افکار عمومی را با روابط عمومی بیدار و بصیر میتوان مدیریت کرد
تاریخ 27 ارديبهشت, 1400 - 18:48.
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی؛ سازنده بودن، مثبت بودن و شفاف بودن را سه ویژگی مهم عملکرد روابط عمومی برشمرد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی؛ امروز 27 اردیبهشت، مصادف با روز ارتباطات و روابط عمومی، دکتر حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان با حضور در جمع همکاران روابط عمومی و امور بینالملل سازمان، ضمن تبریک این روز و آرزوی موفقیت و سلامتی برای همکاران، نکاتی را در خصوص چشمانداز روابط عمومی، نقشه راه و ویژگیهای مهم این بخش سازمان بیان داشت.
در ابتدای این دیدارصمیمانه، صدیقه حسنزاده رئیس اداره روابط عمومی و امور بینالملل ضمن خوش آمدگویی، گفت: علیرغم محدودیتهای موجود در روابط عمومی و با تکیه بر نگاه ویژه ریاست محترم سازمان به این حوزه، به لطف خدا در راستای بازنمایی سیاست و برنامههای سازمان تلاش کردهایم.
وی با اشاره به تشکیل جهاد سازندگی به فرمان امام خمینی (قدس السره الشریف) و معروف بودن جهادگران به سنگرسازان بی سنگر، افزود: اعضای روابط عمومی نیز سنگرسازان بی سنگر عرصهی رسانه هستند که با وجود محدودیتهای موجود کارها را پیش میبرند.
در ادامه دکتر حسن ملکی نیز ضمن تبریک روز روابط عمومی و تشکر از کارشناسان این اداره بابت انجام مأموریتها، اظهار داشت: برای عرض تبریک و تشکر از شما همکاران بسیار خوب امروز خدمت رسیدم. اعتقاد دارم که همکاران روابط عمومی بی صدا کار میکنند ولی همه صداهای بلند را شناسایی میکنند، بی صدا کار کردن و همه صداها را شنیدن هنر بزرگ روابط عمومی است. الحمدالله در روابط عمومی ما این مورد تا حد قابل قبولی وجود دارد.
وی ادامه داد: از خواهر گرامی خانم حسنزاده تشکر میکنم که نمیتوانم بگویم گمنام اما دنبال نام نیستند و برای ما صمیمانه و خالصانه کار میکنند.
افکار عمومی را با روابط عمومی بیدار و بصیر میتوان مدیریت کرد
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به اینکه هر سازمانی که با افکار عمومی ارتباط دارد نیازمند یک روابط عمومی قوی است، یادآور شد: افکار عمومی را با روابط عمومی بیدار و بصیر میتوان مدیریت کرد. در تعریف روابط عمومی بهعنوان "علم مدیریت چرخه اطلاعات" نام میبرند؛ یعنی روابط عمومی یک علم است. هرچیزی علم شد؛ معنایش این است که در این عرصه در طول زمان قواعد نهادینه شده و اصول پایدار وجود دارد.
منابع علمی روابط عمومی را در سازمان تقویت کنید
دکتر ملکی ادامه داد: اگر بخواهیم در روابط عمومی موفق شویم باید این اصول پایدار را خوب بفهیم، به آنها توجه کنیم و پایبند باشیم. ما روابط عمومی را نمیتوانیم با یکسری برنامههای موردی بدون ساختار و نظام اداره کنیم زیرا روابط عمومی یکی از شاخههای حوزه مدیریت تعریف میشود لذا توصیه میکنم منابع علمی روابط عمومی را در سازمان تقویت کنید و برای قواعد علمی یاری کننده ارتباطات و روابط عمومی دسترسی بیشتری ایجاد کنید. اگر این کار بهخوبی صورت بگیرد شما بهتر میتوانید با مخاطبان ارتباط بگیرید.
سنخیت روابط عمومی سازمان با ماهیت سازمانی
وی با تأکید بر اینکه روابط عمومی هر سازمانی با ماهیت آن سازمان باید سنخیت داشته باشد، گفت: بهطور مثال روابط عمومی وزارت راه یا یک دانشگاه، با روابط عمومی سازمان پژوهش؛ چه تفاوتی با هم دارند؟ تفاوت آنها از طریق نیازسنجیهایی که از مخاطبانشان صورت میگیرد؛ مشخص میشود. وجوه تمایز روابط عمومی سازمانها از تفاوت ماهیت و نقش هر سازمان ریشه میگیرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی یک سازمان علمی و آموزشی است و مخاطبان معینی دارد. اگر مخاطبان را دستهبندی کنیم شامل دانشآموزان، معلمان، مدیران مدارس، والدین، نخبگان و سایر افراد علاقمند به تعلیم و تربیت میشود که این مخاطبان، علمی و منطقی بوده و البته زود رنج هستند. این زودرنجی عیب نیست اما از چه چیزی ناشی میشود؟ از این ناشی میشود که هر کسی ریزبین باشد زودرنج میشود. معلمان و دانشآموزان نگرش لطیف دارند، لطیف به معنای واقعی کلمه یعنی ریزبین.
