برنامهی درسی زنده، برنامهی حساس به مسائل است
تاریخ 5 تير, 1400 - 18:29.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بر لزوم توجه به مسائل و مشکلات جامعه در روند برنامهریزی درسی تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، جلسهی شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و معاونین و مدیران دفاتر برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، دکتر حسن ملکی، معاون وزیر آموزش و پرورش، به روز ملی مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: برخی از روزها رازهایی با خود دارند که باید به آن پرداخت زیرا یکی از رسالتهای ما، تنظیم برنامهی درسی زنده است که حساس به محیط پیرامون خود باشد. برنامهی درسی زنده، برنامهای است که بتواند در مقابل پدیدهی مخرب، ویرانگر و سوزانندهای مانند مخدر که هم فرد و هم جامعه را در صورت شیوع، به خاکستر تبدیل میکند، راهکار ارائه کند.
او افزود: بدیهی است که یک نسبت مشخص، بین برنامهی درسی و مسائلی مانند اعتیاد و مواد مخدر وجود دارد لذا ما مکلف هستیم که از طریق برنامههای درسی، دانشآموزان را طوری تربیت کنیم که این افراد به سمت اعتیاد ولو در نازلترین شکل خود که همان دخانیات است، گرایش پیدا نکنند زیرا چه از ما بخواهند و چه نخواهند، این رسالت برنامهای ماست.
آگاهسازی و بیدار کردن دانشآموزان
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تصریح کرد: ما مکلف هستیم که دانشآموزان را در برابر مسئلههای ویرانگر که در رأس آن مواد مخدر است، آگاه و بیدار کنیم و مهارتهای لازم را در آنان به وجود بیاوریم.
دکتر ملکی، تأثیرات اعتیاد را بر جامعه گسترده خواند و گفت: اعتیاد از جمله مسائلی است که ویرانیهای مختلفی بهدنبال دارد. مسئلهی اعتیاد به لحاظ اخلاقی ویرانیهایی در جامعه ایجاد میکند که ضربات سنگینی بر پیکر خانواده و جامعه وارد میکند. امروزه بنا بر اخبار معتبر، تعداد زیادی از مردان و زنان، به این بیماری مبتلا هستند و خانوادههایی به این واسطه متلاشی شده و افرادی نیز در زندانها به سر میبرند زیرا اعتیاد گرفتاریهای بسیاری در جامعه بهدنبال دارد.
او ادامه داد: از بُعد سیاسی افزایش معتادین، موجب تسلیم شدن آسان یک ملت در برابر استکبار جهانی میشود و این یکی از ترفندهای مستکبران، در طول تاریخ بوده است تا با اعتیاد جوانان، یک کشور را تسلیم کنند. از بُعد اقتصادی، در جامعهای که اعتیاد، در آن شیوع پیدا کند، تأثیرات منفی گسترده بهوجود میآید زیرا کشوری که نیروی کار مولد ندارد، مانند ماشینی است که موتور آن نقص پیدا کرده است. بنابراین از ابعاد مختلف ضایعات معضل اعتیاد، روشن است لذا ما باید به سمت تولید بستههای تربیت و یادگیری حرکت کنیم و توجه کنیم که ما در برابر مسئلهها و معضلات جامعه مسئول هستیم.
پرداختن به مسئلهی پیری جمعیت
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به دیگر مباحث مهم جامعه اشاره کرد و گفت: در مسیر برنامهریزی درسی باید معضلات مختلف را مدنظر قرار دهیم. یکی از این معضلات اعتیاد است اما مسئلهی دیگر حرکت جمعیت به سمت پیری است که باید در برنامههای درسی به آن توجه کنیم زیرا قطعاً کمیت، اهمیت خاصی در یک کشور دارد. مسئلهی مبارزه با مواد مخدر نیز به همینگونه است لذا برنامهی درسی بیاعتنا به مشکلات روز جامعه، که صرفاً دانشآموز بخواند و از آن عبور کند، اما در برابر مسائل جامعه بی توجه باشد، مناسب و استاندارد نیست.
