نظارت همراه با هدایت و مشاوره، کارآتر از بازرسی
تاریخ 13 تير, 1394 - 12:59.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، سید نصرت الله فاضلی با اشاره به مطلب فوق افزود: جلسه ارائه یافته های پژوهشی و مطالعات تطبیقی سازمان با هدف بررسی نقش سیستم های نظارتی بر عملکرد آموزشی مدارس روز چهارشنبه 10 تیرماه در دبیرخانه شورای هماهنگی علمی سازمان برگزار گردید که دکتر مافی نتایج حاصل از مطالعات تطبیقی سیستم های نظارتی آموزشی برعملکرد مدارس در نظام های آموزشی کشورهای جهان(فرانسه، انگلستان، آمریکا، امارات متحده عربی، چین و ترکیه) را ارائه نمودند.
وی افزود: یافته های این مطالعات نشان می دهدکه نظارت بر خلاف بازرسی، همراه با هدایت، مشاوره برای بهبود مجموعه تحت نظارت است و ناظرین از اختیارات لازم برای اعمال نظرات خود برخوردارند.
دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان اضافه کرد: علاوه بر آن نتایج این مطالعات نشان داد که نظارت یک امر تخصصی است که نیروهای آن در مراکز علمی و دانشگاهی تربیت می شوند و دستگاه ها علاوه بر نظارت درونی باید پاسخگوی دولت، پارلمان و جامعه نیز باشند.
این گزارش می افزاید: دکتر معافی به ارائه گزارش خود در خصوص سیستمهای نظارت آموزش بر عملکرد مدارس در چند کشور مطرح جهان پرداخت و پیشینه بازرسی و نظارت را در آموزش و پرورش در جهان تبیین نمود و در خصوص واژگان بازرسی، نظارت و مراقبت کیفی توضیحات مبسوطی ارائه کرد و به موضوعاتی همچون تعاریف عملکردی از خدمات نظارتی، اجزاء اسامی پایش، نظامهای مراقبتی مختلف و نقش نظارت و مدلهای مختلف نظارت آموزش اشاره کردند. در ادامه نیز نمایندگان معاونتهای حاضر در جلسه نقطه نظرات خود را در خصوص موضوع مطرح شده ارائه نمودند.
شایان ذکر است: در این جلسه دکترهاشمی عضو هیات علمی سازمان، دکترعینی رئیس مرکز اسناد و کتابخانه سازمان، دکتر بختیاری، دکتر محمدحسن حسینی، دکتر مافی، دکتر محبی مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول و نمایندگان دفاتر آموزش ابتدایی، رضاعلی، دکتر باقریان، سیدمهدی جلالی و دبیرشورای علمی سازمان حضور داشتند.