نگرش لطیف یعنی نگرش ریزبین، اینکه گفته میشود به من لطف کنید معنی عمیقش این میشود که در من ظرایف را ببینید. خداوند لطف میکند یعنی او ریزبین است و ظرافتها را در عالم هستی خلق کرده و میبیند و ظرایف بنده خود را میبیند. به همین دلیل در احادیث قدسی ما میبینید که آمده: "وقتی فردی به خانه یک بیمار میرود و از او عیادت میکند این کار در نزد خدا چقدر محبوب است. برای اینکه خداوند بنده خودش را آفریده و میداند که فرد بیمار چشم به راه است." معتقدم سازمان پژوهش باید از این صفت یعنی روابط عمومی لطیف به این معنا تبعیت کرده و روابط عمومی ریزبین و روابط عمومی تحلیلگرباشد.
وی با ذکر مثالی و اشاره به تقدیراز فردی با سن زیاد و تجارب بالا افزود: وقتی این فرد را به روی صحنه آورده و تشکر میکنند این فرد نیز خوشحال میشود. چرا؟ زیرا کسانی ظرایف روحی و روانی او را مورد توجه و تقدیر قرار دادهاند. این رسالت ویژه روابط عمومی است.
ویژگیهای موفقیت روابط عمومی
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه سه ویژگی اصلی روابط عمومی برای موفقیت؛ سازنده بودن، شفاف بودن و مثبت بودن میباشد، گفت: روابط عمومی سازنده به چه معنا است؟ روابط عمومی که نیازهای اصیل مخاطبان را بهخوبی بفهمد و تحلیل داشته باشد. بداند نیازهای اصلی دانشآموزان در این عصر چیست؟ البته مرادم نیازسنجی که در برنامهریزی درسی انجام میدهیم نیست بلکه یک نوع اشراف کلی به ضرورتها و نیازهای دانشآموزان در عصر کنونی است. چرا این اطلاع باید وجود داشته باشد؟ زیرا روابط عمومی میخواهد بین آن مخاطب و سازمان مانند پل باشد. این پل میتواند پل لرزان باشد یا پل محکم باشد و غیره، اگر ما آنها را بشناسیم و پیامهای خودمان را با آنها تطبیق دهیم؛ پل مستحکمی میشود. اگر نیازهای دانشآموزان و معلمان را متوجه نشویم آن پیامها به سازمان بازگشت میخورد و برای این است که باید روابط عمومی مانند پلی، میان مخاطب و سازمان باشد.
مثبت بودن؛ ارائه پیشرفتها و امیدآفرینی در دل مخاطبان
روابط عمومی مثبتگرا یعنی روابط عمومی که بتواند از طریق ارائه پیشرفتها در دل مخاطب امید ایجاد کند.نقطه مقابلش روابط عمومی منفیگراست. یعنی کارهایی انجام دهد که دید جامعه به سازمان تغییر کند و خوشبین نباشند. اگر مجموعه سازمان را به یک پیکر تشبیه کنیم روابط عمومی زبان آن پیکر است. این را مصداق بارز میدانم. فرض کنید یک انسان عالم و متفکر وجود دارد اما زبان گویایی ندارد و نقطه مقابلش هم افرادی هستند، علم زیادی ندارند اما زبان گویایی دارند و از همان دانش کم خودشان بهره بیشتری میبرند.
مدلل حرف بزنیم تا حرفهایمان شنیده شود
روابط عمومی مبهم گو، روابط عمومی خوبی نیست چه زمانی حرفهای ما شفاف میشود زمانی که مدلل حرف بزنیم با رمز و رموز حرف نزنیم جامعه بفهمد ما چه میگوییم. روابط عمومی باید تسهیلگر ارتباط باشد.
روابط عمومی در ابتدا باید یک تئوری داشته باشد و دوم براساس آن تئوری یک الگو داشته باشد. از تجارب جهانی استفاده کنید. اگر روابط عمومی از تئوری حوزه روابط عمومی استفاده کند چه تئوری است؟ لازمه این کار این است که خانم حسنزاده یک یا دو نفر را تعیین کنند تا در این زمینه اطلاعاتی کسب کنند و تئوریهای جهانی را در این زمینه بررسی و جستجو کنند. روابط عمومی چطور میخواهد پیش برود؟ اصولاً بین روابط عمومی و تبلیغ چه تفاوتی وجود دارد؟ معمولاً تبلیغ دنبال بازار فروش و کسب بازار است. روابط عمومی دنبال کسب اعتماد است و اگر میخواهیم اعتماد کسب کنیم باید چه روندی را باید طی کنیم. تجارب خیلی مهم است گاهی اوقات ظرایفی را در کار روابط عمومی سازمان میبینم که نشاندهنده همان تجارب است، تئوری و علم را به میدان بیاورید.
در بخش دیگری از این نشست سیدسعید بدیعی مدیرکل حوزه ریاست سازمان نیز ضمن تشکر از زحمات همکاران و تبریک روز روابط عمومی در خصوص محدودیت فضای استقرار همکاران و دیگر دغدغههای حوزه روابط عمومی و امور بینالملل مواردی را مطرح کرد.
در پایان این نشست لوح تقدیری از سوی رییس سازمان به کارشناسان روابط عمومی اهدا شد.
27 اردیبهشت روز ملی اطلاعرسانی و روابط عمومی است.
انتهای پیام