کرونا فرصتی برای حرکت به سمت آموزش و یادگیری پژوهش محور است
تاریخ 3 شهريور, 1399 - 11:40.
دبیر شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان سمنان گفت: در شرایط شیوع ویروس کرونا لزوم برنامهریزی مناسب بهمنظور کارآیی و اثربخشی و همچنین افزایش بهرهوری آموزشی به صورت مجازی و استفاده از روشهای نوین تدریس ضروری است.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به نقل از اداره کل آموزش و پرورش سمنان، مهدی عاشوری با بیان جملهای از حضرت علی (علیهالسّلام) که میفرمایند: "حِفْظُ العِلْمِ الفَحْصُ:جستوجوی مطلب، موجب تثبیت آن خواهد شد." ادامه داد: با توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تأکید مقام معظم رهبری بر اهتمام به تولید علم و همچنین برنامه درسی ملی در الگوی هدفگذاری، تفکر و تعقل نخستین و محوریترین عنصر از عناصر پنجگانه اهداف کلی که خود شامل محورهای: حکمت، عقل فطری و الهی، خلاقیت، اندیشهورزی، پرسشگری و پژوهش محوری است ضروری است در شرایط فعلی حرکت به سوی استفاده از روشهای آموزشی فعال و پژوهش محور با گامهای بلندتری تعقیب شود.
وی یکی از مشکلات جدی بخش آموزش کشور، آموزش نتیجه محور یا مبتنی بر حافظه دانست و بیان کرد در این روش یادگیری مبتنی بر گفتن، شنیدن و حفظ کردن است. این رویکرد غیر فعال مهمترین مانع یادگیری و خلاقیت است لذا آموزش و یادگیری پژوهش محور یکی از روشهای فعال و فرایند محور است که مؤلفه های مهمی، همچون مشاهده، پرسش، تفکر، کاوشگری، آزمایش و استدلال را شامل میشود تا فراگیران از همان ابتدای تحصیل به توانمندی تفسیر و قضاوت و نظریهپردازی مجهز شوند. این روش میتواند بهعنوان مکمل سایر روشهای تدریس نقش به سزایی در افزایش کیفیت فرایند یاد دهی یادگیری ایفا نماید.
رئیس گروه تحقیق و پژوهش از تلاشهای زیبا و درخور ستایش، کوشش بدون وقفه با عشق، ایثار، صبر و حوصله معلمان گرانقدر که مباحث درسی را به بهترین شکل آماده و به تعلیم و تربیت دانشآموزان در فضای مجازی همت میگمارند میتواند تقدیر و تشکر نمود و بیان کرد کرونا فرصتی است که معلمان تهدید را به فرصت تبدیل کنند لذا آموزشها به صورت حضوری ومجازی از طریق شبکه شاد به صورت پژوهش محور، استراتژی نوینی جهت توسعه یافتگی در آموزش و پرورش خواهد بود.