جای بحث دارد .
براهوئی تاکید کرد: با توجه به اهمیت و ضرورت موضوع باید به بررسی مبنای کار پرداخت، چرا که اگر مبنای کاراز ابتدا بررسی شود و هدف گذاری شود میتوان کار را انجام داد. باید سعی شود، بین اولویتها تعادل و توازن برقرار شود. اگر دقت شود میبینیم، نظامهای تربیتی و آموزشی موفق در دنیا به محتوای کار نگاه تخصصی داشتهاند، این محتوا میتواند در قالب سخنرانی، کتاب درسی، اخبار و... باشد.
معاون پژوهش، برنامهریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان افزود: با توجه به اینکه کتابها با اهداف و مقتضیات خاصی تألیف میشود و باید بین تصاویر، متن و اجزای کتاب الفت برقرار باشد، ضرورت تحلیل و بررسی را دو چندان میکند و باید تلاش نمود با دورههای توانمند سازی و جلسات آموزشی معلمین را راجع به این مقوله و اهداف روشن و آگاه کرد، تا بداند چه محتوایی را، چگونه و با چه شیوهای انتقال دهد که مؤثر واقع شود و در راستای اهداف دورههای تحصیلی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد میتوان به جرأت گفت 90 درصد معلمان نسبت به تحلیل محتوا توجه خاصی ندارند و این موضوع قابل تأمل است و باید بررسی شود.
براهوئی تصریح کرد: باید تلاش کنیم این موضوع در اولویت کار قرار گیرد و با استفاده از تجربیات افراد صاحبنظر و برگزاری دورههای توانمند سازی با همکاری اداره برنامهریزی و نیروی انسانی، نوع نگاه و بینش معلم ازهدف کمی صرف اتمام کتاب به جهت اهداف کیفی تغییر نماید، چرا که کتاب و محتوای آن مسیر زندگی را تعیین میکند.
وی گفت: به صورت تخصصی باید یک متن و نوشته را مشخص و با کد گذاری و طبقهبندی و تعیین واحد و با توجه به سطح و نوع مدل تحلیلی بررسی شود و این میسر نمیشود جز با همت و تلاش و همدلی و همراهی تمامی متولیان تعلیم و تربیت که امیدواریم گامی که بر داشته شده با موفقیت به سرانجام برسد.
در ادامه جلسه سهیلا قنبری، رئیس گروه بررسی محتوای آموزشی و پرورشی ضمن توجه به اهمیت موضوع به توجیه و تبیین ابعاد کار پرداخت و روشهای پیشنهادی خود را جهت بحث و بررسی در گروه طرح نمود و هریک از حاضرین در خصوص موارد مطرح شده نظرات و پیشنهادات خود را بیان کردند.
در پایان رضا همتپور رئیس اداره برنامهریزی نیز در خصوص برگزاری دوره توانمند سازی تحلیل محتوای آموزشی و پرورشی اعلام همکاری نمود و مصوب شد ضمن برگزاری دوره هر یک از معاونتها کارگروه تخصصی حوزه خود را با توجه به اهمیت و ضرورت کتب درسی راه اندازی نمایند و به تحلیل و بررسی کتب متناسب با اهداف دورههای تحصیلی بپردازند ونتایج را به گروه بررسی محتوا تحویل نمایند.