ارسال نظر



فطرت گرائی توحیدی، رویکرد برنامه درسی ملی

در برنامه درسی ملی رویکرد فطرت گرائی توحیدی (بند 4 رویکرد و جهت گیری کلی) به عنوان رویکرد برنامه درسی ملی تعیین شده است و اتخاذ این رویکرد به معنای زمینه‌سازی لازم جهت شکوفایی فطرت الهی دانش‌آموزان از طریق درک و اصلاح مداوم موقعیت آنان به منظور دست‌یابی به مراتبی از حیات طیبه است (بند 4 رویکرد جهت‌گیری کلی) و در این رویکرد تلقیات برنامه را از دانش‌آموز، معلم، محتوا، یاددهی – یادگیری و ارزشیابی؛ محیط یادگیری و مدیر مدرسه بیان کرده است و یکی از ویژگی‌های برنامه درسی را ناظر به ویژگی، نیازها و فطرت الهی دانش‌آموزان و نیازهای اساسی جامعه (ذیل بند 2 چشم انداز) دانسته است و هدفگذاری برنامه‌های درسی و تربیتی رابر شکوفا کننده فطرت بنا نموده است (بند5 – الگوی هدف گذاری) و حیات طیبه که هدف غائی تعلیم و تربیت نظام جمهوری اسلامی است یکی از راهها دستیابی آن را با شکوفائی فطرت در موقعیت‌های (فردی و جمعی) ممکن دانسته است (بند 9 – اصول حاکم بر انتخاب راهبردهای یاددهی – یادگیری) و در مبانی انسان شناختی انسان را دارای فطرت الهی معرفی می‌کنند که این فطرت قابل فعلیت یافتن و شکوفائی یا فراموش شدن دارد (2/1 مبانی انسان شناختی) و کمال طلبی انسان را از فطریات انسان می‌داند (بند4/2/1) و فطرت مشترک را منافی با تفاوت جنسیتی، فردی، قومی و فرهنگی نمیداند (21/2/1) و کفر و شرک، نفاق و دیگر رذائل را بر اثر نوع برخورد انسان با محیط، انتخاب نادرست و ارتباط غلط او با خود، خدا، خلق و خلقت می‌داند و آن را امر عارضی در مقابل فطرت ذاتی معرفی می‌کند (29/2/1) تعادل شخصیت آدمی را هماهنگی آن با فطرت الهی آن بیان می‌کند (بند 31/2/1) و در مبانی ارزش شناختی فطرت را جزئی از دین و از منابع ارزش‌ها بر می‌شمرد و در مبانی دین شناختی تمدن اسلامی را با رشد و شکوفایی فطرت الهی محقق می‌داند (7/5/1).

با توجه بر موارد فوق نیازمند به بررسی داریم تا محتوائی تولید شود و بتواند سؤالات زیر را پوشش دهد.

  1. فطرت توحیدی تعریف شود و در این تعریف مفاهیم اساسی و کلیدی فطرت توحیدی معین شود و ارتباط آن با همدیگر در یک شبکه مفهومی منسجم ارائه شود و هر کدام از آنها توضیح داده شود.
  2. زمینه‌ها و موقعیت‌های رشد و شکوفائی فطرت در فرآیند یاددهی – یادگیری توحیدی کدامند؟
  3. چگونه می‌توان با حفظ فطرت توحیدی تفاوتهای جنسیتی، قومی، مذهبی و فرهنگی را حفظ کرد.؟
  4. ارزش‌های برآمده از فطرت توحیدی کدامند و ارزش‌های اساسی زندگی متلائم با فطرت کدامند؟.
  5. موانع درونی و بیرونی شکوفائی فطرت توحیدی کدامند؟
1
امتیاز: 1 (1 رای)
Image CAPTCHA