تشریح دلالتهای نظام پیشنهادات در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
تاریخ 25 مرداد, 1399 - 15:33.
کارگروه نظام پذیرش و بررسی پیشنهادهای سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با حضور اعضا برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، این جلسه به ریاست دکتر حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار شد.
در ابتدای این نشست مهدی جلالی با استناد به مصوبات قانونی نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها از جمله آییننامه اجرایی ماده 20 قانون مدیریت خدمات کشوری، دستورالعمل ماده 2 آییننامه اجرایی ماده 20 قانون خدمات کشوری و همچنین ماده 4 دستورالعمل اجرایی ارتقای رتبه اعضای غیر هیئت علمی آییننامه استخدامی اعضای غیر هیئت علمی سازمان، دلایل ضرورت جلسه را تشریح کرد و مصوبات دو جلسه قبل در دورۀ ریاست اسبق سازمان را بدین شرح برشمرد:
- تغییر و اصلاح فرآیند پذیرش و بررسی پیشنهادها با تأکید بر کارآمدی و عدم اطاله و با تفکیک پیشنهادها از نظر سطح (ملی، استانی و محلی) و ارتباط با دفاتر معاونتها
- تدوین سنجه و نمادهای ارزشیابی پیشنهادها جهت ایجاد وحدت رویه و بهرهمندی بهینه از همه پیشنهادها
- طرح میزان و نحوه تقدیر، تشویق و پاداش متناسب با سطح پیشنهاد و امتیاز کسب شده مطابق با سنجه و نمادهای ارزشیابی پیشنهادها به جهت رعایت عدالت و وحدت رویه
- ایجاد سامانه نظام پیشنهادها با تأکید بر کاربر پسندی و سهولت دسترسی و عمومی بودن
- اخذ بذر پیشنهاد و توصیف مسئله و وضع موجود و بیان مطلوب
- طراحی فرآیند انتقادات و بیان شکایات و مسائل ذیل نظام
در ادامه دکتر حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، ضمن تأکید بر پیگیری و اجرای مصوبات جلسات قبل؛ به جهت تبیین دلالتهای حاکم بر شورای نظام پیشنهادات در قامت سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، به بیان مبانی نظام پیشنهادات در سازمان پرداخت.
وی با اشاره به مبانی انسانشناسی و مبانی معطوف به ماهیت انسان بیان کرد؛ که مبنای انسان شناسی به این معنا است که همه همکارانی که در یک اداره کار میکنند اولاً و بالذات یک انساناند و ثانیاً بالعرض یک کارمند هستند. اگر ما آن اولاً و بالذات را فراموش کنیم آن ثانیاً و بالعرض را نمیتوانیم خوب مدیریت کنیم. حالا آن اولاً و بالذات یک انسان هستند یعنی چه؟ یعنی اینکه همه ما بهعنوان یک انسان دارای قابلیتهایی هستیم و بخشی از این قابلیتها اشتراکی است و بخشی از آنها متفاوت است.
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ضمن طرح سؤال در خصوص چیستی نظام پیشنهادات؛ گفت: انسانهایی که با ما همکاری میکنند دارای عقل و خرد هستند و هر موجود صاحب عقل و خرد مایل است که خرد خود را به کار بیاندازد و ارائه پیشنهاد بدهد. برای این کار میشود مبانی اجتماعی هم در نظر گرفت.
دکتر ملکی سومین مبنای نظام پیشنهادات را مبانی فرهنگ سازمانی بر شمرد و افزود: وقتی از فرهنگ میگوییم، در تصور از سه دایره متداخل حرف میزنیم. دایره داخلی نظام ارزشها است، دایره دوم نظام هنجارها و دایره سوم نظام رفتارها. فرهنگ چیزی جز این نیست. حالا فرهنگ سازمانی یعنی نظام ارزشها و نظام هنجارهای حاکم در آن سازمان.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: ضمن اینکه ما باید برای دریافت پیشنهادها یک فرآیند شفاف تعریف کنیم فرآیندی که شفاف، قابل دسترس، گسترده و همهگیر، پویا، انسانی و مبتنی بر عدالت باشد تا همه بتوانند نظر خودشان را ارائه بدهند. این فرآیند میتواند فردی یا گروهی باشد.
در این جلسه مصوب شد دکتر اسدالله مرتضایی معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان بهعنوان نایب رئیس و مهدی جلالی مدیر کل امور اداری و پشتیبانی به عنوان دبیر اقدامات نظام پیشنهادات سازمان را پیگیری و اجرا و نظارت کنند.
دکتر حسن ملکی رئیس سازمان دکتر اسدالله مرتضایی معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان، محمد مهدی باقریان رئیس شورای هماهنگی علمی سازمان، دکتر علی محبی معاون برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری، مهدی جلالی مدیرکل اداری سازمان، بشیری معاون فناوری و بهبود فرآیندهای اداره کل امور اداری و پشتیبانی، دکتر محمد حسنی سرپرست پژوهشکده برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی و بهنام نیک نژاد مدیر طرح و برنامه سازمان در این جلسه حضور داشتند.
مشروح این جلسه در بخش گزارش هفته قابل دریافت است. همچنین سخنان دکتر ملکی در این نشست از طریق لینک پیوستی زیر قابل مشاهده میباشد.