مهمترین اقدامات سازمان پژوهش در دوران همهگیری ویروس کووید 19
تاریخ 5 آذر, 1399 - 08:56.
سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در زمان پاندمی ویروس کووید 19 (کرونا) اقدامات متعددی انجام داده که شاید مهمترین آنها تولید راهنماهای برنامه درسی آموزش ترکیبی در وضعیت (زرد و قرمز) و تولید محتوای مجازی در شبکه رشد با هدف ایجاد دسترسی آسان به محتوای درسی و کمک درسی و مهارتی باشد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، 30 بهمن ماه 98 ابتلای دو نفر در قم به کرونا تائید شد و از همان روز تعطیلی مدارس نیز به اجبار آغاز شد. ابتدا مدارس قم به مدت یک هفته تعطیل شد و یک هفته بعد نیز تمام مدارس کشور را به تعطیلی کشاند. با ادامهدار شدن پاندمی کووید 19 در کشور، وزارت آموزش و پرورش بهعنوان یکی از بزرگترین بخشهای اجتماعی و فرهنگی کشور و در جهت جامهی عمل پوشانیدن به وظیفهی خود در پوشش حداکثری مخاطبان، با بسیج نزدیک به یک میلیون نفر پرسنل خود در بیش از 105 هزار واحد آموزشی در 760 نقطهی جغرافیایی کوشید در امر خطیر تعلیم و تربیت حدود 15 میلیون نفر جمعیت لازمالتعلیم کشور اهتمام ورزد تا در اجرای اصل سیام قانون اساسی مبنی بر فراهم سازی وسایل آموزش و پرورش رایگان برای همه مخاطبان خود را تا پایان دوره متوسطه؛ سعی کند ضمن رعایت کلیه پروتکلهای بهداشتی نسبت به گسترش چتر آموزش برای کلیه دانشآموزان در مقاطع مختلف تحصیلی متناسب با تمامی شرایط و وضعیتها اقدام نماید.
در این راستا و در جهت تسهیل فرایند یاددهی ـ یادگیری بخشهای مختلف سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اقدامات مهمی را انجام دادهاند که در این گزارش قصد داریم به آنها بپردازیم.
معاونت برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری
معاونت برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در دوران شیوع ویروس منحوس کرونا، 9 اقدام شامل تولید 6 جلد راهنمای برنامه درسی در شرایط زرد و قرمز ویروس کووید 19 شامل 2 جلد برای دورههای ابتدایی، متوسطه اول، 2 جلد متوسطه دوم نظری، 1 جلد متوسطه دوم فنی - حرفهای و 1 جلد کاردانش»، تولید 200 کتاب الکترونیک برای تمام کتابهای دوره ابتدایی و متوسطه اول و متوسطه دوم نظری و بخشی از متوسطه فنیوحرفهای و کاردانش، تهیه الگوی جامع تولید برنامه درسی و محتوای الکترونیک برای همه دورهها و رشتهها، تولید حدود 3 هزار دقیقه فیلم الگوی تدریس مجازی برای دورههای ابتدایی و متوسطه نظری، اختصاص 20 درصد از مطالب مجلات رشد کودک و نوجوان به موضوع کووید 19، تولید بیش از 2هزار دقیقه، 25 فیلم متناسب با رشتههای فنیوحرفهای و کاردانش، توسعه شبکهی ملی رشد شامل راهاندازی مرکز یادگیری معلم (آموزشهای مجازی مورد نیاز معلمان برای شرایط کرونایی و توسعه سواد رسانهای آنان)، را انجام داد.
معاونت توسعه منابع و پشتیبانی
در معاونت توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش در دوران همه گیری ویروس کرونا 11 اقدام مهم شامل برگزاری جلسات ستاد کرونا در سازمان، ابلاغ دقیق بخشنامههای ستاد کرونای کشوری در سطح سازمان، راهاندازی سیستم ویدئو کنفرانس، تجهیز سرور و پشتیبانی نرمافزاری جهت برگزاری جلسات، نشستهای تخصصی و ... به صورت مجازی، انجام دو مرحله تست کرونا و پرداخت هزینههای تست پی سی آر همکاران برگزاری 2 دوره آموزش مجازی پیشگیری از بیماری تنفسی حاد کرونا ویروس و ملاحظات بازگشایی مدارس در شرایط اپیدمی و آموزش 2818 نفر ساعت را به اجرا درآورد.
بنیاد ICDL
آموزش مجازی دورههای آموزشی همچون e-KIDS، e-Citizen، Equal Skills، ICDL Profile، ICDL Base، ICDL Standard، ICDL Advanced، نظارت بر آزمونهای بنیاد ICDL ایران، صدور گواهینامه بینالمللی بنیاد ICDL ایران به صورت متمرکز و مجازی از طریق پورتال بنیاد و تولید نرمافزار آزمونگیر بنیاد ICDL ایران با هدف برگزاری آزمون الکترونیکی از جمله اقدامات این بنیاد در این مدت بود.