دکتر ملکی، برنامهی درسی نامناسب را یک مخدر در نوع خود خواند و اظهار کرد: برنامههای درسی باید افراد را برای پیشگیری از اعتیاد آماده کنند و باید دقت کنیم که خود برنامهی درسی به یک مادهی مخدر تبدیل نشود. همانطور که میدانید، مخدر عقل را زائل میکند، سیستم روانی را تقلیل و ارادهی فرد را از بین میبرد. بنابراین، برنامهی درسی که نتواند تفکر، اراده و اختیار را تقویت کند و کودک و نوجوان را در برابر زشتیها حساس کند، نوعی مخدر است لذا باید مراقب باشیم که به این سمت نرویم.
او ادامه داد: در یک برنامهی درسی نامناسب و مخدر شکل: بهجای تقویت تفکر، انفعال منفی؛ بهجای اراده و اختیار، رکود و سستی؛ بهجای حساسیت نسبت به ارزشها، بی تفاوتی؛ و بهجای ارتباطات اجتماعی، تنهایی؛ تقویت میشود. باید توجه کنیم که مادهی مخدر در لباس مادی و برنامهی درسی نامناسب در قالب معنوی، باعث بروز چنین مشکلاتی میشود به همین خاطر حالا که در مسیر تحول حرکت میکنیم، باید به این مسائل توجه کنیم زیرا رسالت سنگینی بر دوش ماست.
تصویب 3 رشتهی خدمات پس از فروش خودروهای سبک
در بخش پیش از دستور جلسه، افشار بهمنی، مدیرکل دفتر تألیف آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش، در بخش دیگری از این جلسه از تصویب سه رشتهی خدمات پس از فروش خودروهای سبک خبر داد و گفت: در شورای عالی آموزش و پرورش، سه رشتهی خدمات پس از فروش خودروهای سبک، بررسی و تصویب شد لذا مقرر شد که طی دو ماه آینده برنامههای درسی را تحویل دهیم تا برای آغاز سال جدید ارائه شود. در مورد رشته بازاریابی و امور تبلیغاتی، نیز بنا شد که بتوانیم برای اصلاح نیازسنجیها اقدام کنیم.
روحالله رضاعلی، مشاور رئیس سازمان پژوهش نیز در ادامه بر لزوم توجه به ابعاد جامعه در برنامهریزی درسی تأکید کرد و گفت: همانطور که اشاره شد، برنامهی زنده درسی، به یک سری واقعیتهای جدی جامعه، اشاره دارد لذا ما باید ورود به مسائل جامعه را جدیتر دنبال کنیم. در این مسیر باید به بررسی مسائل مختلفی بپردازیم و بدانیم که رشد دینی در جامعهی ما چگونه است؟ یا دیگر مباحث اعتقادی در چه شرایطی قرار دارند؟ در این راستا مراکزی، هستند که در این باره تحقیقات کردهاند لذا لازم است گزارشهای موجود، در سازمان ما نیز مدنظر قرار گیرد.
کارهای مربوط به رمزینههای پاسخ سریع روی ریل قرار دارد
دکتر علی محبی، قائم مقام ریاست سازمان پژوهش و برنامهریزی سازمان، در ادامه این جلسه به ارائهی گزارش پیشرفت رمزینههای پاسخ سریع پرداخت و گفت: هر هفته جلسهای با حضور دفاتر برگزار و کارهای مربوط به رمزینههای پاسخ سریع پیگیری میشود لذا کارها بر روی ریل خود قرار دارد البته با توجه به تجربهی نخست بودن این کار و حساسیتهایی که وجود داشت کارها اندکی سخت پیش رفت اما امروز کار منطق و روال بهتری یافته است و دفاتر کاملاً میدانند که باید در چه مسیری حرکت کنند.
او در ادامه به ارائهی گزارشی از روند کار دفاتر و اجرای کار رمزینههای سریع پاسخ پرداخت و گفت: رشد تولید محتوا و تأمین آن، از دو مسیر جشنوارهی تولید محتوا و دفاتر بهخوبی پیش میرود و طبق گزارشات ما چیزی بالغ بر 400 درصد، رشد بارگذاری در سامانه رشد، ایجاد شده و از 900 عنوان به بالای 5 هزار مطلب رسیده است. در جشنواره نیز، تولید محتوا با اقبال خوبی، روبهرو شده است. در این مسیر تعداد زیادی از معلمان ثبت نام کردهاند و از شرکتها و نهادها نیز کارهای خوبی دریافت کردهایم.
