انسان شناسی اسلامی، مبنای تعلیم و تربیت اسلامی
تاریخ 10 تير, 1394 - 14:39.به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، هفتمین نشست بزم اندیشه با عنوان نگرشی بر سیره اخلاقی و تربیتی رسول اکرم (ص) در زمینه کتب درسی، صبح امروز با حضور آیتالله محیالدین حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان رهبری در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار شد.
آیتالله محیالدین حائری شیرازی با توجه به ضرورت کیفی سازی تولید و خدمات افزود: توجه به کمیت ها چندان کارساز نیست، بلکه کیفیتها، کارآفرین است و کیفیتها همراه با عشق، محصول را به وجود میآورد.
وی ادامه افزود: پیامبر (ص) با عشق، کار و مدیریت میکرد. مواظب باشید عشق، روح کارتان است، شهدای هستهای را که ترور کردند اینها عاشق کارخود بودند وگرنه علم آن ها را خیلی ها داشتند.
آیتالله حائری شیرازی یادآور شد: کتاب درسی باید فصلی داشته باشد که وقتی دانشآموز آن را فرا گرفت، با عشق درس بخواند، نه از ترس حضور و غیاب و نمره. باید طوری باشد که اگر حضور و غیاب را برداشتید، حضور بیشتری داشته باشند.
وی اضافه کرد:به مجرد اینکه به دانشآموز گفتید باید به مدرسه بیایید جسمش میآید اما روحش نمیآید. در انسان شناسی غربی، انسان محصول شرایطش می باشد و این شرایط، است که انسان را میسازد. این دیدگاه غرب است.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: خدا وقتی میخواهد مومن نمونه را انتخاب کند، زن فرعون را معرفی میکند چون همه شرایط برای کافر شدن او فراهم بود اما آنچه سبب ایمان آوردن اوست عشق خود اوست. یعنی زن فرعون مومن جغرافیایی نیست.
آیتالله حائری شیرازی مدیریت غربی و اسلامی را به معادله ای تشبیه کرد و افزود: هر چه شما مدیریت خارجی را وارد کنید مدیریت داخل را تعطیل میکنید؛ به عنوان مثال و یک مصداق، باید سالهای اول ظرفیتسازی کرد و به تدریج وقتی مشاهده شد کسانی منظم هستند آنها را از حضور وغیاب معاف کرد.