روابط عمومی
ترجمه کتاب ارتقاء مهارتهای خود تنظیمی/ خوداتکایی دانشآموزان در دوران شیوع بیماری کووید 19، انتشار اخبار اقدامات، ترجمه و انتشار 17 عنوان مقاله، پوستر و پیام ترویجی از طریق سایت رسمی سازمان نیز توسط رابط عمومی صورت پذیرفت.
انتشارات مدرسه
انتشارات مدرسه با توجه به رسالت خود در تولید محتوای آموزشی برای دانشآموزان به اقدامات خود رنگ و بویی تازه بخشید تا گرد و خاک تعطیلی مدارس بر روی مطالعه دانشآموزان ننشیند. کمپین دوریم و دوستیم شامل اطلاع رسانی، فروش محصولات، مسابقه و..، تولید 18 عنوان کتاب کمک آموزشی و تولید کتابهای پوپک برای پایههای اول تا ششم به صورت فیزیکی و مجازی، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب و فروش با 20 درصد تخفیف، برگزاری 12 گردهمایی آنلاین نویسندگان، راهاندازی فروشگاه سیار کتاب و استقرار در اماکن مختلف و تولید 150کتاب الکترونیک و انتشار رایگان از طریق اپلیکیشن بوفه به آدرس www.eboofe.ir؛ راهاندازی 3 سایت فروش محصولات فرهنگی اعم از کتاب و لوازمالتحریر شامل https://pakhshmadreseh.ir و https://enmabazar.ir https://www.eboofe.ir است. از جمله اقدامات صورت گرفته در انتشارات مدرسه است.
تولید 12 گردهمایی آنلاین نویسندگان و در نتیجه تولید محتوای ادبی در قالب داستان برای نوجوانان، تولید 32 عنوان کتاب صوتی و انتشار از طریق اپلیکیشن نوار و آوانما، تولید 150عنوان کتاب الکترونیک و انتشار رایگان از طریق اپلیکیشن بوفه و راهاندازی یک فروشگاه سیار کتاب و استقرار در اماکن مختلف نیز از جمله سایر اقدامات سازمان پژوهش است.
رویکرد سازمان پژوهش در همه گیری کرونا
رویکرد سازمان پژوهش از اقدامات صورت گرفته در همهگیری کرونا توسط معاونتهای مختلف، ایجاد دسترسی آسان به محتوای درسی و کمک درسی و مهارتی از طریق توسعهی محتوای شبکهی ملی رشد، تلاش برای پوشش حداکثری دانشآموزان، تولید محتوای ادبی، مهارتی و اوقات فراغتی برای مخاطبان بویژه دانشآموزان و معلمان و پشتیبانی از تولیدات درسی با استفاده از محتوای شبکهی ملی رشد بوده است.
سازمان پژوهش در این مسیر به تجارب موفقی از جمله بازتولید و به روزرسانی محتوای کتابهای درسی برای دانشآموزان، ایجاد زمینهی توسعهی تولیدات محتوایی الکترونیک در بستر وب اعم از کتاب، فیلم و... و بازنگری در استانداردهای برنامهریزی درسی و تولید الگوهای محتوای درسی دست یافت.
چالشها و کمبودها
البته سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در این مسیر با چالشهایی از جمله کمبود زمان کافی برای تعمیق محتوا، فقدان استانداردهای لازم کمی و کیفی در برنامهریزی درسی مجازی، تلاش بهمنظور ایجاد راهکارهای مناسب در راستای ایجاد رفتارهای خودتنظیمی و ارزشیابی درسی در دانشآموزان، تأمین هزینههای اجرای برنامههای خارج از پیشبینی و تعطیلی مدارس و فروشگاههای عرضهی کتابها و مجلات رشد و کاهش درآمدهای فروش محصولات تولید شده رو به رو شد. با وجود این مشکلات تجارب موفقی که سازمان در طی این مسیر چند ماه بهدست آورد برنامهریزی عملیاتی جهت تولید محتوا بر مبنای واقعیت افزوده، ایجاد زمینههای پیوند فرآیندها و تولیدات در زنجیره برنامهریزی درسی و برنامهریزی و مناسبسازی محتوای درسی براساس آموزش مجازی بوده است.
سازمان پژوهش از اقدامات انجام شده به نتایجی از جمله کنترل مستمر سلامتی همکاران خود از طریق آزمایش کرونا، بهینه سازی فرآیندها و مدیریت اجرای فعالیتهای سازمان با توجه به وضعیت دورکاری کارکنان، تغییر در استانداردها و تدوین و بازمهندسی برنامهها براساس آموزش مجازی و از راه دور دانشآموزان، ادامهی تعامل با جامعهی علمی، معلمان و ... از طریق فراهم کردن زمینههای ارتباط مجازی و بازنگری در الگوهای ارزشیابی و برنامهریزی درسی رهنمون شده است.