در ادامه محمدابراهیم محمدی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش به ارائهی گزارش کارهای انجام شده پرداخت و گفت: ما در این دوره، بالغ بر 11 هزار دقیقه تولید محتوا در استودیو ساختمان سمنان داشتیم و حجم بارگذاری نیز، به 300 برابر افزایش پیدا کرده است. همچنین مبادلهی محتوا بین دفاتر تألیف، سرعت بیشتری پیدا کرده است. خوشبختانه با کمک دفاتر، بارگذاری پایهی اول را به پایان رساندهایم و برای هر درس یک رمزینه تعریف شده است و امروز امکان آمادگی و تست وجود دارد.
در ادامه نمونههایی از رمزینههای سریع پاسخ در کتاب فارسی پایهی اول ابتدایی، توسط مدیران بهصورت آزمایشی اجرا شد و مورد بررسی مدیران حاضر در جلسه قرار گرفت.
سیدسعید بدیعی، مدیرکل حوزه ریاست سازمان پژوهش بیان کرد: سعی داریم که برنامهای را در راستای خوانش رمزینههای سریع پاسخ اجرا کنیم که کاملاً فارسی باشد تا هم دانشآموزان و هم خانوادهها، برای استفاده از مطالب راحت باشند البته بعدها نیز میتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم که این برنامه از حالت تماشای آنلاین خارج و امکان دانلود نیز برای دانشآموزان فراهم شود. روند اجرای این برنامه در دست اجراست و در یک فاز تا پایان تیرماه بخش اصلی آن اجرا خواهد شد و این برنامه رمزینهی اختصاصی ما خواهد بود البته امکان استفاده از سایر برنامهها نیز برای علاقمندان وجود دارد.
ارجاع مستقیم در مسیر رمزینهها
محسن باهو، مشاور فناوری سازمان پژوهش و برنامهریزی گفت: ما باید در مسیر رمزینهها ارجاع مستقیم داشته باشیم و در اجرای برنامهها، واسطه نداشته باشیم زیرا اگر به سمت فضای دوگانه برویم، مدیریت کلاس توسط معلم به شدت آسیب میبیند. به همین خاطر باید مراقب برنامه و تنظیمات فناورانه باشیم. نکته دیگر این است که محیط سلامت و ایمن را داخل شبکهی رشد داشته باشیم و بحث گوشیها صرفاً به رمزینهها مختص نشود، زیرا مهم این است که ما بتوانیم، روشهایی را اتخاذ کنیم تا دانشآموز، به محتوای مطلوب دست پیدا کند.
حسن مظاهری، دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان نیز در بخش دیگری از این جلسه بر لزوم بررسی طرح رمزینهها توسط معلمان و دانشآموزان تأکید کرد و گفت: پیشنهاد من این است که در همین مرحله، یک بار این روند را با معلمان و مدیران بررسی کنیم و ببینیم که چقدر کار از سوی آنان پذیرفته میشود. موضوع دیگر این است که در هر مرحله از کار به این سؤال توجه کنیم که اساساً رمزینهها قرار است، چه خلأهایی را پوشش دهند؟ نکتهی دیگر این است که بحث هزینهها و مدل کار را کاملاً مشخص کنیم تا بدانیم که دانشآموز، آیا قرار است که به شکل آنلاین از این رمزینهها استفاده کند یا امکان دانلود وجود دارد، زیرا طبق اخبار امکان ارائهی بستههای اینترنت دانشآموزی نیز مطرح شده است.
او ادامه داد: اخیراً یک مقالهی پژوهشی در سطح بینالمللی منتشر شده که به بررسی شرایط کودکان در دوران کرونا پرداخته و افت دروس دانشآموزان را در این دوران مورد بررسی قرار داده است. در این پژوهش راهکارهایی برای بهبود شرایط درسی کودکان ارائه شده، که میتوانیم از آن بهرهمند شویم و جهتگیری کار را به سمتی ببریم که خلأهای بهوجود آمده را نیز بتوانیم پوشش دهیم.
