نشست تخصصی فرصتها و چالشهای شبکه شاد برگزار شد
تاریخ 16 دى, 1399 - 10:03.
نشست تخصصی «شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد)؛ فرصتها و چالشها» توسط گروه تکنولوژی آموزشی و هسته پژوهشی یادگیری سیار برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، این نشست تخصصی روز دوشنبه 15 دی ماه به صورت مجازی با حضور و سخنرانی دکتر رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر، مهندس محسن باهو مشاور فناوری رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، مهندس الحسینی مشاور وزیر و مسئول برنامه شاد، دکتر رزم آرا رئیس انجمن علمی معلمان آموزش ابتدایی استان آذربایجان غربی، دکتر واحدی سردبیر مجله رشد فناوری آموزشی و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر نیلی احمد آبادی مدیر گروه تکنولوژی آموزشی و رئیس هسته پژوهشی یادگیری سیار به عنوان دبیر علمی نشست برگزار شد.
این نشست علمی در محورهایی همچون محاسن شبکه شاد، چالشهای شبکه شاد، جایگاه شبکه شاد در استمرار فرایند یادگیریهای اصیل، عدالت آموزشی جهت دسترسی به فرصتهای آموزشی از طریق شبکه شاد، الگوهای آموزشی مورد استفاده معلمان در شبکه شاد، برگزار شد.
در ابتدای نشست دکتر نیلی احمدآبادی دبیر علمی نشست توضیحاتی را در خصوص همهگیری ویروس کرونا و معضلات به وجود آمده در آموزش، تلاش آموزش عالی برای باز نگه داشتن دانشگاهها و تعطیل نشدن کلاسهای درس، فعال شدن سامانههای آموزش مجازی، تلاش آموزش و پرورش در برپایی فرایند آموزشی از طریق صدا و سیما، شبکه شاد و شبکه رشد ارائه کرد.
وی به برگزاری همایش یادگیری سیار از از نظر تا عمل در بهمن ماه اشاره کرد و گفت: آن همایش در راستای همین نشست علمی است که علاقمندان تا آخر دی ماه می توانند مقالات و تجارب خود را به دبیرخانه ارسال نمایند.
در ادامه دکتر رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر سخنرانی کرد.
سپس مهندس محسن باهو مشاور فناوری رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ضمن تشکر از مسئولان برگزاری این نشست علمی و مطالب مفید ارائه شده توسط سخنرانان گفت:کرونا باعث شده فرصتهای نوینی در فرایند تعلیم و تربیت به وجود آید که می تواند سرفصلهای خوبی برای مباحث پژوهشی سازمان پژوهش و یا بازبینی برنامه های آموزش و پرورش باشد.
وی ادامه داد: سخنانم را در سه بخش شبکه شاد و اقدامات آموزش و پرورش از نگاه مدیریتی و عملیاتی؛ زیست بوم جدید فرایند تعلیم و تربیت و الزامات این زیست بوم؛ دستاوردها و بایسته های مورد توجه؛ بیان خواهم کرد.
مشاور فناوری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه آموزش مستقیم براساس اسناد تحولی و برگزاری آموزش تلفیقی در اولویت اصول حاکم بر مدرسه در این شرایط است یادآور شد: متاسفانه تجربه زیسته که در شرایط بحرانی بتوان از آن استفاده کرد وجود ندارد و همین مسئله سبب شده تاب آوری مولفههای تاثیر گذار؛ تاب آوری مناسبی نباشد و چالشی در انتظار دانش آموزان باشد.
وی با تاکید بر اینکه معلمان عزیز کشورمان، پیروزمندان اصلی این میدان سخت بودند یادآور شد: شبکه شاد را باید به عنوان بستر اصلی تعامل مستقیم یادگیری در سطح مدرسه، تفکرراهبردی و تحولات علم و فناوری، آینده پژوهی و غیره در نظر گرفت و استفاده برد.
فناوریهای نوظهور(برافکن)، چارچوب ارائه مبتنی بر شاد و ضرورت فضای سایبری نظام آموزش و پرورش، تبیین ابعاد مواجهه و بهره مندی خردمندانه فضای سایبری آموزش و پرورش، آینده شناسی و تحولات علم و فناوری، سوابق و پیشینه اقدامات آموزش و پرورش، ظرفیت ها و چالش های شاد، کارآمدی و ناکارآمدی شبکه شاد از دیگر مسائل مهمی بود که مهندس باهو در سخنرانی اش به آنها اشاره کرد.
مشاور فناوری رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در خصوص اصول و ارزش ها در این بخش اظهارداشت: بهرهگیری هوشمندانه از فضای مجازی و مواجهه فعال با آن با نگاه تقویتی و تکمیلی، آینده پژوهی و پایش تحولات موثر فضای مجازی بر فرایند تعلیم و تربیت رسمی عمومی اهتمام پژوهش در این عرصه به منظور ایفای نقش نقش فعال در مواجهه با چالش های پیش رو؛ توسعه زیرساختهای متناسب با تولید و اشاعه محتوا و خدمات مربوط به تعلیم و تربیت در فضای مجازی؛ بهره گیری از فضای مجازی برای تحقق عدالت آموزشی و تربیتی در ابعاد کمی، همگانی و الزامی با رعایت تفاوت های فردی جنسیتی آهنگی و جغرافیایی؛ بخشی از این اصول و ارزش هاست که باید مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه دیگر سخنرانان این نشست علمی به بیان نظرات خود پرداختند و در پایان افراد حاضر در نشست سوالات خود را مطرح کردند.