راهنمای برنامه درسی حوزههای تربیت و یادگیری ریاضی، هنر و معارف اسلامی بررسی شد
تاریخ 6 اسفند, 1399 - 13:32.
یکصد و سی و دومین جلسه شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به منظور بررسی راهنمای برنامه درسی سه حوزه تربیت یادگیری ریاضیات، هنر و حکمت و معارف اسلامی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، این جلسه بهمنظور بررسی راهنمای برنامه درسی پیشنهادی سه گروه پژوهش و برنامهریزی و حوزه تربیت و یادگیری ریاضیات، فرهنگ و هنر، حکمت و معارف اسلامی، با حضور دکتر حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان، دکتر علی محبی معاون برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری و تعدادی از نمایندگان حوزههای مختلف ستادی و دیگر نهادها، برخی مدیران سازمانی، سرپرستان گروههای پژوهش و برنامهریزی و اساتید مدعو برگزار شد.
در شروع جلسه دکتر علی محبی توضیحاتی را در خصوص فرایند تهیه و تدوین راهنمای برنامه درسی و برنامههای آتی برای تکمیل راهنمای درسی باقیمانده ارائه کرد.
وی افزود: تدوین راهنماهای برنامه درسی از ابتدای امسال آغاز و از خرداد ماه با برگزاری بیش از 10 کارگاه آموزشی برای آمادهسازی و ارتقای توانمندی گروهها ادامه یافت. انتخاب اعضای شوراهای برنامهریزی درسی مرحله بعدی کار بود که با بهرهگیری از اساتید، متخصصان موضوعی و متخصصان تعلیم و تربیت، ذینفعان اصلی، معلمان، دانشآموزان و همکاران ستادی در معاونتهای آموزشی و پرورشی وزارتخانه، صاحبنظران و کارشناسان حوزههای مختلف و مورد نیاز انجام شد.
در ادامه سیدرضا سیدصالحی سرپرست حوزه تربیت و یادگیری ریاضیات، مینو آیتاللهی سرپرست حوزه تربیت و یادگیری فرهنگ و هنر، حجتالاسلام رضا ملائی سرپرست حوزه تربیت و یادگیری حکمت و معارف اسلامی نیز گزارش کاملی را از نحوه تدوین راهنماهای حوزههای خودشان ارائه کردند تا حاضران در جریان امور قرار گیرد. بعد از ارائه توضیحات هر یک از سرپرستان حوزههای تربیت و یادگیری، حاضران به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.
بحث و تبادل نظر در خصوص محتواهای ارائه شده بخش دیگر این نشست بود.
در ادامه دکتر حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان با تأکید بر اینکه حساسیت خاصی به تولید این راهنمای برنامه درسی داشته و دارم، بیان داشت: اعتقاد دارم اگر بتوانیم در این کار اساسی که صراط برنامهریزی درسی ما محسوب میشود و بقیه فعالیتها سُبُل و راههای فرعی است موفق عمل کنیم تا حدود زیادی به مقصود رسیدهایم.
وی افزود: از همان ابتدا در خصوص حوزه ریاضی که آیا دوستان میتوانند راهنمای برنامه درسی حوزههای خودشان را مبتنی بر اسناد تحولی تهیه کنند؟ ، نگرانی داشتم ولی خوشبختانه با مشاهده کارهای ارائه شده مقدار قابل توجهی نگرانیام برطرف شد. احساس میکردم چیزی که ما در برنامه درسی میخواستیم الحمدلله برطرف شده است.
دکتر ملکی در خصوص چگونگی ورود عنصر خانواده به برنامه درسی توضیح داد: در بین عناصر برنامه درسی که اساتید این رشته مطرح میکنند عنصر خانواده را نمیبینید اما این عنصر با تأکید خیلی زیاد بنده و استدلالهایی که انجام دادیم وارد عناصر برنامه درسی شد. جایگاه خانواده جایگاه حاشیهای نیست بلکه متنی است. طراحان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی اصطلاحاتی مانند برنامهریزی و مشارکت در کنار خانواده بهکار بردهاند که نشان میدهد میتواند بهعنوان یک عنصر برنامه درسی تلقی شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: البته اذعان داریم که در خصوص این عنصر در عمل با محدودیتهایی مواجه خواهیم شد، چرا که خانوادههای ما از جهت سطح مهارت، شایستگی و قابلیت، این توان را ندارند که خیلی مؤثر باشند.
رئیس سازمان پژوهش با تأکید بر اعتمادش به عنصر خانواده گفت: اعتقاد دارم میتوانیم در فرایند نیازسنجی، طراحی، تدوین و ارزشیابی از خانوادهها کمک بگیریم.
دکتر ملکی در خصوص ارتباط عمودی و افقی اظهار کرد: این اقدام در مرحله دوم و توسط گروههای درسی انجام خواهد شد. در برنامه درسی اصطلاحی به نام وسعت و توالی داریم که به دوستان پیشنهاد کردهام برای همه برنامهها این جدول در نظر گرفته شود به نحوی که در توالی؛ طول و در وسعت؛ عرض دیده شود. این جزو برنامههای بسیار جدی ما است.
دکتر ملکی در جمعبندی این نشست بیان داشت: مخاطب این راهنماها که در حال تدوین آن هستیم معلمان و خانوادهها نیستند، بلکه مؤلفان و طراحان کتابهای درسی هستند؛ لذا باید کار خوبی ارائه کنید چراکه آنها میخواهند براساس همین راهنماها محتوا آماده کنند. اگر میخواهیم اعتباریابی کنیم باید این سطح که فاز اول است را درحد نخبگان اعتباریابی کنیم. فاز دوم برنامه ما همان جدول توالی و وسعت است که میتوانیم به معلمان هم توجه کنیم. مطالب عینیتر میشود و آنها باید بدانند و در تدریسشان بهکار بگیرند.
وی افزود: تعریف مفاهیم واژگان درست داشته باشیم. اگر ارتباط موازی درست ایجاد شود آن انسجام برنامهها اتفاق میافتد. خود من هم به این مسأله انتقاد دارم و معتقدم ارتباط بین دروس و رشتهها باید بیشتر باشد.
بازهم تأکید میکنم جدول وسعت و توالی و بیان ارتباط افقی و عمودی خیلی مهم است چراکه کمک میکند این راهنماهای برنامه درسی بهصورت جزایر، جدا از هم نباشند.
28 بهمن جلسه قبلی شورای هماهنگی علمی نیز به بررسی دو راهنمای برنامه درسی حوزههای تربیت و یادگیری تربیت بدنی و سلامت و مطالعات اجتماعی پرداخته بود.
انتهای پیام