داشتن علمالیقین در ارتباط با انجام دادن رمزینههای سریع پاسخ
در بخش پایانی این جلسه، دکتر حسن ملکی به روند اجرای رمزینههای سریع پاسخ اشاره کرد و گفت: ما در ارتباط با رمزینههای سریع پاسخ، یک علمالیقین به انجام این کار داشتیم زیرا همکاران و پتانسیلهای این مجموعه را میشناختم به همین خاطر نگران انجام نشدن کار نبودم. امروز با مشاهده نمونههای ارائه شده، به عینالیقین نیز رسیدم زیرا آنچه را که انجام داده شده دیدم و در این نقطه جای شکر وجود دارد و حقیقتاً از همکاران سپاسگزارم.
او افزود: مرحله بعدی کار ما حقالیقین است لذا باید کمک کنیم که به آن دست پیدا کنیم زیرا آن نقطهای است که اطمینان ما صد در صد میشود و میتوانیم بدون هیچ تردید، ضعف و ناتوانی، یک سال تحصیلی موفقی را همراه با کتابهای درسی منصوب به رمزینههای سریع پاسخ داشته باشیم البته به لطف خداوند، به این نقطه نزدیک میشویم و همت همکاران نیز معطوف به این نقطه است زیرا ما حداکثر برای پایان مرداد ماه، به حداقل 25 درصد عناوین درسی نیاز داریم لذا باید زمانبندی کار را در مرکز توجه قرار دهیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: مردان بسیار بزرگی به دلیل غفلت از زمان شکست خوردند لذا با توجه به اینکه کار ما بر محور زمان قرار دارد، باید به آن توجه ویژهای داشته باشیم و حرکتها کاملاً محسوس باشد.
گامهای مهم رمزینههای سریع پاسخ
دکتر ملکی در بخش پایانی جلسه بر لزوم بررسی چند نکته تأکید کرد و گفت: در بحث رمزینههای سریع پاسخ، هدفگذاری، برنامهریزی تأمین و تولید محتوا، تأمین زیرساختهای مورد نیاز و آموزش و اشاعه، گامهای مهم هستند. به همین خاطر باید به یکایک آنها توجه کرد اما معتقدم که گام چهارم یعنی اشاعه و آموزش دارای اهمیت بسیار زیادی است و ما باید معلمها را برای آن آموزش دهیم. بخشی از این آموزش را میتوان با استفاده از شبکهی رشد اجرا کرد اما در این کمیته باید برای اشاعه و آموزش چارهاندیشی کنیم زیرا اگر معلمان آماده نشوند و ندانند چگونه بین محتواها و رمزینهها ارتباط برقرار کنند با مشکل روبهرو میشویم.
او افزود: در بخش دیگری، ما باید به این سؤال پاسخ دهیم که این محتواها چگونه ارزشیابی خواهند شد؟ یعنی پس از گفتگو به نتیجهی خاص دست پیدا کنیم و بدانیم که اساساً چگونه با این بخش برخورد خواهیم کرد و کدام حالت مناسب است؟
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ما باید راجع به این محتواها از ابعاد مختلف به طمأنینه برسیم زیرا یک بُعد این کار آموزشی و بُعد دیگر علمی است که باید با یکدیگر تناسب داشته باشد و به توسعهی یادگیری کمک کند اما یک بُعد دیگر ارزشی و فرهنگی است؛ مبادا به این نکته بیتوجهی شود.
لزوم اعتباریابی
ملکی خاطرنشان کرد: پس از آماده شدن این رمزینههای سریع پاسخ، ضروری است که یک اعتباریابی داشته باشیم. در این مسیر، باید برخی از استانها از راههای مختلف انتخاب شوند و سپس یک بررسی روی این کارها داشته باشند تا ما با خیال راحت این رمزینهها را ارائه کنیم و بدانیم که این طرح، تنها در شهرهای بزرگ جوابگو نیست و در بخش و روستاها نیز، اجرای آن امکانپذیر است زیرا علاوه بر بُعد علمی، کار باید از جهت اجرا نیز معتبر باشد.
او بر لزوم برنامهریزی برای ادامهی شرایط کرونا تأکید کرد و گفت: باید بدانیم که اگر در سال آینده نیز شرایط بهصورتی باشد که امکان حضور دانشآموزان در مدارس نباشد، الگو و مدل ما چیست؟ متأسفانه شرایط کرونا خبر نمیکند، بنابراین ما باید برای این امر پیشبینیهای لازم را داشته باشیم و پختهتر از سال گذشته در این مسیر عمل کنیم.
انتهای پیام